Beste capopjekop, mijn haflinger staat nu 24/07 buiten in een zandpaddock met schuilstal. Advies gevraagd aan de orthopedische hoefsmid. Volgens hem kon het geen kwaad om de ijzers eronder uit te halen.
Het blijft altijd een lastige keuze waar je goed aandoet. Iedereen wil tenslotte het beste voor zijn/haar paard. Staat jouw paard nu op ijzers?
Het is zeker lastig, ieder paard reageert anders. Je moet echt kijken wat voor jou paard het beste werkt. Jouw smid, je dierenarts en jijzelf kennen het paard het beste, dus dat zijn naar mijn mening de mensen waar je het beste naar kunt luisteren (moet je wel vertrouwen in hun kunde hebben uiteraard).
Mijn shet heeft in 2010 2 maanden op ijzers gestaan. Daarna was mijn smid zo tevreden over de ontwikkeling van haar hoef dat hij het zonder aandurfde. Dus toen hebben we het enkel met bekappen gedaan. Als het niet hoeft heb ik liever geen ijzers onder, maar ze hebben haar toen wel erdoor gestrokken dus ik ben zeker niet anti.
Misschien ook goed om erbij te zeggen, cp, dat de smid werkte met behulp van röntgenfoto's en met een DA naast zich. Zo kon hij veel beter bepalen wat nodig was: ijzers, langer op de ijzers of de ijzers eraf.
Die van mij is bij dezelfde hoefsmid geweest, wiens conclusie was dat hij waarschijnlijk altijd op ijzers zal moeten blijven. Hij heeft gedurende het jaar dat mijn pony daar kwam regelmatig samen met de DA röntgenfoto's genomen om te zien hoe het er voor stond. Inmiddels heb ik een andere smid, waar ik enorm tevreden over ben, maar mijn pony staat nog steeds op ijzers. Ik ben heel blij dat ik toen in Roosendaal ben geweest en dat er zo'n goede diagnose en behandeling plaats heeft gevonden, want zonder denk ik dat mijn pony er niet meer was geweest.
Dus mijns inziens is ijzers eraf iets dat je het beste samen met de hoefsmid en DA kan bepalen en het liefst met behulp van röntgenfoto's.
Dat klopt helemaal. Er zijn idd 2x rontgenfoto's gemaakt en aan de hand daarvan heeft de smid zijn beslissing genomen. Later hebben we nog een 3e foto laten maken. Grietje stond er bevangen bij, mijn eigen dierenarts had me al buut gegeven, maar ik wilde toch foto's laten maken omdat een terugval zo gek was. Ze zag er beter uit dan ooit, was netjes op gewicht en liep toen niet op het gras. Uiteindelijk was het een steentje dacht mijn smid. Door haar bevangenheid word haar zool nooit meer zo dik als vroeger. Als er dan een steentje in komt kan ze daar heftig op reageren. De foto's zagen er ook super uit en onderschreven het vermoeden van Rob.
Inmiddels wordt Grietje ook weer door mijn eigen smid bekapt. Het was iedere keer zo'n geregel om met haar naar Roosendaal te rijden. Het was toch al snel 1,5/2 uur heen en dat ook weer terug. Ik moest er vrij voor vragen en we hadden toentertijd geen goede auto meer die de trailer kon trekken. Dus toen toch besloten om mijn eigen smid het weer te laten doen. De eerste keer vond ik dat wel doodeng, maar nu bekapt hij haar nu weer 3 kwart jaar en het gaat nog steeds prima met haar.
Syl68
Geplaatst: 17-09-13 16:38
Mijn eigen hoefsmid is met vakantie. Haar hoeven groeien nu sneller dan normaal waardoor de ijzers er hoognodig onderuit gehaald dienen te worden.
Laat de cd-rom met foto's vanavond eerst nog zien aan de hoefsmid die komt zodat hij weet hoe hij het, het beste kan aanpakken morgen.
Foto's zijn gemaakt op 1 augustus jl. Ik ga eerlijk naar zijn mening wat betreft bekappen of beslaan met een zool ertussen vragen.
Ik heb zaterdag voor het eerst sinds jaren weer een koers met mijn chronisch hoefbevangen shet, de training lijkt geweldig te gaan maar ik ben heeeel benieuwd hoe het nu zal gaan!
Rivendell
Geplaatst: 17-09-13 21:20
Tyrcanol schreef:
Hebben jullie merries ook moeite met de hoeven tijdens het plassen?
Toen ze heel erg bevangen was wel, omdat ze neit met de benen naar voren wilde. Nu gaat het prima.
Aantal weken terug een rondje buiten gedaan en zelfs op steentjes liep die van mij nu goed, maar kan ook zijn omdat hij heel druk was. En eerste rondje in nieuwe omgeving.
juulsoraya
Geplaatst: 17-09-13 21:50
Hallo,
We zijn vandaag achter gekomen dat mijn pony ook hoefbevangenheid heeft! ze krijgt morgen speciaal hoefbeslag!
we dachten eerst dat ze een peesblessure omdat ze niet echt duidelijke klachten had!
voor haar lijkt mij aquatherapie heel goed weten jullie hier wat over?
Aquatherapie lijkt mij ook ergt nutteloos. Misschien dat het helpt tegen spierverzuring, maar niet tegen de bevangenheid zelf. Als ze geen duidelijke klachten heeft, wie heeft dan bevestigd dat ze bevangen is?
juulsoraya
Geplaatst: 17-09-13 22:16
De dierenarts vandaag met runtgenfoto's ik zag namelijk op youtube dat ze dit ook met hb pony's doen daar word het water niveau op aangepast!
Als ik heel eerlijk ben leuk als je snel van je geld af wil zijn. Maar ik zou gewoon investeren in een goede hoefsmid in combi met foto's van de hoeven.
Rivendell
Geplaatst: 17-09-13 22:22
Ik denk dat het tegen spierverzuring is, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Wat geeft je DA verder als advies?
@tyrcanol: denk je dat ze pijn heeft als ze in plasstand moet? Lastig hoor...
juulsoraya
Geplaatst: 17-09-13 22:26
dat is idd waar!
juulsoraya
Geplaatst: 17-09-13 22:28
speciale hoefbeslag, en medicatie in ontstekingsremmer/ pijnstiller en op het zand, alleen hooi voeren