Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:53

Op zich simuleert beweging de doorbloeding natuurlijk ook al.
Naar mijn idee zijn die Ice vibes niet bedoeld om te gebruiken met stappen maar ik heb ze niet dus weet het niet zeker :D

Ik heb gisteren vanwege heel snel naderende onweer een stukje gedraafd met mijn paard. :o Maar gelukkig vandaag geen dikke benen ofzo

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:28

ze gebruikt ook alleen de icepacks tijdens het stappen. het trillen doe je dan voor het stappen.

vanochtend bedacht er eens op te kruipen tijdens onze wandeling. dus hoofdstelletje in dekje derop (zadel ligt thuis maar vertrouw em zo dat we zonder zadel zijn gegaan)
heenweg ging perfect. ook meteen 5 min langer gestapt. alleen op de heenweg struikelde hij een x enorm.
terugweg enorme ruzie met een vrachtwagen gehad. moest langs graafmachien enz. en vrachtwagen vond dat hij wel heel hard achterop mocht rijden ik gaf al teken dat hij rustiger moest doen maar dat besloot hij te doen op een 20 cm van de friezenbillen tja dan is het te laat en flipte fries toch wel eventjes. ben deraf gesprongen en heb nog even een discussie gevoerd terwijl de vrachtwagen naast me bleef rijden maar na een opmerking dat hij snel moest doorrijden of ik ging et melden bij zn werkgever besloot hij toch maar door te rijden. op stal been gekoelt en vanavond zet ik hem weer met de boots om.

zn been was vanochtend wel weer mooi dun vergeleken met gisteravond na de boots.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:21

fries liep vanavond lekker gek te doen. vind dat hij al iets beter begint te draven.
ook paar maanden geleden voelde ik hem in stap minder lopen. en nou voelt hij goed aan .

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:50

Vera ging zo fijn gisteren. Ben alweer de draf erbij ah pakken. .hoe meer ze doet hoe dunner t been wordt. Maar ze werd nogal enthousiast dus moest dr echt inhouden anders waren we in volle galop de bak door gegaan

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:08

Brio mag na 97 dagen stalrust het gras op!
Nu nog een paar uurtjes per dag op een afgezet stuk.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:44

@ esther lekker als ze zo gek zijn. Was hier toen ook eerste drafjes waren passage.

@missyvette wat zal die genieten dan zeg

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:17

Gisteren heb ik weer heerlijk rondgestuurd met een bloedfanatiek paard. Been blijft mooi dun dus we mogen het schema versneld opbouwen.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:46

wij zijn nu ook weer een maand aan het opbouwen :)
We doen nu 10 minuten draven (2x 5 minuten). Binnen 2 weken mag hij ook weer op de wei en daarna wil ik de galop er rustig bijnemen.

Afbeelding
Afbeelding

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:10

@esther heerlijk goed nieuws zeg.

@nathiee gefeliciteeeeerrddddd. Ziet er lekker uit

Had het idee dat vanochtend zn been weer wat dikker was. Maar ook beetje goed nieuws. Normaal als ik sta te poetsen en te vlechten staat hij te dansen en been te ontlasten en vanavond bleef hij voor het eerst gewoon stilstaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:50

Leuk om positieve berichten te lezen!

Mijn paard heeft zich vandaag behoorlik uitgesloofd op het weiland. Er kwam een nieuw paard bij in de kudde. -O- Veel gedraafd vooral.. Maar het goede nieuws is dat beide benen nog steeds mooi dun waren vanavond. Nu morgen maar even afwachten.

Heb deze beschermers besteld
http://www.dochorse.nl/equifit-t-boot-all-purpose.html

Lijkt mij prettig als dat spul zich om de schiefel vormt, gaat het niet irriteren :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:31

Fijn die goede berichten!

Hier ook nog steeds positief! Zit nu op een kwartiertje draven. Halverwege volgende week komt er ook een galopje bij.
Ik rijd nog steeds zonder beschermers en ik moet zeggen dat het best bevalt. Straks met galop gaan ze wel om, just to be sure!
Ik ben nu aan het klooien met bit/neusriem combinatie waar hij fijn op loopt.
Opzich loopt hij op lage neusriem met watertrens het fijnst, maar daarmee is hij dan de eerste 5 minuten zo tegen de hand.
Met hoge neusriem met of bus- of watertrens is hij wat onrustig en zoekende. Met gecombineerde neusriem met bustrens loopt hij in het begin wat stug maar daarna hetzelfde als de lage neusriem.
Het is dus een beetje kiezen tussen 2 dingen. Op beide loopt hij na een minuut of 5 fijn. Maar welke combi ik nou beter kan gebruiken. No idea....

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:06

Vandaag controle echo gehad.
Brio's pees is zo goed als geheeld *\o/* komende 2 maanden nog op een afgezet stukje wei en 2 rondjes per dag in de bak stappen.

Daarnaast dagelijks zijn been kleien. Maar met wat? Ik heb daar totaal geen ervaring mee!
De bedoeling is dat ik zijn been insmeer, de volgende dag schoonspuiten om hem daarna weer in te smeren.
Komende 2 weken dagelijks, daarna 1x per week.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:11

Fijn!
Wrss met groene leem. Maar waarom nu? Hebben ze dat ook gezegd?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:55

@fransje die zien er best fijn uit voor schieffelbeen.
@ liedjuh lastig als hij op allebei fijn gaat lopen.

@ missyvette gaaf goed nieuws en hmm ben ook benieuwd naar de rede van het kleien

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:05

Ik gebruik als klei altijd Staysound maar er zijn meedere soorten leem.
Bij www.makana.eu heb je een prijstechnisch voordeligere :j

Ik vraag mij ook af wat koelen, want dat is het, in deze fase van het herstel nog extra bijdraagt. Hebben ze daar nog wat over gezegd?

Al je dit topic door leest zie je ook dat het advies per dierenarts erg verschillend is. Nu begrip ik heel goed dat niet iedere peesblessure en ieder paard hetzelfde is maar toch..
Volgens mijn dierenarts heeft koelen na de eerst 2-3 weken van de blessure weinig toegevoegde waarde. Idem voor het dan nog smeren van klei, ccompagel etc. Andere moeten dat dan weer uist wel doen, maakt het er allemaal niet duidelijker op.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:14

Zeker waar al die verschillende adviezen van allemaal verschillende artsen. Ik moet bijvoorbeeld nog steeds koelen, ook nu ik aan het opbouwen ben. In het begin vond ik dat zo saai, nu maak ik daar een knuffelsessie van. Lekker penny, maar ach je moet wat.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:17

Ik moet ook nog steeds koelen na t rijden. Veearts zegt dat dit altijd goed is omdat je dan micro schade aan de pees zoveel mogelijk verkomt.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:58

Ik meld mij hier ook even.... Helaas. Zal proberen mijn verhaal kort uit te leggen. November 2012 heeft mijn paard zich verstapt, dik been, kreupel. Boxrust met koelen en stappen maand lang, daarna weer rustig opgepakt. Ging Tot april 2013 goed daarna weer kreupel, altijd een wat dikker been gehouden. Inmiddels was ik zwanger van mijn 2e kindje dus ik heb haar 7 maanden op de wei gehad. November 2013 weer opgepakt, ging goed, altijd wel dikker been gehouden maar ze liep goed Tot maand geleden, ijzer eraf getrapt en ik denk dat de pees weer een opdoffer heeft gekregen, weer kreupel. Weer maand gekoeld. Eergisteren veearts geweest, been verdoofd, eerst hoef gedeelte, nog steeds kreupel. Daarna hoger en toen liep ze bijna niet meer kreupel. As maandag wordt er een echo van dr pees gemaakt. .... ik vind het enorm spannend. Ze is pas 8, en ik ben een fanatieke wedsrtijd ruiter, we mogen Z starten, maar op de 1 of andere manier heb ik er een hard hoofd in. Omdat ze ook al 7 maanden niks gedaan heeft en het nu weer opspeelt...

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:27

liedjuh2 schreef:
Fijn!
Wrss met groene leem. Maar waarom nu? Hebben ze dat ook gezegd?

In het begin moest ik koelen vanwege de zwelling. Zodra de zwelling wat gezakt was, werd de behandeling gestart en die moest vanaf dat punt al het werk zelf doen.
De enigste ondersteuning heb ik de afgelopen 3 weken gedaan, en dat was zijn been dagelijks met Tendonil insmeren. Verder moest het ingespoten spul toch echt al het werk doen. En wat pijnstilling heel in het begin.

Misschien dat het kleien de verdikking nog wat kan slinken. De komende 2 weken ga ik dagelijks kleien, daarna 1 keer per week.

Ik heb gemerkt dat er geen Nederlandse dierenartsen zijn die de behandeling Tendoplus kennen en dat ze deze situatie heel anders zouden hebben aangepakt.
Ieder paard is en reageert anders.

Overigens, even iets anders;
Deze da zegt me dat supplementen weinig tot niks helpen, en alleen goed voor het geld verdienen zijn.
Alleen bij Tendonil en druppels van Phytonics heeft ze goede resultaten gezien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:15

Wat is en doet Tendoplus? :) Ik ken het ook niet :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:39

En tendonil ook niet, vertel vertel!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:26

Ben ook benieuwd.

hier werdt ook verteld dat koelen geen zin had. Ice vibe wel. Tenminste da zei van niet maar merk wel verschil
Vind dat meneer minder zn been ontlast. Been blijft nou dun en hij word weer vrolijker. Vrees voor volgende scan maar we houde hoop

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:35

Bij Tendoplus zet de da 2 spuiten (max 3) recht in de pees.

Dit is vanuit het Duitse artikel via Google naar NL vertaald:
"De meegeleverde hyaluronzuur activeert de vorming van endogene hyaluronzuur. Binnen drie tot tien dagen worden nieuwe schepen gevormd. De verontreinigende schepen worden sneller vervoerd en zuurstof worden toegevoerd. Houd ook de bijgeleverde Hyaluronzuur de " wegen " vinden door de ruimten tussen de cellen (afstanden tussen de cellen) vrij. Het gaat om vorming van lineair uitgelijnd celstructuren. Deze zijn bewezen in hun structuur kwaliteit. De afzonderlijke collageenfibrillen hebben een grotere diameter."
Als ik het goed heb begrepen, wordt er iets ingespoten dat het lichaam een blaar bezorgt waardoor het lichaam zichzelf gaat genezen.

Tendonil
Gel ter voorkoming van blessures aan pezen en ligamenten. Gel op basis van plantaardige, zuurstof houdende olien.
Dit product kan preventief worden ingezet, maar vooral ook bij verdenking van lichte over - verrekking.
Aanbevolen voor stijfheid, verrekkingen, irritaties en ontstekingen van pezen, gewrichten en spieren. Kan ook onder bandages gebruikt worden. Tendonil verlicht de pijn. Tendonil wordt snel opgenomem in de huid en is doping-vrij. Te gebruiken voor en na inspanning. Tendonil neemt snel op en dringt diep door in de huid. Dit product test niet positief tijdens een doping controle.

Phytonics Tendon
Ter ondersteuning van banden en pezen en ligamenten.
Tendon Comp is een aanvullend diervoeder dat zorgt voor het verbeteren van de bloedvoorziening en het versneld afvoeren van afvalstoffen. Hierdoor stimuleert Tendon Comp de pezen, banden en ligamenten.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:51

Hier ook war minder nieuws. Sinds dinsdag haalde ik haar uit de paddoc. Ze had een mega groot gat gegraven. ; ( en sindsdien is haar lv been aan de binnenkant opgelopen. Weetniet of het nou de pees is of wat anders. Kijk het nog even aan. Dat tendonil lijk me wel wat.

lees ook steeds meer over de ice vibe. Zit tog tr twijfele deze ook is aan te schaffen
jullie hebben er goede ervaring mee tog?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:01

Hmmm moet toch eens die dingen gaan uitzoeken dan.

Ja ik heb ze nou ruim een week been blijft dunner en merk kleine vooruitgang. Als je slim bent hou je e.jeck in de gaten krijg je vaak kortimgsbonnen en met 25% korting is het best te doen

Balen dat ze zo aan het graven is geweest