[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:04

ik denk dat paarden zich snel neerleggen bij het feit dat ze niet eer 24 uur per dag mogen grazen.
Ze wennen eraan.
En een shet heeft het nog in zijn genen zitten dat lang geleden, hij af en toe een sprietje tussen de stenen vond(shetlandeilanden)....daar waren helemaal geen sappige bemeste weides :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:55

geerke schreef:
ik denk dat paarden zich snel neerleggen bij het feit dat ze niet eer 24 uur per dag mogen grazen.
Ze wennen eraan.

Dat heb ik net zo ervaren, Hit en Snaap hadden ook afgelopen zomer beperkte weidegang en als hun uurtje gras erop zat kwamen ze al zelf naar het hek toe om naar de zandpaddock te gaan,
blijkbaar was de regelmaat voor hen van grotere betekenis als het aantal uren wat ze mochten grazen,
Al bloedde soms mijn hart en had ik ze graag een heel dagdeel gegund, toch heb ik niet een keer het idee gekregen dat zij het ook zo ervaren hebben en dat het nare gevoel erover dus meer bij mij tussen de oren zat.
Het gaf wel wat extra organisatie als we vroeg op concours moesten maar gelukkig heb ik een hele lieve buurvrouw die kon inspringen bij nood <3

@Romeorowan
Is je HS al geweest en kon ze/hij wat voor je betekenen ?

@JP
Mooi dat Pauli nauwelijks last heeft van de verandering, wel vervelend dat ze alweer door het draad zijn gegaan, heb je er wel stroom op staan ?
ik hoop dat het geen nare gevolgen heeft voor de dames want gras in deze toestand bevat een behoorlijk hoog aandeel aan suikers (antivries).

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 20:15

Die Fries van mij heeft kennelijk zo'n speklaag dat ze zich van stroom soms niks aantrekt.. :)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:46

Ik denk idd ook dat ze er aan wennen om op de paddock te staan, wat ik erger vind is dat ze dan alleen staat. Maar ik heb nu een stal gevonden waar de Paddock aan de paarden wei grenst, dan kan ze de andere paarden wel zien. Afgelopen zomer kwam ze uit zichzelf na een half uur grazen naar me toe lopen. Ik denk idd ook dat de regelmaat belangrijk is voor ze!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:23

de hoefsmid is hier gister geweest en heeft opnieuw styrofoam onder de hoeven geplakt. Ik zal straks als ze naar buiten gaan kijken hoe ze loopt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 10:58

Zou je daar 's een plaatje van kunnen schieten Romeorowan? Ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet?

Ilse_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:38

Onze shetlander is sinds dinsdagavond hoefbevangen... Hij is 15 jaar en heeft het nooit eerder gehad. We hebben direct de dierenarts erbij gehaald, die twijfelde of hij hoefbevangen of misschien spierbevangen was en heeft hem die eerste avond alleen een pijnstiller gegeven. De dag erna is een collega dierenarts komen kijken, die direct constateerde dat het hoefbevangenheid moest zijn. Sjakie (zo heet het arme ding) staat nu stil op stal, vaak staat hij wankel op zijn benen en in de stand die je op alle hoefbevangenheid-foto's ziet. Hij zweet zich te pletter en voelt zich overduidelijk niet lekker.
De dierenarts heeft nu pijnstiller en bloedverdunner voorgeschreven, maar ik vraag me toch af of ik niet meer kan doen. Ik heb de beginpost van dit topic doorgelezen, (bedankt voor de goede informatie trouwens!) en daar wat nuttige dingen opgepikt. Hoe zit het bijvoorbeeld met die röntgenfoto's, onze dierenarts heeft dat niet eens geopperd maar nu ik het lees lijkt het me toch zinvol om die te laten maken om te zien hoe erg de situatie is.
En dat je de hoeven in een emmer met lauw water moet hangen, is dat echt fijn voor het paard? Hij vindt het al zo moeilijk om zijn voeten op te tillen en een stapje te zetten. Hij staat nu trouwens gewoon een een stal met veel stro, het lijkt me vrij lastig om nat zand in de stal te krijgen...
Hij staat niet op ijzers, heeft dat ook nooit gehad. Wanneer moet je gaan denken aan speciaal beslag, of kan hij ook gewoon op zijn blote voeten verder door het leven?
Hoe meer informatie ik op internet aan het lezen ben, hoe meer zorgen ik me ga maken. Ik ben bang dat dit nooit meer helemaal goed gaat komen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 12:55

De beste manier om vast te stellen hoe de situatie is en wat de toekomstverwachtingen zijn is röntgenfoto's laten maken. Dan kun je precies zien wat er in de hoeven gaande is.
Veel DA's hebben tegenwoordig mobiele röntgenapparaten, maar er zijn ook organisaties als De Mobiele Paardenpraktijk die je kunt inschakelen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:27

Vandaag heb ik Tuccer gelongeerd :D
Ze bleef maar galopperen en bokken, haha echt leuk.

Helemaal buiten adem, dus toen moest ík haar terug naar stap nemen.
Dat wilde ik even zeggen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:25

@Ilse, welkom....denk dat je 1e prioriteit moet liggen bij: pijnstilling, bloedverdunner, zachte ondergrond en voer aanpassen. Dan proberen te bedenken of je een reden kan vinden waaróm je shet HB is geworden. Nat zand/koude ondergrond is er nu buiten volop.
Wat voer je je shet op het moment (alles), hoe staat hij qua huisvesting? Wat doe je ermee / heb je ermee gedaan?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:04

Ik meld me hier nu ook (lees al een week of twee mee) Mijn shet is dus een week of twee geleden bevangen geraakt. Ook hier de DA erbij gehad en ook hier werd in eerste instantie spierbevangenheid vastgesteld. (dit had ze al eerder gehad) Omdat ik het niet vertrouwde vorige week weer een DA laten komen en die zei inderdaad toch hoefbevangen. Als ik het verhaal van Ilse hoor ben ik blij dat het bij Ulvy niet zo erg was dat ze erbij stond te zweten. Ook staat Ulvy niet in de typisch hoefbevangenn stand en heeft tevens geen dikke manenkam. In eerste instantie had ze zelfs geen warme hoeven. Sinds een paar dagen voel ik wel dat ze dat rechtsvoor wel heeft. Ik heb haar nu op stal gezet en overdag heeft ze daar een uitloopje bij gekregen (uitloopje van tegels) Twee keer per dag krijgt ze hooi en voor de rest mag ik niks meer geven van de DA. Ik heb ook nog een fjord en die twee staan al 5.5 jaar samen (heb Ulvy sinds dat ze 6 maanden oud was) dus dat was wel even wennen. Ze kunnen nog wel over het draadje met elkaar kroelen, maar het heeft wel een paar dagen geduurd voordat bij mijn fjord de rust terug was. Ulvy daarentegen accepteerde het op stal staan direct. Ze is ook gewoon alert en vrolijk. Sinds een weekje komt ze nu ook haar stalletje uit en gaat lekker rondkijken vanaf haar uitloop. We zijn er nog lang niet (ze moet echt behoorlijk afvallen!) maar ze kan iig alweer een beetje lopen. Van het voorjaar ploegen we een stuk wei om tot paddock en graaskorven zijn ook besteld. Mijn fjord mag lekker mee doen,want daar mogen ook wel wat kilo's vanaf. Zo kunnen ze iig samen blijven staan. Voor nu is het even behelpen op deze manier.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:12

geerke schreef:
Ze wennen eraan.

Mijn Haflinger kan er maar niet aan wennen, ze blijft nerveus langs de draad lopen tot ze haar uurtjes erop mag en nadien moet ik haar er terug afslepen en is ze telkens erg verontwaardigd ...
En ook nu ze s nachts terug op stal gaan is ze telkens heel teleurgesteld dat ze enkel hooi en een beetje S&s in haar bak terugvindt.
MAAR beter zo dan een bevangen merrie !!!!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Frisko op 11-12-10 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:20

Ik merk dat mijn fjord nu juist minder gaat grazen, maar echt bij mijn shet Ulvy blijft staan. Die zet zichzelf dus ook even op dieet. Wie van jullie laten trouwens hun paarden/pony's grazen met graaskorf?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:28

Die van gaat met greenguard grasmasker op de stal waar ik nu sta in het voorjaar ermee. Mits ik hier komend voorjaar nog sta zou namelijk wel eens kunnen dat die van mij richting BZ gaat verhuizen.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:32

Y heeft ook een graaskorf (maar ik heb wel het graasgaatje een beetje groter gemaakt :o ) en dat valt heel goed mee !

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:17

Voor de nieuwelingen hier: heel veel sterkte.

Ik heb vanochtend de styrofoam weer verwijderd want ik had de indruk dat Indiana het 'beter deed' zonder. Ze heeft vanochtend buiten gestaan op het pleintje voor de stal en ze kon de bak in lopen.
Hier heeft ze een tijd gestaan in een hele grote plas (water kan nog niet weg door de bevroren grond).
Haar voeten waren vanochtend niet warm.
Ik zal foto's maken van de styrofoam afdrukken. Helaas heb ik geen foto's genomen toen het er nog onder zat, maar eigenlijk zie je er niets van door al de tape die om de hoeven zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:30

Gaat een paard niet ongelijk lopen door bij één voet styrofoam er onder ??

Ilse_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:35

paars schreef:
@Ilse, welkom....denk dat je 1e prioriteit moet liggen bij: pijnstilling, bloedverdunner, zachte ondergrond en voer aanpassen. Dan proberen te bedenken of je een reden kan vinden waaróm je shet HB is geworden. Nat zand/koude ondergrond is er nu buiten volop.
Wat voer je je shet op het moment (alles), hoe staat hij qua huisvesting? Wat doe je ermee / heb je ermee gedaan?

Bedankt voor jullie reacties :)
Ik denk dat de reden dat hij hoefbevangen is geworden de harde ondergrond en het gebrek aan beweging is geweest. Hij is eigenlijk vooral gezelschap voor onze Fjord. Met Sjakie zelf doen we niet zo heel veel, alleen af en toe wandelen of longeren. De laatste twee weken hebben ze beiden ijsvrij op de wei gehad, ze staan (stonden) eigenlijk altijd buiten met een schuilstalletje. Ik voer ze sowieso alleen hooi, twee keer per dag. Biks krijgen ze alleen een handje als ze gewerkt hebben, dat kreeg hij dus al bijna nooit. Verder krijgen ze af en toe wat appels of brood, maar ook niet veel.
Nu staat hij dus op stal, in een dikke laag stro.
Ik zat trouwens te denken, de bloedverdunner die hij krijgt is een poeder, en de DA heeft gezegd dat ik dat over een appeltje of brood kan strooien om het aan hem te geven. Maar die extraatjes mag hij nu toch in principe niet meer?? Ik heb alleen geen idee hoe ik dat spul anders bij hem naar binnen krijg. Misschien oplossen in water en met een spuitje toedienen...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:55

Ik heb ook dat poedertje voor Ulvy gekregen. Doe dat wel op een boterham. Je moet toch wat. Ze eten het niet vanzelf. Van mijn DA mocht ik die ene boterham wel geven.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:11

Ik gebruik Wiesencobs die ik nat maak (wiesencobs is een grove gras-kruidenbrok zonder melasse en laag in fructaan) Het zwelt op en ruikt als kopje kruidenthee....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:19

Dubbeldun: In principe zakt de styrofoam heel ver in, dus het verschil in beenlengte is minimaal. Indiana had echter onder beide voeten styrofoam.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:16

Afbeelding

hier de beloofde foto van de styrofoam die ik vanochtend onder de voetjes vandaan heb gehaald.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:48

Yoika schreef:
geerke schreef:
Ze wennen eraan.

Mijn Haflinger kan er maar niet aan wennen, ze blijft nerveus langs de draad lopen tot ze haar uurtjes erop mag en nadien moet ik haar er terug afslepen en is ze telkens erg verontwaardigd ...
En ook nu ze s nachts terug op stal gaan is ze telkens heel teleurgesteld dat ze enkel hooi en een beetje S&s in haar bak terugvindt.

Staat ze daar alleen, of loopt ze met anderen?
Hier willen ze ook heel graag op het gras hoor. Zeker in het voorjaar wordt er driftig heen en weer gestapt langs het hek.

Hier geen graasmasker. Het staat mij niet zo aan, mis het sociale. In plaats daarvan hele strenge strookbegrazing.

Wat is precies het nut van styrofoam? Gelijke druk?
Eigenlijk ken ik het helemaal niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:48

Vraagje:
Voert er iemand Leisure mix van Dodson en Horrell en zo ja, zou ik een klein proefzakje mogen ontvangen?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 07:07

Dyonne schreef:
Y schreef:

Staat ze daar alleen, of loopt ze met anderen?
Hier willen ze ook heel graag op het gras hoor. Zeker in het voorjaar wordt er driftig heen en weer gestapt langs het hek.

.

Ze staat alleen, maar heeft contact met het andere paard (die mag meer op de weide omdat hij anders TE mager wordt...) over de draad. Op de weide staan ze samen, op stal naast elkaar.
Maar vanaf vandaag komt er normaalgezien een shetje bij om ze gezelschap te houden, ik hoop dat het klikt tussen hen (eerst gaan ze een tijdje naast mekaar gehouden worden, maar het is de bedoeling dat ze samen komen te staan. :){ <:)