Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:54

Antheman schreef:
Rianne11_42 schreef:
Nope, loopt als een trein! Overigens zie ik die overgroeide steunsels niet zo := Hooguit bij de achtervoeten een beetje, maar ik denk dat het beeld ietwat vertekend. Niets komt echt boven de zool uit in ieder geval.

Gelukkig maar.

Naast de witte lijn zit een flinke geul, in vrijwel alle hoeven. Probeer je hoevenkrabber er maar door te krijgen. Is t keihard, dan is t steunselmateriaal. Brokkelt t, dan is het gewoon de zool.

Wacht.. De steunsels zijn de omgeklapte hoefwandstukjes, dat hoekje naast de straal (volgens Hoefnatuurlijk), dat heeft toch niets te maken met de witte lijn? :P Ik zie wel geultjes daar vlak naast (ongeveer bij de kwartieren), maar daar brokkelt het als ik er doorheen ga, dus dat is dan goed, toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:15

Rianne11_42 schreef:
Antheman schreef:

Gelukkig maar.

Naast de witte lijn zit een flinke geul, in vrijwel alle hoeven. Probeer je hoevenkrabber er maar door te krijgen. Is t keihard, dan is t steunselmateriaal. Brokkelt t, dan is het gewoon de zool.

Wacht.. De steunsels zijn de omgeklapte hoefwandstukjes, dat hoekje naast de straal (volgens Hoefnatuurlijk), dat heeft toch niets te maken met de witte lijn? :P Ik zie wel geultjes daar vlak naast (ongeveer bij de kwartieren), maar daar brokkelt het als ik er doorheen ga, dus dat is dan goed, toch?

Bekijk deze foto maar eens:
Dit is overgroeid steunselmateriaal, en heet een dubbele zool:
Afbeelding

Rianne11_42

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:16

Kan je misschien in mijn foto's arceren waar je overgroeide steunsels ziet? Dan begrijp ik het misschien beter :) Want ik zie bij Casindy niets wat op de onderste foto lijkt (qua steunsels).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:17

Rianne11_42 schreef:
Kan je misschien in mijn foto's arceren waar je overgroeide steunsels ziet? Dan begrijp ik het misschien beter :) Want ik zie bij Casindy niets wat op de onderste foto lijkt (qua steunsels).

Nee, sorry, dat kan ik niet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:36

Antheman schreef:

Citaat:

Ik probeer het anders uit te leggen.

In jouw hoeven zit een flinke geul, naast de witte lijn. Dat wijst imo op een dubbele zool. Heb ik al heel vaak gezien. Een dubbele zool is niets meer dan steunsels die veel te lang zijn doorgegroeid en over de zool heen liggen. Indien je hier niets aan doet, kan dit pijn geven.
Er zijn ook paarden die er niets van merken. Het gebeurd ongemerkt, ik heb t ook al een paar keer gehad.

En ik bedoel niet de geultjes naast de kwartieren ,dat is nl wel zool. Vrijwel al het andere is volgens mij doorgegroeide steunselmateriaal.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:49

Hm ok, nu snap ik hem denk ik... :) heb het even getekend. Bedoel je dat de witte getekende lijn de geul is? Ik zal morgenochtend nog eens foto's maken en met een hoevenkrabber peuteren. Volgens mij is die geul wel 'brokkelbaar', zal het morgen nog eens checken. En dan is het gearceerde gedeelte dus steunselmateriaal als het overgroeide steunsels zijn?

Afbeelding

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:24

Antheman schreef:
Bekijk deze foto maar eens:
Dit is overgroeid steunselmateriaal, en heet een dubbele zool:
Afbeelding

Gewéldig duidelijke foto zeg!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:53

Ja, ik vind het ook een zeer verhelderende foto. Vooral omdat je goed kunt zien dat de steunsel zelf er ook nog gewoon zit. Daardoor kan je in de praktijk snel denken dat er niks aan de hand is, omdat de steunsel nog gewoon op zijn plek zit. Deze foto geeft duidelijk aan dat dat niets hoeft te zeggen.

Ik zou in zo'n geval ook liever niet spreken over een omgeklapte steunsel. Het lijkt eerder een lekgeslagen steunsel. :D

Bedankt voor het plaatsen! Ik ga 'm opslaan en bewaren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:17

@Rianne
Jouw paard heeft zo ongeveer wat mijn paard ook had. Omdat de hoefwand te lang is gaat de zool bij de witte lijn extra materiaal aanmaken. Daardoor zit er een richel op/vlak naast de witte lijn. Dit is imo géén steunsel.

Rond de straal zit ook extra materiaal. Veel mensen noemen dit doorgegroeid steunsel, maar daar ben ik niet zo zeker van. Het zou wel steunsel kunnen zijn dat onder de straal vandaan groeit. Anyway, het hoort daar niet te zitten en dient ook als extra laagje op de zool.

Tussen deze twee richels zie je een soort geul. Ik neem aan dat Antheman die bedoelt. Hier is nog niks over de zool gegroeid, en zie je dus de echte zool.

Dit kun je inderdaad controleren met een hoevenkrabber. De binnenste rand rond de straal(groeven) is keihard. De geul is zachter en brokkelig, en de buitenste richel is meer wasachtig.

Loopt jouw paard toevallig ook veel op harde ondergrond?

Misschien heb ik het gemist maar hoe lang na een bekapping zijn deze foto's gemaakt? Als de smid alweer bijna moest komen dan is het niet erg. Hij heeft er alleen wel flink wat werk aan. :D Misschien kun je je paard wat vaker laten bekappen.

(Oh, ondanks dat ik bovenstaande foto heel verhelderend vind, vind ik het dus maar ten dele van toepassing op de situatie :) )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:24

Rianne11_42 schreef:
Hm ok, nu snap ik hem denk ik... :) heb het even getekend. Bedoel je dat de witte getekende lijn de geul is? Ik zal morgenochtend nog eens foto's maken en met een hoevenkrabber peuteren. Volgens mij is die geul wel 'brokkelbaar', zal het morgen nog eens checken. En dan is het gearceerde gedeelte dus steunselmateriaal als het overgroeide steunsels zijn?

Afbeelding

Nee, de getrokken witte lijn is de witte lijn.
De geul die ik bedoel ligt daarvoor, meer naar het centrum van de hoef.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:14

De foto's zijn denk ik een week ofzo na de bekapping gemaakt. Maareh, te lange hoefwand?! De wand is gelijk aan de zool! En ze krijgt vrijwel nooit flares oid. De hoefsmid hoeft er juist bijna nooit iets aan te doen zegt hij, op wat brokkeltjes na (omdat ik zelf niet bijveilde). Ze heeft een verhard gedeelte in haar paddock.

Hierbij even nieuwe foto's. De andere foto's zijn gemaakt nadat ze een tijd in droog zand gelopen had, dus misschien dat de boel er daarom zo hard uitziet of een vertekend beeld geeft misschien? Ben benieuwd wat er op deze foto's te zien is :) Zoals op deze foto's te zien is kan ik erin krassen met een hoevenkrabber.

Rechtsvoor
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

Linkachter
Afbeelding

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:18

Niemand? :=

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:35

Ik denk toch ook dat de steunsels overgroeid zijn, of dat er op een andere manier een dubbele zool is ontstaan. Als je erin kunt krassen met een hoevenkrabber is het geen echt zoolmateriaal. Verder vind ik de hoefwand niet gelijk met de zool, in ieder geval niet bij de hielen en de steunsels (dat is óók hoefwand), of de foto's moeten wel héél erg vertekenen.

Ik zou zelf leren om de hoeven bij te houden, dan worden de hoeven niet iedere keer een rommeltje tussen de bekappingen door.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:43

Bijveilen kan ik zelf gelukkig, ben er sinds kort ook echt mee begonnen. Bij de hielen en steunsels mag inderdaad wat meer af, nu je het zegt!

Antheman zegt juist dat als het keihard is het steunselmateriaal is en als het brokkelen kan dat het zool is. Snap er niks meer van nu. :=

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:50

Als het brokkelt is het 'oude' zool, mss bedoelt hij dat? :P

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:58

Rianne11_42 schreef:
Bijveilen kan ik zelf gelukkig, ben er sinds kort ook echt mee begonnen. Bij de hielen en steunsels mag inderdaad wat meer af, nu je het zegt!

Antheman zegt juist dat als het keihard is het steunselmateriaal is en als het brokkelen kan dat het zool is. Snap er niks meer van nu. :=

Ja dood zoolmateriaal (of oude zool inderdaad) bedoel ik ;). Geen échte zool dus ;)...

Sorry, dat was inderdaad een beetje verwarrend :+.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:04

Rianne11_42 schreef:

heb je ook een foto van de zijkant van je paard?
zodat je de benen ziet en het lijf?
zo aan de onderkant van de hoef is het lastig beoordelen of de hoef zo goed is.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:03

Als het weer het morgen toe laat zal ik daar foto's van maken :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:14

Dani_ schreef:
Ik denk toch ook dat de steunsels overgroeid zijn, of dat er op een andere manier een dubbele zool is ontstaan. Als je erin kunt krassen met een hoevenkrabber is het geen echt zoolmateriaal. .

juist wel :D

rianne, ik denk dan dat ik geen gelijk had ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:15

Rianne11_42 schreef:
De foto's zijn denk ik een week ofzo na de bekapping gemaakt. Maareh, te lange hoefwand?! De wand is gelijk aan de zool!

Dat kan zo lijken als er dus (zool)materiaal zit wat er niet hoort te zitten. Dat zou je eerst weg moeten halen voordat je kunt zien waar de echte zool zit. Doordat dat extra materiaal wordt aangemaakt, gaat de (lange) wand inderdaad niet flaren. Dat kan nogal misleidend zijn.

Ik vind het er op de nieuwe foto's wel een stuk beter uitzien.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:22

Antheman schreef:
Dani_ schreef:
Ik denk toch ook dat de steunsels overgroeid zijn, of dat er op een andere manier een dubbele zool is ontstaan. Als je erin kunt krassen met een hoevenkrabber is het geen echt zoolmateriaal. .

Oh! Gelukkig :P Ik maakte me al zo'n zorgen. Ik ga de standfoto's van morgen + hoevenfoto's ook nog even naar Thomas & Gabi van Parelli Frankrijk sturen, eens zien wat zij erover zeggen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:03

Antheman schreef:
Dani_ schreef:

We bedoelen volgens mij wel hetzelfde, maar ik leg het niet zo goed uit zie ik alweer :D ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:59

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:51

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:13