[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:48

Geen idee. Mijn paard had acute spat, dus een ontsteking is het botvlies en het gewricht ingetrokken. Ze stond van de ene op de andere dag kreupel. En dan ook zwaar kreupel.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:55

bij mijn ruin gaan er deze week foto's worden genomen maar de da denkt ook aan spat, hij mankt niet maar scoorde slecht op de buigproef, wisselt in galop met achterbenen en is altijd heel stijf in het begin ...

als ik het hier allemaal lees zinkt de moed wel in mijn schoenen :(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:05

Niet doen hoor.. er zijn vele soorten spat. Mijn paard loopt weer. En als een tierelier zelfs :)

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:56

leuk Anya !! blij om dat te horen ..

voorstander van foto's te laten nemen in het hospitaal of gewoon op stal door de da ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:58

ik heb ze op stal laten nemen door een kliniek. Maar ik had toen geen keus. Lan kon echt niet op haar achterbeen staan toen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:05

Bij Vario was het eigenlijk een banketstaaf dubbelop actie, hij had namelijk zijn sprong gestoten en liep daarna kreupel. Toen de wondjes al lang en breed over waren, was ie nog steeds kreupel. Na een maand hebben we foto's laten maken, op aanraden van onze da. Mijn instructrice riep wel gelijk dat ze hoopte dat het geen spat was... Dus wel. Wij hebben ze bij een kliniek zelf laten maken.
Maar, vooral de moed niet laten zakken, ik heb zojuist mijn startpas aangevraagd voor Vario ;) 18 maart staat het debuut geplant, L1 :)

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:43

we hebben ze dus op stal laten nemen en spijtig genoeg is de diagnose spat graad 2 en 3 :(
morgen worden de inspuitingen met hydralonzuur gedaan en dan maar hopen op beterschap

|o

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:43

Dat is niet zo tof meis! Sterkte. Maar het is dus echt niet het eind van de wereld. Ik heb vandaag op een super los lopend paard met spat gereden. Ze loopt gewoon weer, moet weer wat sterker worden, maar dat komt goed. Ze is wel bijna een jaar kreupel geweest. Maar nu het aan elkaar gegroeid is, is het weer gewoon goed.

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:43

Hallo iedereen!
Ik wilde heel even mijn verhaal kwijt!
Mijn pony, Mieneke heeft ook spat, is toen ze net vier was (begin juni) vastgesteld. Ze heeft een tildreninfuus gehad, en daar werd ze wel wat beter van maar het wisselde wel steeds. Ze hing een beetje tussen kreupel en goed in. We hebben een aantal keren opnieuw foto's laten maken en haar intussen buitenom laten zetten met ijzers. Niet binnenlangs, omdat ze dan heeel slecht ging lopen. Dat ging wel goed, en na een maand heeft de hoefsmid haar iets lager gezet van binnen. Maar sinds toen is ze eigenlijk non-stop kreupel geweest, een maand lang. We zijn weer voor controle naar de kliniek geweest en daar bleek op de foto's dat het gewricht wel heel mooi dichtgroeide, maar dat ze er gewoon heel veel last van had. Nu is het advies om Mieneke een jaar of anderhalf jaar complete weidegang te geven. De arts zegt dat spat vrijwel altijd goed komt maar dat dat lang kan duren en dat veel mensen daar gewoon de tijd niet voor hebben.
Ik hoop zo erg dat ze er beter van wordt!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:34

Misschien kun je haar Glucorhorse er bij gaan voeren? Zijn al heel wat paarden uit dit topic die daar baat bij hebben gehad. Onder andere die van mij. Glucohorse was op, dus heeft ze een weekje niet gehad. Kon het gelijk merken!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:39

Meis je moet echt geduld hebben!!!

Lan was in maart van de ene op de andere dag zo ontzettend kreupel dat het pijn deed om naar te kijken. Uit de foto's bleek dat het heel erg snel aan elkaar aan het groeien was. Maar dat aan elkaar groeien doet pijn. Dus ik heb van maart tot september alleen maar op de harde weg met haar gestapt. Dat mocht wel en in stap liep ze wel redelijk goed. Vanaf september kon daar een drafje bijkomen. De laatste foto's lieten zien dat het bijna aan elkaar gegroeid was. Dat waren foto's van eind augustus. Nu (januari) ben ik in alle gangen aan het opbouwen. Steeds een half uurtje maximaal en zoveel mogelijk rechte lijnen. Ze is niet kreupel meer, moet nu weer sterker worden.

Spat duurt tenminste een jaar. Dus zet haar idd in de wei. Doe stapritjes buiten (ze moeten blijven bewegen). En heb geduld!

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:06

Monster_tos, dat gaat niet, ze staat namelijk op een manege zo'n 25 kilometer van ons vandaan en daar moeten ze ongeveer 150 paarden voeren, dus om ook mijn paardje nog apart bij te voeren... En ik ben er niet zeven dagen per week, dus kan het in ieder geval niet altijd zelf gaan doen.

Anya, ja ik zal zeker geduld hebben! Ik kijk gewoon hoe het gaat, en in de wei lijkt ze sowieso geen last te hebben. Ze speelt nog alsof ze een veulen is ;)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:33

Hoi Mieneke.
Vervelend, maar met weidegang en veel geduld is het absoluut niet het einde van de wereld voor je pony. Ze is ook nog jong, dus nog niet uitgegroeid en daar heb je in dit geval misschien ook nog een voordeel mee. Mijn Vario heeft ook een jaar op het land gelopen en sindsdien nooit meer echt kreupel, wel af en toe eens stijver dan anders, maar nooit meer kreupel.
En @ Perzie, laat de moed niet zakken hoor! Ik heb van de week mijn startpas binnen gekregen voor mijn spatter! 18 maart wordt zijn debuut datum in het L1, dus het kan, echt!!! :j En mijn spatter kreeg een 3 tot 4 op de foto toen we er net achter kwamen ;)

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:22

En @ Perzie, laat de moed niet zakken hoor! Ik heb van de week mijn startpas binnen gekregen voor mijn spatter! 18 maart wordt zijn debuut datum in het L1, dus het kan, echt!!! :j En mijn spatter kreeg een 3 tot 4 op de foto toen we er net achter kwamen ;)[/quote]

zalig om dat te lezen !! echt waar bedankt ..

momenteel zweeft hij over de piste ! hij is gelukkig staat zo goed vooruit en heeft er zin in echt leuk om hem bezig te zien ...

*\o/*

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:25

Even een updatje over mijn "spatter". het gaat nog steeds super met haar en waarschijnlijk door haar spat staat ze ook weer beter/ rechter op haar achtervoeten. Voorheen moest ze goed binnendoor bekapt worden vanwege haar ocd en haar extreme schuine afslijten. Nu is ze bijna recht. Hoefsmid is wederom verbaasd hihi.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:04

iemand ervaring hier met inspuitingen hyralonzuur (kan verkeerd geschreven zijn hoor) ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:59

geen ervaring.. Lans spat is met moeder natuur aan elkaar gegroeid.

en voor de mensen die de hoop hebben opgegeven... Dit is Lan. Die in maart vorig jaar geen stap meer kon zetten zonder zware pijnstillers. Voor het eerst met een halsring en een wisseltje geprobeerd. ik ging iets teveel zitten, vandaar de drafpas, maar verder is dit een paard dat gewoon weer loopt. Het piepen dat je hoort is haar gebrek aan conditie (dan hoor je de lucht langs haar strottenhoofd gaan, ze heeft daar een oude beschadiging a.g.v. een luchtzuigband. Maar ze heeft er geen last van.

En ik ben apentrots op mijn meisje.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:13

Super om dit te zien Anya!!!! :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:51

Het is niet heel druk meer hier, een paar nieuwe mensen en wat positieve berichten.

Las ergens dat Unique niet meer in orde is...Veel sterkte voor de eigenaar!

Hier gaat het redelijk, Spec is nog steeds wisselend in de kreupelheid.
Ik heb beide paarden tijdelijk verhuisd, staan nu samen in 1 box en opvallend is dat Spec nu niet luchtzuigd.(ben even gestopt met maagbeschermers)
Hij blijft er vrij goed uitzien op zijn lijf, wat ook positief is.
Alleen de kreupelheid, die soms wel zichtbaar is en de andere dag weer totaal niet.
Als het dalijk wat beter weer word, ga ik eens kijken wat hij doet met regelmatig licht werk.
Zoals het er nu voorstaat, word hij wel een jaar of 30 haha.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:33

Ik heb Lan kreupel en wel (in draf) het hele jaar door over de weg gestapt. Licht werk zorgde er volgens mijn DA voor dat het sneller aan elkaar zou groeien.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:41

Tja ook ik heb niet zoveel te melden. Met Selena haar spat gaat het zoals het de afgelopen jaren gaat. De ene dag een beetje beter dan de andere. Ik merk het ook wel minder omdat ze met pensioen is. Wat ik vooral altijd scherp in de gaten hou, is hoe ze opstaat na bijv. het rollen. Ze heeft daarvoor maar 1 poging nodig en dat is ook al wel eens anders geweest. Ben dus best tevreden over mn spatmeisje, maar rijden is eigenlijk out off the question. Maar genieten van haar doe ik nog elke dag.
Dit jaar ga ik met haar dochter Diva beginnen en dat vind ik een heel leuk vooruitzicht!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:23

mieneke_x schreef:
De arts zegt dat spat vrijwel altijd goed komt maar dat dat lang kan duren en dat veel mensen daar gewoon de tijd niet voor hebben.

Helaas is dat niet weer: het ligt eraan waar het zit... Bij ons paard had ze het aan rechterbeen in de schijven (en dat is na 4 jaar ellende stabiel en redelijk beheersbaar), maar nu is het in het andere been ook geconstateerd maar dan in het gewricht (dus het beweegbare deel bóven de schijven). Kan helaas nooit meer goed komen en ze zal altijd pijn hebben en houden. En dat meer en meer en meer Dat gaan we niet laten gebeuren.... |(

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:01

@ netje: ik had het gelezen ja....Ontzettend triest, je was zo hoopvol en het ging zo lekker.
Hopelijk kunnen jullie nog ff genieten van jullie meisje.
Heel veel sterkte!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:13

Netje ik sluit me bij svdijk aan. Ik had jou en je paard zo graag anders gegund!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:05

Dank jullie wel ! We hebben er echt álles aan gedaan en daardoor gelukkig ook nog een aantal mooie jaren met haar mogen beleven, dus ik heb er ook zeker geen spijt van dat we door zijn gegaan na de diagnose de eerste keer.

Voor Unique was binnendoor zetten (en dat kon soms op een milimeter hangen) en het geven van Glucasec zakjes (glucosamine) uiteindelijk de combinatie die werkte. Al vertelde de professor in Utrecht dat glucosamine gewoon niet kán werken in de dosis waarin het meestal gegeven wordt aan paarden. Ik weet het niet en durfde er ook niet mee te stoppen :o Maar de prognose van haar andere been is zo slecht dat er gewoon niets meer aan te doen is. Overigens gaf de DA aan dat het niet vaak voorkomt op deze manier, dus voor ons is het een kwestie van heel dikke pech... Ik hoop dan ook dat niemand hier met hetzelfde te maken krijgt. Het zure was dat bij de buigproef haar rechterachterbeen (waar de spat begonnen is 4 jaar geleden) goed door de proef kwam (en dus inmiddels stabiel genoeg om gewoon goed te functioneren).