[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:53

Solsikke schreef:
hij heeft overhoefverschijnselen en een dorsaal kroonbeen. het zegt me weinig

Dorsaal kroonbeen is alleen maar een term, geen afwijking. Ik weet dus ook niet wat de DA ermee bedoelde. Dorsaal betekent in de anatomie: van de rugzijde gezien.
Een dorsale voetas is de denkbeeldige lijn die je, van voren gezien, kunt trekken door kootbeen, kroonbeen, hoefbeen. Deze behoort recht te zijn.

Overhoef is wel een "afwijking". Het is een chronische ontsteking van het hoefgewricht en/of kroongewricht en is te zien in de nabijheid van de gewrichten.
Zie ook http://www.hoofcare.nl voor meer informatie hierover.

Bij een acute hoefbevangenheid kan het hoefbeen al binnen 48 uur 'kantelen'. Daarna wordt die kans steeds kleiner. Ik denk daarmee dat je dus niet direct bang hoeft te zijn voor hoefbeenkanteling omdat je nu al begonnen bent met medicatie.

Meer kun je nu niet doen. Voer aanpassen tot alleen hooi, voorgeschreven medicatie geven en afwachten wat de DA ervan zegt. Bovenstaande tip van opschrijven op een lijstje is wel een aanrader. Nu weet je het nog wel, maar als je het morgen wil vragen, vergeet je de helft Knipoog

Veel beterschap met je paard.

@Silly29: Ik heb zelf ook ooit eens dat spul van het Kruidvat gehad en volgens mij stond op het flesje dat je het in een glas moest oplossen in water.
Staat ook op de zak psyllium husk die ik nu heb, maar dan lust mijn paardje het niet (en is het moeilijk voeren). Helemaal droog is niet goed, maar een beetje kan geen kwaad. Het zwelt inderdaad op, maar niet dermate als bijv. grasbrok, dat het voor problemen zorgt.
Aangeraden wordt veel te drinken, maar dat merken je paarden als het goed is vanzelf ... ze gaan vast meer drinken.

Als de diarree nu aanhoudt zou je ook eens aan een darmverbeteraar kunnen denken als een probiotica. Hiermee herstel je ook de eventueel beschadigde darmwand door het zand en kunnen voedingsstoffen weer beter worden opgenomen (zonder dat dit door de beschadigde darmwand direct naar buiten spoelt of nog erger ... in het bloed). Klinkt enger dan het is; maar even in grote lijnen wat er gebeurd. Dit beter dus voorkomen cq herstellen.

Dan was er nog iemand (ben zo even kwijt wie) die zei dat ze de eerste symptomen van de bevangenheid herkende aan "op eieren lopen op het harde". Dat is inderdaad een symptoom, maar dan is de bevangenheid al wat langer aanwezig en in mijn ogen is er dan al sprake van een echte bevangenheid. Zij het (gelukkig) een lichte. Maar wel reden tot extra alertheid en aanpassen voer.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:45

Ik denk dat je mij bedoeld Isapaardje. Indiana's eerste verschijnselen waren: niet of bijna niet vooruit komen op de stenen voor de stal. In het ergste geval bleef ze gewoon in de paddock staan terwijl het draadje naar de stal open was en de andere paarden al op stal stonden te eten.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:57

Ik kom ok even binnenvallen voor een Update over Mieke, ons bevangen trekpaard.

Afgelopen week stond ze weer met een vergrote uier, en wij dus allemaal met het angstzweet in de handen. Gelukkig waren we er op tijd bij, en hebben we haar ervanaf kunnen helpen.
Lopen doet ze als wel als een trein, dus van de week weer een filmpje!

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:23

@Isapaardje:
waar kun je die probiotica krijgen? Moet dat via de dierenarts?

Ik heb ze vanavond nog een keer Psyllium gegeven. Nu had ik er n liter water bijgedaan. En ze slobberden het lekker op.
Ben benieuwd hoe het nu met de diarree zal gaan.

En ben ook benieuwd hoe het morgen zal gaan met hoefbevangen shetje zonder pijnstillers.

Ik ga in ieder geval de DA even bellen om te vragen hoe we nu verder moeten qua voeding. Wat hij ervan vindt om ze nu weer rustig n heel klein strookje wei erbij te geven. Of dat dat nog te snel is. Pff, de wei is gewoon echt enorm schraal! Eigenlijk alleen nog maar zand. Ik was vanmiddag in de tuin aan het werk, en toen zag ik ze toch de hele middag proberen te grazen. Dus zand zullen ze echt wel binnen krijgen. Ik zou ze zo graag terug hebben op gras. Maar ik weet dat dat waarschijnlijk niet verstandig is. Ik ben alleen bang dat ze nu weer iets anders erbij krijgen. (zandkoliek)

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:28

Hoi

Ik heb net de dierenarts gesproken. Hij gaat vooruit en reageerd dus op de medicatie. hij moet in iedergeval nog wel tot morgen blijven.

De overhoef die zichtbaar was op de foto is in beide voorbenen maar in een erg beginstadium. Ik moest me daar geen zorgen om maken omdat het wel vaker voorkwam bij koudbloeden.

Ik ben dus wel wat gerustgesteld maar nog niet helemaal. Hij wordt wel heel goed verzorgd en ik mag ook heel de dag bij hem op bezoek. Ik hoop maar dat hij er helemaal bovenop komt!

groeten Nicolet

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:07

@Solsikke
Dat klinkt positief. Ga je vandaag nog naar hem toe? Geef m maar een dikke knuffel!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:16

Dat klinkt idd positief, maar hij wordt daar goed verzorgd, dus dat komt vast wel goed!

Vandaag heerlijk met Grietje gereden. Ze is nog steeds een beetje sloom, maar ze is weer in de rui, dus even in de gaten houden.
[ITP] Shetje springen en verzorgen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:02

Solsikke:wat vreselijk vervelend dat je paard, wat je net hebt, nu ziek is. Als je ze wat langer hebt (de paarden) dan ken je ze aardig goed en dan weet je heel snel wat anders is dan anders. Voor jou is alles nieuw.
Kan de bevangenheid komen van de ontsteking van de castratie? Of heb ik daar overheen gelezen.

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 19:27

Het is waarschijnlijk een samenloop van de castratie, de stress van de verhuizing en de overgang van weiland naar stal wat heeft gezorgd voor de bevangenheid.
Hij is vreselijk duf maar dat komt door medicijnen, bij mag zijn benen ook niet teveel belasten. Maar hij gaat wel vooruit zegt de dierenarts, ik zie daar weinig van omdat hij zo duf is. Ik hoop dat hij morgen mee naar stal mag!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:26

romeorowan schreef:
Ik denk dat je mij bedoeld Isapaardje.

Nee het was Peachy (vorige pagina), als reactie op Nado's vraag.

Probiotica kun je oa bij de Paardendrogist bestellen.
Ik gaf vorig jaar van Groene Os (Probioforte; duur maar goed spul; diarree door darminfectie was binnen enkele dagen over).
Nu heb ik Opkikker (van NAF) in huis en doe dat een beetje door het voer.
In Safe en Sound zit standaard al wat probiotica.

Wat betreft de Psyllium; na 1 dag zie je waarschijnlijk nog geen resultaat. Je het spul daarbij ook echt als een kuur geven, dus minimaal 7 dagen (net als een echte zandwegkuur) en liefst langer. Daarna moet je minimaal die lengte stoppen met voeren (dus geef je 14 dagen een kuur, dan 14 dagen minimaal geen psyllium geven). Maar 1 of 2 dagen is echt te weinig om het effect te laten hebben.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:36

Hier ook weer een update. Vandaag had een shetje echt enorm diarree, het was meer urine dan dat het mest was. Dus daar schrok ik wel van. Ik heb schrik dat ze nu ook nog koliek erbij krijgen.

Ik heb vanmiddag de dierenarts gebeld om even te overleggen over hoefbevangen shetje. Hij wil dat ik tot vrijdag kijk of ze goed blijft lopen. Is dat het geval dan hoeft ze geen pijnstillers meer, en mogen ze vanaf volgende week n heel klein beetje gras erbij. Ook de diarree besproken, en hij raadt me aan om meer hooi te geven. Ook tot vrijdag aankijken, en anders iets komen ophalen.

Maar nu zag ik vanavond dat ze allebei gigantische diarree hebben. Dus het was weer tijd voor psyllium zaadjes!! Want ik denk dat de kans groot is dat het door zand komt.
Alleen wilden ze het nu met geen mogelijkheid meer opeten!
Dus hebben we het in een spuitje van 15 ml moeten doen (had ik nog liggen van andere medicijnen) en ze zo moeten dwingen om het op te eten. Heeft iemand een goede tip zodat ze het wel lusten? Ik heb hier ergens ook wat gelezen over een grotere spuit. Weet iemand waar ik die kan krijgen?

En over de hoeveelheid ben ik ook nog niet uit..
@isapaardje: jij zei 20 mg? Maar een volwassene moet al 2 maal daags 2 schepjes. Moet een paard dan niet meer hebben?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:47

Op sandclear die ik hier heb staat 100 gram, twee keer per dag?
(staat niet bij of het een pony of paard betreft, dus neem aan ongeacht het gewicht)

Silly, als het helemaal niet wil lukken om ze voldoende in te geven, zou je ook twee keer daags een scheutje lijnzaadolie of tarwekiemolie door het voer kunnen doen. (lastig als ze geen of weinig voer bijkrijgen)

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:50

Maar helpt een scheutje lijnzaadolie ook als ze al zand in de darmen hebben zitten? Ik heb gelezen dat dit alleen preventief werkt, maar als er echt zand zit, dat dit met vezels eruit gewerkt moet worden.

Ik heb trouwens ook een fles lijnzaadolie staan. Daar schenk ik n beetje van over hun hooi. Ene shetje eet het wel op, maar andere shetje eet dan zn hooi gewoon niet meer!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 23:04

ik zou even wachten met olie,dat werkt laxerend,dat wil je nu toch niet echt met diarree.
probeer eerst eens de darmflora goed te krijgen.
Zou een beetje zemelen niet helpen om het zand eruit te krijgen?dat zijn alleen maar vezels.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 23:12

Maar ik lees op internet steeds dit:

De afvoer van zand kunnen we verhogen door het paard te laxeren. Als behandeling kan
het paard lijnzaadslijm of vlozaad (psyllium) met het eten gegeven worden. Er ontstaat een slijmerige massa dat dagelijks aan het paard
gegeven wordt. Het is juist dit slijm dat voor het laxeren nodig is.

Daar maak ik uit op dat laxeren nodig is om het zand uit de darmen te krijgen. Of zie ik dat verkeerd?

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 23:57

Silly,

Ik haal 50 ml spuiten bij de apotheek

groetjes Anja

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:41

silly29 schreef:
Maar ik lees op internet steeds dit:

De afvoer van zand kunnen we verhogen door het paard te laxeren. Als behandeling kan
het paard lijnzaadslijm of vlozaad (psyllium) met het eten gegeven worden. Er ontstaat een slijmerige massa dat dagelijks aan het paard
gegeven wordt. Het is juist dit slijm dat voor het laxeren nodig is.

Daar maak ik uit op dat laxeren nodig is om het zand uit de darmen te krijgen. Of zie ik dat verkeerd?

ik heb geen idee,ik heb gelukkig geen ervaring met zand...maar express laxeren is natuurlijk wat anders dan gewoon erge diaree hebben(heb ik ook geen ervaring mee...)
inderdaad schijnen die vlozaadjes te helpen maar ik begreep preventief,of het ook curatief is weet ik niet.
ik heb nog even gekeken,zemelen helpt dus niet,misschien inderdaad veel hooi,zoals isapaardje@ al zei,hoe doen paarden in de natuur dat?ik neem aan dat die ook weleens op droge stoppelige vlaktes staan,en zand naar binnen krijgen.
Het is hier op het moment ook erg droog,dus ik neem aan dat pablo ook zand naar binnen krijgt,ik hoop alleen dat het er weer uitkomt....ik vind nooit geen zand in een opgeloste drol,ik hoop niet dat zijn hele buik vol zit met zand...maar dan zou hij dus diarree moeten hebben denk ik.
Misschien is die diarree ook wel een natuurlijke reactie van het paard om het zand kwijt te raken.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:31

Klein offtopic vraagje aan de shetjes-eigenaars: zouden jullie nog een shetje van 19 in huis halen?
Volgens mijn hoefsmid is hij kerngezond en nooit echt ziek geweest; is van zijn buren dus ik vertrouw het wel.

Ben enkel beetje bang voor de leeftijd, mijn D-pony is er ook al 17 en ik wil er niet echt een rusthuis van maken...

Heb wel een topicje geopend op het Shetjes-onderdeel, maar ben bang dat dit een beetje overbevolkt is door penny's die gewoon allemaal JA zeggen....

Is mijn bezorgdheid terecht of niet??

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:36

Ik heb gister weer even met mijn pony's over de straat gelopen en toen liepen ze weer heel gevoelig, maar na een tijdje lopen ze wel weer aardig normaal...? Dat is dan wel weer raar toch?
Ik ga vanavond voor de zekerheid even de hoefsmid laten komen en evt de da. Mijn ene pony heeft wel een horizontale scheur in zijn achterhoef opgelopen een paar weken terug misschien ligt het daaraan, ik weet het gewoon even niet.
De manenkam kan ik nog steeds helemaal opzij leggen en voelt soepel aan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:47

@Over de Psyllium Husk.
Als ik 20 mg had geschreven, moet dat 20 gram zijn. 5 gram per 100 kg lichaamsgewicht.
Je hebt inderdaad veel minder nodig dan van een zandweg/sandclear kuur.

Uit je verhalen krijg ik de indruk dat je niet 2x daags psyllium hebt gegeven, maar maar 1 of 2x in totaal. Dan werkt het niet. Je moet echt ochtend en avond wat van die zaadjes voeren, desnoods over een stuk boterham gestreken. Het smaakt nergens naar. Zandweg zit wel een smaakje bij en dat Isabella ook niet zomaar.

Enorme diarree kan echter ook duiden op wat anders, nl. een darminfectie, of wat veel aannemelijker is; te weinig ruwvoer. Hoe ruikt de mest? Is het zurig? Veel of weinig vezels?
Als de mest gewoon goed ruikt, maar weinig vezels bevat, dan ga eerst maar eens flink veel hooi bijvoeren. Niet bang zijn voor dik worden of bevangen worden. Als je gewoon wat ouder hooi neemt, kan het geen kwaad. Desnoods wat stro er tussen.
Veel ruwvoer neemt ook het zand mee naar buiten (vulling, duwt zand eruit). Ik zie nu bij Isabella ook zonder zandwegkuur veel zand in de mest zitten, maar wel goede mestballen. Een paard in de natuur zal het ook zo doen. Daarbij eet ze nu als ze de kans krijgt heel veel smalle weegbree ... schijnt ook een soort van natuurlijk antibiotica te bevatten en goed te zijn voor de spijsvertering. Dus wellicht weten die dieren van ons het wel, maar als ze het niet aan kunnen komen; tja dan moeten wij baasjes het op tijd verstrekken Haha!

Maar niet te veel gaan rommelen nu met het voer, nu ze van binnen wat van slag zijn. Hou het advies van de DA aan door hooi bij te geven, 2x eetlepel psyllium husk op een vochtige boterham, of stukje appel en kijken of het vrijdag beter gaat.

@Lieke_M; een shet van 19 is niet echt oud, mits deze gezond is. Pony van een kennis van me (hackney) is nu 31 en wordt nog dagelijks bereden en af en toe zelfs nog eens (echt ook voor haar plezier, want ze niet echt makkelijk en wil heel, heel graag lopen), ingespannen voor een karretje.
Maar wil je wel een pony erbij? Pas wilde je toch je ander paard ook verkopen ivm moeilijkheden omtrent de wei dicht bij huis? Of heeft dit er wat mee te maken ... ivm gezelschap voor je ander paard.

@Peachy: niet ieder hoefbevangen paard heeft een dikke manenkam.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:51

Yep, aangezien we besloten hebben de 'hoefbevangen D-pony' te houden, wil ik er zo snel mogelijk een weidemaatje bij. Juist omdat die andere wei heel afgelegen ligt en het daar heel eenzaam is. Maar ik besef dat ik ook met deze shet zal moeten oppassen.

Het plan was aanvankelijk om een groot paard te kopen maar dan krijg de D-pony ZEKER geen beweging meer én daar hebben we de komende 2 jaar GEEN aankoopbudget voor omwille van verbouwingen.

Dus dit lijkt me momenteel de beste oplossing.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:13

Ik denk dat de leeftijd niet echt een probleem is. Die kleine pony's kunnen echt onwijs oud worden als ze gezond zijn. Hier in de straat staat een klein welshje, die is de 35 al ruim gepasseerd en die ziet er niet uit of ze de komende jaren dood gaat eigenlijk.

En het is wel goed dat je beseft dat je uit moet kijken met de nieuwe shetlander, dan kun je vanaf het begin af aan op zijn gewicht letten.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:43

Bedankt weer iedereen voor jullie tips.

Het is donderdag, en hoefbevangen shetje loopt nog steeds erg goed zonder pijnstillers. Ik hoop dat dat zo blijft.

@Isapaardje: ik ben pas net begonnen met die psyllium! Gisteren hebben ze hun portie wel gehad. Maar ik heb dus niet de psyllium husk, maar darmverbeteraar van het Kruidvat.
Ik heb ze gisteren meer hooi gegeven, en nu hebben ze weer wat vastere mest. Ik denk dat het een combinatie is van gebrek aan vezels en zand in de darmen. Dus ik ga nog even door met die psyllium. Ook al weet ik nog steeds niet hoeveel ze daarvan dan moeten hebben. Misschien toch maar eens de variant voor dieren halen!!! Ze hebben trouwens wel goed door dat ze er meer door moeten drinken. Fijn dat ze zich dat zelf regelen!

Ik ben wel blij dat ik gisteren toch nog even de DA gebeld heb. Want stel je voor dat ik het advies van hoefsmid had opgevolgd. Dus helemaal geen hooi meer voeren.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:11

Volgens mij is de darmverbeteraar van het Kruidvat hetzelfde als zandwegkuurtje (Psyllium Husk is de basis, er zitten meen ik wat zemelen bij). Ik heb het ook gegeven (tijd geleden al weer) en weet nog dat 1 potje genoeg was voor 1 week.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:32

Ik heb het ze net weer lekker gevoerd. Nu op een natgesopte boterham, en dat ging er wel in! Vanavond nog een keer. Ik geef ze nu 2 schepjes op 1 boterham.

Het potje begint wel al aardig leeg te raken, maar ik heb dan ook 2 shetjes. Dus ik denk dat ik er nog maar een bij ga halen.
Het lijkt wel te werken. De mest wordt alweer vaster.