Solsikke schreef:hij heeft overhoefverschijnselen en een dorsaal kroonbeen. het zegt me weinig
Dorsaal kroonbeen is alleen maar een term, geen afwijking. Ik weet dus ook niet wat de DA ermee bedoelde. Dorsaal betekent in de anatomie: van de rugzijde gezien.
Een dorsale voetas is de denkbeeldige lijn die je, van voren gezien, kunt trekken door kootbeen, kroonbeen, hoefbeen. Deze behoort recht te zijn.
Overhoef is wel een "afwijking". Het is een chronische ontsteking van het hoefgewricht en/of kroongewricht en is te zien in de nabijheid van de gewrichten.
Zie ook http://www.hoofcare.nl voor meer informatie hierover.
Bij een acute hoefbevangenheid kan het hoefbeen al binnen 48 uur 'kantelen'. Daarna wordt die kans steeds kleiner. Ik denk daarmee dat je dus niet direct bang hoeft te zijn voor hoefbeenkanteling omdat je nu al begonnen bent met medicatie.
Meer kun je nu niet doen. Voer aanpassen tot alleen hooi, voorgeschreven medicatie geven en afwachten wat de DA ervan zegt. Bovenstaande tip van opschrijven op een lijstje is wel een aanrader. Nu weet je het nog wel, maar als je het morgen wil vragen, vergeet je de helft

Veel beterschap met je paard.
@Silly29: Ik heb zelf ook ooit eens dat spul van het Kruidvat gehad en volgens mij stond op het flesje dat je het in een glas moest oplossen in water.
Staat ook op de zak psyllium husk die ik nu heb, maar dan lust mijn paardje het niet (en is het moeilijk voeren). Helemaal droog is niet goed, maar een beetje kan geen kwaad. Het zwelt inderdaad op, maar niet dermate als bijv. grasbrok, dat het voor problemen zorgt.
Aangeraden wordt veel te drinken, maar dat merken je paarden als het goed is vanzelf ... ze gaan vast meer drinken.
Als de diarree nu aanhoudt zou je ook eens aan een darmverbeteraar kunnen denken als een probiotica. Hiermee herstel je ook de eventueel beschadigde darmwand door het zand en kunnen voedingsstoffen weer beter worden opgenomen (zonder dat dit door de beschadigde darmwand direct naar buiten spoelt of nog erger ... in het bloed). Klinkt enger dan het is; maar even in grote lijnen wat er gebeurd. Dit beter dus voorkomen cq herstellen.
Dan was er nog iemand (ben zo even kwijt wie) die zei dat ze de eerste symptomen van de bevangenheid herkende aan "op eieren lopen op het harde". Dat is inderdaad een symptoom, maar dan is de bevangenheid al wat langer aanwezig en in mijn ogen is er dan al sprake van een echte bevangenheid. Zij het (gelukkig) een lichte. Maar wel reden tot extra alertheid en aanpassen voer.