[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:56

Afbeelding
Afbeelding

Wel wat gezakt, maar ze vond het meevallen. Hij krijgt nu beslag met een zooltje en siliconen.

Had het zelf erger verwacht.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:35

Marjo89 schreef:
Stal_Fiore schreef:
Pfoe Fique, wat een ellende hè. Ik hoop dat hij gauw opknapt.

Mijn paardje knapt eigenlijk niet op... zo zielig. Er moet wat anders. Ik heb er voor gekozen het op een andere boeg te gooien. Na 6 maanden is het wel tijd...
In plaats van wat de kliniek zegt, volledig boxrust/gips/ijzers, gaan we nu de ijzers er onderuit halen en over op een meer natuurlijke manier van bekappen met hoefschoenen. Dit allemaal onder begeleiding van een dierenarts.

Dappere keuze, misschien is toch hoefschoenen iets om te overwegen?
Ik ben nog altijd zo blij met de schoenen voor Nicky, ze is er zo van opgeknapt.

Ja, daar gaan we ook voor. Ze krijgt de easyboot cloud.

Stal_Fiore

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:36

Fijn Fique dat de kanteling mee lijkt te vallen. Hopelijk knapt hij snel op.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:22

Daar zijn de schoentjes
Afbeelding

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:09

Stal_Fiore schreef:
Daar zijn de schoentjes
[ [url=m/6gU3Y5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hopelijk gaan ze hem goed helpen!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:12

Charlie krijgt Dinsdag zijn ijzers. Vandaag is hij voor het eerst weer ff los geweest in de roundpen en daar heeft meneer zich prima vermaakt. Zo rustig als hij buiten in z'n paddock staat ging hij in de roundpen helemaal los.
Maarja hij zal het toch wel nodig hebben en deed m vast geen pijn. :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:22

Stal_Fiore, fijn dat je deze keuze maakt! Hopelijk helpt dit, ben sowieso niet voor de ijzers en boxrust, dus hopelijk wordt het voor jullie nu een keerpunt in positieve zin (ik wou bijna zeggen kantelpunt, maar we willen juist geen kanteling van het hoefbeen natuurlijk :) )

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:23

Hoe zijn jullie met de paarden op een stal gekomen die goed voor ze is? Ik ben aan het zoeken, maar vind het erg lastig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:36

Blue_flower schreef:
Hoe zijn jullie met de paarden op een stal gekomen die goed voor ze is? Ik ben aan het zoeken, maar vind het erg lastig.

Ja, dat is vreselijk lastig! In eerste instantie 2 jaar op een stal die geen gras geeft, de enige. Helaas vermagerde mijn paard hier enorm, raakte zelfs ondervoed. De pp waar ik heen wilde was nog in aanbouw en was met gras, toen ik na die 2 jaar appte was al t gras op en er was 1 plekje vrij. Daar staan we nu naar alle tevredenheid.

Maar als deze plek wegvalt heb ik ook een probleem.

Je kan je aanmelden op fb bij de groep ‘het nieuwe paarden houden’, wellicht vind je daar ook wat passends?
Bij ons zijn plekken vrij, maar ik weet niet waar je woont en of t passend is voor jou en je paard.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:44

Slmt9 schreef:
Blue_flower schreef:

Ja, dat is vreselijk lastig! In eerste instantie 2 jaar op een stal die geen gras geeft, de enige. Helaas vermagerde mijn paard hier enorm, raakte zelfs ondervoed. De pp waar ik heen wilde was nog in aanbouw en was met gras, toen ik na die 2 jaar appte was al t gras op en er was 1 plekje vrij. Daar staan we nu naar alle tevredenheid.

Je kan je aanmelden op fb bij de groep ‘het nieuwe paarden houden’, wellicht vind je daar ook wat passends?
Bij ons zijn plekken vrij, maar ik weet niet waar je woont en of t passend is voor jou en je paard.

Zal de fb groep eens opzoeken. Grens Overijssel - Gelderland zit ik. Deventer - apeldoorn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:46

Blue_flower schreef:

Ze staan aan huis :Y)
Lucky us... Veel werk maar ook echt fijn

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:28

Stal_Fiore schreef:
Daar zijn de schoentjes
[ [url=m/6gU3Y5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super zeg! Die heb ik ook! Hopelijk brengen ze jou knapperd ook verlichting!

Hier komt morgen de smid weer. Hoeven zijn erg lang alweer en dat na 6 weken. Hopelijk met een beetje geluk kunnen de ijzers eraf of misschien alleen ijzers maar zonder zooltjes en siliconen. We shall see :)

Hoe is het met de rest van jullie paardjes? Hoop dat die van jullie allen ook langzaam aan beter worden!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:04

Blue_flower schreef:
Slmt9 schreef:

Zal de fb groep eens opzoeken. Grens Overijssel - Gelderland zit ik. Deventer - apeldoorn.

Ah helaas, wij zitten in t noorden van Drenthe.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:25

Spannend Lotte! Laat je weten hoe het ging?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:42

Ik lees dat meer van jullie de Easyboot Cloud hebben.

Laten jullie ze 24 uur aan? Hoe lang laten jullie ze luchten? Hebben jullie 2 paar zodat de andere kunnen luchten?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:58

Stal_Fiore schreef:

Laten jullie ze 24 uur aan? Hoe lang laten jullie ze luchten? Hebben jullie 2 paar zodat de andere kunnen luchten?

Ik had gewoon 1 paar alleen voor de voorhoeven en geen extra paar om mee te wisselen. Gezien hij van 7 's avonds tot 7 's ochtends binnen stond had hij de hoefschoenen dan niet om. Dan wanneer hij de stal verliet om naar de paddock te gaan, en in de paddock zelf, had hij ze om. Hij heeft ze een paar dagen wel 24 uur om gehad gezien de andere paarden de nacht buiten bleven. Ze bleven erg goed om zitten en gaven echt verlichting maar vervolgens kreeg mijn paard echt gelijk hele weke hoeven en ze begonnen te ruiken en aan de bovenkant schuurde het tegen de kroonrand dus de haren kwamen daar van af. Om deze reden zou ik ze niet hele dagen om houden want het wordt gewoon te broeierig in de schoenen. Maar 12-16 uur per dag om en dan even af werkte voor ons erg goed. :) En dan spoelde ik de binnenkant een beetje af en zette de schoenen ergens waar ze mooi konden drogen zodat ze niet zweterig waren van binnen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:02

Ik ben ook wat aan het rondkijken voor hoefschoenen. Zou nog fotos maken van zijn voetjes om hier te plaatsen, was ik even vergeten...mijn shetje loopt eerste paar passen op straat of verharde even moeilijk maar daarna gaat het steeds beter. Ik neem aan dat als een pony zulke gevoelige zolen heeft dit niet echt meer over gaat toch? zool wordt er natuurlijk niet dikker van als het hoefbeen gekanteld is. In het zand gaat hij galopperen en bokken enz, daar gaat het gelukkig wel heel goed. Hoe vaak moet de pony gekapt worden ivm het passend houden van hoefschoenen? Op welk moment meet je de hoef? Gelijk na het kappen of ietsje later?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:08

Lotte_Wessel schreef:
Stal_Fiore schreef:

Ik had gewoon 1 paar alleen voor de voorhoeven en geen extra paar om mee te wisselen. Gezien hij van 7 's avonds tot 7 's ochtends binnen stond had hij de hoefschoenen dan niet om. Dan wanneer hij de stal verliet om naar de paddock te gaan, en in de paddock zelf, had hij ze om. Hij heeft ze een paar dagen wel 24 uur om gehad gezien de andere paarden de nacht buiten bleven. Ze bleven erg goed om zitten en gaven echt verlichting maar vervolgens kreeg mijn paard echt gelijk hele weke hoeven en ze begonnen te ruiken en aan de bovenkant schuurde het tegen de kroonrand dus de haren kwamen daar van af. Om deze reden zou ik ze niet hele dagen om houden want het wordt gewoon te broeierig in de schoenen. Maar 12-16 uur per dag om en dan even af werkte voor ons erg goed. :) En dan spoelde ik de binnenkant een beetje af en zette de schoenen ergens waar ze mooi konden drogen zodat ze niet zweterig waren van binnen.

Ik had met de easyboot sneaker inderdaad hetzelfde probleem. Het ging op zich prima, zolang ze alleen overdag de schoenen aanhad. Zodra ze 's nachts ook buiten bleef, gingen de schoenen toch schuren en broeien en kwam er zand in. Gelukkig was ze toen al zo opgeknapt dat het zonder ook goed ging. Ze wilde ze ook echt niet meer aan, stond als een kleuter met haar voet te hengelen zodat ik die schoen niet vast kon maken :D .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:27

Grietje liep met haar softrides periodes 24/7. Nooit last van wondjes of broeiende voeten gehad. Met andere schoenen had ze wel snel wondjes op haar voeten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:30

Wij hebben equine fusion all terrain. Nooit last van schuurplekken of andere ongemakken.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:43

Hier zijn de voetjes gedaan. Er zaten nog wel wat kneuzingen in de hoef dus toch nog een keer zooltjes met siliconen eronder. Met 6 weken komt hij weer en hij denkt dat we dan zonder zooltjes kunnen doen.

Ze beginnen er toch langzaam weer normaler uit te zien.
Afbeelding

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:42

Hallo, mag ik me hier melden?
Mijn pony van nu 8 jaar is al 3x eerder hoefbevangen geweest (eerste keer toen hij 5 jaar was) en zit nu weer op het randje. Geen gekanteld hoefbeen gelukkig, maar hij loopt niet helemaal lekker.
Ik had zo gehoopt dat het na de verhuizing goed zou gaan, maar helaas.
Ik heb hem meteen van de wei afgehaald en overdag staat hij nu op een afgezet stuk paddock, waar helaas ook wat gras groeit.

Ik had mijn viertal op onbeperkt hooi staan, voor de 3 anderen geldt dit nog, voor hem niet meer. Ik zit erover te denken om hem `s nachts ook apart te laten staan, maar ben bang dat hij dan door de draden gaat.

Omdat ik veel aan het werk ben kan ik hem niet veel beweging geven en een nieuwe hoefsmid heb ik helaas ook nog niet gevonden omdat er aardig wat een klantenstop hebben. De vorige smid hoeft niet meer terug te komen, een poosje geleden heeft hij mijn pony zo kort bekapt "om alles goed weg te halen" dat hij amper meer kon lopen.

Op dit moment ben ik aan het zoeken naar hooi waar zo min mogelijk suiker in zit, want de balen die ik tot 3 weken geleden had waren prima, maar dit hooi dat hij nu geleverd heeft is veel rijker. Of mengen met stro?
Wat is jullie ervaring?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:29

Pfoe mijn paard was erg slecht vandaag na gisteren ...

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:10

Stal_Fiore schreef:

Oh wat balen zeg! :(

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:18

Stal_Fiore schreef:

Wat is er gebeurd?