[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:13

capopjekop schreef:
Wat zou je dan doen met die chronisch bevangen pony? Wegdoen en het probleem verschuiven? In laten slapen terwijl de pony momenteel gezond is? Toch op he gras (laten) zetten met risico op terugval? Vind het wel een interessante discussie.

Bij blijvende problemen en pijn laat ik ze inslapen. Een HB pony verkopen zou ik niet doen.

Lindor92

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:17

Heel veel sterkte Darah3

Hier gaat het momenteel niet denderend. Afgelopen week liep ze een hele tijd goed, een leek zou niet zo zien dat ze wat zou hebben. Ze liep alleen wat stijf vanuit de schouders. Maar helaas was het donderdag weer mis :n Snap er niks van, ze krijgt alleen maar onbemest hooi met stro en ze heeft een paar keer een klein beetje Care4life gehad.
Wel heeft ze vorig weekend de boom opeens helemaal kaal gevreten. De barst is er helemaal om weg.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:19

Ik vind dat een enorm moeilijke.
Mijn merrie wil ik niet meer verkopen vanwege ziekte.
God weet waar en hoe ze dan terecht komt.

Echter vind ik het straks wel heel moeilijk.
Stel de medicatie slaat niet goed genoeg aan. Of ik kan haar straks niet meer rijden.
Voor mezelf maakt dat absoluut niks uit ..

Maar voor haar wel. Ze gaat zo graag mee.
En dan zou ze stil komen te staan. Dan verveelt ze zich de tierelier omdat ze niet op gras kan staan.

Ja wat dan ... Dat is een hele moeilijke ...

Lindy. Lastig en klote.
Ik zit met precies hetzelfde probleem momenteel :(.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:28

Ik was van plan om mijn merrie te verkopen. Maar dat is nu dus ook onmogelijk :n
Er loopt nu ook nog een veulen bij. Merrie is de afgelopen weken behoorlijk ingevallen. Veulen is alleen nog te jong om worden afgespeend. Het liefst wacht ik met spenen tot de herfstvakantie, dan is ze 5 maanden oud. Tegen die tijd willen we dan ook foto's laten maken van de hoeven om te kijken wat het hoefbeen doet.

Tyrcanol, balen dat jij hetzelfde probleem ook hebt. Ik vind het zo sneu voor de paardjes dat ze zo'n pijn hebben :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:37

Darah3 schreef:
Ik wil iedereen hier bedanken voor de steun en tips de afgelopen weken.
Donderdag is er een einde gekomen aan onze strijd tegen HB..

Heel veel sterkte met het verlies van je maatje. :(:)

Zou die van mij ook nooit willen verkopen met alle problemen die hij heeft gehad en tel daarbij ook nog eens een behoorlijke gebruiksaanwijzing.

Hoefzweer gaat de goede kant op er zit wel nog steeds een gat, maar regelmatig doorspuiten en pootje baden houden we er nog steeds erin. *\o/* En op het gras staan gaat ook nog steeds goed. *\o/* Alleen hij gaat op zijn achterste benen stoofperen lopen jatten uit de boom. 8)7

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:04

Darah3 schreef:
Ik wil iedereen hier bedanken voor de steun en tips de afgelopen weken.
Donderdag is er een einde gekomen aan onze strijd tegen HB..

:(:) Heel veel sterkte, je hebt een moedige keuze gemaakt.

Wat betreft gras en HB... Flavio is ook een paardje wat ontzettend gefixeerd is op gras en hij wordt echt bezeten als hij het niet krijgt. Zijn leven bestaat uit eten eten eten, gras staat bovenaan zijn lijst, daarna biks, dan hooi, dan stro en zelfs zaagsel probeert hij... Zonder gras zou ik Flavio niet aandoen, al is het in de zomer maar een uurtje per dag. Mocht zelfs dit niet haalbaar zijn dan is het al snel einde verhaal voor Flavio :-( Ik blijf het dus proberen. Heb wel een grens natuurlijk.

Vorig jaar alleen aan de hand gegraast (daarom nu verhuist), het jaar ervoor aan het eind van het seizoen van 8 tot 20u. Helaas dit jaar een terugval. Gelukkig wel op tijd erbij en omdat het nu super gaat, ik hem weer flink aan het werk kan zetten en het hooi ook aan het opbouwen ben (en dit goed gaat) en ik hem toch dat beetje gras gun mag hij nu ook weer aan de hand grazen. Al wilde ik hier eigenlijk mee wachten tot de vetpockets op zijn rug helemaal weg waren. Nu hou ik in de gaten dat ze nog steeds minder erg worden, maar het heeft gewoon tijd nodig en als ik wacht is 't weideseizoen voorbij. Paardje is een stuk blijer :j begonnen met 5 minuutjes, nu een half uur per dag. Hij heeft de rest van de winter om weer te herstellen en volgend jaar probeer ik het opnieuw. Ik was er snel bij, maar niet snel genoeg. Nu verhuizen we naar een stal met een kleiner weiland, waar ze aan strookbegrazing doen. In elk geval geen dag en nacht meer voor Flavio en geen koeienland (dit wist ik al, maarja, als ze hem zonder mijn medeweten op een koeienland zetten, met het excuus, ja maar het is al veel gemaaid en kortgegraast, tja... het blijft koeiengras!! Dit in combinatie met langer op het land en binnen een paar dagen was het gedaan). Dus ik heb er vertrouwen in dat Flavio uiteindelijk zonder HB op het land kan lopen, hoe lang per dag is de vraag.

Ik zou Flavio nooit verkopen, zou ik toch al niet doen, maar sinds zijn HB al helemaal niet meer. Dus ja, ik zou hem in laten slapen, niet op het moment dat hij gezond is, maar op het moment dat hij weer een terugval heeft. Als hij na die erge HB binnen een jaar een terugval had gekregen zou ik hem hebben laten gaan. Niet gebeurd gelukkig. Nu wel een terugval, maar tel ik als 1/2, nog 1,5 en dan vind ik dat Flavio genoeg heeft geleden en is een leven met gras voor hem niet mogelijk.. Ik blijf hem op het gras zetten met het risico op een terugval. Dit omdat ik het niet paardwaardig vindt om een paard de rest van zijn leven geen gras meer te laten eten.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:40

Iedereen bedankt voor het medeleven..
En voor de mensen die nu ook in een moeilijke periode zitten, heel veel sterkte :(:)

Het valt me heel zwaar, vooral omdat het zo snel ging. Ze viel om en weg was ze..
Gisteren wat spulletjes opgeruimd op stal, zo raar om die lege paddock te zien.
Geen vrolijke pony meer die je hinnikend komt begroeten :(

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:59

Hier hetzelfde Flavlip.
Merrie is altijd zo blij als ze in het voorjaar in dik gras kan lopen. Toen liep ze er ook altijd dag en nacht in. Wanneer mijn vader aan het grasmaaien is om in te kuilen, staat ze gewoon te smeken om lekker vers gemaaid gras te krijgen. De laatste keer kon ik haar gewoon niks meer geven, zo sneu was dat :n

Darah3, het lijkt mij zelf ook heel raar en moeilijk om een lege plek tegen te komen. Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:18

zijn er mensen die hun paard gevoelig blijven lopen op harde ondergrond onze pony loopt op de weide gewoon door stevige stap maar eens op het harde blijft hij beetje gevoelig.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:49

Mijn pony doet dit momenteel ook.

Vind dat toch een slecht teken
Heb daarom de dierenarts gebeld.

En nu staat ze weer op zware medicatie ...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:01

pff ik ben hier even ten einde raad hoor ...:(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:10

:( :( ik hoop dat jullie paardjes zich snel weer beter voelen

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:18

Idifix schreef:
pff ik ben hier even ten einde raad hoor ...:(

Hoezo? Heb je de dierenarts al gebeld ?

Bedankt :) Ik hoop t ook.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:41

Hoe lang geleden is de HB? Krijgt je paardje nu nog medicatie?

Hier wel nog regelmatig niet rad op het harde, maar waarschijnlijk ligt de oorzaak niet bij de HB. Al is de manier van lopen wel anders door de kanteling.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 06:15

Van de laatste keer dat hij echt bevangen was net voor de zomer ergens. Moest hem op een postzegel stukje zetten en gewoon nat hooi bijgeven. Is allemaal gebeurd. Dan heeft hij een tijdje op ijzers geweest ging ook goed maar heb nu een andere smid met wat meer kennis van HB heeft de ijzers eraf gehaald. Waardoor hij terug gevoelig liep en dat is wel een beetje gebeterd maar hij blijft gevoelig. Ik heb hier tijdje terug nog verteld dat hij de hoef anders bekapt heeft maar kreeg het niet goed uitgelegd. Hij staat een beetje op zijn hielen precies of hoe moet ik dat zeggen...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:44

Wil je perse ijzerloos? Ik heb mij erbij neergelegd, zonder ijzers loopt mijn pony gevoelig, zeker op harde ondergrond. Met ging het wel goed. Dus ik vind dat niet zo heel vreemd, de hoeven hebben gewoon een forse beschadiging dus dat dan blote voeten gevoelig zijn op het harde vind ik niet vreemd. Mogelijk moet je dan toch voor ijzers of schoenen kiezen. Ik ken iemand die perse ijzerloos wilde en die heeft jaren schoenen nodig gehad, maar nu lukt het ook zonder schoenen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:47

Ja de smid zei dat die ijzers hem pijn deden? En toen hij de ijzers eraf haalde reageerde hij ook wel even...ik zal dadelijk anders eens een foto nemen van de onderkant van zijn hoef. Zijn voetjes zijn onderaan zo kort gevijld dat hij bol staat op zijn zool. Wat mij logisch lijkt dat het dan gevoelig is ...maar het zou volgens hem moeten beteren en dat doet het niet vind ik.
Ohja en de reden toen van die ijzertjed was dat hij mankte links voor en dierenarts had de hoeven onderzocht en door het wit zag je zeg maar een soort van blauwe plekken hij heette het een soort van bloedblaren want hij zei als ik nu zou snijden erin komt het bloed eruit. En vandaar zijn toen ijzertjes gezet moeten worden .
Laatst bijgewerkt door Idifix op 17-09-13 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 10:04

Als je toch een foto maakt: doe dan ook de zijkant van de hoef eens - camera op de grond en dan afdrukken

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:19

Bluh ik ben ook ten einde raad. Mijn haf houd ijzer er niet onder! Heeft dus bokhoef. Staat nu op kunstof vorige week er onder gezet met veel ellende want ze had pijn en amper ruimte voor het nagele. Echt een ramp. Ze zitte er nu wel onder maar na 2 dage weer stijf en gevoelig. Ik weet ook niet meer. Zonder ijzer is het geen optie want dan loopt ze helemaal niet meer. We zijn nu maande verder en het schiet niet op zo. Mn meisje staat nu zo lang al alleen en krijg rare verveelde tikjes. En tja een shet kope doe ik nog niet want eerlijk heb ik even geen vertrouwe meer dat het goed komt. En dan zit ik met een shet

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:23

Geen vertrouwe meer klink ook zo hard. Maar zit ff in een dip :(

Syl68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:47

Morgen gaat mijn haflinger ook van haar ijzers af en wordt alleen bekapt.
Ben benieuwd hoe ze zal gaan reageren met lopen.
Gevoelsmatig voelt het voor mij beter als ze eraf gaan.
Heb contact gehad met een docent natuurlijk bekappen en hij heeft mij net dat duwtje in de rug gegeven en uitgelegd dat de hoef kan ademen zonder ijzers.
Klinkt wel logisch.

Ik heb er wel een mini shet bijgenomen. De eerste paar dagen ging ze er flink achteraan. Zo erg dat ik echt dacht waar ben ik aan begonnen.

Het heeft een paar dagen nodig gehad en nu slaapt ze achter vanessa.
Alleen met eten geven nog even lastig. Bemerk nu echter al dat de gezelschap haar goed doet.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo,hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoelde.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:07

Vergeet niet dat nb'ers hun eigen propaganda voeren. Op pn werd mijn beslissing behoorlijk afgezeken dat ik mijn pony op ijzers heb gehad. Daarvoor had ik nog wel enigszins respect voor dat natuurlijke gebeuren, maar als ik zie hoe sommige daar hun propaganda brengen wil ik er niets te maken mee hebben (terwijl ik best veel dingen goed vind, veel naar buiten, zo min mogelijk rommel voeren, ijzerloos als het kan).

Wat was zijn uitleg als ik vragen mag? Hoef heeft ook met ijzer genoeg vrije ruimte om te ademen?

Doemaar: Heb je niet iemand in de buurt waar je tijdelijk een shet kunt lenen? Die kan altijd terug als het nodig mocht zijn.

Die van mij heeft gelukkig maar eenmalig op ijzers gelopen, ik ben zelf voorstander van ijzerloos en ik heb een ijzer lang tegengehouden tot ik het echt niet meer zag zitten. Mocht ze nu ooit nog een flinke terugval krijgen dan rijd ik gelijk weer naar Roosendaal om haar te laten beslaan. Had haar toen veel eerder moeten laten beslaan, na het ijzer en het nieuwe dieet heeft ze 1,5 week slecht gelopen, maar daarna ging het als een speer de goede kant op.

Iedereen heel veel sterkte met de zieke paardjes. Hoop houden hoor, aan het einde van de tunnel schijnt licht!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:51

Capopjekop. Een bruikleen shet is moeilijk te vinden. Er staan maar liefst 3 mini shets op pension, waarvan 1 helemaal gek op mijn haf. Als het weer het toe laat mag ze eve op de wei en staat ze naast de shets. En dan wordt die kleine helemaal blij. Ook mijn haffie vind dat kleine grut geweldig. Maar helaas ze is bang dat de mijne wat aandoet :(... mijn paardje heeft vaker met kleintjes gestaan en vond het alleen maar leuk!

Syl68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:32

Er komt geen natuurlijk bekapper voor mijn paard. Echter een traditionele hoefsmid.
Ik zal hem wel om advies vragen wat hij het beste voor mijn paard vindt.