Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lolclub schreef:SpikyBlue schreef:De steunsels zijn altijd belangrijk, bij zowel gezonde als zieke hoeven. Ze zijn een deel van de wand, bestaan uit precies hetzelfde materiaal en opbouw. Sterker nog: technisch gezien zouden ze zelfs meedragen! Als je erbij nadenkt hoe het hoefmechanisme werkt is het juist héél belangrijk dat de steunsels er niet helemaal worden 'uitgeschraapt'. Bij bijv. de Strasser methode gebeurt dat wel, maar daar hebben ze dan ook weer andere redenen voor (en het paard wordt er niet heel blij van).
Ik heb het natuurlijk wel eens aan Arabesk gevraagd, en die zei dat de steunsels er helemaal niet standaard uitgehaald worden bij NB (er gaan natuurlijk snel praatjes rond dat bij alle paarden de verzenen, of hielen zoals zij dat noemen, lukraak weg worden gehakt etc. maar dat moet je altijd met een korrel zout nemen, al zijn er natuurlijk uitzonderingen). Volgens het principe zijn er bepaalde richtlijnen, en het is aan de NB'er zelf of hij/zij zich daar aan vastklampt of per paard kijkt hoe/wat
Ik weet dus ook niet hoe dat precies zit.
Maar het is toch juist de bedoeling bij de NB manier dat ze juist NIET meedragen, tenminste dat is wat ik altijd lees in berichten en elders op internet ?
andere vraag, nou wordt een paard HB en bij menig paard worden er ijzers zonder zool of straalsteun onder gelegd , oftewel de zool maar ook de steunsels gaan van de grond af, dan is de dragende functie en opwaartse druk die de steunsels uitoefenen op het hoefbeen toch ook weggevallen ?
SpikyBlue schreef:Over dat handeltje in schoenen op scherp zetten; alsjeblieft, ik heb het al druk genoeg!Ga niet ook nog thuis zitten knutselen met hoefschoenen, hihi.
Misschien de firma Smit daarover aanschrijven?
haha, dacht ik een lucratief handeltje voor je gevonden te hebben... men neme stalen doppen, even schroefdraad intappen en in de zolen monteren...
Spiky die ons over een half jaar meedeelt dat ze tijdelijk op een zonnig eiland bivakeert liggend aan zee met een cocktail in dr hand![]()
vito05 schreef:Ik weet niet wat ik uit de kast moet trekken en er zal vast weer vechtlust komen als de weiden straks weer open gaan.
Maar dan moet bart achterblijven, waardoor hij dus alleen komt te staan.
Hoe levenswaardig is dit allemaal voor een paard, de pijn, het ontnemen van de wei, het niks lekkers mogen enz.
Ik bedoel een mens leg je uit waarom die iets niet mag hebben, maar leg dat die pony maar eens uit.
Het gaat om leven en dood, maar ook een fatsoenlijk leven telt hierin zwaar mee.