Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:54

Slofje schreef:
Inderdaad :) vinden we het gek als een paard verveelt gaat schrapen als hij vaak binnenstaat of op een saai stuk staat?

Dit slaat natuurlijk helemaal kant nog wal wat je uitkraamt. Sommige paarden schrapen gewoon. Die van mij ook, die doet het ook als ze pas een half uur in haar hok staat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:00

pft...nou, ze waren me net niet echt dankbaar.

er was hier een wolkbreuk , zeker 45 minuten lang gehoosd
ze stonden allemaal buiten...., en niet blij. :(
was nog niet klaar met de boxen, dus gauw afgemaakt...
nou, op een holletje de stal in hoor...en je hoort ze niet meer nu

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:29

Ilse_123 schreef:
@ Slofje ;
mijn hoefsmid doet ook voor 25 euro, alleen ik heb niet zon zin om die elke 2 weken te laten opdraven :+ ,
kan er niks foutgaan met zelf een beetje bijvijlen? Het klinkt heel onschuldig, maar niet dat ik straks heel zijn hoeven verpest.
over natuurlijk bekappen heb ik trouwens heel erg veel slechts gehoord...

In principe zou er niets fout kunnen gaan, als je maar de zool aanhoudt.
Dus de randjes die boven de zool uitkomen kun je wegvijlen, tot aan de zool, en dan afronden.
Maar als je het nog nooit hebt gedaan en twijfelt, dan zou ik eerst een keer een goede NB-er erbij halen die je wegwijs kan maken.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:32

Ilse_123 schreef:
nombrado schreef:
hier staat veel info
http://www.hoofcare.nl/
verder kan je checken onder je postcode bij
http://www.hoefsmedenvereniging.nl/
die hebben veelal een goede opleiding gehad, en behoren dus de beenstanden en hoefproblemen te weten.
als je een goed hebt, is bijvijlen niet echt nodig...zeker niet na 2 weken al.

maar de hoefsmid die ik nu heb doet bijna alle paarden op stal... en die hebben geen last van brokkelen.

Het is per paard verschillend, en het verschilt ook waar je paard dagelijks staat, en wat je er mee doet.
Plus; het ene paard heeft gewoon een zachtere hoefwand dan het andere.
Net als dat bij de ene mens de nagels snel afbreken/inscheuren, en bij de ander de nagels zonder problemen lang worden.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:37

Cowgirl schreef:
_Saida_ schreef:
Ook wanneer je de hoefwand gelijk hebt aan de zool, en afgerond?

Nee dan niet. Maar ik ging er hier even vanuit wat er zou gebeuren als er niks aan gedaan word.
Nu houd ik het zelf bij en groeien de flairs er al aardig uit en ik hoop dan ook dat ze helemaal verdwijnen.

Als er niks aan wordt gedaan dan komt de hoefwand boven de zool uit en zal deze idd sneller brokkelen/scheuren.
Meestal scheelt het wel als je paard op een zachte ondergrond staat, maar bij jouw paard blijkbaar niet. ;)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:58

Mijn nieuw paard(je) zijn hoeven! (heb een tijdje terug fotos geplaatst toen de ijzers er net af waren, nu van toen bekapper geweest is)
Ben er vandaag voor het eerst mee over straat gaan wandelen, 20-25 min, waarvan 10 min ernaast :P
Als hij op een steentje trapte struikelde hij wel ma over gewoon vlakke asfalt was geen probleem, grasberm enzo ook niet.
Vind zijn voorhoeven vrij smal eigenlijk, die hebben dezelfde vorm als achter! Achter Mankeert er langs de zijkanten een stuk hoefwand door de nagelgaten.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:57

waar zijn de steunsels?
Structuur van de hoef.
bron
http://users.belgacom.net/paardenwereld ... msbouw.htm

De hoef bestaat uit drie delen: zool, hoornwand en hoornstraal.

De zool moet gewelfd zijn en is bedoeld om gewicht van boven op te vangen. Een goed gevormde zool mag de grond niet raken. De witten lijn verbindt de zool met de hoornwand. De hoornwand wordt gevormd bij de kroonrand waar hoornachtig weefsel met speciale, huidachtige cellen wordt vermengd om de harde hoornwand te vormen. Deze wand moet overeenkomen met onze teennagels. Maar in tegenstelling tot de mens, balanceert en loopt het paard op zijn tenen!

De hoornwand heeft een binnenste laag hoornlaminae die verweven is met een soortgelijke laag verbonden aan het hoefbeen. Zo zit de hoef stevig vast. Bij de hoefballen loop de hoornwand naar binnen naar de hoornstraal met de steunsels van de hoef. Als deze de grond raken geven ze enigszins mee om de stoot op te vangen. De hoornstraal drukt daarbij tegen het grote straalkussen. De digitale slagader en ader aan weerskanten van het been voorzien de hoef van bloed. langs deze vaten lopen twee zenuwen die impulsen aan de hoef doorgeven.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:38

Arabesk schreef:
Demi_Donna schreef:
Hallo is er hier iemand waarvan het paard met zijn hoeven blijft schrapen en ze alsmaar korter worden? en die mij een pb wil sturen wat ze er aangedaan heeft om het of te stoppen of ijzers ofzo?

Buiten zetten :j

wie zegt dat hij niet buiten staat?

GaelleS

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:26

Gelijk met de zool.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:16

Arabesk schreef:
Goh aparte paarden heb je dan. Als je de box niet op slot zou doen zouden ze er dan uit zichzelf uren in blijven staan?

Als ik rond 12 uur op stal kom overdag (in het weekend) staat er geen enkel paard op de wei, die staan allemaal in hun schuur te dommelen.
Idem savonds. Rond 10 uur staat er zelden nog wat in de wei en liggen er minstens een stuk of 6 tot hun oren in het stro te pitten. Als er net nieuw stro ligt(grote hoop in het midden) dan liggen daar door doorgaans tegenaan. Ziet er heel comfortabel uit moet ik zeggen.

Ik ben momenteel met mijn 3 jarige aan het wandelen, maar ik heb er een hard hoofd in dat deze
ijzerloos kan blijven. Die zakt echt door de benen als ze op een steentje trapt.
Ik kijk het tot komend voorjaar aan, maar als het niet beter wordt dan zal ik weer een smid voor ijzers moeten vinden.
De tuigpaardmerrie van een half topic geleden met 4 benen rotstraal is helemaal gezond geworden uiteindelijk. Die kon over puin, split en kiezels draven op het laatst.
Haar nieuwe eigenaar heeft er echter accuut ijzers onder gedaan omdat iedereen dat heeft :+
Geldverspilling eerste klas, maar ach.
Anderzijds was ik ook wel trots dat ze het nu toe laat want een jaar geleden sloeg ze nog iedereen die aan haar benen zat het erf af.
Hoe dan ook, die is niet meer van mij dus daar komen geen foto's meer van.
Van de 3 jarige zal ik snel wat plaatsen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:29

ik meld me hier ook even, ik heb ook een paard met moeilijke hoeven, altijd een goede smid gehad maar die had het te druk en stootte de kleine klantjes af, ik heb toen een ander gevonden maar dat is op een drama uitgelopen, mijn paard loopt niet lekker en staat nu al een maand in het land bij de komen. Ik zal me wat inlezen hier

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:08

Hallo is er hier iemand waarvan het paard met zijn hoeven blijft schrapen en ze alsmaar korter worden? en die mij een pb wil sturen wat ze er aangedaan heeft om het of te stoppen of ijzers ofzo?

Buiten zetten :j
wie zegt dat hij niet buiten staat?

Ze staat iedere dag van 8 tot 6 buiten en daarna naar binnen.
Ze doet het hoofdzakelijk als ze een beetje nerveus is of als ik wegloop verders is ze het redelijk afgeleerd.
Het schijnt gewoon een tik te zijn der moeder doet het ook en blijft het doen..
Soms tilt ze der voet op en blijft ze hem omhoog houden.
woensdag komt de smit dus denk ook wel dat hij ijzers zeg.
Bedankt iig.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:36

Ik heb vandaag even nieuwe foto's gemaakt. Omdat mijn paard al een tijdje gevoelig loopt terwijl dit eerst nooit was. Mischien dat jullie mij kunnen helpen met de oorzaak?
De horizon op alle foto's is echt verschrikkelijk scheef, sorry daar voor!

RV:
Deze foto lijkt net een eenden snavel, maar dit is maar schein.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LV
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RA
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LA
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:43

Wat is er hoog op de wand gevijld! :oo. Wij vijlen nooit hoger dan max. 2 cm op de wand, anders maak je de wand alleen maar dunner en beschadig je de laag die de vochtregulatie regelt.

Het is vergelijkbaar met je eigen nagels niet aan de voorkant vijlen maar bovenop; je nagels worden er alleen maar dunner van en je vijlt de beschermlaag eraf.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:46

ik vind het bij de onderfoto's eruitzien alsof de hoefwand niet gelijk is met de zool, en daarom dus eigenlijk niet nuttig is bekapt.. inderdaad tot erg hoog gevijld :\

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:57

Dit is ook de laatste keer dat deze hoefsmid mijn paard bekapt heeft, ik had nogal wat onenigheidjes met hem... en toen wilde de smid niet meer komen. :+ Prima, want ik wilde hem ook niet meer terug zien. :D

Ik vind ook inderdaat Slofje dat de hoefwand en zool niet overal gelijk zijn. Zou dat ook een reden voor gevoeligheid kunnen zijn?

En ook bij bijden voor hoeven vind ik de wittelijn er een beetje... raar (?) brokkelig ofzo er uit zien, alzof er allemaal flarden van hiefwand in zitten... Weten jullie wat dat zou kunnen zijn?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:01

Als een paard een tijdje al niet meer op de hoefzool heeft gestaan en alleen op de te lange hoewand is het gewoon gevoeliger, dan moet de zool weer even uitharden :) Kost wat tijd, maar dan heb je wel wat :3
Wittelijn heeft/had mijn paard ook zo, dat komt dus door de te lange wand. gaat ie klein beetje dieper liggen, kun je "ertussen" komen met een hoevenkrabber.

Ik vind eigenlijk eruitzien alsof je smid de buitenkant er mooi uit heeft proberen te laten zien, en verder niets heeft gedaan :o
ookal is hij daar ook niet in geslaagd, zelfs die afronding is slordig.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:03

Arabesk schreef:
Wat is er hoog op de wand gevijld! :oo. Wij vijlen nooit hoger dan max. 2 cm op de wand, anders maak je de wand alleen maar dunner en beschadig je de laag die de vochtregulatie regelt.

Het is vergelijkbaar met je eigen nagels niet aan de voorkant vijlen maar bovenop; je nagels worden er alleen maar dunner van en je vijlt de beschermlaag eraf.

Maar als het paard van zichzelf een hele dikke hoefwand aanmaakt, geld dit dan ook, of mag je er dan wel een vijl over heen halen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:13

natuurlijk geldt dat dan ook, die laag word nog steeds beschadigd. iets dunner worden is dan alleen een wat minder groot probleem.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:15

Slofje schreef:
natuurlijk geldt dat dan ook, die laag word nog steeds beschadigd. iets dunner worden is dan alleen een wat minder groot probleem.

Ik snap echt wel dat de wand beschadigd word. Maar vraag me af wat 'erger' is. Of een hoefwand die veel te dik word, of een beschadigd laagje..
want het lijkt mij allebei niet optimaal.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:16

Als jouw paard gewoon gezonde hoeven heeft, en die hoefwand is dik, lijkt me dat gewoon iets wat bij hem hoort.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:40

Hierbij foto's van de hoeven van mijn pony. Opvallend is dat de linkervoeten langgerekter zijn dan rechts.
Wat vinden jullie ervan? En als er iets niet helemaal goed is, wat zou je er dan aan kunnen doen?

Rechtsvoor
Afbeelding

Rechtachter
Afbeelding

Linksvoor - ietwat dunne, diepe straalgroeven? Links op de foto krijgt ze vaak een scheurtje, dat veil ik nu zelf steeds bij, is dat genoeg?
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:51

Loopt ze niet gevoelig? Ik zie nl enorme overgroeide steunsels.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:53

Nope, loopt als een trein! Overigens zie ik die overgroeide steunsels niet zo := Hooguit bij de achtervoeten een beetje, maar ik denk dat het beeld ietwat vertekend. Niets komt echt boven de zool uit in ieder geval.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:14

Rianne11_42 schreef:
Nope, loopt als een trein! Overigens zie ik die overgroeide steunsels niet zo := Hooguit bij de achtervoeten een beetje, maar ik denk dat het beeld ietwat vertekend. Niets komt echt boven de zool uit in ieder geval.

Gelukkig maar.

Naast de witte lijn zit een flinke geul, in vrijwel alle hoeven. Probeer je hoevenkrabber er maar door te krijgen. Is t keihard, dan is t steunselmateriaal. Brokkelt t, dan is het gewoon de zool.