Lan staat op spatbeslag. Moet ook wel aangezien ze op het harde helemaal rad loopt. Dus we draven over de weg. En dan slijten hoeven (ook harde hoeven) wel snel weg.
Heel erg drukke dag gehad en toen naar stal. Besloten om met Lan in het lesje te stappen op de binnenhoefslag. Ze vond dat altijd zo leuk. En toen toch ook maar even aangedraafd.
Daar zat ik dan, met een brok in mijn keel op een paard dat knorrend van plezier (en letterlijk knorrend) door de bak ging. In draf. Zuiver op de rechte lijn. Soms nét niet goed in de bocht. Maar voor het eerst zuiver in het zand!
Ik heb de back on track braces eindelijk binnen. Had allemaal pech met de verzendingen. Paard heeft ze gister 4 uurtjes omgehad, moet het opbouwen. Ze liep eerst met haar hakken bijna achter haar oren maar daarna was het goed. Sinds ze aan de gluchorse zit, 's nachts dekentje omheeft en de transportbeschermers om gaat het een stuk beter met haar. Als ze los gaat in het land ziet ze er niet uit als een spat paard, stap en draf gaan de achterbenen ruim over de hoefafdruk van de voorbenen heen Misschien dat ik haar binnenkort even aan de longe zet om te kijken hoe ze dan loopt.... Ben alleen bang te veel hoop te krijgen..
Ben begonnen met de transportbeschermers (achterbenen) van Back on track. Hier ook hakken achter zn oren, 'omvallen', maar gaat nu al beter. Effect is even afwachten, maar lekker warm zijn ze in elk geval Vraag me alleen soms wel af hoe t met oververhitting van pezen/spieren zit. Aangezien ze ook sportbandages en peesbeschermers enzo hebben.
Monster_tos ik help je hopen!
Anya, super filmpje! Wat fijn dat t weer zo goed gaat.
Ik moet een dezer maanden weer vervolgfoto's maken. Zien of t Tildren-infuus aangeslagen is. Vind ik wel ontzettend spannend.
Serieus, hebben jullie paarden zulke problemen met die hakbeschermers? Ik heb ze omgedaan en ben een buitenrit gaan maken. Het maakt Lan echt helemaal geen drol uit Ik doe ze trouwens alleen om als ik er zelf ben. In de stal en dan een hele nacht of zo, zie ik niet zitten. Als ik een ritje heb gemaakt en ik doe ze af dan voelt het been duidelijk warmer als geheel en er gaat steeds meer vocht weg.
Ik heb zelf een back on track voor mijn knie. Heb hem vannacht omgehad. Voelde echt heerlijk, warm maar niet te warm. Dus hoop dat het ook zo voelt voor mijn paard Ze heeft ze nou 1 keer 4 uur in het land omgehad en gisteravond 4 uur op stal. Je moet het goed opbouwen. De back on tracks zijn er wel voor gemaakt om gewoon 24 uur gedragen te worden. Dus daar wil ik wel naar toe, helemaal als ze resultaat geven!!
Ik gebruik ze ook alleen voor of na t rijden even, aangezien hij verder 24/7 buiten staat.
Anya, Bradaigh's prikkels komen in zijn achterhand niet helemaal goed door (neurologisch gezien) en hij is een beetje trekkerig/kramperig. Dus is voor hem soms lastig te doorgronden wat ie nou voelt bij zn achterbenen (alles lijkt veel heftiger door te komen). Bovendien is t echt een slungel met zn 1.73 en in combi met de trekkerigheid heeft ie soms niet door hoe onwijs raar of hoog hij zn been optrekt. Of dat je met een been omhoog niet makkelijk kunt lopen.
Een topic waar ik hopelijk niet bij ga horen . Maar ik heb een vraagje, is er bij spat altijd een zwelling van het spronggewricht te zien? Mijn paard loopt al een aantal weken niet zo lekker. Niemand zag er iets aan maar voor mij voelde hij soort van korter en stijver. Vooral in de wendingen. Ook werd ze moeilijker met lengte buiging vragen (achterhand naar binnen gooien) en het oppakken terwijl ze daar echt nooit moeilijk over heeft gedaan. Ook heeft mijn paard hko (voor) dit is ruim twee jaar geleden gediagnosticeerd en ze heeft speciaal beslag waar ze super op loopt. Iom de smid een paar maanden geleden van het speciale beslag afgehaald en dit ging eigenlijk goed. Tot een paar weken terug. Dus smid gebeld uitgelegd en hij zou weer speciaal beslag eronder doen. Met bekappen achter kwam die een hoefzweer tegen. Een flinke die die heeft uitgesneden. Ze liep daar dan verder niet kreupel op.. Maar dit is een week geleden en mijn paard blijft dat stijve houden. Het wordt beter als hij even loopt. Niet iedereen ziet het, het is vooral iets wat ik voel. Gisteren leek het iets beter te gaan en voelde ik er vrij weinig aan. Maar ben er nu zou op gefocussed. Mijn paard heeft wel bijna een jaar iets gedaan wat een grote belasting op de achterbenen is. Ik moet het nu nog een week aankijken en anders komt de da..
Heel verhaal maar kan iemand nog iets meer vertellen over de symptomen?
Nee bij spat hoeft er geen zwellig te zijn ( volgens mij hebben de meesten zelfs geen zwelling ) bij die van mij merkte ik het ook alleen aan het korter en stijver worden. Sommige paarden kreupelen heel duidelijk, en anderen helemaal niet. Die van mij heeft eigenlijk geen dag kreupel gelopen, werd alleen maar kort in haar passen en stijf in de achterbenen.
Bij mijn paard is sprake van een stevige zwelling op de hak. En dan ook echt twee keer zo dik als de andere hak. Dat is minder nu ze weer goed loopt, maar ik denk niet dat het ooit weer helemaal weggaat.
kaat21
Geplaatst: 29-11-11 14:20
Bij mijn paard ook geen zwellingen.. alleen wat opstart problemen door wat korter te lopen...
Bradaigh heeft op beide benen aan voor/buitenzijde van zn sprongewricht een vochtbult. Voor spat zou t meer aan de binnenzijde moeten zitten, nu lijkt het overvulling van de peesschede. Maar waarschijnlijk komt het wel door de spat. Ze waren ooit bijna zo groot als paaseitjes, sinds de glucosamine en tildren een heel stuk minder. Zelfs bijna weg.
Ja. Maar meer omdat hij een tijd lang buitendoor bekapt is. Dit omdat hij zijn been buitenom gooide (die beweging wordt dan lastiger te maken). Dit heeft niet echt t gewenste effect gehad. Ik wist toen nog niet dat hij spat had. Een nieuwe hoefsmid (toen wist ik wel dat hij spat had) besloot dat hij met zijn spat t meeste baat heeft bij recht op zn voeten staan. Niet buiten- of binnendoor. Daar is hij de eerste drie keer twee dagen erg kreupel van geweest. De eerste twee keer sleet hij het gewoon weer schuin terug. Bij de derde keer was hij meer gewend en begon ook steeds beter te bewegen. Lees: zijn achterbenen op te tillen en recht vooruit te zetten. Nog af en toe een hanentred achtige beweging. Onder zadel heeft ie dit overigens nooit getoond. Dus vandaar nu heel bewust recht op zn hoeven gezet. Tenen goed kort/rond houden. Hij beweegt er beter door.
Ik kom hier ook even binnenvallen! Mijn pony met spat heeft heel lang (denk wel 2 jaar) op volledige weiderust gestaan en ik ben hem van het voorjaar weer gaan oppakken. Allemaal goed gegaan, tot afgelopen zondag. Na wat stappen en klein stukje draven zakte hij bij de overgang naar stap een soort door zijn been. Sinds dien loopt hij dus weer absoluut niet lekker... Nu doe ik zelf de opleiding diergeneeskunde en ik wilde in engelse literatuur wat gaan opzoeken over spat, maar nu mijn probleem. Ik heb geen idee hoe spat heet in het engels/latijns? Weet iemand van jullie dat misschien?