[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:26

Het gaat even off-topic Bloos ... geen idee wie het was. Het was in de achterliggende woonwijk. Vrouw met een hartstilstand.
Ik vind het wel raar dat het ze de helicopter niet op het voetbalveld hebben gezet; dat had langs die woonwijk gelegen. Nu moest het personeel van de helicopter met een politieauto snel vervoerd worden richting het trauma.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:55

romeorowan schreef:
Silly29: als je zelf een goed gevoel hebt bij het advies van de hoefsmid dan moet je dat gewoon opvolgen, maar persoonlijk zou ik wel hooi bijgeven. Darmen moeten wel gevuld blijven bij paarden.

Ik heb het er nog eens met mijn ouders en mijn vriend over gehad, en we vinden het inderdaad niet verstandig om ze helemaal niks meer te geven. Dus blijf ik ze wel met mate hooi bijvoeren. In de wei kunnen ze nu echt niks meer vinden.
We zijn heel benieuwd hoe ze gaat lopen na dinsdag, als de pijnstillers op zijn.

@Isapaardje:
Wat eng als je paardje zo op hol slaat. Die van ons zijn ook wel eens door het dolle heen. We wonen langs een grote weg, en hier komen regelmatig ambulances met loeiende sirenes langs. Dan zijn ze ook niet te houden. Of hele troepen mensen die de wandelvierdaagse lopen, liedjes zingen en met fluitjes fluiten. Ook komen hier regelmatig luchtballons over. Daar hebben ze het ook niet op. Toch vreemd zoiets wat boven in de lucht hangt en ook nog eens geluid maakt.
Dan ben ik altijd bang dat ze uitglijden tijdens hun wilde galopperen, en ga ze ook altijd gerust stellen.

Hier in de buurt is eens een luchtballon in een paardenwei geland. Paard is zo op hol geslagen en in de prikkeldraad beland. Benen gebroken en moest afgemaakt worden. Hebben die mensen ook vergoed gekregen, maar het zal je maar gebeuren. Ben je wel je paardje kwijt. Schijnbaar mogen ze gewoon overal landen als dat nodig is.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:08

@silly, zeker doen hoor, hooi blijven voeren. Paarden die helemaal niets in hun darmen hebben kunnen ook nog koliek krijgen.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:16

Ga ik zeker doen. Maar hoeveel dan? Gewoon 's morgens, 's middags en 's avonds n klein beetje?
Is dat genoeg?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:22

Beetje hooi is vaak wel genoeg. Ik zou ook liever hooi dan stripbegrazing gaan voeren. Is sowieso ook veiliger indien je pony toch nog licht bevangen zou zijn.

Isabella is overigens niet bang van sirenes oid, maar nu ik de foto's heb gezien zojuist en het verhaal hoorde, weet ik pas hoe kort hij over gekomen is. Ze dachten dat hij bij ons in de wei zou komen te staan en de pannen van het dak zou doen waaien. Dus dat is geen pretje geweest voor Isabella (en de buurpony's). Hier Isabella's versie uit haar dagboek Haha!
http://www.home.versatel.nl/remcodo/isadagboek.html

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:57

Citaat:
Isapaardje schreef:
@Cow_girl: Ribbels kunnen ook komen door wisseling van hooi naar grasland of omgekeerd, afname ijzers, medicijngebruik, enz. Dit zijn zgn. groeiringen. Enige verschil met hoefbevangenheidsribbels is dat groeiringen evenwijdig aan elkaar lopen en bevangenheidsringen bij de hielen (achterkant voet) van elkaar afwijken EN naar beneden buigen.

Isapaardje ik heb even wat foto's gemaakt, misschien dat het zo duidelijker is... moet ik me zorgen maken of zijn het groeiringen?

Of is ze hoefbevangen/ of hoefbevangen geweest? Ze is dus niet van hooi naar grasland gegaan, ook geen afname van de ijzers, geen ander medicijngebruik, niks van dat. Ze heeft wel zomerexceem en is heeft een hele gevoelige huid. Dit ter info, geen idee of dat iets uitmaakt, maar er is niks anders gebeurd dan normaal...

Foto rechtsvoor met knik en ringen:

[img]Afbeelding[/img]

Beide voorhoeven:

[img]Afbeelding[/img]

Nog eentje van dichtbij van de voorhoef waar je de ringen opziet:

[img]Afbeelding[/img]

En een foto van een van de achterhoeven waar je ook de ringen ziet lopen in het donkere gedeelte:

[img]Afbeelding[/img]

Ps.: dit is nog ff mijn tekst wat ik eerder heb geschreven:

Ik heb een vraag:

Ik kwam er vanochtend achter dat de vorm van een van haar voorhoeven anders stond, ze heeft er een knik in gekregen. Eerlijk gezegd is het me nog niet eerder opgevallen dus ik weet ook niet of ze dit altijd heeft gehad of dat het iets nieuws is.... iemand op stal wees me er gister namelijk op dat ze een knik zagen....)

Ook heeft ze in elke hoef van die ribbels zitten, nu kreeg ik te horen dat ze dat krijgen als ze heel ziek zijn geweest (en dat is ze dus niet) of dat ze hoefbevangen zijn geweest.... maar ze heeft gewoon gelopen, niet zoals jullie schrijven op 'eieren' , kan dit nog een teken zijn van aankomende/of oud hoefbevangenheid?

Maar ik heb ook gezien dat de andere paarden toch ook ribbels in hun hoeven hebben, dus dat stelde me enigzins gerust... dat ze niet de enige was, maar die knik is volgens mij niet goed.

Morgen komt de hoefsmid dus die laat ik er ook naar kijken, maar die is 5 weken terug ook geweest en heeft ook niks gezien waarschijnlijk want ik heb haar er niks over horen zeggen.

Moet ik nog ergens op letten of naar kijken?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:16

GEVONDEN!!! Go jij! Go jij!

Safe and Sound is blijkbaar toch te verkrijgen op 50 km van mijn woonplaats!!
Heb even door en door en door geklikt en 1 van de 2 verdelers in België is een GROOTHANDEL, die dus nog doorverdeeld naar winkels over gans België.
En er is er 1 in mijn provincie.

Dus binnekort ga ik Safe and Sound in huis halen Lachen.

Wat is de prijs voor een zak?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:21

Ik betaal iets van 23 euro, maar hier zit 5 euro verzendkosten bij, dus rond de 18 euro

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:25

Hallo. Ik vermoed dat mijn pony's tegen hoefbevangheid aanzitten. Ik heb ze gister geen gras bijgegeven (ik doe aan strookbegrazing) en alleen hooi. Wat kan ik nou het beste doen qua eten? Ze moeten toch eigenlijk altijd wat te eten hebben?
Het hooi is van matige kwaliteit en is het oudste hooi wat ik kon vinden. Het gaat om 2 grote shetlanders.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:32

Alleen hooi blijven voeren en eventueel een liksteen. Verder zou ik ze even niks geven en goed schraal houden. Als het gevaar geweken is, zou je speciaal voer kunnen kopen. Kijk eens op de site van isapaardje (haar onderschrift), hier staat veel informatie op.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:40

Ja hooi voeren, verdeeld over meerdere porties, en als het kan rondlopen aan de hand in rustige stap (goed voor afvoeren van afvalstoffen en bloedsomloop in de voeten).
Eventueel wat gedroogd (of vers) brandnetels, kleefkruid, goudsbloem, rozenbottels voeren.

Zak Safe en Sound kost hier inderdaad 18 euro. Er zit 18 kg in de zak. Voedingsadvies is 0,5 kg S&S per 100 kg gewicht.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:55

Ik betaal wel tegen de 23 euro per zak, dus de voerman rekent de verzendkosten gewoon door aan mij. Maar goed, ze doen het er super op, dus ik vind het wel waard Knipoog

Peachy, ik ben benieuwd wat je in jouw pony's ziet dat je dit vermoeden hebt. Van Nado weet ik precies waar ik naar moet kijken en ik heb wel een 'klassieke' symptomenlijst waar Nado eigenlijk pas aan voldoet als het allang mis gegaan is en sommige dan nog niet eens. Ik ben wel benieuwd naar wat jullie allemaal zien.

Nado gaat op dit moment heel goed, volluit draven en galopperen op de wei, manenkam voor zijn doen mooi soepel, maar sinds ik weet dat je polsslag kan voelen bij de kogel heb ik hem nog nooit een dag zonder polsslag meegemaakt. Soms is deze wel duidelijker/harder dan andere dagen. Iemand ideeen ?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:04

Nado wat ik zag bij mijn pony's was dat ze op de stenen net of ze op eieren liepen en hele korte pasjes maakten. In de wei zelf viel het wel mee ook de manenkam kan ik nog opzij leggen. Wel zijn ze best aan de dikke kant geworden.

Stappen doe ik sowieso elke dag dus dat komt wel goed. Dus even helemaal geen gras bjigeven?
Distels zijn ze helemaal gek op, mogen ze die wel nog gewoon hebben?
Ik ga even op de site van Isapaardje kijken.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:21

Hoeveel hooi mogen/moeten ze eigenlijk hebben?

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:25

hallo, ik kom even binnen vallen
3 jaar geleden al weer is mijn shetlander ook hoefbevangen geweest lang opgebouwd en nu mag ze eindelijk weer gewoon Heel de dag op het groten. ( daar staat ook weinig gras en gaat goed ) bij haar is niks meer te zien aan der hoeven.

alleen moet je nou wel of niet oppassen met het 'beweginggeven dat niet te veel belast wordt?''

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:26

Die van mij is nu ook alweer een tijd goed. Ik laat haar gewoon werken als voor de bevangenheid. Ik zou eerder opblijven passen met gras en voer dan met beweging

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:30

okee.. Ja voordat ze hoefbevangen werd reed ik er op. maar aangezien haar leeftijd en mijn lengte kruip ik er niet meer op.
wel wandelen we groten stukken en dat gaat zeer goed heeft
ze ook zeker plezier in.

veder krijgt ze Zomers ;
Geen bijvoer.

Winter:
1 handje Hartog Musli. + Poeder van dierenarts
1 plak hooi samen met dr dochter. ( het hooi wordt hoe kouder het word hoe meer..)

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:22

Hoi

Ik heb vanmorgen mijn tinker bij de dierenkliniek gebracht met acute hoefbevangenheid. Ik heb hem nog geen week en ben nogal bang hoe alles af zal lopen.
Het zit zo, ik heb vorige week woensdag gekocht, een hengst van 7, donderdag is hij gecastreerd en vrijdag op stal gekomen. Hij krijgt alleen wat droge half hooi-achtige kuil en een handje droge mais. Hij kwam uit een schraal weiland maar moest vanwege de castratie boxrust. Gisteren stond hij er zo zielig bij en flink kreupel. ik dacht eerst een hoefzweer maar vanrmogen werd het zo erg dat ik hem dus in de kliniek heb gebracht en waar acute hoefbevangenheid werd geconstateerd. Ze gaan hem nu medicatie geven maar ik weet nog niet welke.

De dierenarts en hoefsmid hadden nogal haast ( waren allebei met een ander paard bezig) en ik heb dus nog wel vragen maar ik krijg morgen pas weer wat te horen. Weten jullie hoe het verder zal gaan, hoeveel tijd dit zal kosten en of het nog wel goed kan komen???

Hopelijk kan iemand wat antwoorden geven, ik zit nogal in de stress!

groeten Nicolet

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:07

@Solsikke:
Kan me heel goed voorstellen dat je je geschrokken bent. Bij mijn shetlander heb ik vorige week hoefbevangenheid ontdekt, en ik schrok me ook ontzettend.

Hoe het verder gaat kan niemand je zeggen. Je bent er denk ik wel op tijd bij. En ze staat in een kliniek. Daar zullen ze vast goed voor haar zorgen. En als je nog vragen hebt, kun je vanmiddag dan niet even naar de kliniek bellen?

Ik kreeg vorige week te horen dat het met geluk 1 week zou duren, en als we pech hadden kon het wel maanden duren.
Op internet staat heel veel informatie. En Isapaardje heeft ook een nuttige site. (staat bij haar onderschrift)

Succes ermee!

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:09

Aan iedereen die psyllium gebruikt!!!

Ik heb vanmiddag een potje darmreiniger bij het Kruidvat gehaald. (daar zitten psyllium zaadjes in) Een van mijn shetlanders is aan de diarree. En ik vermoed dat ze veel zand binnen krijgt, aangezien er geen gras meer staat en ze toch blijven "grazen". (poging tot dan!)

Weet iemand hoeveel ik hiervan moet geven?
Op het potje staat 2 schepjes, 2 maal daags. Maar dit is voor een volwassene. Hoeveel moet een shetlander dan hebben?
En hoe geven jullie dit? Gewoon droog? Of lossen jullie het op in wat water?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:53

Psyllium husk (puur) geef je 2x per dag 5 gram per 100 kg gewicht. Ik geeft 2x 10 gram voor mijn grote shetlander (ongeveer eetlepel).
Je kunt het beter niet droog voeren. Het wordt aangeraden er flink water bij te doen, maar dat doe ik zelf ook niet. Gewoon een beetje vocht. Eventueel met een scheut zonnebloemolie (is nog gezond ook).

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:58

@ solsikke
wat onwijs balen. heb je net een nieuw paardje en nu al hoefbevangen. Ach gut Hij staat nu in de kliniek, daar zullen ze goed voor hem zorgen. Eerst maar eens zien hoe hij het op de medicijnen gaat doen. Ik snap dat je honderden vragen heb. Maar eerst het acute gedeelte door komen en dan straks kijken hoe je verder gaat met hem met voeren/weidegang etc.

Hier zijn helaas heel wat ervaringsdeskundigen die je praktijk vragen kunnen beantwoorden en dat zullen wij zeker doen.

Op dit moment kan je helaas zelf weinig doen. Eerst de ontsteking onder controle zien te krijgen.

Dikke knuffel

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:13

dankjulliewel voor de lieve reactie's. Ik even de uitslag van foto's gekregen van de assistente, hij heeft overhoefverschijnselen en een dorsaal kroonbeen. het zegt me weinig, hij had geen hoefbeenkanteling maar daarvoor moet ik over een maand nog een keer foto;s maken. Hij heeft bloedverdunners, antibiotica en pijnstilling gekregen en staat er wel een stuk beter bij. Hij zet zijn benen ook netjes recht onder zijn lijf.
Nu maak ik me meer zorgen om die overhoef maar hoe ernstig dat is kan ik pas morgen met de dierenarts zelf bespreken. het zal wel een beroerde nacht worden...

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:50

@Solsikke:
Probeer te blijven denken dat hij in goede handen is. Is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik. En morgen al je vragen aan de dierenarts stellen. Ik zou een lijstje maken, dan vergeet je ook zeker niks.

@Isapaardje:
Mmm, ik heb dus de versie van het Kruidvat. (darmreiniger) En die heb ik droog gevoerd. Gewoon 2 schepjes op mn hand en ze daar allebei van laten likken. Vonden ze wel lekker. Maar dat had ik dus beter niet kunnen doen...
Ik had inmiddels ook al gelezen dat het wat opzwelt in hun darmen. Pff, ik begin nu echt overal bang voor te worden. Ze zullen daar toch niks van krijgen?
Maar dan weet ik voortaan dat ik er n papje van moet maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:46

solsikke@wat erg,je hebt hem pas een week?
Wat een pech!ik hoop dat hij er zonder teveel ellende er weer bovenop komt,geduld hebben,hij staat op de kliniek,dus hij is in goede handen!overhoef is volgens mij niet zo heel rooskleurig,maar daar heb je ook gradaties in....
sterkte verder,en houd ons hier zeker op de hoogte!