[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:58

Heerlijk om haar lekker plezier te zien hebben op het land! Dat is ook zo belangrijk! Echt heel fijn dat ze tot nu toe niet op het gras reageert.
Wij hebben maar heel weinig gras, baalde ik eerder wel eens van maar is nu wel een voordeel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:01

Ze laat ook ook duidelijk merken als ze er even uit moet, dan heb je een nukkig paard langs het lijntje lopen die je uitdaagt om met haar te spelen.
Loop je dan 3 passen te snel dan gaat ze bokken en gek doen
En dat kan ze in haar eigen stuk(ca 15 bij 30 'm groot) maar op een groter stuk is het fijner

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:12

Leuk dr zo blij tezien maar zou het zelf echt niet durven en al helemaal niet met de huidige temperaturen en de lengte van het gras... :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:48

Tancreda4 schreef:
Leuk dr zo blij tezien maar zou het zelf echt niet durven en al helemaal niet met de huidige temperaturen en de lengte van het gras... :o

Het gras is nog best lang, en ik snap dat het gevaarlijk is.
Ze komt er pas op als ze haar buik al vol heeft met hooi en lang komt ze er ook niet op. En vaak ook niet.
Misschien 2-3x per week.

Gister kwam ze er maar 10 minuten op omdat ik niet meer tijd had maar ze wel graag los wou

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:45

Hihi die is helemaal happy, leuk om te zien!!

Swift , ja precies wat je zegt! Heb me ook echt ontzettend rot gevoeld dat het net bij mij is gebeurd, na al die jaren pension in beroerde omstandigheden! Het niet goed kunnen loslaten ken ik ook maar al te goed. Helemaal als ze aan huis staan en je ook 10x per dag even kort kan gaan kijken etc. :\

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:13

Kyno schreef:

Swift , ja precies wat je zegt! Heb me ook echt ontzettend rot gevoeld dat het net bij mij is gebeurd, na al die jaren pension in beroerde omstandigheden! Het niet goed kunnen loslaten ken ik ook maar al te goed. Helemaal als ze aan huis staan en je ook 10x per dag even kort kan gaan kijken etc. :

Ja erg is dat hè... Ik vind dat ook zo naar. Je kunt jezelf helemaal suf piekeren over het hoe en waarom... Ja ik liep ook constant heen en weer om te kijken hoe het met hem was en je let ineens op werkelijk alles... Heb mezelf daar echt even streng in moeten toespreken want als ik er de hele tijd omheen sta te stressen is natuurlijk niet bevorderlijk voor zijn herstel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:07

Swift schreef:
Kyno schreef:

Swift , ja precies wat je zegt! Heb me ook echt ontzettend rot gevoeld dat het net bij mij is gebeurd, na al die jaren pension in beroerde omstandigheden! Het niet goed kunnen loslaten ken ik ook maar al te goed. Helemaal als ze aan huis staan en je ook 10x per dag even kort kan gaan kijken etc. :

Ja erg is dat hè... Ik vind dat ook zo naar. Je kunt jezelf helemaal suf piekeren over het hoe en waarom... Ja ik liep ook constant heen en weer om te kijken hoe het met hem was en je let ineens op werkelijk alles... Heb mezelf daar echt even streng in moeten toespreken want als ik er de hele tijd omheen sta te stressen is natuurlijk niet bevorderlijk voor zijn herstel.

Dit klinkt heel herkenbaar... Ik ga nu sinds deze week niet meer s ochtends voor mijn werk naar stal om medicijnen te geven. De eerste paar dagen heb ik mijn stalgenoten de hele dag lastig gevallen of ze toch alsjeblieft mijn paard even na wilden kijken of ze niet in elkaar was gestort :') .

Bij Ivy kwam uit het bloedonderzoek nog een stevig tekort aan vitamine E, selenium en zink. Verder geen bijzonderheden. De oorzaak voor de bevangenheid is nog steeds een beetje een raadsel helaas. Waarschijnlijk toch een combinatie van verschillende kleine dingen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:34

Wat een blij paard hagelslag <3

Ja dat jezelf verwijten en je maar af blijven vragen hoe dit nu kan ineens. Zo goed naar je dieren kijken, zo druk ermee terwijl ze er misschien wel eens slechter bij hebben gestaan en er niks aan de hand was.
Ik heb mogelijk een oorzaak gevonden van de bevangenheid, maar denk dat er nog meer factoren bij betrokken zijn.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:48

hagelslag schreef:
Het was inderdaad een opstapeling van allerlei dingen tesamen.
Momenteel mag ze af en toe een half uurtje op het weiland.
Kijken of ze op het gras reageert.
Maar tot dusver helemaal niet.

https://youtube.com/shorts/L2jlBm6LbnA

Filmpje van gister, ze eh was even gek

Voorjaar in de bol. Heerlijk zeg!!

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:45

Petra_O schreef:
Kyno schreef:

Ja erg is dat hè... Ik vind dat ook zo naar. Je kunt jezelf helemaal suf piekeren over het hoe en waarom... Ja ik liep ook constant heen en weer om te kijken hoe het met hem was en je let ineens op werkelijk alles... Heb mezelf daar echt even streng in moeten toespreken want als ik er de hele tijd omheen sta te stressen is natuurlijk niet bevorderlijk voor zi

Dit klinkt heel herkenbaar... Ik ga nu sinds deze week niet meer s ochtends voor mijn werk naar stal om medicijnen te geven. De eerste paar dagen heb ik mijn stalgenoten de hele dag lastig gevallen of ze toch alsjeblieft mijn paard even na wilden kijken of ze niet in elkaar was gestort :') .

Bij Ivy kwam uit het bloedonderzoek nog een stevig tekort aan vitamine E, selenium en zink. Verder geen bijzonderheden. De oorzaak voor de bevangenheid is nog steeds een beetje een raadsel helaas. Waarschijnlijk toch een combinatie van verschillende kleine dingen.

Tekort aan zink doet mij wel direct denken aan kpu

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:21

Ik hoop dat ik het hier mag vragen...
Is 10 mg bute verdeeld over 2x daags niet mega veel voor een shetlander, of is dat normaal?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:33

Een zakje is 5 gram. Grietje kreeg op haar slechte dagen een zakje per dag. Het is een hoge dosis maar als het goed is geef je die niet heel lang

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:24

Zojuist de uitslag van de ruwvoerscan gehad. Het is echt wel flink rijk aan energie en eiwit dus prima voor de pony’s die flink lopen maar te rijk voor dikke pony’s. Ik ben uiteraard al veel minder gaan voeren en meng nu een deel tarwestro door het hooi voor de knabbels en buikvulling. Die balans vinden tussen weinig voeren en niet te weinig is erg lastig. Kan ook op zoek naar graszaadhooi en het daarmee mengen of eventueel weken, maar week ik dan de eiwitten eruit of alleen de suikers?

Afbeelding

Wol doet het na bijna 24 uur op Buut toch wel een stuk beter, rad is ie niet maar hij loopt makkelijker. Hij vindt het wel echt moeilijk om te bedenken hoe hij zn voeten het beste alle vier neer kan zetten met lopen. Ergens zit natuurlijk nog dat ontlasten van die voorbenen.

Wol krijgt 2x 1 zakje Buit en is ongeveer 300 kilo en 1.15 groot. Weet niet hoe groot jouw shet is NoGo? Mijn Shetlander weegt de helft namelijk.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:38

Mengen met graszaadhooi lijkt mij goed.
Over buut kan ik niet mee praten.

De ascal is hier nu ook gestopt en vandaag mochten we voor het eerst erop na al een tijdje stappen aan de hand.
Pony was erg blijAfbeelding
Afbeelding

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:47

@Petra_O: lastig om dat dan los te laten lijkt mij. Snap dat je toch heel graag wil weten of je paard het nog doet :D Tristan heeft nu stro in de grote schuilstal gekregen (normaal alleen vlas in de kleine) en vindt het heerlijk om daar languit in te liggen slapen. Maar dan ligt hij zo 'voor lijk' dat ik me elke keer weer rot schrik terwijl ik weet dat ie slaapt maar toch...
Wel fijn dat je met het bloedonderzoek de tekorten gericht aan kunt vullen! Een optelsom van verschillende factoren moet haast wel hè maar dat maakt het wel extra spannend vind ik. Als je een concrete aanleiding hebt weet je waar je op moet letten om herhaling te voorkomen.

@Sappos: Balen dan hè, doe je zo je best... Wel goed dat je het hooi hebt laten analyseren zodat je weet wat je daarin eventueel aan zou kunnen passen. Ik ben meteen maar het niet geanalyseerde hooi gaan weken (laatste restje dus de moeite van het analyseren niet meer waard). En voer daarnaast geanalyseerd kruidenhooi met een laag genoeg suiker gehalte en graszaadhooi. Dat graszaadhooi wordt inmiddels al iets enthousiaster ontvangen, honger maakt rauwe bonen zoet ;)
De balans in de juiste hoeveelheid vinden vind ik ook nog heel lastig, ben er ook echt nog mee aan het puzzelen.
Fijn dat Wol beter loopt met de buut! Hopelijk helpt dat hem er doorheen!

@NoGo: Bij Tristan (Haflinger) zijn we de buut nu aan het afbouwen, hij krijgt nu twee keer daags een half zakje. De eerste dag heeft hij 2x twee zakjes gekregen en daarna 2x één zakje. Via 2x 3/4 zakje nu dus op 2x een half zakje. En het is nu 1,5 weken geleden dat Tristan gediagnosticeerd is.

Hij lag vandaag wel weer meer maar het was ook heel lekker zonnig dus volgens mij vindt hij het dan ook lekker om in het zonnetje te liggen. Hij scharrelt nog wel lekker rond maar blijf het ook met de hoeveelheid buut lastig om de juiste balans te vinden. Tristan is een ontzettend flegmatieke pony en sjokt zijn hele leven al alsof hij een afgebreulde toeristen ezel is zeg maar dus het is best lastig om zijn lopen te beoordelen... Hij tekent wel duidelijk in zijn gezicht als hij pijn heeft dus daar baseer ik me nu maar op.

@horsii: wat heerlijk om er voor het eerst weer op te zitten! Lijkt me een mooie mijlpaal!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:32

Met Charlie mochten we de buut ook weer wat afbouwen. Verleden week naar 2x 1,5 en vanaf zaterdagochtend naar 2x 1 zakje. Zondag liep hij best prima. Gisteren (maandag) was hij weer iets gevoeliger, maar niet schrikbarend. Vandaag ook wel gevoelig op het harde, maar op het zand naar en in de paddock ging het wel weer.
Totdat ik terug uit de paddock vanaf het pad het stukje harde naar z'n stal moest. Hij stopte met lopen en deed niks meer :(
Toen heeft iemand hem van achteren geduwd en ik hem voor begeleid. Toen hij z'n stal in kwam was hij weer vrolijk en ging meteen aan z'n hooi.
Morgen komen ze foto's maken en vanmiddag weer terug naar 2 zakjes buut.
Hoop zo dat het meevalt op de foto's.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:26

Pfoe Fique, wat een ellende hè. Ik hoop dat hij gauw opknapt.

Mijn paardje knapt eigenlijk niet op... zo zielig. Er moet wat anders. Ik heb er voor gekozen het op een andere boeg te gooien. Na 6 maanden is het wel tijd...
In plaats van wat de kliniek zegt, volledig boxrust/gips/ijzers, gaan we nu de ijzers er onderuit halen en over op een meer natuurlijke manier van bekappen met hoefschoenen. Dit allemaal onder begeleiding van een dierenarts.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:36

Ik duim voor jullie :(:)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:55

Stal_Fiore schreef:

Mijn paardje knapt eigenlijk niet op... zo zielig. Er moet wat anders. Ik heb er voor gekozen het op een andere boeg te gooien. Na 6 maanden is het wel tijd...
In plaats van wat de kliniek zegt, volledig boxrust/gips/ijzers, gaan we nu de ijzers er onderuit halen en over op een meer natuurlijke manier van bekappen met hoefschoenen. Dit allemaal onder begeleiding van een dierenarts.

Spannend hoor! Wel een goede keuze denk ik, je bent al zo lang aan het tobben... Mag ik vragen welke dierenarts je hierbij gaat begeleiden? Ik zit ook bij jou in de regio.

Ivy gaat inmiddels super. Gisteren de buut verlaagd naar een half zakje. Ze was in de paddock lekker aan het rennen en spelen. Wel heeft ze helaas een schuurplek van haar hoefschoen die is gaan ontsteken. Haar been is een beetje opgelopen en ze loopt daar duidelijk iets minder goed mee. Ze staat nu dus maar zonder schoenen en dat lijkt tot nu toe prima te gaan.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:32

Tristan is gister weer behandeld met acupunctuur, hij vond het in ieder geval weer prettig en ik hoop natuurlijk dat het ook weer wat voor hem doet. Hij staat nu op 2x 1/3 zakje buut en dat lijkt goed te gaan.
Het dieet is nog wel een puzzel, met een precies afgelaste hoeveelheid hooi staan ze wel lang zonder...

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:17

Hoop ook dat hij snel opknapt. Ben vet zenuwachtig voor de foto's vanmiddag. Hebben al een zooitje ellende gehad met z'n voorganger die kissingspines had en veel te jong moesten laten inslapen.. :'(

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:46

Sterkte Fique! Dit is dan echt weer een grote tegenvaller, maar houd hoop!

Stal Fiore ik denk dat je in het wat “alternatievere” circuit wel veel meer antwoorden kan vinden. Ik merk dat de traditionele smeden en dierenartsen vaak wat stug aan hun kennis vast blijven houden en dat het daar snel einde verhaal is.

Petra wauw een rennend en spelend paard is natuurlijk super om te zien :) hoop dat het schuurplekje niet verder gaat en ze dr hoefschoenen aan kan houden.

Swift yes super dat Tristan zo goed gaat zeg! Voeren zal altijd een issue blijven want het liefst gooi je gewoon de bak lekker vol hooi.

Hier stagneert het allemaal een beetje. De buut nog niet veranderd, 2x 1 zakje per dag. Vanmiddag komt de bekapper, daarna wil ik hoefschoenen aan laten meten en Wol nog wat laten ondersteunen middels lymfedrainage. Hij is in zn koppie prima maar ik word nog steeds niet heel blij van zn lopen.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:03

Charlie is vandaag weer wat beter, maar gisteren natuurlijk weer de medicatie omhoog. Hoop over een uurtje meer te weten..

Charlie heeft qua spieren wel echt baat gehad bij de equisage pulse..
Hij was meteen weer een stuk minder verstijfd.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:37

Stal_Fiore schreef:

Dappere keuze, misschien is toch hoefschoenen iets om te overwegen?
Ik ben nog altijd zo blij met de schoenen voor Nicky, ze is er zo van opgeknapt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:38

Wat een narigheid allemaal, fique. Hoe is het vandaag gegaan?