[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:31

capopjekop schreef:
Bij die van mij heb ik dat al heel vaak gedaan. Grietje snapt het, maar Amber wil het maar niet snappen op de een of andere manier. Na 10 minuten is ze er zo klaar mee dat ze apatisch in een hoekje gaat staan. Dus ik gebruik ze niet meer. Ze krijgen nu strookbegrazing, wel echt heeeeel weinig per keer erbij.

Dat doet die van mij dus ook, hij heeft hem al meer dan een maand..

Rivendell

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:17

Mijn merrie snapte het na een dag. Leuk vindt ze het niet, maar het gaat goed. De eerste paar dagen kreeg ze hem steeds af, nu maar iets strakker gedaan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:21

Die mij gaat ook apathisch staan, ik vond het toch al een onding, maar toen helemaal. Nu gewoon strookbegrazing.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:06

Mijn pony staat eindelijk terug bij zijn vriendinnetje na lange tijd alleen gestaan te hebben ben ik toch wel blij om en hij ook hopelijk :) wel op een grotere weide maar met 2 en echt heeeeel kort gemaaid dus toch even hout vasthouden.

Weet iemand toevallig of pavo of een ander merk gewoon vitamine E heeft als supplement maar dan zonder de selenium? Of voert alleen vit e geen afvalstoffen af is de werking alleen optimaal met de selenium?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 13:14

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:40

Dank je. Ze heeft last van spier verzuring en heb gehoord dat een teveel aan selenium niet goed is.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:11

Mag ik me ook melden?
Mijn kleine pony is vandaag aan haar hoefjes geopereerd betreffend chronische hoefbevangenheid :)
Ze stond bij andere mensen ter gezelschap en hebben zich niet aan de regels gehouden waardoor ze
-krachtvoeder kreeg
-volle weide stond
-kuilgras kreeg ipv droog hooi

Uieindelijk bleek er al hoefbeenkanteling te zijn gecontateerd 3 maanden geleden op de foto.
Vandaag weer foto's gemaakt gehad en deze toonde een verder stadia al.

Haar hoeven zijn tot het leven kort gezet met de slijptol en heeft nu aan beide voetjes gips.
2 maanden volledige boxrust en mag nooit meer krachtvoeder en dergelijke.

De Da zei ook geen gras meer, zijn er nog mensen die hun paarden enkel op zand houden?

Heb evt foto's van de operatie :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 01:00

Ik houd mijn pony constant op zand (:

Vertel eens wat meer over de operatie als je wilt?
Ik zot er namelijk ook aan te denken voor mijn chronische heb pony (:

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 02:15

Die van mij staan ook altijd op zand.
Mijn merrie is bevangen. Mijn ruin niet, die neem ik regelmatig stiekem mee naar t bos om te laten grazen :D

Ik geef beide ponies overigens wel lijnzaad. En spoel af en toe de mest een keer uit voor zand.
Ook heb ik een groot stuk beton en 2 stallen waar geen zand in zit.

Maar gras oid is er niet te vinden.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:40

Haar hoefjes zijn met de slijptol gelijk geslepen met haar hoefbeen.
Deze was dus gekanteld en de hoef is nu terug evenwijdig daar mee geslepen.
De onderkant is ook veel met het hoefmes weggesneden zodat ze terug recht staat.
Heeft nu aan beide voetjes een gips aan die ze 3 weken moet aan houden en op stalrust.
Hierna terug op onderzoek, terug bijvijlen en weer gips voor 4 weken en op stalrust.

Ik heb het altijd gezegd gehad, ook tegen mijn vader dat die niet op gras mocht en niks anders mocht krijgen als hooi, maar luisteren is altijd wel moeilijk geweest voor hem...

De DA heeft idd gezegd enkel oud hooi voor de rest op zand, voor mij geen probleem om me daar aan te houden maar de rest zal het er moeilijk mee hebben denk ik ...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:51

Dat probleem had ik op mijn vorige stal ook.
Mijn stalbaas echt een leuke vent. Goed hart. Maar een te goed hart ..

Terwijl ik had gezegd dat mijn merrie echt niet veel mocht hebben en t meerdere malen had uitgelegd.
Toch kreeg ze iedere dag. Een grote trekkerschep vol vers gras, bietenpulp en brok...

Dat ging uiteraard mis, daarom staat ze nu bij familie.
Nu weet ik precies wat er in gaat.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:55

Ja ze staat normaal ter gezeldschap bij andere mensen hun pony.
Die pony is ook al tig x bevangen geweest maar tjah daar doen ze ook lekker tegen het DA advies in
voederen en op gras staan...

Vader wilt mijne pony daar terug zetten maar dat zie ik niet zitten...
Thuis hebben we grote zandpaddock dus daar kan ze wel op staan en zou ik liever hebben,
beetje geregel met de andere paarden maar we zullen eerst zien hoe ze na haar gipsen loopt :)
En er moeten nog heel wat kilo's af :)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:08

Wat heftig zeg. Waarom werd er besloten te opereren? Ik zou mijn pony nooit alleen op zand houden, vind ik niet paardwaardig.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:14

Ik wil iedereen hier bedanken voor de steun en tips de afgelopen weken.
Donderdag is er een einde gekomen aan onze strijd tegen HB..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:17

Ze wennen er wel aan hoor. Die van mij hebben ook 2 jaar nauwelijks een grasspriet gegeten op hun kale weiland. Kreeg nou niet de indruk dat ze daar erg onder geleden hebben, maar ze hadden wel bijna 24/7 hooinetten met graszaadhooi. Gelukkig gaat het nu zo goed met ze dat ze af en toe een strookje gras bijkrijgen. Ik vind het dus niet paardonwaardig, mits gezelschap en voldoende hooi over de dag verdeeld en natuurlijk moet de paddock wel flink zijn. 24/7 op 10 bij 10 vind ik ook niet paardwaardig. Ze moeten wel kunnen bewegen, rollen en gek doen.

Klinkt als een heftige operatie. Waar heb je die laten doen?

Sterkte Darah3 :(:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:41

Jeetje Darah, wat een naar bericht ... paardje heeft nu geen pijn meer, maar voor jou zal het wel zo verdomd moeilijk zijn.
Veel sterkte.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:28

Darah3 schreef:

Ach jee. Ontzettend veel sterkte. :(:)

_Alarm_wlkp, ik heb dat opereren nooit zo gehoord. Gipsen wel, maar ben ik geen voorstander van.
Mijn pony nooit meer op gras doe ik haar niet aan. Ik heb nog nooit een pony gezien die zo gefixeerd is op gras.

capopjekop, ik vind een weiland met bijna geen gras, wel iets anders dan echt altijd een paddock.
Mijn pony staat nog steeds chronisch op zeer weinig gras, alleen beetje strookbegrazing. Maar wel gras.

Vandaag op Horse Event nog even met een smid gesproken over HB. Vroeg hem naar zijn mening over het evt. teruggaan qua positie hoefbeen. Hij gaf aan dat dit wel gebeurd, alleen niet vastgroeien. Nu dat is logisch natuurlijk. Maar ik denk dat ze bij mijn pony toch wel een stuk meer op hun plaats zitten dan toen ze HB raakte.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:33

Paard zn leve lang op zand houde zou ik wel mee kunne leve en mn paardje vast ook. Zo goed is dat nederlandse gras niet. Denk dat het voor mn haf zelfs gezonder zou zijn. Van gras wordt ze dik terwijl er amper gras is. Zo lang ze maar een maatje heeft.

Ondertusse ben ik ook nog steeds aan het klungele. Het ijzer met bokhoef blijf niet zitte. Ondertusse wordt de hoef steeds slechter :(. En zonder kan ze niet, want ze kan dan amper lope. Ze moet haar leve op ijzers blijve. Dat is geen ramp maar het blijf niet zitte. Echt drama. En ze heeft helse pijn met het nagele dus de smid heeft het zwaar. Zo zielig voor de poown :(

Darah wat erg. Heel veel sterkte.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:34

Mijn weiland is echt kaal. Als er 3 sprieten opstaan is het veel.. In die 2 jaar hebben ze dus vrijwel geen gras op. Enkel wat ze konden jatten met wandelen. Enige verschil met den paddock is datze hier op klei staan ipv zand

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:40

Darah heel veel sterkte :(

Ik zou zelf nooit zo ver gaan om een chronisch bevangen pony koste wat kost te houden.
Mijn merrie gaat nu goed. Heeft maanden in de paddok gestaan en dat ging prima. Maar als ik nu zie hoe blij ze is dat ze weer op het gras mag, dan zou ik nooit een pony de rest van zijn leven op zand en oud hooi willen laten leven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 06:56

Dt is voor iedereen zijn eigen keus natuurlijk. Die van mij deden het er prima op, oogde gezond en tevreden. Maar hier krijgen ze kwaliteitshooi, geen oud spul, want daar geloof ik niet in. Nu zijn ze ook blij als ze een strookje gras bij krijgen, maar verder zie ik weinig verschil in hun gedrag als ze het een dag niet krijgen. Ze wennen snel aan een nieuwe situatie. En ze zijn veel gezonder nu, dus voor mij een teken dat het de juiste keus is. Nu durf ik het wel aan om heel beperkt gras bij te voeren. Maar als het teveel is dan zie ik dat meteen. Laats bleef die nek van grietje maar opgezet en ze oogde opgeblazen. Bleek dat pap vrolijk gras had bijgegeven. Niet extreem veel maar wel stukje royaler dan bij mij. Paar dagen geen gras gegeven en ze oogde weer normaal met een soepele nek.

Wat zou je dan doen met die chronisch bevangen pony? Wegdoen en het probleem verschuiven? In laten slapen terwijl de pony momenteel gezond is? Toch op he gras (laten) zetten met risico op terugval? Vind het wel een interessante discussie.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 15-09-13 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 06:58

Darah3 schreef:

:(:) heel veel sterkte :(:)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:10

Even kort, via telefoon.
Hier moeten ze in de winter noodgedwongen van het gras, maar in het voorjaar is mijn HBer alleen maar gefocust op gras.
De andere twee hebben dat niet zo.
Dus mijn pony nooit meer gras zou ik niet kunnen bij haar, dat vind ik niet ponywaardig. Zullen er genoeg zijn waar het wel kan hoor.
Dat betekent wel heel streng grasbeleid. Maar we zijn nu zeven jaar verder zonder terugvallen. Ze heeft blijvende beschadigingen omdat ze toen heel zwaar bevangen was op vier benen. Mocht ze ondanks dit beleid een terugval krijgen laat ik haar gaan.
Haar verkopen pieker ik niet over. Een ander hiermee opzadelen lijkt mij niet goed.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:51

Darah veel sterkte ! Knuff

Hier gaat t ook niet goed.

Ondanks geen gras en andere gekke dingen blijven de hoeven warm.
Da er al bij geweest. Getest op cushing ..
Mag 20 zijn ofzo en zat op 67 dacht ik ..

Foute boel dus.
Nu aan de medicatie. En ze heeft ook weer op de metacam gestaan.
Maar hoeven blijven warm..

Morgen maar weer bellen :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:43

Jeetje balen Tyrcanol. Hopelijk gaat ze goed reageren op het cushingmedicijn.