[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:30

Even off topic: het koppie van Romeo (zoon van Indiana)

Afbeelding

Wat een schitterende foto van Tryggur!

Dubbeldun: Boon kan inderdaad wel flink kwaad kijken, maar goed ze moet je toch vertellen hoe ze over longeren denkt.

Mysa: Ja ik denk toch wel aan winterlaminitis. Wat voer betreft is er al maandenlang niets anders, beweging is alleen de beweging die ze zelf neemt. Indiana is IR en daar schijnt het toch wel bij te horen door het verhoogde cortisol gehalte gaat het insulinepeil ook omhoog.

Lolclub: Haar voeten zijn gewoon lekker warm, volgens mij niet warmer of kouder dan anders. In ieder geval niet anders als de achtervoeten.

Tuc: Fijn dat het zo goed is gegaan. Ik ben erg benieuwd naar de foto's.

Geerke: ik ben helemaal jaloers op je. Zo warm als het bij jou buiten is, zo koud is het bij ons binnen (we zijn aan het verbouwen en dan hoor je voordat het allemaal klaar is even flink af te zien. Nou dat lukt aardig).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:46

ojee...wat heeft die nu weer gedaan?
Volgens mij denken je paarden dat jij je verveelt ;)

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:47

Zo flinke bles wordt dat, ze houden je wel bezig :oo

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:56

wendy wat een prachtige foto!Het lijkt Sinterklaas wel!

Lolclub...kom maar hoor!
Ben net bezig met een kastanje schapenhekje om de mobil-home te zetten :D
Het was hier vorige week trouwens -5....het verschilt nogal waar de wind vandaan komt.Vorige week kwam hij bij jullie vandaan en sinds twee dagen uit spanje,hier 300 km verderop.

Romeorowan...inderdaad,wat je zegt over die cortisollevels is helemaal waar!
En dan ook nog (bij jullie) de kou,dat is dubbelop.Goed idee om transport beschermers om te doen!
Die ga ik onthouden!
Pablo had vorig jaar begin herfst z'n dip...meteen minder hooi gaan geven en zijn pillen iets verhoogt.
Bij mij is het probleem dat ik nogal een scheutige hand van hooi voeren heb,en daar kan pablo dus absoluut niet tegen!
Dan kan ik hem beter een extra maaltijd bietenpulp geven,dat gaat dan wel weer goed.
Ik denk dat het per paard verschilt....ik heb wel een hele lastige hoor!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:32

Romeorowan: veel sterkte met beide paarden.
Hopelijk geneest Romeo's koppie weer normaal (met bruin haar) en is het bij Indiana maar tijdelijk.

Hier is het de hele dag niet boven 0 geweest en de uitloop is en blijft glad. Ik dacht slim te zijn en de wei een stukje open te zetten, zodat ze meer egale loopruimte had, niet gezien hebbend dat het achterste stuk juist 1 spiegel was (lees letterlijk schaatsbaan). Isabella is goed onderuit gegaan met de achterhand (en ze liep al erg stijf vanwege veel minder beweging op de gladde hobbel grond en minder loopruimte). Toen ze opstond, gleed ze nog een keer weg, maar viel nu niet.
Ben vanavond nog een keertje met haar gaan stappen over de openbare weg (is minder glad) en dat zag er gelukkig goed uit. Maar pffff ... wat zal ik blij zijn als de dooi invalt.
Geerke ... blaas svp wat warme lucht hier heen :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:50

gelukkig is Isabella vrij soepel...als ik zie hoe ze soms rolt en zich omdraait!
Fijn dat ze er niets aan heeft overgehouden!
Ik hoop voor jullie dat het pokkeweer snel voorbij is!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:53

Dus Isabella heeft voor bambi gespeeld. Gelukkig dat ze na haar schaatspartij toch nog wel goed liep. Ik duim met je mee dat het snel weg is. Mijn pony's lijken er geen last van de hebben, maar ik schuif zelf wel alle kanten op als ik met mijn volle h2go bag over straat kom aan gewaggeld.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:19

Ik ben nu van Y geleidelijk aan de S&s aan het vervangen door een gewone dieetkorrel. Dit gaat goed, maar ik vraag me af of ik nu nog iets als F4F moet bijgeven als aanvulling ? Volgens de 'verkoper' ;) is dit een volledige eiwit/suikerarme voeding maar die toch al het nodige omvat en heeft ze met haar aanvulling van hooi en uurtje weidegang ruim voldoende...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 11:30

Wat voor korrel ga je dan geven?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:12

dieetkorrel aveve (krijgt ze nu al een handje van)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:14

Nog nooit van gehoord :o Wat is de reden om over te schakelen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:29

Aveve is toch een soort van belgische Welkoop| Boerenbond?
De inhoud van die dieetmengeling:

Voornaamste bestanddelen

Gerst (gevlokt), maïs (gevlokt), tarwezemelen, luzerne, melasse en krachtkorrel.

Als ik zou moeten kiezen bleef ik maar liever bij de S&S....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:30

In mais zit toch best veel zetmeel of vergis ik me daar in?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:32

Je hebt suikermais en voedermais. Die voor mensen zit meer suiker in als die voor veevoer is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:36

.. maar dat betekent niet dat voedermais goed is voor een ex-bevangen paard.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:36

Dat het nu goed met haar gaat en ze nu weer wat meer aan het werk moet ik dacht dat ze toch terug een korrel zou nodig hebben ? Plus dat we hier in de winter de paarden altijd wat krachtkorrel bijgeven, wou ik haar ook wat gaan bijgeven...
Of is S&s voldoende ook als ze nu terug wat lichte arbeid doet ????
Ik wil nu ook geen problemen gaan zoeken, misschien blijf ik beter de S&s geven met een handje van de andere korrel gemengd ?

Is inderdaad Belgische boerebond, ik heb het even opgezocht en het percentage zetmeel/suiker is toch nog 28% dat is zeker nog veel te veel ? (de gewone megeling van hun is 35%...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:39

@JP: dat bedoelde ik er ook niet mee te zeggen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:40

@ Yoika: in Safe & Sound zit toch een korrel bijgevoegd met de vit/min die het paard nodig heeft?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:41

Denk persoonlijk dat de arbeid die de meeste van onze paarden moeten verrichten heel goed vol te houden is met goed hooi en een supplementje voor de vitamines/mineralen. Ik zou zeggen: blijf voeren wat je deed, ga rustig met 'r aan de gang en hou in de gaten hoe ze het daarop doet. Dus alleen zonodig je voerbeleid aanpassen, en niet preventief!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:41

Yoika, hoeveel geef je ervan, dat maakt ook wel een verschil?

Ik heb nooit S&S gevoerd. Ene kant spreekt het me wel aan, maar het is moeilijk te verkrijgen in deze omgeving. En dus ben ik verder gaan kijken. Wel zit ik altijd laag in krachtvoergift. Hier kregen ze Subli ponybrok. (12,7% zetmeel + suiker).
Momenteel heb ik Marstall Force staan om te testen of ons dat ligt, zit alles in, maar hebben ze aan een klein beetje genoeg. En is puur dus voor vitaminen/mineralen.
Meer hebben ze hier eigenlijk niet nodig, zien er prima uit met hooi alleen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:47

Ik ben het met paars eens: de meeste mensen hebben een verkeerde voorstelling van wat 'werk' voor een paard betekent. Stel je rijdt 4/5 keer in de week een uurtje (stap en draf)..waarbij de hartslag niet boven de 90 uitkomt... volgens de deskundigen is dat nog altijd " lichte arbeid".. Zit je daaronder dan valt het onder 'rust'..
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-12-10 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 13:14

Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:55

Yoika schreef:
Dat het nu goed met haar gaat en ze nu weer wat meer aan het werk moet ik dacht dat ze toch terug een korrel zou nodig hebben ? Plus dat we hier in de winter de paarden altijd wat krachtkorrel bijgeven, wou ik haar ook wat gaan bijgeven...
Of is S&s voldoende ook als ze nu terug wat lichte arbeid doet ????

Safe & Sound kan prima toe voor lichte arbeid , ik heb mijn Z2 paard (Snaap) er ook op staan en die wordt gewoon vol getraind en heeft energie genoeg voor de training.
Sterker nog, dit paard verzuurde voorheen snel op de spieren door de krachtoefeningen die gevraagd worden (pirouettes ed) in combinatie met het graanvoer wat hij kreeg maar heeft sinds hij S&S krijgt hier helemaal geen last meer van.
Ook de puber (4 jaar, in de groei en L2 niveau) loopt zonder problemen op S&S benzine ;) .
Zoals het schema van JP al aangeeft overschatten we vaak de arbeid die ons paard nu werkelijk doet, dat ene uurtje per dag dat ze onder het zadel zijn (als ze dat al zijn, want dat is bij de meesten al niet het geval ) kunnen ze makkelijk doen op goed ruwvoer en vit/mins, pas als je uren of heel intensief met ze bezig bent hebben ze gerichte aanvulling van energie in de vorm van vetten en glucose nodig.

@IsaP
Oeh, alles goed met Isa nu , is ze nog stijf geworden ?

@Geerke
Hittie houd je wel achter een schapenhekje, maar Snaap en de puber ..... ik denk dat puber binnen no-time Geerke opzoekt (echte mannen onder elkaar) en dat Snaap bij Pablo in het land loopt (ouwe l.llen club ;) )

@Romeorowan
Dat is een beste schraap op het koppie van Romeo, heeft hij klem gezeten ?
Hoe is het met Indiana ?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:10

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat Rommetje heeft uitgespookt. Overal gezocht naar een lap met haar, maar niet gevonden.
Gelukkig lijkt hij er geen last van te hebben. Ik heb er honingzalf opgesmeerd.

Met Indiana op stal gaat het redelijk. Buiten is toch wel hartverscheurend. Ze kijkt er buiten ook gelijk veel sneuer bij lijkt het wel. Ik heb vanmiddag een plaat styrofoam (heet hier anders) gekocht van 5 cm. dik en ben aan het knutselen geslagen. Ze wisselt het gewicht op de voorvoeten steeds af, maar ik heb het idee dat rechts pijnlijker is dan links. Rechts laat ze ook af en toe op de punt heel voorzichtig steunen, dus dat ze de hiel niet op de grond zet. Ik heb vanmiddag ook al zo goed en kwaad als dat ging de hoeven helemaal onderzocht om zeker te weten dat er niets in zit maar ik heb niets kunnen vinden.
Verder staat ze op de bute (nog geen volledige dosis) en geef ik echinaforce bij voor de algehele weerstand. Vanmiddag voelden haar voeten wel warm aan maar ze had dan ook de transportbeschermers om.

Aarnoud (mijn man) heeft me al gewaarschuwd dat ik er rekening mee moet houden dat de HB/IR Indiana's dood gaat worden. Dat hoeveel ik ook mijn best doe, ik het niet allemaal in de hand heb, helaas |(
Niet dat ik daar nu al aan denk, maar ik weet niet of ik weer zo ver zou gaan als in 2005.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:13

Voet op de punt is wel aspecifiek, zou er geen hoefzweer kunnen zitten?