[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:15

Mijn pony is overigens 30 jaar, om het beeld te schetsen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:37

Habore, die stijfheid door de hoefsmid zou goed kunnen hoor. heb je al eens rhus tox geprobeerd voor beginstijfheid ? Of heeft je paard normaal geen last van die stijfheid in het begin van het lopen ?
Appelazijn geven ze meestal 30 - 50 ml van, en dan rustig aan beginnen natuurlijk.

Kurkuma werkt als ontstekingsremmer en kan daarom goed werken bij artrose. Nadeel van Kurkuma is dat het een bloedverdunner is en soms maagproblemen kan geven dacht ik. Zie oa voor kort over kurkuma : http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alt ... trose.html

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:05

Habore ik rijd inderdaad nog met mijn merrie tot een paar weken geleden op L/M niveau. Vanwege mijn zwangerschap en wat ongelukjes van merrie ('s nachts uit de wei springen, in de wei uitglijden, enz) hebben we nog niet echt verder kunnen komen.
Overgings denken we dat de artrose bij haar ontstaan is door compensatie van haar rechter achterbeen welke niet recht staat. Door na het zadelmak maken heel rustig met de training te beginnen en deze langzaam op te bouwen waren we zo ver dat er niets meer aan het achterbeen te zien meer was.
Nu ben ik na de laatste injectie het rijden weer heel rustig aan het oppakken en wil de komende tijd bekijken wat er nog mogelijk is en wat ze aan kan. Ze krijgt geen medicijnen of supplementen bijgevoerd op dit moment. Wel zo veel mogelijk op de wei met maatjes.
Rijd jij nog? Ik zie nu dat hij veel last heeft van stijfheid. Lijkt mij dat het kan komen door de smid als ze het normaal niet heeft.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:21

Ik ben net nog eens gaan stappen in de zandpiste en dan lijkt het weer wat beter.
Denk nu ook door de hoefsmid en misschien heeft hij ook iets tekort gekapt.
Hij lijkt wel op eieren te lopen.

Rhustox ken ik niet neen....
Waar kan ik dat vinden?

Wel een beetje beginstijfheid als hij even gestaan heeft...
Vooral de achterbenen moet hij dan een paar keer strekken.

En in zijn voorknie is het vooral de botwoekeringen, het niet goed kunnen plooien en onregelmatig in draf.

Momenteel geef ik glucosamine en MSM bij.
Ik heb geen idee of dat helpt...

Hij rolt zich ook beduidend minder als pakweg een jaar geleden...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:25

Glucosamine heeft even tijd nodig om te gaan werken, soms wel een week of 8. Ik weet niet hoe lang je dat inmiddels geeft ? En soms werkt een ander glucosamine product beter, dat is zeer paard afhankelijk.
Rhus tox is een homeopatisch middel wat vooral werkt voor klachten als beginstijfheid.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:31

Ik ben dit nu toch al een half jaar aan het geven.
Maar het kan ook zijn dat het erger zou zijn mocht ik het niet geven.
Ik geef nu die van Pharmahorse, maar mijn pot is bijna leeg. Dan ga ik eens een ander merk proberen.

Ik ga ook eens informeren naar de Rhus tox.

Bestaat er ook een alternatief middel om botwoekeringen tegen te gaan? Zodat deze niet verergeren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:37

Celzouten misschien ?
Zie b.v.
Bij schieffels. Dit is een botwoekering bij paarden, vaak ontstaan door trauma.
Bot is erg actief. Kan in begin stadium als hij nog niet verhard is prima opgelost worden door Schussler zouten. Als hij eenmaal verhard is wordt het wat lastiger maar zeker niet onmogelijk. Met name silicea kan dan goed ingezet worden. Zit vaak op de plek waar de pezen overheen moeten glijden en dus zeer belangrijk om aan te pakken.
(http://www.demanen.nl/uitleg_Schussler.htm )

Ik weet wel dat bij artrose celzout nr 1,8 en 11 gebruikt kan worden.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:29

Maris schreef:
Habore, die stijfheid door de hoefsmid zou goed kunnen hoor. heb je al eens rhus tox geprobeerd voor beginstijfheid ? Of heeft je paard normaal geen last van die stijfheid in het begin van het lopen ?
Appelazijn geven ze meestal 30 - 50 ml van, en dan rustig aan beginnen natuurlijk.

Kurkuma werkt als ontstekingsremmer en kan daarom goed werken bij artrose. Nadeel van Kurkuma is dat het een bloedverdunner is en soms maagproblemen kan geven dacht ik. Zie oa voor kort over kurkuma : http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alt ... trose.html

Dankjewel! Ik denk dat ik er vanaf zie. :o

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:22

Hier gaat het wat minder. Lorenz is nu een week kreupel.
1.5 week eigenlijk.
Er zat na 2 dagen verbetering in.
Heeft even stil gestaan.
In stap bijna regelmatig maar draf niet.
Maak elke keer filmpjes kan ik het verschil zien.
Eerste week wilde we naar de dierenarts rijden.
Toen uitgesteld omdat hij beter ging lopen.
Als het maandag niet beter dan vandaag gaat dan maken we een nieuwe afspraak.
Het zit links voor.
Been is niet dik of warm geweest.
Hoefsmid is geweest kon niks vinden.

Ziet er nog niet heel positief uit.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:48

@Linnie050: dat is minder zeg...Hopelijk betert het alsnog...

Oregon ( 24 jaar) loopt al sinds november onregelmatig in draf en heeft problemen met het buigen van zijn knie.
Bij hem zal het waarschijnlijk nooit meer beteren, ik kan alleen maar hopen dat het niet verergert.

Ik ben nu aan het twijfelen om de artrose druppels van Puur te proberen...

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:35

Zijn er misschien nog mensen hier die tips hebben voor mij? Met betrekking tot het geven van iets... Ik geef nu niks.
(Mijn bericht staat 1 pagina terug)
Alvast bedankt :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:43

Ik zou zo wiezo een glucosamine product gaan proberen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 19:28

Heb je Oregon ooit eens op de foto gezet of een echo gemaakt?

Habore schreef:
@Linnie050: dat is minder zeg...Hopelijk betert het alsnog...

Oregon ( 24 jaar) loopt al sinds november onregelmatig in draf en heeft problemen met het buigen van zijn knie.
Bij hem zal het waarschijnlijk nooit meer beteren, ik kan alleen maar hopen dat het niet verergert.

Ik ben nu aan het twijfelen om de artrose druppels van Puur te proberen...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 19:44

Ik ben momenteel dehorseflex duivelskruid aan het proberen met de mijne :j

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:24

Neen, Oregon is nooit op de foto gezet.

De DA vond het eigenlijk niet erg zinvol gezien zijn leeftijd. Hij zal waarschijnlijk overal artrose hebben en aan zijn knie een stuk erger gezien de botwoekeringen.
De botwoekeringen zijn er gekomen na een ongeval in de weide.

Ik geef glucosamine en MSM en moet hem verder goed in de gaten houden.
In stap is er niets aan hem te zien.
Als ik merk dat hij meer last krijgt zou hij eventueel aan de pijnstillers kunnen.

Heeft iemand hier ervaring met de artrose druppels van PUUR?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:10

Ik zie dat het erg rustig is in dit topic dat kan ik wel bij houden met mijn drukke leven :)

Paard helaas wat minder. Paar weken geleden in de andere knie ingespoten, maar blijft heel wisselend. Kan een paar dagen goed lopen en dan weer kreupel. Ene keer links en dan weer rechts. Ze staat verder gewoon lekker op de wei met haar vriendjes. Ik denk dat het wedstrijd rijden nu echt klaar is.

Habore ik heb geen ervaring met de druppels van PUUR.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:14

Mijn merrie gaat juist weer heel goed. Wel met Gluco Forte, souplesse mix en duivelsklauw maar ach... Ik slik zelf ook drie supplementen om mezelf gaande te houden :') Merrie is lekker vol, goed op de benen, allesbehalve kreupel en vréselijk ondeugend. Waar mijn lijf kraakt en doet scharrelt zij blij en goed rond. Best heel fijn :))

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:46

Hallo, helaas mag ik mij hier ook melden met mijn 7 jarige..
Beide voorbenen lage overhoef, verbeendhoefkraakbeen en aangetaste hoefkatrollen. Tevens ontwikkelt er ook een hoge overhoef.
Achterbenen zijn zo goed als zeker net zo slecht.

Ik gaf hem eerder al curcumapoeder wat toen goed beviel, hij gaat dat nu weer krijgen.
Verder ga ik me even goed verdiepen in artrose..
Ik lees dat er vrij wel jonge paarden met artrose zijn.. Helaas!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:24

Wat fijn Berdien! Lekker van genieten deze momenten.

Lorenz is in stap weer goed en draf 75%.Er zit verbetering in.
Hij heeft nu 2 weken rust gehad. Zaterdag ga ik wat lange lijnen met hem stappen kijken hoe hij dit oppakt.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:06

Fijn Berdien dat jou merrie goed loopt!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:41

Berdien, gefeliciteerd!

Zijn er mensen met röntgenfoto's van de onderbenen van hun paard met lage overhoef die dat mij willen doorsturen? En dan ook het liefst met een beschrijving van hoe je paard nu is en wat je aan de artrose doet?
Ik zit in een enorme spagaat. Verstand zegt inslapen dat paard maar gevoel zegt dat hij daar nog niet slecht genoeg voor is.
Hij tilt een been niet graag op, die trekt hij steeds uit je handen. Voor mij duidelijk een pijnuiting. Nu met de kurkuma gaat het wel langer goed. Hij tilt zijn voet nu langer op.
Verder zie je niets aan hem, behalve soms la onregelmatig (geen rontgen van). Altijd met rijden problemen gehad links om. Chronisch gevulde gewrichten in de vorm van gallen (voorheen was het tijdelijk gevuld, nu constant).
Als ik andere berichten zo lees en vergelijk met mijn paard dan valt het nog reuze mee, maar hoe beoordeel je dat nou paardwaardig? Mijn paard is een harde, maar daarom kan hij wel pijn hebben.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:20

Hier ook geen kleinzerig paard, galoppeerde vorig jaar nog eens een hele dag rond zonder een kick te geven met een 10cm lange nagel in de achter hoef :+

Mijne loopt een fractie kreupel de eerste passen onder het zadel, daarna gaat ie probleemloos. Echt pijn die ik ook niet. Mijn ruin heeft trouwes lichte artrose in de voorknieen en OC + fragment in de sprongen. Een goede orthopedische hoefsmid heeft bij mij wonderen gedaan, verbeterde behoorlijk wat aan de positie van z'n benen. Nu struikeld hij niet meer etc, gaat vlotter uit de benen.
Ik heb hem ook een lange tijd de mengeling van Equipharma gegeven, wat goed afging maar minder voor mijn portefeuille helaas. Nu staat hij op duivelskruid.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:32

Quebelle schreef:
Een goede orthopedische hoefsmid heeft bij mij wonderen gedaan, verbeterde behoorlijk wat aan de positie van z'n benen. Nu struikeld hij niet meer etc, gaat vlotter uit de benen.
Ik heb hem ook een lange tijd de mengeling van Equipharma gegeven, wat goed afging maar minder voor mijn portefeuille helaas. Nu staat hij op duivelskruid.

Heeft je paard nu ijzers ? Of kan een hoefsmid ook "orthopedisch" bekappen ?

En hebben jullie paarden ijzers onder bij artrose in de hoef of juist niet ?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:27

Mijne heeft ijzers, linksachter had hij een stuk ter groote van een vuist uit de hoef geslagen. Waarschijnlijk een of ander naar accident voor ik hem had maar hij heeft dus altijd op ijzers gestaan omdat te ondersteunen en te voorkomen dat de hoef zou splitten. Is nu amper nog een barstje van zichtbaar.
Maar inderdaad, mijn hoefsmid beslaat orthopedisch. Rolbeslag achteraan zodat hij beter afrolt. Ook is hij wat aangepast aan de stand van de achterbenen wat heel erg hielp.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:08

Ik heb alleen röntgenfotos van de voorknieen en 2 schieffels. Iemand die dat interessant vind?