Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:43

Belsje schreef:
Zouden jullie de hoeven van mijn paard ook willen bekijken?
Afgelopen week werd er HKO vastgesteld en heeft de veearts een medicamenteuze behandeling en een aangepast beslag geadviseerd. Gisteravond heeft hij zijn nieuwe schoentjes gekregen.

Paard kan jammergenoeg niet zonder ijzers. Hebben we meermaals geprobeerd, maar telkens was het voor hem zolang pijnlijk dat we terug naar de ijzers hebben moeten grijpen.

https://picasaweb.google.com/Debbie.philtjens/TsjoepHoefjesDag1?authkey=Gv1sRgCOXVlca0so2JNg

Alvast bedankt

Ik vind het ijzer er mooi ruim omgelegd.
Ik denk dat de smid zeker weet wat hij doet...
Met HK is het belangrijk dat je je manier van rijden gaat aanpassen, je paard leren vanachteruit te bewegen, en daarvanuit recht te maken. Dat zal zijn voorbenen ontlasten, waardoor er herstel kan ontstaan. Vermoedelijk beweegt hij teveel op de voorhand en daar zijn de voorbenen niet voor gemaakt van een paard.
tempo met rijden (klein en laag tempo) draagkracht vanachter en recht gericht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:18

nombrado schreef:
bij onze gedomnestiseerde paarden, staat het merendeel stil, of loopt/beweegt weinig, overlevingsdrang is er niet, voer wordt voor gezorgd, ze maken zich dus niet echt druk...

Mee eens, vanuit dat idee is ook het paddock paradise concept ontstaan :j. Paarden krijgen hedentendage van alles teveel, behalve van beweging :oo

Citaat:
vandaar dat er bekappers nodig zijn.

+:)+

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:57

@Arabesk
Wel mooi dat het eerste gedeelte van het filmpje op het harde is en het 2de gedeelte op het zachte ;)

Overigens ben ik het voor de rest wel met je eens qua beenstand.

Maar ook met nombrado, je kan niet met 1 bekaptbeurt de hoef helemaal rechttrekken natuurlijk.
Wel vraag ik me nog steeds af waarom er een balkijzer onder zit.

Ik snap niet hoe dit verlichtend/ondersteundend moet zijn bij HKO.
Kan iemand mij dit uitleggen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:12

Zack schreef:
@Arabesk
Wel mooi dat het eerste gedeelte van het filmpje op het harde is en het 2de gedeelte op het zachte ;)

Overigens ben ik het voor de rest wel met je eens qua beenstand.

Maar ook met nombrado, je kan niet met 1 bekaptbeurt de hoef helemaal rechttrekken natuurlijk.
Wel vraag ik me nog steeds af waarom er een balkijzer onder zit.

Ik snap niet hoe dit verlichtend/ondersteundend moet zijn bij HKO.
Kan iemand mij dit uitleggen?

het hoefkatrolletje is ontstoken.
als de hoef beweegt (en daar zit beweging in de achterkant bij de stralen) dan zit daar dus beweging in het hoefkatrol en dat is pijnlijk
zie het als het gipsen van een been bij mensen, even dat peesje daar met rust laten en het katrolletje laten genezen alvorens dit weer te belasten.
die balk is dus even noodzakelijk

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:49

Maar het straalbeentje kan toch niet genezen door de beweging en dus het hoefmechanisme eruit te halen?
Slijtage is slijtage, je kunt 't proces wellicht stopzetten maar die oneffenheden op 't straalbeen krijg je er toch niet mee weg?
Maw, als je het paard weer op 'n normaal ijzer zou zetten ben je toch niks opgeschoten?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:27

@Gimli
dat dacht ik dus ook!

Ik ken namelijk ook een paard met HKO en die is op ijzers gezet met zool en volgespoten met dat spulletje (hoe het ook mogen heten)

Volgens mij is het wegnemen van het hoefmechanisme niet de oplossing?

Edit
Ik heb even hoofcare.nl erbij gepakt.

Citaat:
Er zijn vele aanwijzingen waarbij het aanleggen van een balkijzer zinvol is v.b het verbeteren van het hoefmechanisme ( de tegendruk van de balk tegen de straal bevoderd het spreiden van het achterste hoefhelft.
Bij paarden met HKO kan een balkijzer zeer functioneel werken.

Dus het balkijzer doet het tegenovergestelde van dat wat Nombrado zei.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:09

Maar ja hoeveel zin heeft zo'n balk als de voorste helft van de hoef vastgetimmerd zit? En je krijg een hele ongelijke belasting van de straal. De achterste helft krijgt veel druk en wat niet onder een ijzer ligt krijgt geen druk. Wat dat doet met de zachte weefsels intern wil ik niet eens weten :oo

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:39

Het hoefmechanisme word met ijzers idd altijd verminderd dat weten we allemaal.
De ongelijke druk zal wel ergens goed voor zijn, bijv het mechanisme op die plek extra bevoderen.
(dat is wat ik dus begrijp uit het verhaal van hoofcare & Belsje)

Ik heb nog nooit een oplossing blootvoets gezien.
Het zijn nou eenmaal gedomesticeerde paarden en leven niet in de natuur dus het probleem kan ook niet "natuurlijk" opgelost worden.

Overigens staat mijn paard zomer's op ijzers en s'winters zonder gaat prima.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:42

Zack schreef:
Dus het balkijzer doet het tegenovergestelde van dat wat Nombrado zei.

even goed doorlezen op hoefcare.
daar staat verder nl uitleg over de verschillende methode.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:42

er zijn plenty voorbeelden van ijzerloze oplossingen, zie mijn eerdere posts met concrete case studies. Arabesk @ [BEH] Wat te doen met een getalenteerd paard met HKO?

Dat die balk er zit is omdat het een 'van een bug een feature' maken is, er is nooit onderzoek gedaan naar wat nou het beste werkt bij HKO qua ijzers.

In hun eigen boek geven ze ook toe dat ze het eigenlijk niet precies weten

Citaat:
Over hoefkatrolontsteking wordt geschreven: "Het blijkt dat een gestoorde bloedtoevoer van en naar de hoef een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van hoefkatrolonsteking.". Vervolgens wordt de conclusie getrokken dat hoefijzers niet zo goed helpen: "Wiggen: In de praktijk al lang achterhaald. Hoefijzer met vaste keilen: Een ellende voor elke paardenhoef. Eggbars: vergelijkbaar met het lopen op skischoenen. Balkijzer: tot nog toe beste beslag... om de beweging uit het ijzer te halen.". Dat laatste begrijpen we niet helemaal, want het lijkt ons sterk dat er veel beweging zit in een hoefijzer zonder balk, en hoe een verdere beperking van de beweging de genezing zou moeten bevorderen wordt ook niet uitgelegd. Maar de uiteindelijke conclusie luidt: "Het ene paard functioneert beter op een balkbeslag, het andere op beslag met hoofpad.". Dé grote misser is dat na bespreking van al die ijzers er niet gewoon eens is gekeken wat er gebeurt... zónder hoefijzer. Zeker wanneer je al zo ver bent dat je erkent dat hoefkatrolonsteking wordt veroorzaakt door een gestoorde bloedtoevoer hoeft het geen al te grote mentale toer te zijn om in te zien dat je dát eens uit moet proberen... Jammer dat ook hier weer de oogkleppen een belemmering zijn om ook maar iets te willen opsteken van wat onder natuurlijk bekappers al lang een heldere zaak is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:48

Arabesk schreef:
Maar ja hoeveel zin heeft zo'n balk als de voorste helft van de hoef vastgetimmerd zit? En je krijg een hele ongelijke belasting van de straal. De achterste helft krijgt veel druk en wat niet onder een ijzer ligt krijgt geen druk. Wat dat doet met de zachte weefsels intern wil ik niet eens weten :oo

misschien de ontsteking de kans geven te genezen?
of wil je het paard, koste wat het kost zonder ijzer met pijn laten rondstrompelen?
wat ik aan het filmpje kan zien, is dat het paard nu wel kan lopen , bewegen, en dus van daaruit kan de genezing pas gaan plaatsvinden.
stilzetten geloof ik niet in, dus in die zin, het paard nu helpen, door dit ijzer met pijnvermindering (geen pijn) de genezing laten plaatsvinden.
Wat bedoel je met de voorste helft van de hoef vastgetimmerd? welke kant?
Die balk is een tijdelijke oplossing, totdat er een genezing heeft plaatsgevonden. Dan kan het paard desnoods gewoon op een ijzertje
of het uberhaupt nog zonder kan ooit, weet ik niet....dat hangt van de ernst af.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:00

Net smid nog gesproken, die is paard komen aanschouwen na mijn "hij loopt lijk ne shetlander"-noodkreet. Vandaag zelf niet aan filmen toe gekomen, die zijn voor morgen. Heeft paard links en rechtsom een rondje laten draven en rechtuit, was eigenlijk erg zuiver, dus man was zeer tevreden.

Uitleg van de balk: andere drukverdeling op "iets in de hoef" en zorgen dat het draagvlak even net iets groter wordt waardoor er meer verdeling is en niet enkel op de straal (?), denk ik. Ik haat technische uitleg. Dit ijzer denkt hij dat een 3 à 4 tal maanden nodig zou zijn. Normaliter niet permanent! Maar eerst moet de ontsteking gestopt worden, daarvoor moet er nu even een andere vorm van belasting op. Van de week kijken naar de opties om de weidegang uit te breiden ;). Als ik hem ooit 24/7 buitenkrijg, wil ik opnieuw ijzerloos proberen. Eerder niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:03

precies...die ontsteking moet gestopt.
mag je wel rijden? of met hem aan het werk?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:23

Neen, onder geen beding de eerste tien dagen nog helemaal niets. Op stal of op de weide mits hij zich daar rustig houdt (dat is vandaag wel erg gefaald, ik gok omdat de temperatuur ineens erg zakte, want deze voormiddag was hij wel héél rustig op de weide).
Binnen tien dagen ongeveer mag hij 1 week, rechtuit stappen. Dan 1 week stap en draf, weer enkel rechtuit, en dan 1 week stap, draf en galop rechtuit. Telkens voorwaarts neerwaarts rijden, geen kleine bochten, bij voorkeur het veld in. In de stap, draf week wordt hij tevens door de osteopaat losgewerkt. Na die laatste opbouwweek zou ik dan volgens DA en HS opnieuw normaal moeten kunnen opbouwen aan training, maar ik heb mezelf voorgenomen dat sowieso héél traag te doen en vooral op die rechte lijnen te blijven werken eerst. Ga ook eens op zoek naar iemand die me kan leren lange teugelen zodat we op die manier evt. het veld in kunnen, lijkt me leuk voor de afwisseling :).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:49

ik hoop toch niet dat ze met voorwaarts neerwaart een hoog tempo bedoelen.
dan klapt ie weer op de voorhand.
lange teugelen is idd een optie, kan je ook mooi rechtuit doen en het is ook nog es goed voor de lijn :D

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:48

Hallo is er hier iemand waarvan het paard met zijn hoeven blijft schrapen en ze alsmaar korter worden? en die mij een pb wil sturen wat ze er aangedaan heeft om het of te stoppen of ijzers ofzo?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 19:27

Rubbermat of ijzers.
Maar waarom doet ie dat? puur verveling en/of drammen?
Of heeft je paard een bekend of onbekend ongemak?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:06

Een paar pagina's geleden heb ik dezelfde soort vraag gesteld Demi-donna. In mijn geval, ijzers eronder :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 20:12

Ik ben destijds voor beide gegaan.
Anders slijten je ijzers als een malle....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:49

Demi_Donna schreef:
Hallo is er hier iemand waarvan het paard met zijn hoeven blijft schrapen en ze alsmaar korter worden? en die mij een pb wil sturen wat ze er aangedaan heeft om het of te stoppen of ijzers ofzo?

Buiten zetten :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:39

Inderdaad :) vinden we het gek als een paard verveelt gaat schrapen als hij vaak binnenstaat of op een saai stuk staat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 01:55

Slofje schreef:
Inderdaad :) vinden we het gek als een paard verveelt gaat schrapen als hij vaak binnenstaat of op een saai stuk staat?

die van mij staat buiten op het land te schrapen omdat ie naar binnen wil :+ :D
die is het echt na een halve dag spuug zat...en wil naar binnen
(maar jah, die spanjaarden hebben altijd siesta , dan gaan ze echt languit uitbuiken in hun verse opgeschudde strobedje) 8-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:15

Goh aparte paarden heb je dan. Als je de box niet op slot zou doen zouden ze er dan uit zichzelf uren in blijven staan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:30

Arabesk schreef:
Goh aparte paarden heb je dan. Als je de box niet op slot zou doen zouden ze er dan uit zichzelf uren in blijven staan?

zijn in de campo opgegroeid...vinden binnen heerlijk...geen hitte , geen regen (dat haten ze)minder insecten.
nee, ik denk niet dat ze er zelf uit gaan. Ik ga het risico alleen niet nemen, met mijn 4 hengsten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:40

Arabesk schreef:

Zo gek is dat niet hoor, die van mij staan ook regelmatig paar uur in hun stal zonder dat ze opgesloten zijn. Ze schuilen er tegen hitte en tegen insecten en 's nachts slapen ze vaak in de stal. Soms proppen ze zich met zijn 3e in een stal (van 3x3, mafkezen :') )