[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:36

Dankje Maggie!

Ik heb nog nooit bandages gebruikt, dus zou je uit willen leggen wat voor bandages je gebruikt ?
Heb nu 2 potten Glucohorse besteld, om uit te proberen.
Als dat niet werkt ga ik denk ik een suplement met Duivelsklauw bestellen, dat is nogal verdovend. Die spat kan ik mee leven, haar pijn niet.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:55

Ook ik zet mijn paard nu in de stalbandages.
Ik zet hem wel 4-kant, omdat hij zijn rechterbeen ontlast en de rest van het gewich dus op de 3 andere benen komt.
Nu hij 's nachts op stal staat, merk ik dat zijn benen iets vocht vasthielden, na een dagje wei was het weg.
Gister heeft hij geen bandages om gehad, ik was laat en bekaf dus om eens te testen z'n bandages afgelaten.
Hij was wel stijver dan met stalbandages, dus vanaf nu krijgt hij ze gewoon weer om.
Mijn paard slijt snel van regen,kou en wind dus die heeft een regendeken op.
Word het overdag onder 0 dan komt er nog een dekentje bij.
Ook geef ik hem glucosamine/chondroïtine/msm pillen voor mensen, geen idee of het helpt voor de spat maar iig ondersteunt het zijn andere gewrichten.

Van de week werd ik erg blij van Specje, hij ging in draf de wei in en in de bak ging hij sprintjes trekken en flink bokken.
Dit heb ik hem al lang niet meer zien doen, en ook de volgende dag liep hij goed.
Ik longeer hem ongeveer 1x per week aan een lang bijzetje, gewoon om hem iets te laten doen.
Ik geef hem nu ook merriebrok, en de spiertjes komen er weer flink op, vooral op zijn kruis is het verschil heel duidelijk.

Een supplement met duivelsklauw zou ik zeker aanraden als je ziet dat je paard erg stijf is, inderdaad om wat je zelf zegt: het verdoofd wat.
een dekentje zou ik ook aanraden, maar dat is vnl vanuit mijn eigen oogpunt: van pijn slijten ze toch, het kost energie.
Dus waarom zou je je paard niet een beetje helpen en hem iig iets geven waardoor hij niet de rest van zijn energie verbruikt om warm te blijven.
Wat betreft stalbandages, dat is een kwestie van veel oefenen.
Je moet iig lange onderlappen hebben, dus niet de normale trainingslappen.
Het mag niet te strak, maar zeker niet te los.
Ik gebruik nu vilten lappen(12,- voor 4 stuks) met 4m lange, katoenen bandages.
De eerste slag trek ik een beetje aan, de rest rol ik gewoon om het been+lap zonder aan te trekken.
Ze mogen iig niet zo strak als werkbandages!
En elastische bandages hebben een groter risico op afbinden van het been, dus die zou ik je zowieso afraden.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:04

Ja ik gebruik ook katoen of fleece bandages :j ik heb Harry's Horse onderlappen, ook grote uiteraard. Geloof dat ze 16 euries waren, voor 4 stuks. Ik bandageer idd hetzelfde als jij, svdijk. Wel even voor Monster, ik begin uiteraard gewoon onder de knie, zoals je normaal zou beginnen met bandageren, met een stuk lap erboven uitkomend. Dan ga ik door, ietsje verder over de kogel dan normaal, ook weer een stuk lap eronderuit laten komen. Dan gewoon je bandage oprollen. Zal eens een keer eentje om doen en foto maken en plaatsen, dan heb je een voorbeeldje. Zal zo ook ff op google snuffen, of ik misschien een voorbeeldje kan vinden :)

Edit: Ik weet niet of jullie de foto's kunnen zien, ik niet in ieder geval, maar wel een duidelijke uitleg erbij :)
http://www.anky.nl/home?p=altijdalwillenweten&i=56

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:52

Hmmm... ik kan de afbeeldingen helaas niet zien :(
Maar mijn paard staat 24/7 buiten, dus denk dat t ook geen optie is... Of zijn er andere manieren om dat gewricht warm te houden?
Iemand overigens ervaring met magneettherapie?

Aan Bradaigh merk ik met rijden dat hij ook weer even wat moeilijker loopt. Linksom nu ipv rechtsom. Niet echt kreupel of onregelmatig, maar meer op zn voorhand en soms aanspringen in galop ipv doordraven. Maar nu is enkele weken terug ook de chiropractor langs geweest. Dus die zal ook het nodige in beweging gezet hebben.
Volgende maand wil ik opnieuw foto's maken. Ben dan wel héél benieuwd wat ik dan te zien krijg (in maart heeft hij Tildrin gehad).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:03

Om de doorbloeding te stimuleren heb ik infraroodbeschermers. Maar dat is dus niet om warm te houden. Zou het wel voor kunnen werken denk ik.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:18

Dankje voor de tips!
Op de paardendrogist.nl zag ik ook nog speciale bandages/beschermers voor paarden met gewrichtsproblemen.

ghttp://www.paardendrogist.nl/product/1 ... tsklachten.

Leek mij ook wel een uitkomst. Aangezien mijn zusje de paarden ook regelmatig binnen en buiten zet, en ik niet van haar kan verlangen de bandages op en om te doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:43

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:52

Oh die brace lijkt mij ook wel wat.. Moet er dan wel 2 hebben. Pooc heeft het in beide benen :(

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:25

Nou ik heb de brace besteld voor beide benen, en 1 voor mezelf! Loop al 2 maanden met een ontsteking in mijn knie waar de dokters niks aan kunnen doen. Back on track producten zijn er voor mensen, paarden en honden. Ideaal dus.
En zo kan ik de werking ook op mezelf testen :) Ben heel benieuwd!!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:32

Monster_tos, je link werkt niet. Ik hoor héél graag wat je ervaring is met de back on track!

Anya, wat merk je van de werking? Denk je dat het werkt of is het ook meer aanwijsbaar? De lappen maak je met gewone bandages vast? En hoe lang laat je het zitten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:34

Ik laat ze een paar uur zitten en ik doe er een transportbeschermer om (gaat sneller). Maar nu dus die brace gekocht. Het helpt tegen vocht.. verbetert de doorbloeding.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:41

Handig! Das een goede tip! Misschien moet ik daar ook maar eens mee beginnen...

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:56

pfiew... das de prijs voor 1 onderlap... best prijzig dan!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:03

Ik heb Pooc vannacht achter haar hoge transsport beschermers omgedaan, gewoon even als testje en met gebrek aan beter. En ze trok vandaag weer een mega sprint door het land :D:D:D

De link is van de paardendrogist.nl en dan moet je kijken bij beenbescherming. En dan heten ze Stable Chaps. De Back on Track brace heb ik besteld bij Emmers.nl een belgisch bedrijf. Daar hadden ze ook alles voor honden, mensen en paarden. Maar de paardendrogist heeft ze ook, moet je kijken bij bescherming voor de achterbenen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:58

As promised:

Afbeelding

Dit is dan op de voorbenen, mijn niet-spatter had hard gewerkt en had wat dikke benen, dus vandaar dat die ze omkreeg. Toen bedacht ik me gelijk dat ik nog een foto beloofd had, dan dus eerst maar van 't voorbeen. :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 01:05

Monster, je kan inderdaad ook je transportbeschermers gebruiken, wel altijd om allebei de benen doen dan. Maar daar zou je ook een bandage omheen kunnen draaien, gewoon vanaf de onderkant van het spronggewricht, voor de extra stevigheid (niet knellend uiteraard) en om te voorkomen dat de boel onbedoeld afzakt. Je hebt dan wel ook de sprong verwarmd doordat je beschermer zo hoog is. Dat is met een gewone stalbandage natuurlijk niet. Al was een gewone stalbandage voor Vario wel voldoende :j

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:46

Monster_tos schreef:
Hallo allemaal,

Mijn 11 jarige merrie heeft dit jaar de diagnose spat gekregen. Deze zomer ging het eigenlijk heel goed, ze stonden dag en nacht buiten, en heel soms maak ik een stap ritje met haar.
Alleen nu gaat het minder. Als ik haar 's ochtends van stal haal is ze onwijs stijf. Ze is verder wel vrolijk en lijkt geen pijn te hebben. Ze staat de hele dag buiten en als ik haar 's avonds weer binnen zet is ze weer wat losser.
Hebben jullie tips hoe ik haar 's nachts kan helpen zodat ze niet zo stijf word ? 's nachts buiten is geen optie. Lees wel eens verhalen over mensen die hun paard dekens opgooien om de spieren warm te houden, maar werkt dat ook bij spat ?

En gebruiken jullie ook suplementen om je paard te ondersteunen ?

ik heb dikke rubber matten (circa 5 cm) in de stal gelegd. Scheelt echt enorm. Bij het in de stal wandelen geeft het meer vering en met liggen is het minder koud en zachter. Ook het weer opkomen gaat gemakkelijker.
Dag en nacht buiten wordt mijn spatpaardje nooit beter van. Ondergrond is vaak harder dan in de stal en in het najaar of winter ook errug koud.

Ik heb mijn paard ook een tijd Corta-flex gegeven, maar nu geef ik haar al een paar maanden niets. Ik kan niet zeggen dat ze minder loopt. Ze heeft goeie en slechte dagen.
Ik heb nog 2 flessen op voorraad dus als ze toch weer een tijdje minder loopt dan begin ik weer. Blijft toch altijd wel puzzelen hoor.

Hoop dat jullie als ervaringsdeskundigen mij kunnen helpen :)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:12

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:26

Ziet er goed uit Kaat!!
Ik heb vandaag de Glucohorse binnen gekregen, zonet voor het eerst gevoerd. De Back on Track braces komen eind deze week aan.
Ze staat nu weer met hoge transsport beschermers om en voor het eerst een fleeshe dekentje, kijken of dat ook invloed heeft :)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:40

Monster_tos schreef:
Ziet er goed uit Kaat!!
Ik heb vandaag de Glucohorse binnen gekregen, zonet voor het eerst gevoerd. De Back on Track braces komen eind deze week aan.
Ze staat nu weer met hoge transsport beschermers om en voor het eerst een fleeshe dekentje, kijken of dat ook invloed heeft :)

Nou ik hoop dat jou paardje het er ook goed op gaat doen!!

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:24

hoi allemaal,

De winter komt er weer aan en nu sta ik voor een dilemma.
Blijft mijn spatpaard 24/7 in de wei staan, of gaat ze alleen voor de nacht op stal.

In de wei hebben ze wel een schuildakje, hier krijgen ze ook hooi onder en is verhard. Hier kunnen ze dus wel droog staan, en ze staan daar ook uit de wind.
Liggen moet ze dus gewoon in de wei doen, vorig jaar heb ik haar weinig zien liggen.

Mocht ze op stal gaan, komt ze sowieso rond de 12 uur per dag op de wei.

vorig jaar heb ik haar door de weersomstandigheden ook helemaal niet gereden/ gelongeerd enz. Dit jaar kan ik in de binnenbak hier in de buurt rijden, en wil ik haar 2 keer per week door blijven rijden, enzo mogelijk vaker.

Wat zouden jullie doen?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:38

Pff, da's wel lastig. Maar dan meer gezien dat je graag wil blijven rijden. Als je naar die bak kan, ga je dan met de trailer? Of te voet? Al zal het allebei wel een moeilijk verhaal worden, als het echt zo'n horrorwinter wordt als voorspelt... Toen Vario 24/7 buiten stond 2 winters terug, was ie een paar nachten binnen geweest voor oud en nieuw. Ik moet zeggen dat ie toen dus wel stijf de stal uit kwam, terwijl ik 'm al die tijd dat ie gewoon buiten had gelopen eigenlijk amper stijf aantrof.. Dat was dan wel in een periode dat de spat behoorlijk bezig was in zijn beentje. Dus ik weet niet in hoeverre dat je paardje 'bezig' is met de spat? Als je snapt wat ik bedoel? Maar als ze nog heel wisselend is met stijf-niet stijf zijn, zou ik d'r lekker buiten laten hobbelen. Als ze dat niet is en eigenlijk vooral gewoon rad en zuiver is, kun je dan niet een soort proeftijd doen? Dus op stal 'snachts een paar keer om te kijken hoe ze het doet?

Edit: Vario had dus géén schuilstal, alleen zijn deken en een rij bomen aan de zijkant van de wei, waar ook nog eerst een weg tussendoor liep. Hij ging niet veel liggen, maar heb het wel zo nu en dan gezien.

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:48

Nee bak is op ongeveer een kwartier stappen, hier ga ik rijdend heen, is ze gelijk goed ingestapt, de weg ernaartoe is vooral door het dorp hier, dus redelijk goed te doen, mocht het inderdaad te glad worden ga ik niet. De reden dat ik door wil trainen is eigenlijk vooral omdat nu ze een goede conditie qua spieren heeft, en merk dat ze hierdoor makkelijker met rijden is, en minder last heeft van opstartstijheid. Ze heeft sinds de laatste foto's geen pas kreupel/onregelmatig gelopen.

De spat bij mijn paard, is nu rustig, ze had de botoplossende variant, en op de laatste foto's was het mooi vergroeid en hebben we groen licht gekregen om weer te gaan trainen van de da. Dit gaat eigenlijk heel erg goed, helemaal nu ze pas ook naar de chiropractor is geweest.

Dat is inderdaad wel een goed idee, om het gewoon eens een week ofzo te gaan proberen *D
Ze blijft sowieso tot het gaat vriezen nog lekker 24/7 in de wei staan.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:09

Spirit staat overdag in de wei en snachts binnen.. dit gaat wel goed hoor :)
Zit alleen met zijn beslag of ik dat er met de sneeuw vanaf kan halen.. hoe doen jullie dat?

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:31

Bij die van mij heb ik ze vorig jaar voor de winter er af laten halen, en ze er niet meer onder laten zetten. Wel goed binnendoor laten bekappen, en dit gaat prima bij die van mij