[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:00

Moi, ja ik week het altijd 's avonds, en dan kan het de hele nacht trekken, en dan voer ik het in vier porties de volgende dag. Alleen als het heel warm is maak ik 's avonds maar voor twee porties klaar, en de volgende ochtend voor 's middags en 's avonds. Of je moet het ergens koel kunnen zetten.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:59

Ik ga ook altijd seniores aan mijn paard.Ik maakte het s,avonds altijd klaar en dat werd de volgende dag verdeeld gegeven over 4 porties.
Bij de paardendrogist heb ik toen een overtrekhoes gekocht die koelde.Ik deed het voer in een emmer en daar die hoes overheen zodat het voer koel bleef.
Zo was het een soort kleine koelbox.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:28

Ik had zolang van iemand een paar kg van dit voer gekregen om een slobber te maken waar ik oa de zandwegkuur doorheen kan doen (lukt niet zo met safe en sound; kan dat wel nat maken, maar met al dat hooi erin wordt het "niets"). Moet zeggen ... heb gisteravond zo handvol klaar gemaakt en ze vind het erg lekker. Het ruikt naar spinazie Haha!
Toen ik vanavond weer met een bak aankwam, trok ze hem zowaar bijna uit mijn handen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:42

Ik heb het een tijdje gevoerd toen ik een 22jarige pony op stal had staan. Heel af en toe kregen mijn eigen paarden ook wat en zij vonden het ook heerlijk.
Alleen als ik het aan mijn paarden zou geven dan heb je het over speciekuipen vol en dat vind ik niet gemakkelijk werken. Het is wel een 'veilig' voer, wat ik ook wel aan Indiana durf te geven. Zeker bijv. 's winters als extraatje met gekookt lijnzaad of sand clear.
Ik vind het altijd zo prettig om wat lekkers te geven. Je wilt ze zo graag een beetje verwennen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:37

Er zit inderdaad heel weinig zetmeel in (6%) en geen suiker. Dus in dat opzicht is het zeker veilig voer. Er zitten niet veel mineralen e.d. in. Wel wat meer vitamines.

Maar kan me indenken dat je inderdaad met speciekuipen aan de slag moet. Ik had een beslagkom genomen, daar 300 gram ingedaan (om te zien of het wel wat zou worden), ca. 800 ml water erbij en laten staan. In de ochtend stond het tot aan de rand van die beslagkom ... hmmm; het rijst dus (vandaar zeker niet droog geven; want het zet dan enorm uit in de maag met alle gevolgen van dien). Nu staat het in een emmer te weken.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:11

Pffffff, van AL die 'veilige' voeders is er niet één bij mij in de buurt te krijgen. Ik bedoel dan in een straal van 100 km.

Heeft er iemand ervaring met BELGISCHE 'veilige voeders, of is België ook op gebied van voeders nog ver achter??

Ik ging bij Aveve kijken, en nam een brochure mee, maar niets dat veilig is. Ik zocht ook al op andere merken die hier verkrijgbaar zijn, maar tot nu toe geen succes...

Die Subli lijkt m echt wel tof om te geven, m'n meisje wordt stillaan een dagje ouder en dan zal ik ook iets moeten geven dat makkelijk binnen gaat, en lekker is EN veilig..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:22

Toen ik een tijd geleden op het paardenevenement in Breda was en naar de voeders liep te kijken, was er een standhouder die verbaasd was dat ik Dodson en Horrell voer in Nederland kon kopen. Hij dacht dat alleen Belgie het verkocht.
Dus ... ergens in België moet je Safe en Sound kunnen aankomen van Dodson. Ik zal eens zien of ik nog kan achterhalen welke standhouder het was.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:43

Ik heb even gegoogled en Teigetje van bokt voert fibergy van dodson and horrel, mss kun je haar een berichtje sturen waar ze haar voer haalt.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:07

Ik heb weer wat vraagjes Bloos

Morgen heb ik de pijnstillers van hoefbevangen shetje op. Dan heeft ze ze 1 week gehad. Aan haar lopen is niet veel meer te zien. Alleen zijn haar hoefjes wel nog steeds wat warm. (ondanks het vele koelen) Ik vermoed dus dat het mis gaat wanneer ik stop met pijnstilling. Hoe hebben jullie dat gedaan toen de pijnstilling op was? Daarna eens kijken hoe ze gaat lopen zonder? En als dat niet goed gaat, weer terug aan de pijnstillers?

Wanneer stop je met koelen? Ik sta nu iedere dag minimaal 1 uur met haar in de modder. Wanneer kun je daarmee stoppen?

Heeft het zin om de hoefsmid te laten komen? Die is dus vorige week maandag geweest, en toen zijn ze allebei bekapt.

Verder is de wei nu echt heel erg schraal. Er is vrijwel geen gras meer te vinden, alleen nog zand. Ander shetje staat er ook in, en die is behoorlijk chagerijnig. Geef haar wel een strookje gras erbij wanneer ik met ander shetje in de modder sta. Maar dat heeft ze binnen n half uur op, en de rest van de dag staat ze chagerijnig achter haar stal. (ze krijgt wel hooi erbij)
Zo nu en dan proberen ze toch nog of er wat te grazen valt, dus ik ben bang dat ze veel zand binnen krijgen. En dat ik dan zometeen het volgende probleem heb. (koliek)

Ik vraag me ook af wanneer hoefbevangen shetje gras mag gaan eten.

Pff, wat een vragen!! Sorry hoor! Maar ik heb gewoon geen ervaring met hoefbevangenheid, en we zitten een beetje met onze handen in t haar omdat we niet goed weten hoe we verder moeten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:16

silly29 schreef:
Ik heb weer wat vraagjes Bloos

Morgen heb ik de pijnstillers van hoefbevangen shetje op. Dan heeft ze ze 1 week gehad. Aan haar lopen is niet veel meer te zien. Alleen zijn haar hoefjes wel nog steeds wat warm. (ondanks het vele koelen) Ik vermoed dus dat het mis gaat wanneer ik stop met pijnstilling. Hoe hebben jullie dat gedaan toen de pijnstilling op was? Daarna eens kijken hoe ze gaat lopen zonder? En als dat niet goed gaat, weer terug aan de pijnstillers?

De dierenarts bellen. Lijkt mij niet fijn om van een bepaalde dosis opeens naar niks te gaan, maar hij kan het je piekfijn vertellen en ook hoe je aan eventueel nieuwe medicijnen komt.

Wanneer stop je met koelen? Ik sta nu iedere dag minimaal 1 uur met haar in de modder. Wanneer kun je daarmee stoppen?
Ik heb zelf helemaal niet gekoeld. Ik heb gewoon gezorgd dat er modder was te vinden in haar weitje, maar ze moest er zelf maar in gaan staan want ze werd gek als ik haar dwong om erin te gaan staan. Dan ging ze heel kort draaien en dat leek me niks. Maar ik denk dat als de hoef nog warm is, koelen wel goed is.

Heeft het zin om de hoefsmid te laten komen? Die is dus vorige week maandag geweest, en toen zijn ze allebei bekapt.
Bij mij kwam de smid om de 6 weken. Als ze een aanval had, veilde de dierenarts de teen wat af. Geen idee of dit helpt, maar ik had wel het idee dat het wat verlichting bracht. De smid de hoeven laten controleren kan geen kwaad, maar ik vraag me af of hij nu veel kan doen.

Verder is de wei nu echt heel erg schraal. Er is vrijwel geen gras meer te vinden, alleen nog zand. Ander shetje staat er ook in, en die is behoorlijk chagerijnig. Geef haar wel een strookje gras erbij wanneer ik met ander shetje in de modder sta. Maar dat heeft ze binnen n half uur op, en de rest van de dag staat ze chagerijnig achter haar stal. (ze krijgt wel hooi erbij)
Zo nu en dan proberen ze toch nog of er wat te grazen valt, dus ik ben bang dat ze veel zand binnen krijgen. En dat ik dan zometeen het volgende probleem heb. (koliek)

Ik vraag me ook af wanneer hoefbevangen shetje gras mag gaan eten.
Zolang ze bevangen is, zou ik haar geen gras en ander voer geven. Als je bang bent voor te veel zand, zou je om de paar maanden een zandwegkuur kunnen geven. Een paar bladzijden terug noemt isapaardje een bepaald zaad dat ook tegen zand helpt
Pff, wat een vragen!! Sorry hoor! Maar ik heb gewoon geen ervaring met hoefbevangenheid, en we zitten een beetje met onze handen in t haar omdat we niet goed weten hoe we verder moeten.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:34

heb boy net weer los in de bak gehad, eerst was hij nooit te stoppen met racen en nu... hij wil niet eens meer...
hij heeft nergens meer zin in lijkt het wel...
ik weet echt niet meer wat ik nu nog kan doen..
zou een vitaminespuit misschien iets kunnen helpenj??
als voer krijgt hij hooi, klein beetje kuil en 1/2 kilo kruiden muesli van subli.
zou het hier ook aan kunnen liggen??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:43

Een halve kilo muesli?
Dat is wel erg veel voor zo'n kleine shet.
Ik denk dan ook niet dat bij hem een tekort aan de orde is, zeker omdat hij ook kuil krijgt (beide zijn eigenlijk geen "veilig" voer voor ex-bevangenpaardjes en zelfs niet voor een gezonde shetlander). Zomaar een vitaminespuit geven, is niet aan te raden. Je kunt dan beter eerst laten onderzoek (bijv. door bloedonderzoek) of het wel nodig is.

Maar dat paarden minder actief zijn, hoor ik nu toch wel meer. Misschien ligt het ook gewoon aan het weer.
Vanmorgen viel me op dat Isabella echt een langere vacht begint te krijgen (ze is ook weer enorm aan het verharen). Volgens mij is ze gewoon van slag en denkt ze dat het herfst is Haha!

Inwerking van al die nattigheid van de laatste dagen op de hoeven kan ook meespelen. Ze zijn nu zachter en daarmee ook wat gevoeliger (zolen oa).

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:04

Hoi Trudel,

Mijn shetje geef ik drie keer per dag hooi,geen kuil.
Paar uurtjes per dag op een heel schraal land met graasmasker!!(dan 2x pd hooi)
eventueel wat stro om te knabbelen.
Ze moet wel mee anders wordt ze helemaal gek en dan raakt ze bevangen.
(kan niet alleen staan)

Verder krijgt ze als de ander gevoerd wordt een klein handje Pavo liga(1x)
(geef ik ook aan mijn ijslander is daarvoor eigenlijk(sobere rassen))
lage energie en hoog vitamine gehalte.
ze krijgt ook iedere dag een halve pavo summerfit koek(verdeeld over de dag)

Misschien heb je er iets aan maar ieder paard/pony reageerd weer anders,
als ik alleen maar arm hooi voer(lange tijd)heeft ze ook nergens meer zin in.
Zou zeker geen mueli's geven die bevatten erg veel suiker.

Groetjes Anja

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:11

Ik vind dat boy veel krijgt. Die van mij krijgen 2 a 3x per dag een plak hooi per pony. 's avonds krijgen ze een handje safe and sound met een volledig supplement. Als dit op is, wil ik over gaan op marstall, dat is hier wel in de buurt te krijgen.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:14

hoi,
ik voer heb zelf niet dus weet niet heel erg precies wat hij krijgt...
heb al tig x gezegd dat hij geen kuil hoeft maar hij vind dat ja zo lekker zeggen ze:P
nu was hij een tijdje aan de dunne kant en mochten ze van me een klein beetje kuil bij voeren van me...
en dat muesli kan ook wel wat minder zijn hoor!!
heel soms denk ik wel eens dat hij achter wat stijf is maar anderen zeggen dat het niet zo is...
ik zal straks even weer heen en voel dan zijn hoeven even goed want vanmorgen stond hij al in de natte bak...
miss moet ik wel wat meer met hem gaan doen ofzo...
ben wel blij met bokt hoor!!
als ik het even niet meer weet vraag ik het!
moet nog veel leren op het gebied van shetties dnk ik!

ik hoorde laats namelijk dat zo'n vitamine spuit geen kwaad kan maar jullie raden het me weer af..

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:40

Ik heb een vraag:

Ik kwam er vanochtend achter dat de vorm van een van haar voorhoeven anders stond, ze heeft er een knik in gekregen.

Ook heeft ze in elke hoef van die ribbels zitten, nu kreeg ik te horen dat ze dat krijgen als ze heel ziek zijn geweest (en dat is ze dus niet) of dat ze hoefbevangen zijn geweest.... maar ze heeft gewoon gelopen, niet zoals jullie schrijven op 'eieren' , kan dit nog een teken zijn van aankomende/of oud hoefbevangenheid?

Maar ik heb ook gezien dat de andere paarden toch ook ribbels in hun hoeven hebben, dus dat stelde me enigzins gerust... dat ze niet de enige was, maar die knik is volgens mij niet goed.

Morgen komt de hoefsmid dus die laat ik er ook naar kijken, maar die is 5 weken terug ook geweest en heeft ook niks gezien waarschijnlijk want ik heb haar er niks over horen zeggen.

Moet ik nog ergens op letten of naar kijken?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:42

Isapaardje schreef:
Toen ik een tijd geleden op het paardenevenement in Breda was en naar de voeders liep te kijken, was er een standhouder die verbaasd was dat ik Dodson en Horrell voer in Nederland kon kopen. Hij dacht dat alleen Belgie het verkocht.
Dus ... ergens in België moet je Safe en Sound kunnen aankomen van Dodson. Ik zal eens zien of ik nog kan achterhalen welke standhouder het was.

Hmm, Safe and Sound is slexhts op een 3-tal plaatsen te krijgen hier in B. Ik geloof 2 in limburg en 1 in Lo-Reninge (da's de dichtste maar ook echt wel ver).

Ik zal me echt eens moeen verdiepen in het paardenvoer..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:33

Was effe aan het uitpluizen. Ik zie soms waardes staan voor eiwit apart en suiker apart en dan zie ik soms OOK nog eens 'eiwit en suikers' en da's meestal boven de 30%.

Ik las hier dat eiwitten en suikers onder de 10% moeten liggen. Ook voor de waardes samen? Dus ik bedoel dan 'eiwit en suikers'.......

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:37

Zetmeel en suiker samen moeten onder de 10% liggen. Knipoog Het eiwit heeft er veel minder mee te maken, al moet dat percentage ook niet buitensporig hoog zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:49

@Cow_girl: Ribbels kunnen ook komen door wisseling van hooi naar grasland of omgekeerd, afname ijzers, medicijngebruik, enz. Dit zijn zgn. groeiringen. Enige verschil met hoefbevangenheidsribbels is dat groeiringen evenwijdig aan elkaar lopen en bevangenheidsringen bij de hielen (achterkant voet) van elkaar afwijken EN naar beneden buigen.

@Lieke_M: inderdaad zetmeel en suiker moet onder 10% liggen. Eiwit rond 10% (liefst lager).

@Trudel: Ik weet niet waar ik het gelezen heb, maar zomaar een vitaminespuit geven, wordt juist afgeraden. Daarbij als je pony echt zoveel krijgt aan kuil en muesli, dan heeft hij eerder een teveel dan een te kort.

Vanmiddag hier trouwens iets wat veel 'beter' werkt dan een vitaminespuit als het gaat om je paard in actie krijgen.
Er is een traumahelicopter naast onze wei geland. Ik was zelf niet thuis, maar gelukkig mijn moeder wel en die heeft Isabella (die volledig in paniek was en maar door de wei liep te racen uit angst) wat weten te kalmeren.
Tja zo'n ding verwacht je als paard zijnde ook niet echt dat dat zomaar "uit de lucht" komt vallen. Hij is op ca. 50 meter afstand van haar geland (en aankomen vliegen over onze wei heen en zo ook weer opgestegen. Veel herrie en het scheen nogal 'gewaaid' te hebben toen hij vertrok.
Daarnaast nog eens al dat volk dat het trekt, naast politie die het helicopterpersoneel naar plaats van het ongeval moest brengen (en de pers want die willen zoiets ook graag filmen). Helaas hoorden we dat het slachtoffer is overleden.

Isabella was net nog niet helemaal kalm. Iedere tik/klap of ander geluidje reageert ze op en ze was nog steeds goed wakker Haha!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:32

gatver, dat lijkt me ook zo eng voor een Paard zo'n lawaaiige, veel wind veroorzakende helicopter. Gelukkig was je moeder thuis.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:38

Ik heb vanmiddag even mijn hoefsmid gebeld om te vragen of hij nog tips had voor me. Hij heeft me goed geholpen! Vooral omdat we niet meer weten hoe we zometeen met ze verder moeten. Hij stelde voor om met de pijnstillers te stoppen als ze op zijn morgen. Dan hebben we haar de eerste moeilijke periode doorgeholpen met minder pijn. Daarna kijken of ze goed blijft lopen. Ondertussen in de modder blijven zetten. En verder even niks te eten geven. Dus ook geen hooi! Alleen maar in die schrale wei laten staan. Daarna kijken of het goed blijft gaan. En dan heel voorzichtig n halve meter gras erbij geven. Dat iedere paar dagen doen. Verder gewoon heel schraal blijven houden. Ander shetje zat er volgens hem ook tegenaan. Volgens hem is het niet erg om ze een aantal dagen niks te geven.

Hij kon verder niks aan de hoeven doen omdat ze pas bekapt zijn. Meer kan er niet vanaf, ze zijn nu al heel kort. Wel moest ik ze op tijd laten bekappen en zorgen dat de hoefjes kort blijven. Maar dat deed ik dus al.

Dus dat gaan we dan maar proberen! En hopen dat het goed blijft gaan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:54

janouk schreef:
gatver, dat lijkt me ook zo eng voor een Paard zo'n lawaaiige, veel wind veroorzakende helicopter. Gelukkig was je moeder thuis.

Ja ik ook.
Nu moeten die dingen ergens landen en als je dan in een woonwijk moet zijn, dan ben je allang blij dat je een stuk wei in de buurt ziet liggen denk ik zo, als piloot zijnde.
Paar jaar geleden landde er eens een luchtballon. Ook zo'n paniekzaaiend ding.
Paard van de buren heeft toen een vrij ernstige blessure opgelopen toen hij in blinde paniek door het hek ging en er een tak van een boom afbrak (waar hij langs schampte) die vervolgens in zijn lies spieste ... alle DA-kosten zijn trouwens wel door die luchtvaartmaatschappij betaald en paard heeft het gered.
Maar dingen die uit de lucht komen "gevallen" blijven erg eng voor paarden en inderdaad ik dus blij dat er iemand was die Isa gerust kon stellen (en die ze kent en waar ze vertrouwen in had).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:16

Silly29: als je zelf een goed gevoel hebt bij het advies van de hoefsmid dan moet je dat gewoon opvolgen, maar persoonlijk zou ik wel hooi bijgeven. Darmen moeten wel gevuld blijven bij paarden.

Jeetje Isapaardje zo kan het wel heel gauw misgaan. Paar jaar geleden is hier een paard door de draden gegaan omdat er van die hele grote legerhelicopters over kwamen. Paard had de pezen door en is afgemaakt. Kosten zijn door het leger vergoedt, maar daar zit je natuurlijk nooit op te wachten.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:23

Daar moet je inderdaad niet te veel over nadenken, gelukkig was je moeder thuis Ingrid.
Arme Isabella wat zal ze bang geweest zijn Ach gut
En natuurlijk jammer van de slechte afloop. Was hopelijk geen bekende van je ouders? Of was er een ongeluk gebeurd op de weg daar?