Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Swift schreef:Ja zeker lastig... Met jouw paard met zijn aandoening lijkt het me nog ingewikkelder Sappos... Tristan gaat inderdaad ook af en toe mee wandelen, heel soms maakt onze dochter een stapritje met hem en verder "werkt" hij als hulpverlings-/coachpaard maar dat is de fysiek ook niet veeleisend natuurlijk. Het bewegen in de kudde is zijn belangrijkste vorm van beweging maar om dat optimaal te kunnen bieden moet de track wel weer open.
Hier een kudde van vier maar Tristan is de leider en eist dus het meeste eten op. Het is een uitdaging om mijn IJslander die het laagst in rang staat ook voldoende te laten eten. Merk ook dat eten nu echt een obsessie wordt voor de kudde (eerder voerden we semi onbeperkt uit slowfeeders maar omgerekend toch nog wat te royaal achteraf) en toen was er rust. Maar nu met de strikt afgepaste porties is er veel gedoe onderling en hangen ze steeds wat voor in de paddock rond om op eten te wachten...
Het graszaadhooi vinden ze blijkbaar niet te eten en laten ze veel staan, ze kiezen nog eerder voor het stro (dat als bodembedekking in de schuilstal ligt voor Tristan nu) dan voor het graszaadhooi.
Swift schreef:@Slmt9: wat balen dat jouw paard zo te pakken werd genomen met beperkt voeren... In mijn kudde wordt het niet fysiek maar ze krijgen niet allemaal gelijke kansen om te eten.
Ik voer het graszaadhooi nog maar net dus het is waarschijnlijk een kwestie van wennen. Ik voer ook nog kruidenhooi en natuurhooi wat ik hier in de buurt gehaald heb meteen na de diagnose. Daar heb ik geen analyse van en voer ik nog geweekt.
@hagelslag: ik hoop dat het goed uitpakt! Je zou er misschien ook nog voor kunnen kiezen om ze op risico dagen qua fructaan niet op de track te laten zolang er nog gras staat.
@capopjekop: ik voer het graszaadhooi nog maar net dus ze zullen er vanzelf aan wennen. Het is gewoon een kwestie van hard zijn en volhouden. Ik meng het hooi wel maar ze zijn heel goed in uitzoeken...
Opsplitsen van de kudde is in onze situatie geen goede optie. Dat wordt de ruimte te beperkt en dat levert heel veel stress op wat ik nu juist wil vermijden. Ondanks het gedoe nu rondom eten hebben ze het gelukkig vooral heel fijn met elkaar.
Wel fijn om te horen dat ze het bij jou zo goed doen op het graszaadhooi! Ik heb ook nog twee eczemers staan dus wellicht is het voor hen ook nog fijn.
@Stal_Fiore: er schijnt een gevaarlijk stofje in het graszaadhooi te kunnen zitten, daarom heb ik er voor gekozen het bij de fourage handel te kopen omdat zij kunnen aantonen dat het veilig is.
Het werd in onze situatie wel aangegeven dat beter niet het hele rantsoen uit graszaadhooi kon bestaan omdat er erg weinig in zit. Daarom voeren wij dus ook nog kruidenhooi en vullen we het straks weer aan met vitaminen/ mineralen brokjes.
@Marjo89: wij hebben het Duits kruidenhooi en het graszaadhooi van Venhorst in kleine baaltjes. Ik vond de service goed en vriendelijk,toen ik belde dachten ze goed mee. En ook het bezorgen ging netjes en snel.