[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:13

sterkte sappos. Mijn pony deed het een stuk beter op buut... maar ja, wel aan de schijt nu :(

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:15

Marjo89 schreef:
Herkend iemand dit?
[ [url=m/CvmmJM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/304Yc5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog ff foto van mijne blije ei
[ [url=m/TLCJTP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt op een kneuzing die eruit groeit

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:09

Marjo: Ninthe heeft dat ook. Hoefsmid noemde het bloeduitstortingen (even vrij vertaald, woon in Duitsland).

Wat betreft de vraag over weer aan het werk gaan; dat vind ik ook heel lastig!
Ninthe is sinds een paar weken nu helemaal stabiel zonder medicatie, dus ik ben begonnen met wandelen (stapvoets rechtuit) in het bos en mee als handpaard, ook alleen stappen.

Ik zou haar nog niet willen longeren eigenlijk, ookal loopt ze nu oké. Lijkt me dat je zeker wel de eerste maanden nog zoveel mogelijk rechtuit moet blijven werken, van wat ik er op internet zo over vindt. En erg rustig opbouwen alles.
Ik ben zelf van plan vanaf komende week 2x per week in het bos te wandelen (doen we nu ook) en dat aan te gaan vullen met 2x per week 20 minuutjes werken aan de hand op rechte lijnen (maar wel stelling en buiging stukjes schouder binnen/buiten meepakken natuurlijk). Alles eerst alleen nog stapvoets. Werken aan de hand dan naar gelang hoe het gaat steeds verder uitbouwen qua tijd en intensiteit. Zoiets heb ik in gedachten...
Goed blijven kijken is het devies denk ik. :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:40

Weer aan het werk die vind ik ook lastig.
Nicky wilde vandaag spelen in de bak. Ze liep daarbij wel op dr volte maar wel ruim en in vrijheid dat scheelt wel.
Ze liep nadien ook echt niet slechter. Ik heb zelfs nog even kort meegelift.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:51

Hier gaat ze eventueel weer aan het werk nadat de hoefbevangenheid rand eruit is.
Tot die tijd af en toe een beetje doen alsof ze werkt.
Dus een klein rondje stappen, haar het tuig erop leggen zodat ze denkt dat ze werkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:06

Volgens de dierenarts moest ik Tristan zo snel mogelijk beweging gaan geven maar ik ben er zelf nog voorzichtig mee. Ik wil hem het liefst eerst van de pijnstillers af hebben zodat ik een eerlijke inschatting kan maken hoe hij echt loopt. Hij scharrelt in de paddock nu wel de hele dag wat rond en draafde vandaag zelfs een stukje over de bestrating dus dat zijn wel goede signalen. Hij staat nu op 2x daags 3/4 zakje buut maar vanavond geven we hem voor het eerst een half zakje omdat ik het idee heb dat hij wat last van zijn buik heeft (veel gapen en diarree).

Tristan was al een tijdje met pre-pensioen, hij houdt niet van rijden dus ik heb mijn IJslander om te rijden wat dat betreft is de situatie wellicht weer anders dan bij anderen maar ik moet wel bedenken hoe ik hem genoeg beweging ga geven uiteindelijk.

Ik merk dat nu de eerste 'crisis' voorbij is en alles wat ik kon regelen geregeld is er steeds meer vragen voor de lange termijn bij me opkomen. Het is nog best een uitdaging om het allemaal goed te managen binnen de kudde. Wij hebben ons kleine weiland ingericht als paddock paradise maar de paden zijn gewoon zwart gelopen gras paden, langs de randen kunnen ze altijd wel wat gras snoepen. We komen nu in de tijd dat ze normaal gesproken de track weer op gaan voorlopig zit dat er natuurlijk nog niet in maar ik wil er wel op voorbereid zijn. Ik wil de kleine landjes met gras sowieso dicht houden maar ik vraag me af of hoe jullie aan kijken tegen het gras snoepen langs de randjes.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:13

Mijn paard staat ook een pp. Hij scharrelt wel wat aan de randjes, maar minimaler kan ik het niet maken dan dit. Er is onbeperkt hooi, dus het is gelukkig niet veel dat hij het doet.

Ik gaf beweging tot in hoeverre mn paard het destijds wilde. Ik ging hem niet dwingen om te lopen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:22

Op een gegeven moment houdt het inderdaad op wat je kunt minimaliseren inderdaad... Ze werden bij ons al heel schraal gehouden en op een gegeven moment zit je wel echt op een minimum.

Tristan is echt ontzettend lui, als hij de keus heeft wil hij nooit wat doen. Maar als de rest van de kudde gaat rennen/spelen (wat ze vooral op de track doen) doet hij wel lekker mee. Dat leek me dus ook wel een goede manier van bewegen op termijn.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:55

Lastig he Swift?! Komt een beetje overeen met mijne, dat is ook nooit het werkpaard geweest door zn aandoening. Hij mag gewoon paard zijn en ging af en toe eens mee wandelen wat ie erg leuk vond. Verder vindt ie het gewoon fijn in de groep, rent en speelt met ze.

Daarnaast is het met voeren heel lastig tussen op dieet en schraal houden maar niet te schraal houden daf ze maagzweren krijgen. Ik heb 8 pony’s die allemaal bij elkaar staan en die allemaal andere behoeften hebben. Voer nu maar de slankere pony’s wat seniores priores of fibrebeet bij om gevuld te blijven. Ze waren ook wel erg verwend met hoe ik ruwvoer voerde. Niet onbeperkt want ze maken er een smeerboel van, maar wel heel royaal gevoerd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:57

Voeren is idd lastig. Ik zou ze het liefst op onbeperkt graszaadhooi hebben en weidehooi beperkt aanbieden.
Maar mijn paard kan niet tegen droog hooi. Hier krijgen ze goed voordroog en dat gaat gelukkig goed, maar er mocht van mij wel iets vanaf qua lichaamsgewicht..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:16

Ja zeker lastig... Met jouw paard met zijn aandoening lijkt het me nog ingewikkelder Sappos... Tristan gaat inderdaad ook af en toe mee wandelen, heel soms maakt onze dochter een stapritje met hem en verder "werkt" hij als hulpverlings-/coachpaard maar dat is de fysiek ook niet veeleisend natuurlijk. Het bewegen in de kudde is zijn belangrijkste vorm van beweging maar om dat optimaal te kunnen bieden moet de track wel weer open.

Hier een kudde van vier maar Tristan is de leider en eist dus het meeste eten op. Het is een uitdaging om mijn IJslander die het laagst in rang staat ook voldoende te laten eten. Merk ook dat eten nu echt een obsessie wordt voor de kudde (eerder voerden we semi onbeperkt uit slowfeeders maar omgerekend toch nog wat te royaal achteraf) en toen was er rust. Maar nu met de strikt afgepaste porties is er veel gedoe onderling en hangen ze steeds wat voor in de paddock rond om op eten te wachten...
Het graszaadhooi vinden ze blijkbaar niet te eten en laten ze veel staan, ze kiezen nog eerder voor het stro (dat als bodembedekking in de schuilstal ligt voor Tristan nu) dan voor het graszaadhooi.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:24

Oef dat is ook lastig ja! Tristan zal dan altijd als eerste en het lekkerste hooi opeisen. Wol staat gelukkig niet bovenaan én is een stuk groter en zwaarder dan de rest dus zijn behoefte is ook groter dan bijv mijn Shetlander van 160 kg. Wol is 1.15 en een soort mini trekpaard van 300 kg. Het is van zichzelf al een hele grove pony, zwaar in de gewrichten en in het lijf én voert al 11 jaar niks uit. Maar hij zal dus ook meer nodig hebben tov de kleinere pony’s en hoop dat hij hiermee net wat mindee binnenkrijgt waardoor hij af kan vallen. Hij is ook niet heel erg gericht op eten, heb een ander die echt obsessed is. Gevoelig voor hb maar nooit over die grens gegaan. En beide geen druppeltje Shetlanderbloed he.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:31

Hier gaan we dus wel een pp met ook graspad bouwen.
Dus het word goed opletten of ze niet te dik word van het millimeter gras eten.
Er komen 4 voerplaatsen. Misschien zou het eventueel handig zijn om nog 1 of 2 paarden erbij te zetten maarja.
Dit is eigenlijk wel lekker rustig met 2 paarden

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:40

@Sappos: Ja dat is een behoorlijke uitdaging, hij jaagt de anderen dan ook echt weg waardoor hij alle restjes op kan eten en hij eet ook veel sneller. Tristan is ook het meest eet gericht, de beide IJslanders kiezen er ook wel voor om niet te eten maar Tristan gaat gewoon door nu we weer in porties voeren. Met semi onbeperkt werd hij daar ook veel rustiger in maar dat is nu meteen weer weg...
Wel fijn dat het in jouw kudde gunstiger uitpakt qua voerbehoefte en positie in de kudde. Dat maakt deze moeilijke periode een heel klein beetje minder uitdagend maar jij loopt natuurlijk ook weer tegen andere uitdagingen aan...
Wel gek hè hoe onvoorstelbaar die hoefbevangenheid toch blijft. Toen ik Tristan nog niet aan huis had heeft hij onder veel ongunstigere omstandigheden gestaan en was hij ook veel dikker maar is het nooit mis gegaan en nu ineens wel... Wel fijn dat het bij jou andere risico pony wel goed gaat!

@hagelslag: onze paden zijn wel vertrapt en echt zwart, had ze er wat te lang opgelaten maar is nu eigenlijk een geluk bij een ongeluk want op de track zelf is geen sprietje meer te vinden maar de kanten leveren alsnog best veel snack mogelijkheden...
Dat gemillimeterde gras is best spannend... Sommige pony's zijn er ook heel goed in om elke sprietje nog te pakken te krijgen en anderen doen die moeite niet als er hooi is. Mijn voordeel is dan nog dat Tristan ook in eten liever lui dan moe is hij eet datgene waar hij de minste moeite voor hoeft te doen. Hopelijk kiest jouw paard ook hooi i.p.v. kort gras van de track.
Ik vind het een ingewikkelde puzzel wat wel en niet kan, ik heb de neiging om heel voorzichtig te zijn maar ik wil ze ook een paard waardige leven kunnen bieden natuurlijk...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:43

Swift schreef:
Ja zeker lastig... Met jouw paard met zijn aandoening lijkt het me nog ingewikkelder Sappos... Tristan gaat inderdaad ook af en toe mee wandelen, heel soms maakt onze dochter een stapritje met hem en verder "werkt" hij als hulpverlings-/coachpaard maar dat is de fysiek ook niet veeleisend natuurlijk. Het bewegen in de kudde is zijn belangrijkste vorm van beweging maar om dat optimaal te kunnen bieden moet de track wel weer open.

Hier een kudde van vier maar Tristan is de leider en eist dus het meeste eten op. Het is een uitdaging om mijn IJslander die het laagst in rang staat ook voldoende te laten eten. Merk ook dat eten nu echt een obsessie wordt voor de kudde (eerder voerden we semi onbeperkt uit slowfeeders maar omgerekend toch nog wat te royaal achteraf) en toen was er rust. Maar nu met de strikt afgepaste porties is er veel gedoe onderling en hangen ze steeds wat voor in de paddock rond om op eten te wachten...
Het graszaadhooi vinden ze blijkbaar niet te eten en laten ze veel staan, ze kiezen nog eerder voor het stro (dat als bodembedekking in de schuilstal ligt voor Tristan nu) dan voor het graszaadhooi.

Mijn paard is een na laatste in rang en dat was ook drama als er beperkt gevoerd werd. Ook veel gedoe in de kudde, veel beetplekken ook.
Super balen dat ze je graszaadhooi niet eten, daar heb je ook meerdere soorten van toch? Misschien nog een ander soort proberen. Of het mengen met je goede hooi?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:59

Ze zal zeker wel kort gras eten. Maar hoofdzakelijk zal ze hooi eten. Ik denk 80 % hooi en 20 % zoeken naar gras

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 06:17

Hoe lang voer je dat graszaadhooi al? Ze moeten er wel echt aan wennen, het bevat meer prik dan weidehooi. Dus in het begin mengde ik het altijd met weidehooi. Ik begon met 75 procent weidehooi en 25 procent graszaadhooi en dat heb ik opgebouwd naar 75 procent graszaadhooi.

Kun je de kudde niet (tijdelijk) opsplitsen? Dan is het toch alweer wat makkelijker qua voerbehoeftes.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:18

Ik voer ook graszaadhooi. Maar hoor tegenwoordig steeds vaker dat ik dat beter niet kan doen.
Wat is jullie mening?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:33

Ik voer het al 11 jaar naar volle tevredenheid. Op deze manier kunnen ze de hele dag door eten en dat vind ik belangrijk aangezien ze op een kaal weiland staan. Als je het mengt met weidehooi en er een goed supplement voor de vitamine en mineralen bij voert zie ik niet in wat er mis mee is. En het is belangrijk dat je het bij een foerage haalt die een certificaat bij hun hooi hebben zodat je zeker weet dat die bacterie er niet in zit die voor paarden gevaarlijk kan zijn.

Ze moeten goed kauwen, dus ze maken genoeg speeksel aan om maagproblemen te voorkomen. Ze blijven beter op een gezond gewicht. Amber is niet meer bevangen geraakt gelukkig (even afkloppen) en voordat ik gzhooi voerde hadden ze vaak last van zomereczeem. Amber moest een deken op omdat ze anders tot bloedens toe schuurde. Nu ook van dit kwaaltje geen last meer.

Waarom zou je het beter niet kunnen doen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:53

Ik ben aan twijfelen om bij venhorst te bestellen. Maar wel het weide hooi. Grote balen.

Iemand hier ervaring mee?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:03

@Slmt9: wat balen dat jouw paard zo te pakken werd genomen met beperkt voeren... In mijn kudde wordt het niet fysiek maar ze krijgen niet allemaal gelijke kansen om te eten.
Ik voer het graszaadhooi nog maar net dus het is waarschijnlijk een kwestie van wennen. Ik voer ook nog kruidenhooi en natuurhooi wat ik hier in de buurt gehaald heb meteen na de diagnose. Daar heb ik geen analyse van en voer ik nog geweekt.

@hagelslag: ik hoop dat het goed uitpakt! Je zou er misschien ook nog voor kunnen kiezen om ze op risico dagen qua fructaan niet op de track te laten zolang er nog gras staat.

@capopjekop: ik voer het graszaadhooi nog maar net dus ze zullen er vanzelf aan wennen. Het is gewoon een kwestie van hard zijn en volhouden. Ik meng het hooi wel maar ze zijn heel goed in uitzoeken...
Opsplitsen van de kudde is in onze situatie geen goede optie. Dat wordt de ruimte te beperkt en dat levert heel veel stress op wat ik nu juist wil vermijden. Ondanks het gedoe nu rondom eten hebben ze het gelukkig vooral heel fijn met elkaar.
Wel fijn om te horen dat ze het bij jou zo goed doen op het graszaadhooi! Ik heb ook nog twee eczemers staan dus wellicht is het voor hen ook nog fijn.

@Stal_Fiore: er schijnt een gevaarlijk stofje in het graszaadhooi te kunnen zitten, daarom heb ik er voor gekozen het bij de fourage handel te kopen omdat zij kunnen aantonen dat het veilig is.
Het werd in onze situatie wel aangegeven dat beter niet het hele rantsoen uit graszaadhooi kon bestaan omdat er erg weinig in zit. Daarom voeren wij dus ook nog kruidenhooi en vullen we het straks weer aan met vitaminen/ mineralen brokjes.

@Marjo89: wij hebben het Duits kruidenhooi en het graszaadhooi van Venhorst in kleine baaltjes. Ik vond de service goed en vriendelijk,toen ik belde dachten ze goed mee. En ook het bezorgen ging netjes en snel.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:15

Swift; herkenbaar wat je zegt! De mijne staan nu aan huis, en ik doe (imo) alles volgens het boekje. Een jaar geleden kwam Ninthe modder en moddervet uit pension (veel discussies over gehad) en was veel slechtere omstandigheden gewend. Er werd daar maar 1x per dag gevoerd en dan een hele grote hoop vette kuil, wat ze dan in een paar uur opschrokte en daarna te lang zonder stond (grote suikerpieken). Altijd bang geweest dat het mis zou gaan en voelde me zo opgelucht dat we eindelijk “de eindstreep” hadden gehaald en ze aan huis konden komen. Heb alles ook langzaamaan veranderd, niet plotsklaps een totaal andere structuur. Dus ben begonnen met onbeperkt, maar dan wel in slowfeeders. En toen de voordroog steeds meer mixen met hooi enz.
En toch ging het nu bij ons mis, zo balen!

Ik voer nog steeds wel een soort van onbeperkt: ik voer beperkt hooi/voordroog en verder hangt er altijd een zak met stro voor wie verder nog trek heeft.
Mijn andere merrie krijgt wel een emmer speedibeet en 18plus bij, want anders wordt zij veel te mager.
Ninthe eet 10x sneller dan zij namelijk. Ik zet Yisca (mijn andere) ook wel regelmatig even een half uurtje apart met een extra portie voordroog, terwijl ik m’n klusjes doe zeg maar.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:25

Swift schreef:
@Slmt9: wat balen dat jouw paard zo te pakken werd genomen met beperkt voeren... In mijn kudde wordt het niet fysiek maar ze krijgen niet allemaal gelijke kansen om te eten.
Ik voer het graszaadhooi nog maar net dus het is waarschijnlijk een kwestie van wennen. Ik voer ook nog kruidenhooi en natuurhooi wat ik hier in de buurt gehaald heb meteen na de diagnose. Daar heb ik geen analyse van en voer ik nog geweekt.

@hagelslag: ik hoop dat het goed uitpakt! Je zou er misschien ook nog voor kunnen kiezen om ze op risico dagen qua fructaan niet op de track te laten zolang er nog gras staat.

@capopjekop: ik voer het graszaadhooi nog maar net dus ze zullen er vanzelf aan wennen. Het is gewoon een kwestie van hard zijn en volhouden. Ik meng het hooi wel maar ze zijn heel goed in uitzoeken...
Opsplitsen van de kudde is in onze situatie geen goede optie. Dat wordt de ruimte te beperkt en dat levert heel veel stress op wat ik nu juist wil vermijden. Ondanks het gedoe nu rondom eten hebben ze het gelukkig vooral heel fijn met elkaar.
Wel fijn om te horen dat ze het bij jou zo goed doen op het graszaadhooi! Ik heb ook nog twee eczemers staan dus wellicht is het voor hen ook nog fijn.

@Stal_Fiore: er schijnt een gevaarlijk stofje in het graszaadhooi te kunnen zitten, daarom heb ik er voor gekozen het bij de fourage handel te kopen omdat zij kunnen aantonen dat het veilig is.
Het werd in onze situatie wel aangegeven dat beter niet het hele rantsoen uit graszaadhooi kon bestaan omdat er erg weinig in zit. Daarom voeren wij dus ook nog kruidenhooi en vullen we het straks weer aan met vitaminen/ mineralen brokjes.

@Marjo89: wij hebben het Duits kruidenhooi en het graszaadhooi van Venhorst in kleine baaltjes. Ik vond de service goed en vriendelijk,toen ik belde dachten ze goed mee. En ook het bezorgen ging netjes en snel.

Ik hoop ook dat het goed uitpakt.

Wat wel zo is, ze is toen bevangen geraakt door meerdere factoren tesamen.
Hoefsmid die al 3 weken niet kon want oh het was zo warm (ze stond toen op ijzers rondom ivm de pees achter)
Ivm de pees werd ze niet gereden.
En natuurlijk de extreme droogte.

Dus als ze nu op de track volvo Ende beweegt, ze onbeperkt geweekt hooi krijgt(de andere heeft last van haar longen) dan moet het opzich te doen zijn denk ik

Momenteel krijgt ze ook onbeperkt hooi maar dan niet geweekt en ze is mooi op gewicht, zelfs bijna iets richting dun

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:31

@Kyno: Echt naar dat het ondanks al je goede zorgen dan toch mis gaat hè Kyno! Dat voelt zo oneerlijk... Tristan heeft ook in vergelijkbare omstandigheden gestaan als jij noemt maar ook op een plek met hectares gras en ook nog onbeperkt voordroog toen was hij ook bizar dik maar nooit hoefbevangen geworden...
Het blijft dan ook lastig om te achterhalen waar het nu dan mis is gegaan en om aanpassingen te doen. Het is natuurlijk we voordeel ik ze aan huis te hebben nu maar ik vind het daarom ook moeilijk om het lis te laten. Ik wil alles dan perfect doen maar er zijn ook grenzen aan wat haalbaar is. En met verschillende behoeftes bij de verschillende paarden.

Ja naar zo'n constructie wil ik ook toe inderdaad, het lekkere hooi beperkt en dan zorgen dat er altijd wat te knabbelen is in de vorm van graszaadhooi en/of stro.

@hagelslag: "fijn" dat je in ieder geval oorzaken kunt aanwijzen waarom het mis is gegaan bij jullie paard. Dan weet je ook beter wat wel en niet kan. Bewegen over de track is echt fijn en hopelijk heft dat het snoepen van gras weer op. Je moet op een gegeven moment ook dingen proberen, beweging en ruimte zijn ook hele belangrijke behoeftes voor paarden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:51

Het was inderdaad een opstapeling van allerlei dingen tesamen.
Momenteel mag ze af en toe een half uurtje op het weiland.
Kijken of ze op het gras reageert.
Maar tot dusver helemaal niet.

https://youtube.com/shorts/L2jlBm6LbnA

Filmpje van gister, ze eh was even gek