Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:29

Heb vandaag wat fotos gemaakt maar nu even geen puf om ze up te gaan loaden, doe ik morgen :)

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:51

ben benieuwd naar fotos :d

hmm hoop dat ze gaan passen om friezepootjes.

geloof dat meneer het stappen wel leuk vind. moest even terug naar de poort en meneer was boos dat hij niet meemocht
nou voor de 3de keer gestapt doe 1x pee dag 10 min.
mn hoofd blijft rondspinnen om te denke wat we kunne doen nog

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 00:23

Janderegelaa hier van bokt werkt ook met laser, zit daar ook zeker nog aan te denken!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:13

Heb er even een aantal "ge-upload", bij voorbaat mijn excuses voor het ongepoetste paard. Poetsen doe ik tijdens de "therapie".
Revitavet is feitelijk geen lasertherapie (oftewel ik benoem het verkeer,excuus) maar lichttherapie. Er wordt gebrukt gemaakt van LED- en infraroodlampjes. Ik zal zo een foto laten zien van de gebruikte pad met de lampjes.
Het apparaat is in te stellen op diverse frequenties/ standen en iedere stand heeft zijn eigen nut.
Voor de peesblessure van mijn paard gebruik ik de 3 standen gedurende 5 minuten, in totaal dus 15 minuten.

Ik heb even van de site gehaald waarvoor iedere stand dient:
    4 = 584 Hz

Gebruikt voor circulatoire en lymfatische stimulatie en de behandeling van dieper gelegen weefsel.
    In de praktijk betekent dit dat stand 2 en 5 vaak in combinatie met stand 4 worden gebruikt bij pees- en bandletsel.
    Bij White line Disease: stand 3 en 4.

5 = 1168 Hz

Voor botten, gewrichtsbanden, pezen.
    Ook voor ontspanning van grote spiergroepen.

2 = 146 Hz

Bij slepende klachten van pezen en banden.
    Bij ontstekingsklachten: deze stand wordt wel de “universele frequentie” genoemd omdat veel problemen samen gaan met een ontstekings-reactie.

In het lichaams worden de processen gestimuleerd waardoor het lihaam aangezet wordt tot herstel.

Maar nu de praktijk :D

Men neme een paard en voorziet deze van een draagtas, hierin doe je de RevitaVet
Afbeelding

De RevitaVet, je kan mooi de 7 verschillende standen zien. Het zwarte rechthoekige ding is de batterij.
Afbeelding

De beenpad waarop duidelijk de rode LED-lampje en de infrarood LED lampjes te zien zijn. Deze pad komt op de te behandelen plaats. Voor grotere opppervlaktes, bijv ruggen, is er ook een grotere pad.
Afbeelding

Paard in behandeling met de pad op beide voorbenen
Afbeelding

En zo brengen wij iedere dag een half uur door, de schieffel heeft namelijk een andere volgorde en stand nodig dan de peesblessure. Ik doe dus 2 keer 15 minuten.
Afbeelding

Paard vind het allemaal in ieder geval niet erg. In het begin had ik het idee dat ze bij het gebruik van stand 5 wat onrustiger werd. Heb het ding ook om mezelf geprobeerd en je voelt dat het stuk beter doorbloed wordt en wat tintelingen vanuit je lichaam. De pad wordt verder niet warm ofzo.

Begin juni na de controle-scan kan ik zeggen of het echt heeft meegeholpen aan een beter herstel. Vanaf de buitenkant zie ik het wel snel de goede kant op gaan, maar echo-ogen heb ik helaas niet.
Naast dit apparaat stap ik dagelijks 15 minuten en geef ik MSM bij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:25

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:37

@fransje dat is best interesant om te zien :d
en huur je zoiets of koop je het?

kwam ook puur pees tegen misschien dat ook maar een gaan proberen. je hebt ook pees compositum. kan allen weinig ondekken wat het verschil is tussen die 2.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:15

Die BR beschermers vond ik niet fijn voelen, veel te warm. Kijk eens naar Dalmar of NEW.

Puur pees heb ik ook gebruikt maar bij mij was er na drie maand geen verbetering te zien..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:57

Dat apparaat kost een fortuintje om te kopen... Dis die huur ik voor € 150 per maand. Is nog best veel geld maar voor in laten spuiten etc door een DA ben je ook toch wel wat kwijt.
Meer info kan je vinden op http://www.revitavet.nl

Dalmar beschermers ken ik maar vind ik wat de stug i.v.m de schieffel. New is inderdaad ook een idee.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:30

@ananas die van jou heeft toch ook een gat in de diepe buiger? hmm jammer dat het niet gewerkt heeft. heb met puur wel goede ervaring met zn zomereczeem

@fransje tjeee wat een geld die aanschaf. ben wel heel benieuwd wat het bij die van jou doet.

vanavond weer 10 min gestapt been lijkt wel dunner te worden. als dat vocht nou ook eens wegtrekt zou het wel makkelijker zijn

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:37

Stapte je voorheen niet Ikke? :)

Ja, dat ding is duur he :D :$

Ik heb vandaag lekker in de zon op het gras gezeten met een blij en heel hard grazend paard :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:44

heb hem al hele tijd niet gestapt tot paar weken geleden hem.wel wat laten werken aan de lange lijnen in de bak maar hij liet blijken dat hij het niet goed vond.

meeste stapwerk heb ik ook op de wei gedaan i.v.m donker en werk toen. nou dus op straat stappen. heb ook contact opgenomen met paardenzwembad. ga hem toch eens laten zwemmen. kijken of dat ook wat verschil geeft.

oww dat is zoo lekker he. ik kan daar uren van genieten gewoon op de wei zitten bij de paardjes :d

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:01

Stappen op straat vind ik nog wel leuk. Kan bij ons ook nog wel een beetje variatie aanbrengen en we sluiten altijd af met lekker gras eten.
Op het weiland waar ze al de hele winter staan is alles kort afgegeten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:07

ja het is wel leuker voor ze. zien ze ook nog eens wat. :P
alleen op de wei stappen werd zoooo saai en vaak liepen we ook nog in het donker in de stromende regen. tja.
oww dat is dan altijd wel een lekkere afsluiting van het stapwerk. daar genieten ze dan zo van he.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:53

Klopt, mijne heeft een beschadigde diepe buiger en checkligament. Wilde ook niet zeggen dat het nooit zou helpen hoor! Maar bij mijn blessure is er weinig gebeurt!

Ik stap nu twee keer daags, maar ze gaan nu weidegang opbouwen dus zit te twijfelen om het naar een keer langer te doen. Gelukkig is het nu 's avonds langer licht! Eerder stapte ik vooral bij de buren op t erf gezien we aan een drukke weg staan (tenminste, het is er 60 en iedereen rijdt 80 of harder, ongeacht of je er loopt, fietst of met een paard loopt ^) ) Wat doen jullie qua schema? Ik mag nu opbouwen van 10 minuten naar 20 en straks naar 30. Maar twee keer dertig is niet heel best te doen bij mijn 40 urige werkweek..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 00:14

Mijne gaat 's morgens rond 9 uur het land op tot een uur of 7 nu. Ik kom doordeweeks na mijn werk en dan stap ik met haar, 1 keer per dag dus.
DA vond het wel belangrijk dat ik zou blijven stappen omdat je dan zeker weet dat ze die 10 minuten (nu 15 ) heeft gelopen in het land zou ze er voor kunnen kiezen zo min mogelijk te bewegen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 00:55

Oke! Tja mijne is niet kreupel (da dacht het heel iets te zien maar ik zie er niets aan :n behalve dat ze juist stampt met haar verkeerde been, vooral opvallend nu ze toch ijzers heeft) dus die loopt erg graag.. Ga haar geen weiland ontzeggen, denk dat de bewegingen die ze dan gaat maken ongezonder zijn..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 06:25

ja van dat stappen is best logiesch.
en gaan die van jullie niet gekdoen op de wei?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:58

ikke20 schreef:
ja van dat stappen is best logiesch.
en gaan die van jullie niet gekdoen op de wei?

Jawel, maar wat kun je daar nu aan doen??
Die van mij heeft ook nog zomereczeem en zo gauw hij vliegjes voelt gaat hij ijsberen. Ik kan hem op stal zetten, maar dan wordt hij erg onrustig in de stal, omdat hij daar alleen is is op stal zetten helemaal geen optie.

Afgelopen weekend was ik bij een trec wedstrijd. Daar heb ik lang gesproken met de veterinair over peesblessures en dan met name de tussenpeesblessure. Ze vertelde dat deze blessure wel de meest vervelenste is voor een paard. Dit omdat deze pees ook spierweefsel heeft en in spierweefsel zit zenuwen. Dat betekend dat je pijn voelt. Ook moet er binnen drie maanden verbetering te zien zijn, zo niet dan is de toekomst niet meer rooskleurig..........
Het was een duidelijk verhaal voor me, maar wel hard.
Ook haar ervaring was op land zetten en af en toe een controle echo maken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:09

Mijne duurde ook lang voor er verbetering zichtbaar was maar die is echt mooi aan het genezen op de tussenpees. Vorige week ging ze helemaal uit dr dak in de paddock. Toen dacht ik: daar gaan we weer...maar been was nog mooi dun en niks mee aan de hand de dag er na. Laatste controle was ook erg goed. Wrs heeft ze met verhuizen wel haar kogel verdraaid..hele kogel en peesschede dik.. heb haar daar gewoon mee op de wei gezet en beweging lijkt goed te doen. Been loopt mooi af en blijft dun. Morgen komt de veearts weer scannen. Overigens ben ik wel gestopt met van alles te voeren qua druppels en poeders. .lijf mag t nu zelf gaan oplossen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:35

Mijne doet heel af en toe een sprong, hoe meer wei hoe minder sprong! Krijgt ook weinig krachtvoer, alleen vitamines en mineralen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:54

pff yarrah is besr hard om te horen he.

vraag et me ook af. ik stap hem savonds en dan gaat ie op stal. normaal gaan ze later op de avond altijd rennen zo beperk ik het toch een beetje.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:32

Mijn paard is geen type die hard gaat rennen op het land Ze is sowieso geen meeloper dus als de hele kudde gaat rennen haakt zij als eerste af. Daarbij vind ik het ook belangrijk dat ze "tussen de oren" gezond en fris blijft en zijn er processen in een paardenlichaam die van beweging afhankelijk zijn zoals o.a de darmwerking.
Dus echt boxrust zal ik niet snel voor kiezen tenzij er echt ernstige dingen zijn zoals botbreuken, grote wonden etc.

Yarrah, paard van een kennis/oud-stalgenoot had ook een checkligamentblessure die in de eerste instantie niet echt leek te genezen. Maar na ruim een jaar is het uiteindelijk toch goed gekomen :j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:59

Peesblessures kosten echt veel tijd om te genezen. Zeker als ze al een tijdje sluimeren. Trek er maar gerust een jaar voor uit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:02

Ja tijd is het belangrijkste maar ook het aller-lastigste.. Geduld is een schone zaak :D

Heb vandaag ter variatie gestap met mijn paard aan de lange lijnen. Zo het park door, en ze vond het erg leuk. Lekker oren naar voren en stevig doorstappen! Op deze manier kan ik haar ook wat meer rechtrichten dan gewoon stappend aan een touwtje :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:15

Dat probeer ik nu ook mee te pakken, gebruik de slof als teugels (ooit ook daarvoor gekocht, vet handig :D ) zodat ik al iets met haar lijf kan doen!

Yarrah je post een beetje gemist :o Wat balen! Maar geef het toch niet op! Soms kan het gewoon heel lang duren.. Bij mij zag je ook geen verbetering na drie maanden maar we gaan toch wel voor het herstel! Ga binnenkort de arti matrix proberen van Cavalor, kreeg hem al een paar keer aanbevolen maar vond hem erg duur :o Nu tweedehands gevonden, dus ben erg benieuwd!!