[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beauty_xxx

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:34

even een frustratie verwerken die beuie mensen die weten te vertellen dat je helemaal niet met artrosepaarden mag rijden -:(- grrr ik word hier zo woest van dat mensen dit beweren terwijl bij sommige paarden rijden echt nog een must moet zijn.

(als het te ernstig is en de DA zegt dat je er nietmeer mag rijden OK)
maar als je fysio en DA zeggen dat je MOET rijden en dan toch personen zijn die je afkafferen grrr

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 06:04

Je kan altijd vragen waarom ze die mening hebben.
Verder rust roest.
Je kent je paard het beste.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:54

Hoi ik meld me even
Ik heb een 5 jarige pony met Artrose in beide voorknieen. Ik weet dit omdat er foto's zijn gemaakt. Hij loopt niet kreupel maar struikelt erg veel op ongelijke ondergrond. Ik geef hem nu duivels klauw en Glucosamine. Mijn hoef smid heeft ijzers voorgesteld maar ik twijfel hier heel erg over. De paddocks bij ons op stal zijn allemaal van steen. Zijn hoeven zijn heel zacht. Heb 1keer eerder ijzers ge probeert maar datw as absoluut geen succes. Ik rij hem nu 2x per week recreatief met eigenlijk alleen maar stappen. Dat gaat goed. Doordat hij lang op rust heeft gestaan is zijn conditie hard achteruit gegaan. Zijn er hier meer mensen met een paard met Artrose in het knie gewricht. De voorknie dus. Ik kan er zo weinig over vinden. Groetjes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:16

Stuur anders eens een mailtje met de foto's naar de van Nassau's ivm die ijzers. Alhoewel zij misschien wel erg pro ijzers zijn.
Weten ze ook waarom je pony nu al artrose heeft ?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:48

Wat vervelend zo jong al Kermis.

Geen ervaring met artrose in het kniegewricht maar met dit gewricht lijkt het me erg verstandig om hem goed in beweging te houden en het gewricht soepel te houden.
Ik zou inderdaad kijken welke glucosamine goed bij je paardje werkt.
De duivelsklauw zou ik niet mee beginnen. Dit is echt een middel waarnaar je moet grijpen als een van de latere redmiddelen vind ik. Zeker als hij niet kreupel loopt zou ik dit nog niet geven.

Een goed bewegingsschema is belangrijker denk ik en wellicht je paardje 24/7 buiten zetten als dat mogelijk is? Rust roest bij artrose.

Ijzers kunnen zeker een optie zijn. Bij mijn haflinger heeft het tijdelijk gewerkt die kreeg break over beslag waardoor het paard zijn bewegingen makkelijker kan maken en zijn hoef beter en makkelijker afrolt.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:28

Bedankt voor jullie reacties.
Hij heeft Artrose omdat hij een verkeerde been stand heeft. Hij maait waardoor het gewricht harder slijt. Daarbij komt dat hij een heel erg log lichaam heeft en heel fijn beenwerk. Waardoor er nog meer gewicht op komt.

Hij staat 24/7 buiten nu. Van december tot maart staat hij van 08.00 tot 20.00 buiten op een hele ruime paddock. Qua gradatie zit hij links op 2 en rechts op 3-4 maar loopt niet kreupel. Loopt juist hartstikke lekker. Behalve het struikelen dan op ongelijke ondergrond. Hij is ook super happy. Gisteren ging hij rollen stond op en rende al bokkend weg. Dat had ik hem al even niet zien doen. En ik werd er ook heel gelukkig van.

Waarom zou ik nu nog geen duivelsklauw geven? Het kan toch niet zoveel kwaad?

Ijzers schopt hij af en scheuren helemaal door. Ik had in mijn hoofd in met ijzers te beginnen als hij slechter gaat lopen. Nu wil ik eerst les zodat ik kan leren zijn achterhand eronder te brengen zodat hij voor minder belast.

Ook een goede over dat bewegen. Ik heb veel gehoord dat ik hem beweging moet geven. Wel aangepast natuurlijk geen korte wendingen meer en niet springen.
Ik moet nog even uitvinden wat het beste voor meneer werkt. Voorheen reed ik 3 a 4 keer per week recreatief. Hij heeft nu lang rust gehad dus zijn conditie is nog even prut. Maar daar gaan we ook aan werken. We zijn nu begonnen met 2x per week. Alleen met deze warmte ga ik er natuurlijk niet op.

Ik vind het wel lastig allemaal. Het is zó veel aanpassen. Het is mijn eerste pony en heb hem al vanaf 6 maanden. De klap was dan ook heel groot. Er waren net klaar voor onze eerste proef en hadden nog ontzettend veel plannen. Ik heb het er met alle liefde over echt waar. Ik weet het alleen nu nog maar een maand en het is nog best vers daarom. Ben er nog best verdrietig over. Maar het is gewoon hele stomme domme pech dat zegt de dierenarts ook. Dit had je niet kunnen weten. En vooral om zijn jonge leeftijd. Mijn vader zei dat ik hem maar moest laten inslapen of verkopen. Dat gaat dus niet gebeuren. Verkopen nooit en inslapen is nu nog niet aan de orde. Ik heb wel voor mezelf gezegd als hij pijn krijgt en hij moet de rest van zijn leven grasmaaien is het klaar. Daar is het niet het type paard voor en daarnaast word hij veel te dik van teveel gras wat ook weer niet goed is voor zijn beentjes. Wel lastig vind ik het wand wanneer stop je ermee?
Laatst bijgewerkt door Kermis op 01-07-15 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:36

Duivelsklauw is een pijnstiller. Dat kan er voor zorgen dat je je pony teveel gaat belasten omdat hij niet meer goed kan aangeven wanneer je teveel vraagt. Plus duivelsklauw is niet zo goed voor de maag.

Is zijn beenstand inmiddels wel gecorrigeerd door anders te bekappen ? En heeft dat zin om alleen te bekappen , verandert zijn beenstand dan niet al weer na een paar weken ?

die gradaties zeggen niet zoveel, er zijn paarden die op een 2 al heel slecht lopen en er zijn ook paarden die met een 4 helemaal niets laten zien van kreupelheid of stuikelen b.v..

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:40

Maris schreef:
Duivelsklauw is een pijnstiller. Dat kan er voor zorgen dat je je pony teveel gaat belasten omdat hij niet meer goed kan aangeven wanneer je teveel vraagt. Plus duivelsklauw is niet zo goed voor de maag.

Is zijn beenstand inmiddels wel gecorrigeerd door anders te bekappen ? En heeft dat zin om alleen te bekappen , verandert zijn beenstand dan niet al weer na een paar weken ?

die gradaties zeggen niet zoveel, er zijn paarden die op een 2 al heel slecht lopen en er zijn ook paarden die met een 4 helemaal niets laten zien van kreupelheid of stuikelen b.v..

Ik belast hem nu amper. Hij heeft bijna 2 maanden vrij gehad en we zijn nu conditie aan het opbouwen. 2x per week een halfuurtje stappen. Meer doe ik niet. Hij heeft ook nooit kreupel gelopen. Heb hem stil gezet omdat hij een bult op zijn knie had. Daarom heb ik de DA gebeld en die heeft foto's gemaakt om te kijken waar de bult vandaaar komt. Van zijn artrose dus. Het is een galletje.
Ik heb mijn bericht nog bewerkt er staat een stukje bij.
En nee zijn been stand valt niet te veranderen omdat zijn benen scheef staan. We zijn al jaren bezig met bekappen en ijzers maar het werkt helaas niet.

Bedankt voor de info over de duivel klauw! Hij krijgt dat nu 2 weken. Nog niet zo lang dus.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:46

Misschien toch eens van Nassau mailen ( hij wil dan ook graag de r.foto's zien ) ! Hij krijgt enorm veel mailtjes van mensen door heel het land, dus het kan even duren voordat je antwoord terug krijgt. Deze 2 hoefsmeden ( 2 broers ) hebben zoveel ervaring met bekappen en beslaan ivm verkeerde beenstanden etc. Om advies vragen kan altijd toch ?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:51

Bedankt voor de tip!
Advies vragen kan altijd ja inderdaad! Mijn hoefsmid is deze week bezig met ideeën verzinnen. Heeft contact met behandelend arts en aankomende zaterdag komt hij met een plan! Maar ik kan evengoed wel even mailen. Heb de foto's op mijn telefoon staan.

Hij wou eventeel beslag geven Zodat hij beter kan afrollen en minder struikeld. Alleen struikeld buffel alleen op buiten rit en dat is per rit verschillend. Ene rit 20x andere rit 2x. Buffel is van zichzelf al erg lomp en lui dus dat werkt ook niet mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:09

Maar dat stuikelen heeft echt niet met lui en lomp te maken hoor. Breakover beslag wordt veel gebruikt bij artrose in de hoeven, geen idee of het ook werkt bij artrose in de knie !

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:14

Maris schreef:
Maar dat stuikelen heeft echt niet met lui en lomp te maken hoor. Breakover beslag wordt veel gebruikt bij artrose in de hoeven, geen idee of het ook werkt bij artrose in de knie !

Daar heb je aan de ene kant gelijk in. Het komt natuurlijk ook door zijn artrose. Grotendeels zelfs denk ik.Maar als ik buffel actief rij doet hij het amper. Op buiten rit ga ik al gauw in de chillstand waardoor buffel niet mooi bij elkaar gereden Word. In combi met ongelijke ondergrond struikelt hij. Ik moet ook gaan leren meer te gaan "rijden" ook op buiten rit. Ik ben een recreatie ruiter en buiten de basis om hen ik niet de kunde om hem dat te leren. Daarom ga ik nu ook les nemen. Zodat hij zijn lichaam juist gebruikt. Het is een combi van factoren. Het is een tinker x fjord en meneer is echt onvoorzichtig met zichzelf. Let ook niet zo goed op altijd. Daarnaast staat hij heel erg op zijn voorhand.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:05

Hebben jullie ervaring met paard met zwaardere artrose en de hoefsmid.
Mijn 24 jarige ruin heeft botwoekering in de knie en kan daarom dat been niet goed buigen.
Vandaag is de hoefsmid geweest en ik denk dat hij iets te ruw zijn been heeft opgenomen en geplooid dat hem dat serieus pijn heeft gedaan.

Eén iemand heeft dan zijn voet vastgehouden terwijl de smid kon knippen. Goed laag gehouden zodat het geen pijn deed.

De rest verliep ook moeizamer, vermoedelijk omdat hij te fel pijn had gehad aan zijn voorbeen.

Hoe pakken jullie dat aan? Zou eventueel een pijnstiller vooraf helpen.

Iemand ervaring met artrose aan de voorknie waardoor het been niet meer goed plooit....
Hij heeft ook een botwoekering aan de buitenkant...

Ik hoop dat we achteruitgang wat kunnen tegenhouden want ik vind hem op korte tijd redelijk achteruit gegaan.

Iemand tips of ervaringen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:09

Idd pijnstiller geven van te voren en wandelen van te voren. Mijn hoefsmid belt altijd 1 dag van te voren, dus eigenlijk te kort dag....

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:16

Hallo allemaal,
Ik wil me helaas ook melden hier..

Mijn 6 jarige paard heeft lichte atrose in zijn hals.
Ik weet even niet uit mijn hoofd welke wervels, maar vrijwel in het midden van zijn hals.
Een jaar geleden bij de DA geweest, foto's gemaakt, en daarna meteen op 4 wervels gespoten.
Daarna moest ik na een aantal dagen rust gaan beginnen met longeren en daarna rijden en vooral veel galop trainen. Helaas heeft het allemaal weinig gedaan bij hem.
Later nog een gesprek gehad met de DA en hij zei dat ik gewoon recreatief verder kon rijden en zien tot hoe ver ik kon gaan bij hem.
Dit gedaan en tot op heden rij ik recreatief. Het is een tijd best "prima" gegaan. Hij kon prima een beetje nageeflijk lopen en zo hobbelde ik wat rond. Helaas gaat het nu weer een stuk minder, nadat ik hem vanwege het heette weer 1,5 week heb laten staan. Om deze reden ben ik eens op internet gaan zoeken..

Ik heb hem ongeveer 4 keer in de week aan het werk, en dat varieert van longeren, buitenrit of gewoon in de bak rijden.

Op dit moment is hij moeilijk nageeflijk te rijden, en als ik hem daar wel heb kunnen krijgen, trekt ie steeds z'n mond naar voren waardoor ik een blok beton in me handen heb.
Ik vind het gewoon echt heel erg lastig allemaal, ik weet zeker dat ik niet teveel van hem vraag omdat hij veel dingen niet toelaat zeg maar. Het is geen paard wat je in de krul kunt rijden om het zomaar te zeggen.
Ik had met hem de ambitie om wedstrijden te rijden, daar heb ik al vanaf moeten stappen, maar een beetje "normaal" recreatief rijden moet toch kunnen?

Hebben jullie tips?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:09

En wat doet hij als je hem zelf zijn hoofd hals houding laat kiezen?
Dus niets forceren maar hem lekker laat lopen zoals hij het fijnste loop?

Mijn haflinger had ook flinke opstart problemen na die 1,5e week warm weer. Hij loopt dan wel 24/7 buiten maar dan merk je toch wel weer dat hij het beste blijft als ik hem om de dag beweging geef.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:06

Story schreef:
En wat doet hij als je hem zelf zijn hoofd hals houding laat kiezen?
Dus niets forceren maar hem lekker laat lopen zoals hij het fijnste loop?

Mijn haflinger had ook flinke opstart problemen na die 1,5e week warm weer. Hij loopt dan wel 24/7 buiten maar dan merk je toch wel weer dat hij het beste blijft als ik hem om de dag beweging geef.

Dan loopt ie als een blije puber met z'n hoofd in de lucht, overal naar te kijken, en het liefste gaat ie dan hard rennen.. :')

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:48

Maar wel blij :P haha
Ja lastig inderdaad.
Logischerwijs zou ik zeggen laat hem zelf zijn houding bepalen. Want hij weet het beste wat het prettigste lopen is voor hem.

Maar verdere tips heb ik dan niet echt voor je helaas...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:54

Zou appelazijn helpen tegen calcificaties ?Ik geloof dat ik dat ooit ergens gelezen heb, maar ik weet het niet zeker !

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:48

Ik heb wel gelezen dat appelazijn helpt om ontstekingen van reuma en artritis te verminderen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:34

Habore schreef:
Ik heb wel gelezen dat appelazijn helpt om ontstekingen van reuma en artritis te verminderen.

Ja, dat idd ook. Schijnt soms super goed te helpen !

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:28

Hoeveel mag je daar dan van geven ( appelazijn).

Ik heb wat vreemds aan de hand vanmorgen met die van mij.

Eergisteren is de hoefsmid geweest en dat was toch zwaar voor hem. Nochtans gisteren niets te zien aan hem, niet abnormaal stijf ofzo.

Nu deze morgen, stijf in de voorbenen. Hij kwam heel stijf de inloopstal uit. Ik wat stappen met het in de zandpiste en daar ging het precies beter.
Zou dat door de artrose zijn of eerder gevoeligheid in de hoeven na het kappen?

Ben toch bezorgd en mijn DA is nog tot en met vrijdag in verlof.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:49

Hallo,
Mag ik ook mee praten in het topic? Mijn merrie van 9 heeft helaas in beide voorknieën artrose en rechts ook in de kogel. Nadat ze vorig jaar in haar linker voorknie was ingespoten is het eigenlijk goed gegaan tot een week of 6 geleden nu dus ook in haar rechter voorbeen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:59

Dag Wortel115, welkom hier....

Rij je nog met je merrie?
Wat zijn bij jouw de symptomen?

Mijn paard heeft botwoekeringen in een knie.
We hebben geen foto's laten nemen omdat hij 24 is en hij waarschijnlijk overal wel artrose heeft.

Ik overweeg nu nog om het supplement van PUUR te gaan proberen...

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:15

Kan iemand mij uitleggen wat de nadelen van kurkuma zijn? En de voordelen tov Artrose? Mijn stalgenoot zegt dit regelmatig tegen mij, maar ik kan er niet echt veel uit halen? Mijn pony krijgt nu alleen ArtiGold, dit krijgt hij al 3 jaar iedere dag.