Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:16

ik vind die hoeven allemaal maar vreselijk ingewikkeld :o , als je een beetje rondzoekt op internet word je gewoon gek.. de ene komt met de oplossing, en de andere vind dan weer dat je hem daarmee helemaal verpest...

@ slofje, deze man die zelf aan de slag ging had een cursus NBen gedaan, en hij vroeg aan de cursusgevers zo nu en dan of hij de goede kant op ging, als die dan zeggen dat alles goed gaat er er met heel de cursus ook was mis. Verder snap ik het hoge hielen en lage hielen idee niet zo goed, lage hielen waren bij wilde paarden toch? en tegenwoordig willen ze alles hoog? en volgens mij ga ik hier een heel eind offtopic. :o

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:50

Cowgirl schreef:
Moet je bij hoofcare ook eens kijken wat voor drama poten ze binnen krijgen waar een ijzer onder getimmert zit.
Dan staat de stand zo'n beetje 1 tegen 100.

Ze leveren ook wel goed werk hoor maar door het verhaal van de hoefschoenen ben ik wel anders tegen deze mensen gaan aankijken.
Ze brengen dat zo alsof elke hoefschoen verkeerd is. Al ik de verkeerde schoenen koop ga ik ook niet terug naar de winkel en tegen de verkoper zeuren dat ik blaren heb gekregen.

En, let op: het hoefschoenverhaal op hoofcare.nl gaat ook nog eens over een paard met niet goed passende hoefschoenen. :)
Als ik met mijn maatje 41 in schoenen van maat 39 of 44 ga lopen, krijg ik ook pijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:56

'het' drama verhaal over nb, die site van http://www.degevarenvan.... bla bla. Is een strasserbekapping waarvan de schuld in de schoenen van NB geschoven wordt. Totaal de plank mis dus.

En het hoefschoenen verhaal, hoeveel paarden staan er wel niet op te kleine ijzers? Hoeveel paarden trappen zichzelf kapot met ijzers. Hoe suf moet je wel niet als paardeneigenaar zijn als je zulke schoenen nog probeert aan te trekken :? Het lijkt er zelfs een beetje op alsof het expres gedaan is, maar goed. :7

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:59

Ilse_123 schreef:
Verder snap ik het hoge hielen en lage hielen idee niet zo goed, lage hielen waren bij wilde paarden toch? en tegenwoordig willen ze alles hoog? en volgens mij ga ik hier een heel eind offtopic. :o

Dit is het verschil schematisch uitgelegd

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/hielhoogte.htm

Dat wil niet zeggen dat ELK paard DUS laag op de hielen gezet wordt. De hoefwand wordt gewoon overal gelijk gemaakt met de zool en dan kan dus per paard verschillen hoe hoog de hielen zijn. :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:04

leuke quote:
"Hoefschoenen komen niet alleen..... het paard werd ook nog eens "natuurlijk" bekapt wat te zien is aan de onderzijde van de hoornschoen (blauwe pijl) het zogenaamde boogje invijlen met andere woorden de voet zwakker maken door de draagwand in te vijlen."

Nee hoor, we zijn helemaal niet bevooroordeeld en hebben ons vooral uitermate verdiept in de manier van natuurlijk bekappen.. De desbetreffende hoef had daarbij vrij hoge hielen, volgens mij is hier gewoon iemand wat aan het prutsen geweest :o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:08

Ik ga ook te kleine schoenen kopen, dan in Nijmegen de vierdaagse lopen en dan vervolgens een site maken over dat Ariat schoenen ontzettend gevaarlijk zijn en slecht voor je voeten.

:')

Nachtlampje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:12

Ik ga een bergtocht maken op mijn blote voeten, maar ga wel elke avond het eelt wegraspen dat zich heeft opgebouwd. :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:13

Slofje schreef:
Ik ga een bergtocht maken op mijn blote voeten, maar ga wel elke avond het eelt wegraspen dat zich heeft opgebouwd. :+

en elke avond snijden. En daarna maak je een website 'degevarenvanblootsvoetslopen'

:+

*gaat stapel hoefijzers uit de schuur halen, laat die op mijn hoofd vallen*

www.degevarenvanhoefijzers.nl

_O-

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:23

haha =3
Ik vind het altijd maar bizar als je bedenkt dat mensen zo blijven vastklampen aan sommige dingen..
Aan ijzers, aan bit, aan boomzadels, maar ook aan natuurlijk bekappen bijvoorbeeld wanneer dat niet werkt voor hun paard. Als dat niet voor mijn Thom zou werken, zou ik allereerst zn omgeving veranderen voordat ik er ijzers ondermik..
Of wat meer aandacht besteden aan asfaltlopen, een geplaveid stuk in de weide etc..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:26

De van nassau's hadden in de Hoefslag wel één nuttige opmerkinge:

Paarden krijgen van alles teveel, behalve van beweging.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:28

Haha, daar hebben ze inderdaad gelijk in :)
Ookal betwijfel ik of mijn paard de afgelopen weken heeft gedacht dat hij teveel gras kreeg.. Kaal weitje, hij was er humeurig van :P Nu weer op een nieuwe weide met strookbegrazing, hij is in 12 dagen (!) van 182 cm flankomvang voor de achterbenen naar 193 gegaan :o Grasbuik van hier tot ginder

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:53

Moderatoropmerking:
Het is ons opgevallen dat de berichten langzamerhand meer offtopic gaan. Graag weer terug ontopic gaan. En alleen reageren met foto's van (on)beslagen hoeven of informatieve reacties over dit onderwerp. Bij andere onderwerpen is reageren in een ander topic of het openen van een nieuw topic wenselijk. Alvast bedankt.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:02

Ik heb nog een vraag. Het gaat over hoeven dus hopelijk kan ik mijn vraag ook hier stellen: Morgen wordt er erg zwaar weer voorspelt. Vooral in (je raad het al) Brabant! En waar woon ik? Juist in brabant. Is het een fabeltje dat een paard kan worden geelectrocuteerd via de hoefijzers die blikstem geleiden? Mijn paard staat 24/7 buiten zonder ijzers, dus als ik haar oppeens binnen haal raakt ze alleen maar meer in paniek. (er is geen verdere schuilstal aanwezig) Doe ik er goed aan op haar buiten te laten in groepsverband?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:40

@ Gimli, heb je al foto's van hoe je paard nu op z'n hoeven staat?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:32

Arabesk schreef:
@ Gimli, heb je al foto's van hoe je paard nu op z'n hoeven staat?

Ik heb ze gisteren gevijld (30 graden, ikke = uitslover :') ) maar camera vergeten.
Zal even kijken als de grond morgen droog is dat ik de camera meeneem, kan 'm nergens op 't verharde vastzetten en binnen is-ie nogal wiebelig. :D

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:48

DiekeC schreef:
Ik heb nog een vraag. Het gaat over hoeven dus hopelijk kan ik mijn vraag ook hier stellen: Morgen wordt er erg zwaar weer voorspelt. Vooral in (je raad het al) Brabant! En waar woon ik? Juist in brabant. Is het een fabeltje dat een paard kan worden geelectrocuteerd via de hoefijzers die blikstem geleiden? Mijn paard staat 24/7 buiten zonder ijzers, dus als ik haar oppeens binnen haal raakt ze alleen maar meer in paniek. (er is geen verdere schuilstal aanwezig) Doe ik er goed aan op haar buiten te laten in groepsverband?

als de bliksem op je paard inslaat is ie toch wel het haasje, wel of geen ijzers. zo zijn vroeger bij ons op de manege 2 pony's overleden. het lijkt me niet dat een paard met hoefijzers extra riscio loopt.
mijn eigen paard blijft buiten tijdens onweer. het is een persoonlijke keuze denk ik. bij de seizoensvragen loopt ook nog een onweertopic ;)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:40

Vandaag is de hoefsmid langs geweest. En hij hoeft nooit meer terug te komen! Hij heeft 2 keer mijn paard overgeslagen met bekappen, omdat hij haar niet wilde doen omdat ik mischien een andere hoefsmid wilde zoeken. (En terecht dat ik een andere zoek!) Ook stond ie helemaal niet open voor mijn vragen en heeft héél veel van de straal weg gesneden terwijl er helemaal geen flapjes oid hingen, gewoon plachtige gezonder straal waar ik trots op kon zijn. Ook nog eens heel veel óp de hoefwand gevijld, en niet netjes afgewerkt. Hij zij ook (toen ik vroeg om uitleg over het zelf bijvijlen) dat hij als ik het zelf ging doen mij paard niet meer deed omdat ik het dan toch zelf ver kl*te!? (Zonder uitleg wel ja!) Ik ben zó boos op die vent...

Hier de foto's, camera begaf het een beetje, dus heb maar een hoefje op de foto.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij heeft volgensmij gewoon maar wat aan gerommeld, omdat hij mijn paard eigenlijk niet wilde bekappen... :(
Als iemand nog een goeie smid weet omgeving brabant, die wél bereid is om mij er alles over uit te leggen, graag!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:16

Het mag misschien geen leuke vent zijn, maar zn hoeven zien er prima uit. ( vind ik )

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:40

Dat vind ik ook ja, erg netjes. Afwerking mag inderdaad wel iets mooier, maar ach, dat is de mooiigheid (?) maar.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:09

Zouden jullie de hoeven van mijn paard ook willen bekijken?
Afgelopen week werd er HKO vastgesteld en heeft de veearts een medicamenteuze behandeling en een aangepast beslag geadviseerd. Gisteravond heeft hij zijn nieuwe schoentjes gekregen.

Paard kan jammergenoeg niet zonder ijzers. Hebben we meermaals geprobeerd, maar telkens was het voor hem zolang pijnlijk dat we terug naar de ijzers hebben moeten grijpen.

https://picasaweb.google.com/Debbie.philtjens/TsjoepHoefjesDag1?authkey=Gv1sRgCOXVlca0so2JNg

Alvast bedankt

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:25

Ik heb geen ervaring met balkijzers, waarom staat hij/zij hierop?
Zie niet in hoe dit zou moeten helpen tegen hko?

Overigens vind ik hem/haar er niet netjes opstaan...
Beetje afgeraffeld naar mijn idee.
Vind hem overigens erg lang op z'n tenen staan.

Om heel eerlijk te zijn zou ik niet tevreden zijn met het resultaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:26

Belsje schreef:
Zouden jullie de hoeven van mijn paard ook willen bekijken?
Afgelopen week werd er HKO vastgesteld en heeft de veearts een medicamenteuze behandeling en een aangepast beslag geadviseerd. Gisteravond heeft hij zijn nieuwe schoentjes gekregen.

Paard kan jammergenoeg niet zonder ijzers. Hebben we meermaals geprobeerd, maar telkens was het voor hem zolang pijnlijk dat we terug naar de ijzers hebben moeten grijpen.

https://picasaweb.google.com/Debbie.philtjens/TsjoepHoefjesDag1?authkey=Gv1sRgCOXVlca0so2JNg

Alvast bedankt

Ik ben benieuwd welke argumenten de veeartse en hs hebben wat een dicht ijzer (aan de achterkant) kan bijdragen aan de genezing van HKO.

Ik voorspel dat dit paard tijdelijk opknapt en vervolgens weer bergafwaarts gaat.

Bestudeer deze site nog eens http://www.hoefkatrol.nl

De tenen zijn te lang, de hoef heeft een klokvorm, wat betekent dat de witte lijn niet gezond is en dus ook het hoefbeen drukt op de zool, wat verklaart dat het paard gevoelig loopt zonder ijzers. Een gezonde witte lijn is wel te realiseren met veel beweging, 24/7 buiten en goed hoefonderhoud zonder ijzers.

En door hoefsmedenogen gezien is de voetas van deze voet niet correct https://lh3.googleusercontent.com/-zH78 ... G_2994.JPG

Wat mij als NB-er opvalt is dat de haarlijn van de kroonrand in het achterste gedeelte enorm opgebold staat, de verzenen krijgen nu teveel druk en zullen alleen maar nog verder onder gaan schuiven op deze manier. De hielen zijn al tamelijk ondergeschoven. Vergelijk eens met deze hoef http://www.mijnalbum.nl/Foto-CMQ6YKZU-D.jpg (dit paard heeft in het verleden ook ondergeschoven hielen gehad). De haarlijn loopt wel recht. Bovendien steekt er aan de achterkant bij de kootholte niet zo'n enorme 'bubbel' uit.

Door de lange tenen zal de druk op het HK alleen maar toenemen

Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:15

DiekeC, ik vind ook dat hij errug veel aan die hoefwand heeft zitten vijlen. Jouw paard heeft volgens mij ook geen dikke hoefwand, net zoals de mijne (Thom's hoefwand is nog dunner). 't Is inderdaad niet netjes afgewerkt, ookal is dat voor de mooi. Als je bereid bent flink wat kmkosten te betalen heb ik wel een hele fijne bekapster voor je xd

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:27

Alvast bedankt voor het antwoord.

Uitleg van het balkje ... Voor zover ik het begrepen heb, was het de bedoeling dat paardmans een tijdje rechter op zijn benen zou te komen staan. Dit lijkt wel zo als je zijn volledige been bekijkt, de ijzers zouden er binnen een aantal maanden dan ook weer onderuit gaan. En dan was er ook nog iets over een andere belasting, maar dat is ergens in mijn huilerui naast me voorbij gegaan ... :(

Over tenen, verzen en andere dingen weet ik erg weinig af. De hoef die je aanhaalt om de as te tonen, is er wel eentje waar een halve hoefbal mist. Die heeft hij er laatst in de stal afgetrapt .... Weet niet of dat ook nog iets aan het beeld verandert.

Ijzerloos heb ik hem heel graag gewild, Arabesk. Maar in de praktijk bleef hij veel te gevoelig om dit door te zetten. Door mijn eigen lichamelijke beperkingen, kan ik hem niet gewoon op een weide zetten, dat krijg ik zelf niet getrokken. Hierdoor zit ik vast aan een pension en beschik ik niet over 24/7 buitenloop, jammergenoeg!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:39

Arabesk schreef:
De hielen zijn al tamelijk ondergeschoven. Vergelijk eens met deze hoef http://www.mijnalbum.nl/Foto-CMQ6YKZU-D.jpg (dit paard heeft in het verleden ook ondergeschoven hielen gehad). De haarlijn loopt wel recht.

Door de lange tenen zal de druk op het HK alleen maar toenemen

alleen is de stand van het been en de hoek niet juist.
je kan het op de foto zien, op de opbollende pees boven de hoef.., daar staat op deze manier spanning op. Als de hiel bij dit paard iets hoger was gelaten, was die pees niet zo extreem zichbaar geweest.
Het lastige is, bij ondergeschoven hielen dat dit niet 1 2 3 op te lossen is door 1 bekapbeurtje.
je zal heel goed de hoef moeten begeleiden. Dat kan zeker 2 jaar duren alvorens de stand weer is zoals die hoort.
ondergeschoven hielen kan ook komen doordat het paard natuurlijk bekapt wordt (en dus er weinig tot niets van de tenen wordt afgehaald.)
bij onze gedomnestiseerde paarden, staat het merendeel stil, of loopt/beweegt weinig, overlevingsdrang is er niet, voer wordt voor gezorgd, ze maken zich dus niet echt druk...
vandaar dat er bekappers nodig zijn.