[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:29

Ik hoop zo dat zijn spat goed gaat ontwikkelen dat ik geen tildren infuur erin hoeft te stoppen.. Hij heeft natuurlijk wel 2 soorten spat..
Maar hij is nog maar 5 jaar.. en nog in de groei zou dat nog een voordeel zijn?

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:42

Mijn laatste bericht is een tijd terug zag ik maar hier toch even een update van mijn paard die spat had.
Ik heb hem helaas afgelopen juli in moeten laten slapen... |(

In zomer 2010 was spat geconstateerd en werd een jaar rust geadviseerd. Inspuiten zou waarschijnlijk niet meer helpen. In het voorjaar 2011 begon hij eerst wat beter te lopen en af en toe deden we een rondje stap buiten van circa 15 - 20 min zodat hij niet helemaal stil stond. Hij stond overigens hele dagen buiten en had een inloopstal. Helaas begon hij vanaf april weer slechter te lopen en ongeveer vanaf mei zag ik dat hij echt pijn begon te krijgen. Ik rende een keer vooruit en hij wilde in galop achter mij aan rennen maar na een paar passen (die al erg kort en stijf waren zoals altijd) stond hij ineens stil en kon één van zijn achterbenen niet meer bewegen. Ik heb zijn been een btje gemasseerd en toen zette hij hem heel voorzichtig langzaam weer neer. Ik liep een stukje verder en hij kwam achter mij aan maar de eerste passen liep hij ontzettend kreupel en vervolgens herpakte dat zich weer en liep hij weer gewoon (kort en stijf). Ik ben erg geschrokken en wister op dat moment al dat het mis was. Ik heb vervolgens een afspraak gemaakt bij de dierenarts. In de tussentijd verlamde haar been nog een aantal keer, vooral als we bijv. aan de hand stapten en hij wat harder wilde. Bij de dierenarts zijn weer foto's gemaakt daar was het bericht... Er kon niks meer aan gedaan worden! De botwoekering was zo erg en het gewricht was zo dusdanig geïrriteerd dat inspuiten geen zin meer had. De dierenarts zei dat dit het ergste geval van spat was dat hij ooit had gezien! Hij zou geen paardwaardig bestaan meer hebben. Ik heb hem toen mee naar huis genomen en de tijd genomen om afscheid van hem te nemen. Hij had af en toe echt pijn en wilde soms gewoon niet meer lopen. Dan moest ik even stil staan en vervolgens na een paar minuten kwam hij weer op gang. Ook lag hij veel en kon hij niet soepel opstaan. In juli heb ik afscheid genomen van mijn kanjer, mijn beste vriend!!! De dag dat ik hem liet inslapen was het goed. Hij was zo rustig, alsof hij wilde zeggen, het is goed zo! Ik ben tot het einde bij hem gebleven.

Nog steeds denk ik wel eens, heb ik er wel goed aan gedaan, had ik niet meer kunnen doen, als ik dan al die 'succes'verhalen lees. Maar hij had spat in zo'n ver stadium... Maar toch... wat mis ik hem!!!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:32

Sterkte Monique.. :(:)

Krijg er tranen van in m´n ogen..

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:40

Jeetje Sterkte Monique :(:)

monique_s

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:29

Dank jullie wel !!!
Het is nu 3 maand terug maar heb soms het idee of het echte gemis nu pas komt... Klinkt misschien raar en natuurlijk mis ik hem al sinds juli maar de laatste tijd heb ik het er toch veel moeilijker mee!

Je weet dat je het beste doet voor je paardje maar toch...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:54

@Monique; weet je succesverhalen zijn er altijd. Ik heb ze ook in dit topic gepost. Nu jaren later ben ik ook lang niet meer zo positief. De ontsteking komt en gaat en richt elke keer weer een beetje meer schade toe. Ze hebben hun ups en hun downs en als de downs steeds meer en vaker aanhouden,
Als ze niet meer in hun basis behoeften kunnen functioneren, dan moet je afvragen wat de kwaliteit van leven nog is.
Voor mij nu nog makkelijk praten, ik heb mn maatje nog. Maar ik denk dat je het beste hebt gedaan van wat je had kunnen doen en dat is je beste vriend laten gaan.
Dat het gemis nu heel groot is begrijp ik. Ik heb een veulen uit Selena verloren toen hij 8 maanden was. Hij had een ongeluk gehad in de opfok, en nadat er van alles is geprobeerd dat hij toch weer wilde staan, lukte het maar niet. Ziorgio had na 3 dagen zelf de moed opgegeven en had geen zin meer in het leven. Ik heb hem in laten slapen en hij is gestorven met zn koppie op mijn schoot. Ik kan zelfs nu nog als ik mensen dit vertel heel emotioneel worden. Niet altijd, maar dr zijn momenten................

Heel veel sterkte en schaam je niet voor je verdriet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:26

Monique: wat ontzettend droevig en triest meis. Wat zul je verdrietig zijn.
Maar je hebt wel gekozen voor je maatje i.p.v. voor jezelf.
Heel veel sterkte!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:45

@Monique, wat erg zeg, echt een heel moedig besluit. Heel veel sterkte verder, net even in je profiel gekeken, wat was hij mooi :j
Hoe gaat het nu met je andere paard? Venice, die heeft ook een blessure las ik in je profiel?

Hier gaat alles nogsteeds wel redelijk goed, de nieuwe stal bevalt ons echt super goed. Hij staat daar dus 24/7 buiten, wel met schuilstal en verharde paddock en rubberen matten aan de zijkant van de paddock, maar ze kunnen ook evengoed de wei op (zandgrond) ik ben echt benieuwd hoe hij deze keer de winter door zal komen, ik denk een stuk beter :) Verder doe ik niet heel veel anders qua rijden, we maken regelmatig een buitenrit, en verder werk ik aan de hand (met kaptoom) echt heel goed voor het behoudt van zijn spieren. En we rijden ook in de bak, maar dit doe ik niet te vaak, 1 a 2 keer in de week.

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:09

Dank jullie wel!!! Het gemis blijft en met mijn hart denk ik nu wel eens, had ik hem maar nooit laten gaan maar met mijn verstand weet ik dat het goed is en dat dit het beste besluit was voor hem! Hij heeft die 3 jaar alles voor mij gedaan, zelfs met pijn weet ik nu achteraf, dat ik dit wel voor hem moest terug doen!

@TigerBD, het gaat met Venice gelukkig weer een stukje beter! Ze is momenteel nog onder behandeling van een osteopaat en daarom mag ik haar nog niet rijden maar ik longeer haar elke dag om weer wat spieren op te bouwen en het been blijft goed, gelukkig!
Binnenkort gaan we weer een afspraak maken bij de dierenarts om foto's te laten maken zodat we kunnen zien hoe het er van binnen uit ziet nu ze weer wat getraind wordt, en hoe de artrose zich ontwikkeld dus we zijn erg benieuwd!!!
Fijn om te horen dat het met jou paardje goed gaat! Ik hoop ook dat hij goed de winter doorkomt, zal duimen voor je ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:34

Tadaaaaaaaaah!!!!!!

Lan heeft verzameldingetjes in stap gedaan in de buitenbak. En daarna hebben we galop gedaan> Lan wilde wegspuiten, bleef toch maar bij me en lekker een paar rondjes gegaloppeerd. In draf is ze op het zachte nog iets korter met haar spatbeen, maar verder zuiver.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:45

@ monique, ik begrijp je gevoelens heel goed!
Ik heb meerdere paarden moeten laten gaan, o.a 1 met spat die na een training niet meer kon lopen.
Het gemis komt bij mij ook altijd later, in het begin heb je veel verdriet maar op de een of andere manier komen de ergste gevoelens later.
"Overlevingsdrang" of zo?

Ik lees weer aardig wat positieve berichten verder, super!

Spec staat inmiddels in België aan huis.
We hebben 4 stallen, bak en 4 stukken wei.
De eerste dag kreeg hij koliek, de 3e dag was hij stokkreupel op een voorbeen.
Godzijdank hersteld hij telkens weer erg snel!
Ik heb hem een keer of 2 gelongeerd, stap en draf gaat goed.
Hij moet even los komen, maar na 5 minuten loopt hij bijna als vanouds.
Galop heb ik geprobeerd, maar dan gaat hij op de rem en wil door de teugel springen, dus dat doen we niet meer.
Op deze manier houd ik hem nog een beetje bezig, en blijft hij vrolijk.
Hij heeft wel een berenvacht ontwikkeld, dat had hij vroeger nooit.
En hij staat in de stalbandages, en ook dat doet hem zichtbaar goed.

Het is halen en brengen met Spec, maar zolang hij steeds snel hersteld en hij wil nog een sprintje trekken met m'n jonkie dan vind ik het prima.
Vervelend detail: m'n jonkie blijft te klein en moet verkocht worden.
Ik baal als een stekker, het is zo'n fijn paardje en spec heeft hem van de zomer super opgevoed.
Maar ik ben 1.74 en het jonkie is nu nog maar 1.52 en heel fijntjes gebouwd...

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:00

@svdijk, ik weet idd niet wat het is dat he echte verdriet en gemis pas later komt. Het is net of je in het begin er niet aan wil denken en gewoon 'doorgaat'. Later komt pas het echte besef! Blijven moeilijke dingen!

Fijn dat je paard lekker aan huis staat. Ik had Scout vorig jaar ook buiten staan zodat hij met zijn spat ook lekker beweging kreeg en niet hele dagen in stal stond. Hij kreeg ook zo'n lekkere teddyvacht! Was een echte knuffel!
Jammer dat je je jonkie moet verkopen. Je zou het liefst een beetje aan hem willen rekken zodat hij wat groter wordt haha :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:35

Hallo allemaal,

Mijn 11 jarige merrie heeft dit jaar de diagnose spat gekregen. Deze zomer ging het eigenlijk heel goed, ze stonden dag en nacht buiten, en heel soms maak ik een stap ritje met haar.
Alleen nu gaat het minder. Als ik haar 's ochtends van stal haal is ze onwijs stijf. Ze is verder wel vrolijk en lijkt geen pijn te hebben. Ze staat de hele dag buiten en als ik haar 's avonds weer binnen zet is ze weer wat losser.
Hebben jullie tips hoe ik haar 's nachts kan helpen zodat ze niet zo stijf word ? 's nachts buiten is geen optie.
Lees wel eens verhalen over mensen die hun paard dekens opgooien om de spieren warm te houden, maar werkt dat ook bij spat ?

En gebruiken jullie ook suplementen om je paard te ondersteunen ?

Hoop dat jullie als ervaringsdeskundigen mij kunnen helpen :)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:34

Mijn paard heeft idd dekens op.. Maar dit alleen met de erge kou..
Ook geef ik een supplement Glucohorse waar hij het heel goed op doet! Verder heb ik niet zown ervaring met erge stijfheid van mijn paard..
Ik hoop dat je snel een oplossing vindt! :)

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:09

Ik gebruikte ook glucohorse! In het begin dacht ik dat het wel wat hielp maar mijn paard had het zo ernstig dat het hem uiteindelijk niet meer hielp.
Maar ik hoor dat glucohorse of iig een suplement met glucosamine veel paarden met spat goed doet!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:00

Ik geef flexijoint van equimins en een spieropbouw supplement, dat zorgt ook voor sneller herstel na een 'training'. Over een deken ben ik ook nog bezig. Ik sta sinds september op een nieuwe stal, daar staat ie 24/7 buiten. Maar denk dat ik die wel ga gebruiken als t regent, waait en koud is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:25

ik gebruik niets.. volgens de kliniek werken dit soort supplementen niet bij spat

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:27

Dank jullie wel.. Ik vind zo sneu om te zien hoe mijn dressuurd paardje van 11 jaar uit haar stal strompeld als een hoog bejaard paard :( Ga vannacht haar een fleesche deken op doen om te kijken of dat werkt.
Las ook nog ergens iets over stal bandages, hebben jullie daar ervaring mee ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:42

Er is hoop hoor.. in maart kon mijn Lan niet meer lopen van de pijn: acute spat.
Vandaag heb ik een aantal rondjes galop gedaan.. een paar kleine drafjes (haar draf is nog niet helemaal goed) en ik rij al een paar maanden buiten met haar.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:49

Even een vraagje.. Na een tildren infuus moet het paard dan bewegen of stil staan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:28

Ik heb geen idee, mijn paard heeft geen tildren gehad.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:00

Anya schreef:
Er is hoop hoor.. in maart kon mijn Lan niet meer lopen van de pijn: acute spat.
Vandaag heb ik een aantal rondjes galop gedaan.. een paar kleine drafjes (haar draf is nog niet helemaal goed) en ik rij al een paar maanden buiten met haar.

Ben bang dat dat er niet meer inzit, ze heeft al een jaar rust gehad. En totaal geen verbetering. Daarom is ze nu met pensioen, zomers nog wel wat stapritjes buiten gemaakt, en dat ging ook goed. Maar ze word nu stuk minder. Denk dat het door de kou komt. Gelukkig heeft ze wel groot weiland zodat ze de hele dag kan bewegen.
Paar weken terug trok ze ook nog geregeld sprintje, heb ik haar nu ook al 2 weken niet zien doen :(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:02

Dat is echt rot. Ik hoop dat ze toch nog wat opknapt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:04

Dankje :) Deze zomer vond ik het nog niet zo erg, ze had geen pijn, was vrolijk, en haar 2 jarige zoon staat klaar als opvolger. Maar nu ik zie hoe ze steeds stijver word word het wel heel moeilijk...

Jullie snappen allemaal hoe het voelt om je paard te zien met pijn en benen die niet meer mee willen...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:11

@Kaat:
Maggie_Eddy schreef:
Hallo!! :D De dierenarts was heeeel erg tevreden over Vario!! Zijn rug was praktisch helemaal los, hij heeft er nog maar een heel klein beetje aan gekneed. Daarna ging ie aan het infuus, gewoon in zijn hals. Vario heeft geen krimp gegeven met het inbrengen van die naald!! Ze stonden er ook wel een beetje van te kijken, maar hij liet zich heel rustig bewerken, heel knap van hem. Ik heb er ook wat foto's van, maar die heb ik nog niet op de laptop, dus die volgen nog ;) Nou toen heeft ie 2 flesjes van 750ml vocht gemengd met die Tildren gekregen. Nu moet ik weer 2 weken rug en buikspieroefeningen doen met 'm en dan weer contact opnemen met de Da, waarschijnlijk mag ik er dan weer op *\o/* *\o/* *\o/* De Tildren zal waarschijnlijk over 2 weken al wat resultaat laten zien, over 6 weken is het dan op zijn best aan het werk in het lichaam, en blijft dan nog zo'n 6 maanden in zijn lijf. Dus ik ben heel erg benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen!! :D :D

Even mezelf gequote, ik wist het ook niet precies meer, maar die mocht ik dus na Vario z'n Tildren behandeling :P

Monique, wat erg!! :(:) Moet er toch echt niet aan denken.. :o Hoop dat ook echt dat het ons bespaard blijft, althans, ooit komt het er waarschijnlijk wel van, maar dan liever van ouderdom dan hierom..

@Monster: Ik gebruik geregeld stalbandages in de koude periodes :j Althans, vorig jaar wel gedaan en daar had ie wel baat bij. Of het moet steeds toeval zijn geweest, maar zo vaak lijkt me ook weer sterk. Ik draaide ze dan alleen achter erom en haalde ze gewoon af als ik weer op stal kwam. En voor dat ik ging, draaide ik ze er weer om. Wel heb ik tussendoor ook zonder geprobeerd, gewoon om uit te proberen. Soms pakte dat goed uit, soms niet en dan draaide ik gewoon weer.

Wat ontzettend moeilijk om je paardje zo te zien.. Het doet zeker pijn in je hart als je je paardje zo moet zien, idd, dat weten we allemaal als geen ander :(:)

Edit: Vergeten.. Ik geef Vario verder ook geen supplementen, idd ook om die reden die Anya geeft, zou als goed is niet veel toegevoegde waarde hebben voor een spatter, zegt men..