[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:49

geerke schreef:
pablo is jammer genoeg beslagen...kan niet anders...isapaardje gebruikt hoefschoenen en gemske meen ik ook...naar mijn idee is dat toch beter dan ijzers

Owja ik haal jullie steeds door mekaar heen Bloos

Ik zou nog niet beginnen met strookbegrazing, zolang je paard nog hoefbevangen is. Dan kun je m.i. beter vaker hooi voeren. Gelukkig vind hans het niet erg dat hij alleen hooi krijgt als hij bij Grietje staat. Ik doe hem wel bijna iedere dag een paar uurtjes bij Amber in de wei, daar staat nog wel wat gras. Mss is dat een idee, of wordt je bevangen shet dan gek?

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:57

Ik twijfel inderdaad heel erg om haar nu al gras erbij te geven. Maar ik denk dat ik Olga, het andere shetje, n stukje gras erbij geef als ik met Oda (de hoefbevangen shet) in de modder sta. Dan hoef ik Olga geen hooi te geven, en kan ze lekker even grazen. Als ze dat wil tenminste, want het zijn dikke maatjes, en als Oda aan de andere kant van het hek in de modder moet, dan gaat Olga heel zielig naar haar staan te kijken.

Maar wat die stoppels gras betreft, is dat niet ook extra gevaarlijk?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:02

Zoals iemand anders al zei, in kort gras/stoppels zit wel meer fructaan, maar ze eten er minder van, dus in verhouding krijgen ze minder binnen. Ik zie hier eigenlijk wel logica in, dus ik denk persoonlijk dat een paar stoppels niet zoveel kwaad kunnen. Maar goed dat zou je even moeten aankijken.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:07

@ isa paardje.
heel erg bedankt voor je info!
ben erg blij dat ik nu dingen kan bespreken met mensen in de zelfde situatie!
erg handig omdat ik er niet heel veel over weet!

boy krijgt 3x per dag hooi en heel af en toe een handje kuil erbij een wat muesli.
heb gaat nu erg goed sinds ik hem vorig jaar september!
de vorige eigenaar let
te niet erg veel op hem helaas en zette hem telkens weer op het gras.
nu staat hij gewoon op een kaal stuk grond!
wel is ie erg lui aan het worden!!
stappen is natuurlijk veel leuker dan draven!
stel je voor dat ie moe word!
Afbeelding
Dikke boef!!
Afbeelding

dacht laat ik ff wat foto's plaaten weten jullie ook over wie ik het heb!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:12

geerke schreef:
jee,isabella heeft een keurig voetje met een witte lijn zoals het hoort!

Dat zijn oude foto's van al weer 3 jaar geleden. Niettemin is de witte lijn dus wel weer ooit mooi geworden want het was wel 5 jaar na de eerste hoefbeenkanteling. Nu is de witte lijn niet meer zo mooi strak Bloos

Het is een al wat langer bestaande stukje "website" van Isabella omdat ik vroeger altijd uitleg aan het geven was over hoefschoenen en waarom ik geen ijzers meer wilde. Heb het een paar jaar geleden dus zo opgesteld en sinds vorig jaar de easyboot er aan toegevoegd.

Over het gras ... ja lastige dingen zijn dat hè.
Is moeilijk adviseren. Een zanduitloop met hooi is het beste, maar als je die niet hebt, moet je wat anders. Ik denk dat wat je nu doet nog niet zo slecht is. Maar zou Oda in ieder geval nog geen extra gras gaan geven.
Ik heb in totaal vorig jaar wel zo'n 4 maanden pijnstiller gegeven. Eind maart begon het, april was het ergst. Mei heb ik afgebouwd en heeft ze even zonder gestaan. Tot ze in juni hoefzweren kreeg en daarop weer bevangen raakte. Heeft ze tot in augustus weer op pijnstillers gestaan.

Daarna heb ik wel wat probiotica en homeopatische druppels gegeven om de darmen/lever/nieren op te schonen. Dit soort pijnstillers over zo'n lange termijn zijn wel een aanslag op de organen (ook dat nog Tong uitsteken )

@Trudel: Leuke foto's. Hoe groot is deze pony? Erg mini volgens mij.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:26

ja hij is idd mini hoor:P
91 cm!!
maar wel erg schattig!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:30

wat een leukerd!!mooi kleurtje heeft hij!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:35

Wat een super leuk beestje is dat zeg Lachen
hier een foto van haf. Naar idee van mensen op stal is hij afgevallen. Ik zelf zie het niet maar als ik foto's vergelijk zie ik tog wel verschil hoor.
Laat gerust je mening horen.
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:50

volgens mij is hij prima zo!het is trouwens heel goed om foto's te plaatsen om te vragen of een paard niet te dik is....zoals ik,die geen mens zie,hoor je ook graag de mening van mensen die er verstand van hebben.....en als je je paard iedere dag ziet zie je niet meer of hij te dik is of niet.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:53

Ja presies. Daarom ik zlef zie het niet en hier hebben de mensen verstand van zaken.
Haha!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:23

Wat een leuke pony's komen er weer langs! Op de eerste foto lijkt Boy net een veulentje... Lachen
Haf ziet er ook goed uit, zeker niet te dik. Ik vind hem mooi zo! Ja

Isapaardje schreef:
Dat zijn oude foto's van al weer 3 jaar geleden. Niettemin is de witte lijn dus wel weer ooit mooi geworden want het was wel 5 jaar na de eerste hoefbeenkanteling. Nu is de witte lijn niet meer zo mooi strak Bloos

Victor z'n witte lijn was ook weer mooi strak geworden, maar nu is ie ook weer wat verbreed. Ik ben bang dat ik z'n teen toch een beetje te lang heb laten worden. Bloos Z'n hoeven groeiden niet zo hard meer, dus ik vijlde er niet elke week wat af, maar nu moet dat dus kennelijk wel weer.
Volgende week vrijdag komt de bekapper weer, die krijgt ze weer mooi en tot die tijd probeer ik het meeste er zelf weer af te vijlen. Ik heb alleen een redelijk slechte rug en een ontzettende "hangpony", dus da's geen goede combi... Clown

Ik ga morgen weer een heel stuk "bijlezen" (heb nu aleen de laatste 2 pagina's doorgelezen), dus jullie moeten even niet teveel posten hier...jullie gaan veels te hard! Tong uitsteken Haha!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:28

Ik zie hier echt super leuke pony's voorbij komen!

Jeej, met Mellanie gaat het eindelijk goed. Haha! Ze staat nu sinds gister weer 24/7 buiten, wel op een heel klein strookje gras, samen met 2 shetten. Dat stuk staat vol met onkruid en er staat bijna geen gras meer op, dus perfect. Nu zie je opeens hoeveel ze eigenlijk aten, als je op de rand krijgt, naar de wei waar ze niet meer mogen lopen, dat gras staat echt super hoog! Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:57

Net nog even overleg gehad met DA en met hen besproken dat ik volgende week een algeheel, uitgebreid bloedonderzoek laat doen. Gewoon ter controle en om te zien of ze ergens tekorten heeft (vitaminen/mineralen). Kan wel simpelweg wat erin gaan steken, maar als het niet nodig is, of nog erger, het verkeerde, dan schiet dat niet op. Lever/nieren e.d. wordt gelijk dan meegenomen in dat onderzoek.
Twijfel alleen nog of ik ook een foto van een van de hoeven zal laten maken ter controle (ligt er ook aan of ik vervoer geregeld krijg).

DA zei ook dat een pony/paard ook sloom/vermoeid kan worden van een ijzertekort (bloedarmoede in feite). Dat schijnt nogal eens voor te komen na een fikse bevangenheid of bij paarden die alleen op ouder hooi worden gehouden.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:56

het kan natuurlijk zijn dat boy daar ook last van heeft...
wacht nog maar even af want soms is hij ook ineens weet actief...
over dat hij op een veulen lijkt hoo rik wel meer:P
soms vragen mensen mag hij al wel voor de kar?? of er op rijden hahah
hij is al 8 mensen!!! het mag echt!!
en zijn kleur vind ik ook zo leuk!
heel apart want zie het niet echt vaker die kleuren!
nou nog 1 foto om het af te leren hhaha

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:00

Vet schattig met zo'n kindje erop Haha!
Grietje ziet er echt goed uit nu. Kan er maar niet over ophouden en ik blijf maar kijken als ik er ben Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:13

Isapaardje schreef:
Net nog even overleg gehad met DA en met hen besproken dat ik volgende week een algeheel, uitgebreid bloedonderzoek laat doen. Gewoon ter controle en om te zien of ze ergens tekorten heeft (vitaminen/mineralen). Kan wel simpelweg wat erin gaan steken, maar als het niet nodig is, of nog erger, het verkeerde, dan schiet dat niet op. Lever/nieren e.d. wordt gelijk dan meegenomen in dat onderzoek.
Twijfel alleen nog of ik ook een foto van een van de hoeven zal laten maken ter controle (ligt er ook aan of ik vervoer geregeld krijg).

DA zei ook dat een pony/paard ook sloom/vermoeid kan worden van een ijzertekort (bloedarmoede in feite). Dat schijnt nogal eens voor te komen na een fikse bevangenheid of bij paarden die alleen op ouder hooi worden gehouden.

pablo had ook ijzertekort,maar heel lichtelijk,die krijgt inderdaad stokoud hooi van twee jaar oud.
Maar hij krijgt ook 100 gram vit. en min. per dag,daar zit ook ijzer in.
Ik heb de dosering nog eens bekeken en dat moet 150 gram zijn,als een paard "niets"krijgt,wat bij mij dus het geval is(er vanuit gaand dat er in zemelen en bietenpulp niets zit...)
Dus nu krijgen de beide paarden 150 gram per dag....oh,oh,slechte moeder...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:33

Isabella krijgt nu dus niets bij, naast het hooi.
Ja dat korte gras, maar ga er even vanuit dat daar ook niets in zit. Ze haalt er nauwelijks wat vanaf en het is onbemest en de bodem is hier altijd al snel uitgeput (droge zandgrond). Onder de dennen groeit zelfs al geen gras meer.
Safe en Sound en pavokoeken gaf ik ook al een tijdje niet meer (soms een blokje of handje als lekkernij na wat arbeid, maar dat is het dan).

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:56

Hier gaat het voorzichtig vooruit. Oda heeft gisteren zelfs n paar keer gedraafd. Al was dat niet geheel vrijwillig, ze werd opgejaagd door Olga.

Maar ze loopt wel weer flink door, en ze loopt ook niet meer op eieren. Iemand die niet weet dat ze hoefbevangen is, zou het niet meer zien aan haar.

Maar dat heeft natuurlijk ook met de pijnstillers te maken. Ik denk dat ik die inderdaad nu eens ga proberen te minderen.
Ik vraag me af of het positief is, dat ze na 3 dagen alweer lekkerder loopt. Of wil dat niks zeggen voor het verdere verloop?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:39

Silly29: ik heb mijn paard toen veel langer op de Bute gehad. Elke keer als ik ging minderen, schommelde het bij haar. Achteraf ook wel logisch want je gaat minderen als ze beter lopen door de pijnstilling, maar dat wil nog niet zeggen dat de onsteking aan de lamellen over zijn.
Mijn advies zou dus zijn gewoon even pijnstilling/ontstekingsremmer door geven en als je gaat afbouwen dan heel erg langzaam.
Fijn dat ze in ieder geval de goede kant op gaat.

Trudel: wat een schatje. Dat hij zo jong lijkt komt volgens mij ook door die wilde maantop. Daardoor lijkt hij ook gigantisch ondeugend.

Isapaardje: je bent dus nog niet met de Vito aan de gang?

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:40

romeorowan schreef:
Trudel: wat een schatje. Dat hij zo jong lijkt komt volgens mij ook door die wilde maantop. Daardoor lijkt hij ook gigantisch ondeugend.

hahah hij is ook erg ondeugend soms hoor!!!
hij weet precies wie hij wel ff snel kan bijten en wie niet! het maakt met wel speciaal mij doet hij nooit iets!!
en die manentop was weer wat langer maar hij heeft hem afgeschuurd..
vorig jaar toen ik hem gekocht heb hadden de eigenaren alles tot boven zijn ogen recht afgeknipt anders kon hij niks meer zien zeiden ze...
daarna heeft hij de rest ook maar afgeschuurd!! leek nog beter ook!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:26

romeorowan schreef:
Isapaardje: je bent dus nog niet met de Vito aan de gang?

Nee. Ik had voor nog een tijdje genoeg Safe en Sound (en Vito moest ik bestellen en komt pas over een paar weken binnen).
Maar ik gaf nu al weken eigenlijk niets, behalve wat vitamine E in olievorm (en dat dan door een handje Safe en Sound, maar dat is verwaarloosbaar als het om vitamines gaat).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:00

Ik ga maandag voor een voedingsadvies bellen. Heb jij gewoon naar de vestiging in grave gebeld Ingrid? Of naar marstall zelf?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:36

Allebei, maar Grave weet er niet zo veel van. Die bestellen eens in de maand bij Marstall voor de klanten die ze hebben en hebben bijna ook niets op voorraad. Als je pech hebt, moet je dus een week of 3/4 wachten als ze net hun bestelling hebben binnengekregen.
Beter kun je even naar Marstall zelf bellen voor advies.

In Biezenmortel (bij Den Bosch) ligt, alsdus Marstall, wel bijna alles op voorraad (is een grote leverancier van Marstall voer).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:09

Voor informatie over Marstall heb ik gebeld met de leverancier Hilkens. Zij hebben me een foto van Vito gestuurd per mail en de daarbij behorende informatie.
Ik heb het hier nog op de mail dus ik kan het zo doorsturen als iemand interesse heeft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:15

wie voerde er ook al weer Senoires Priores van Subli?
Kan je dit een dag van te voren al weken? (dus veel meer dan 6 uur)