Isapaardje schreef:Net nog even overleg gehad met DA en met hen besproken dat ik volgende week een algeheel, uitgebreid bloedonderzoek laat doen. Gewoon ter controle en om te zien of ze ergens tekorten heeft (vitaminen/mineralen). Kan wel simpelweg wat erin gaan steken, maar als het niet nodig is, of nog erger, het verkeerde, dan schiet dat niet op. Lever/nieren e.d. wordt gelijk dan meegenomen in dat onderzoek.
Twijfel alleen nog of ik ook een foto van een van de hoeven zal laten maken ter controle (ligt er ook aan of ik vervoer geregeld krijg).
DA zei ook dat een pony/paard ook sloom/vermoeid kan worden van een ijzertekort (bloedarmoede in feite). Dat schijnt nogal eens voor te komen na een fikse bevangenheid of bij paarden die alleen op ouder hooi worden gehouden.
pablo had ook ijzertekort,maar heel lichtelijk,die krijgt inderdaad stokoud hooi van twee jaar oud.
Maar hij krijgt ook 100 gram vit. en min. per dag,daar zit ook ijzer in.
Ik heb de dosering nog eens bekeken en dat moet 150 gram zijn,als een paard "niets"krijgt,wat bij mij dus het geval is(er vanuit gaand dat er in zemelen en bietenpulp niets zit...)
Dus nu krijgen de beide paarden 150 gram per dag....oh,oh,slechte moeder...