[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:37

Batje, echt onbeperkt weidegang zal een probleem worden denk ik, die van mij kan van één tot Max 6 uur per dag op de wei. Duur hangt af van de kwaliteit van t gras en kan soms ook gewoon niet.
Ze heeft ppid en krijgt prascend. Je kan ook aan een graasmasker denken en gedeelte van de dag in de kudde.
Eerst maar beter worden, succes!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:43

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:48

Marjo89 ik zie wel al verschil! Goed bezig.
Wol krijgt Metacam en Ascal

Batje heel veel sterkte met jouw paard! Ik ben bang dat 24/7 gras toch wel erg lastig gaat worden. Mogelijk met een graasmasker wat beperkt gras, maar ik zou dag en nacht niet meer durven.

Stal Fiore wat jammer dat ze nog niet zonder Bute kan. Ik heb een stalgenoot met een hb pony die nooit op ijzers is gegaan. Dat en boxrust werd in eerste instantie aangeraden door de dierenarts. Dat heeft ze nooit gedaan maar hij wordt heel regelmatig bekapt en het neigt naar natuurlijk bekappen. Pony kon gewoon weer zonder medicatie over de straat draven.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:02

@batje: ik herken wat je zegt. Ik ben nu jaren verder na de eerste hb. We staan nu een dik jaar op een PP waar ze niet op gras komen. Mijn paard is nog nooit zo happy en paard geweest. Dus houd vol. Stap voor stap!

@stal fiore: wat oliebol dat het nu minder gaat. Mijn paard werd elke vier weken bekapt sinds de hb, nu elke 6-8 weken (maar dit ivm artrose en geen bestrating-slijtage). Met elke 4 weken hoeft er dus niet veel vanaf maar werd de stand zo aangepast dat de zool wat meer werd ontzien (dus iets meer naar achter), daar had mijn paard het meeste baat bij. Toen we gingen opbouwen op verharding gebruikten wij hoefschoenen.
Volg je gevoel, lees je in en kijk naar je paard. Denk dat je zo de juiste besluiten kan nemen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:52

batje schreef:
Mijn paardje is vandaag hoefbevangen geraakt. Nu staat ze natuurlijk apart op zand met geweekt hooi, maar ze is met pensioen en staat 24/7 met een kudde op het gras. Ze wordt nog getest op PPID, maar ik vraag me vooral af of ze (evt met prascend) ooit weer terug kan in de kudde. Zal morgen ook met de dierenarts bellen, maar wellicht heeft iemand hier er ook ervaring mee? Zijn er paarden die weer met onbeperkte weidegang met hooi kunnen leven of is dat echt van de baan nu?

Als eerste
"welkom".

En wat mogelijk is zal de tijd je leren.
Wij gaan voor een paddock Paradise kiezen, we moeten hem alleen nog even aanleggen....

@stal-fiore. Misschien toch nog te veel suiker ofzo. Toch echt heel vervelend dat het niet
Stabiel blijft.
Of toch bloedzuigers proberen

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:10

Ik ga dit topic ook maar volgen.
Helaas is er verleden week maandag bij Charlie ook hb geconstateerd. Het begon dat ik op stal kwam en dat ik te horen kreeg dat hij eigenlijk niet echt z'n stal uit wilde en stijf liep op het harde, maar in z'n zandpaddock viel het wel weer mee.
Toen ik hem uit z'n paddock haalde liep hij idd heel voorzichtig dus wilde ook ff in de bak kijken. Daar liep hij beter, maar vond het ook niet geweldig. Toen ik daar stond te praten begon hij af en toe met z'n achterbenen te stampen.. wat hij meestal doet als hij ff t schrikdraad heeft aangeraakt ofzo..iig doet hij dat als hij t niet naar z'n zin heeft.
Vond z'n voeten niet heel warm en pols voelde ik ook niet heel duidelijk. Toen ik uit de bak de 5 meter over het harde naar z'n stal wilde lopen wilde hij dat eigenlijk niet.
Het zat me niet lekker dus meteen de da gebeld. Da zou eind vd middag komen. Inmiddels vond ik z'n voeten toen wel warmer. Hij is toen meteen aan de buut en ascal gegaan. 1x pd 4 zakjes ascal en 2x pd 1,5 zakje buut en 2 dagen zoiezo op stal om z'n bloedonderzoek af te wachten voor misschien spierbevangen. Vond hem wel beter gaan. Mocht ook een rondje in de bak lopen en hij mocht in z'n zandpaddock.
Vrijdag vond ik hem weer wat moeilijker lopen en in overleg met de da ipv 2x 1,5 zakje buut naar 2x 2 zakjes buut. Dit weekend was hij wel meteen weer een stuk beter dus vanaf maandag weer naar 2x 1,5 zakje buut. En had voor 10 dagen ascal gehad en dat is nog met 6 dagen extra verlengt. Woensdag moeten we weer bellen voor overleg.
Wil toch ook wel graag een röntgenfoto, maar da zei dat dat nu nog geen nut heeft.
Het rare is dat hij niet op gras staat en er niets aan z'n voer is veranderd. Dik is hij zeker niet.. geven hem al vaak speedibeet erbij om wat aan te komen. Enige wat vaak veranderd is de kwaliteit van het hooi bij ons op stal.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:44

Ik hoor echt vaker dat ze bevangen raken van het hooi van vorig jaar, daar zit vaak toch veel suiker in.
Het heeft mij veel moeite gekost om hooi te vinden wat wel mooi laag in suiker is.
Hopelijk knapt je paard snel weer op!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:44

Afbeelding

Lees ik deze analyse goed? 70 bij suiker staat voor 7% ?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:08

Zo lees ik hem ook ja. Dus dat zou netjes zijn!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:09

Ik vind het zo'n onzin dat een arts zegt dat foto's geen zin hebben.
Bij een acute kanteling of erger nog, een sinker, is het van belang dit te zien en om direct stappen te kunnen ondernemen met bv ijzers, siliconen en zolen om tegendruk te geven....
Dat is de redding van mijn paard destijds geweest.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:33

Sterkte voor en met alle nieuwe "patiënten".

Het is best lastig dat dierenarts elkaar zo tegen kunnen spreken in hun benadering en adviezen. En als je zelf op onderzoek uit gaat kom je ook heel veel tegengestelde berichten/adviezen tegen. Zelf je weg daarin vinden is een hele uitdaging, dit topic is wel heel erg fijn om te leren van de ervaringsdeskundigen.

Mochten er mensen voor open staan; naar aanleiding van dit topic heb ik mijn Haflinger laten behandelen met bloedzuigers en hij heeft daarnaast ook nog acupunctuur gekregen (dat kon de behandelaar ook en vind Tristan erg fijn). Dit lijkt Tristan echt goed gedaan te hebben. Het is nog maar kort geleden en we willen natuurlijk niet te vroeg juichen, ook omdat ik het idee heb dat hoefbevangenheid met golfbewegingen kan gaan, maar ik vind het wel een aanrader.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:16

Hebben jullie je paarden blootsvoets of op ijzers? Indien op ijzers, wat voor soort?

Die van mij staat op “normale” ijzers met een zooltje.
Maar ben aan het overwegen om het om te gooien naar blootsvoets met schoenen.
Heb het idee dat er nu niet voldoende vooruitgang in zit (5,5 maand). Of ben ik te ongeduldig?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:27

Stal_Fiore schreef:
Hebben jullie je paarden blootsvoets of op ijzers? Indien op ijzers, wat voor soort?

Die van mij staat op “normale” ijzers met een zooltje.
Maar ben aan het overwegen om het om te gooien naar blootsvoets met schoenen.
Heb het idee dat er nu niet voldoende vooruitgang in zit (5,5 maand). Of ben ik te ongeduldig?

Die van mij is niet veel later dan die van jou bevangen geworden (zit op 5 maand met hem) en hij staat nog op gewone ijzers met leren zooltje en siliconen. Nu lijkt hij erg goed en smid komt volgende week weer, dus hoop eigenlijk om hem op gewone ijzers te doen zonder siliconen, en dan met nogmaals 6-7 weken de ijzers er geheel af te kunnen halen. Indien mogelijk zou ik de ijzers er overigens komende week al af laten gezien hij zo goed loopt en rond draaft en speelt. Ik heb hem in geen maanden/ gehele jaar vorig jaar zo goed gezien. Hij lijkt gewoon echt helemaal de oude.

Denk dat je moet zien hoe de hoeven er aan toe zijn bijvoorbeeld is je paard nog erg gevoelig, die je blauwe plekken in de hoeven zelf, is ze nog gevoelig met beslaan enzo. Misschien even spreken met je smid maar zou persoonlijk ook denken dat ijzers er wel af kunnen binnenkort toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:28

Grietje liep meeste tijd blootsvoets en als ze gevoelig liep op softride schoenen. En ze is 2 maal beslagen met breakover beslag van Van Nassau. Maar een beetje kundig smid kan het teengedeelte zelf wel insmeden

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:31

Hier loopt ze zonder ijzers
Of naja achter ijzers sinds kort ivm de pees en voor zonder ijzers

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:35

Tristan loopt blootsvoets zonder ijzers of schoenen.
We hebben wel een pad van rubbertegels voor hem over de bestrating gelegd omdat hij op het harde lopen de eerste dagen echt niet fijn vond.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:15

Ivy heeft geen ijzers en loopt met hoefschoenen (easyboot sneaker). Die schoenen zijn echt geweldig! Sinds ze met schoenen loopt is ze zoveel opgeknapt. Als je haar nu ziet stappen zou je niet zeggen dat ze zo slecht is geweest. Er staat er hier ook eentje op kunststof beslag, maar ik heb niet het idee dat dat heel veel doet voor hem.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:13

Hoefschoenen, voordeel hiervan vind ik echt dat je tijdig tussendoor kan bekappen wat met ijzers toch minder makkelijk is. En het goed bekappen is wel echt belangrijk bij HB

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:41

ik heb gisteren voer van vitalbix gehaald, benieuwd of t gaat bevallen

mijn shet loopt ook blootvoets, met ijzers liep hij nog veel slechter.
Nu loopt hij als hij net uit stal komt gevoelig, maar zodra we op de weg op t asfalt zijn, gaat hij dribbelen, ongeveer heel de weg...

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:31

Gisteren weer overleg met de da gehad. We houden Charlie iig tot morgen nog op 2x 1.5 zakje buut.
Vind hem op het moment wel vooruit gaan.
Hij begon zelf weer ouderwets te schrapen toen ik ff wegliep naar m'n kast. Ook wil hij nu al veel liever lopen dan in het begin. Voeten zijn ook niet heel warm meer

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:43

wanneer beginnen jullie weer met 'werk'?
Smarti liep sinds half januari niet goed, voornamelijk stijf in de achterbenen. We hebben het even aangekeken en toen het niet verbeterde heb ik begin februari de veearts laten komen. Die dacht eerst dat het in de knie rechtsachter zat. sinds toen kreeg ze Metacam. Paar dagen later kreeg ze echt bevangenverschijnselen. Net toen er sneeuw lag. Dus ze is ingespoten, en 2 dagen later weer ingespoten en vanaf toen hebben we actetylsalicylzuur erbij geprobeerd te geven. (wat meestal niet lukt).
Omdat ze niet verbeterde heb ik vanaf 18 februari buut erbij gekregen, en daar ging het een stuk beter op.
Eigenlijk loopt ze nu wel weer aardig goed. Ze is in de tussentijd ook flink afgevallen, want rantsoen is nu alleen nog voordroog en water.
Metacam is nu op. Buut heb ik nog een aardige voorraad, ze krijgt nog 1 zakje per dag, maar dat wil ik wel gaan afbouwen als dat lukt.
Ze staat overdag in de paddock, heeft geen ijzers.

Wanneer beginnen jullie weer met voorzichtig werk? stapritjes oid?

Helaas begint de buut nu wel op de darmen te slaan, vanaf vandaag toch wat dunne mest steeds. nog tips daartegen?

Ik ben nog niet zo lang in dit topic, maar het valt me op dat er heel veel paarden hb hebben. is dat altijd zo? of zitten we nu in een piek

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:02

Werk pas als ze stabiel zijn zonder medicatie.

Dunne mest kan goed door de buut komen. Enige wat er aan te doen is is stoppen met de buut, maar die zou ik wel voorzichtig afbouwen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:14

Herkend iemand dit?
Afbeelding
Afbeelding

Nog ff foto van mijne blije ei
Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:27

Mijn dierenarts zei dat het de ontstekingen zijn die eruit groeien.

Als je op mijn naam zoekt, zie je foto’s van die van mij. Een beetje vergelijkbaar.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:00

Fijn om te lezen dat verschillende dieren alweer ietsje op lijken te knappen. Hoop dat de rest zich ook in de stijgende lijn bevindt.
Ik heb zojuist buut gehaald bij de dierenarts omdat de pony niet voldoende opknapt. Hoop nu toch lichtelijk wat meer verschil te gaan zien. Denk dat ie 5-10% beter loopt op Metacam maar dat is niks met een stokkreupel paard. Dus fingers crossed.