Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:53

heb je daar de naam van? dan zal ik die ook eens gaan zoeken

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:07

ikke20 schreef:
@yarrah hij zou in december al voor een jaar het land opgaan. daar heb ik hem na 3 weken op 3 benen vanaf gehaald en heb hem nou heel langzaam opgebouwd dat hij de wei op mag.

werd me door de dierenarts afgeraden omdat hij ook te gek doet en het dan nog geen effect zou hebben

Ja,... dan is dat geen optie.
Wel vervelend allemaal.

Ook mijn paard stond er gisteren niet best bij....... kreupel linksvoor en linksachter. Maar in stap leek er geen problemen te zijn.
Ik laat hem staan tot september/oktober in het land hij moet het zelf doen, ik zou niet weten wat ik nog kan doen. Isoleren daar doe ik niet aan hij moet een paardwaardig bestaan hebben.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:20

He gatsie Ikke, wat een naar nieuws....als ik het goed begrijp zijn er dus verder weinig opties? En inspuiten met PRP of IRAP, shockwave?
Is een optie revalidatiecentrum misschien nog wat voor je? Hier op het revalidatiecentrum is echt alles in huis voor een goede revalidatie.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:05

@yarrah ja he. en pff die van jou ook weer kreupel aan 2 benen nog wel gadsie.

@esther. prp enz gaat niet het zit aan de buitenkant dus ze kunnen inspuiten maar dan verdwijnt meteen alles de sesamschede in en werkt et niet. shockwave weet ik niet moet ik nog eens gaan uitzoekeb.
revalidatie al over nagedacht maar helaas geeb geld voor. centrum waar ik bij heb gekeken was behoorlijk duur.
da wist inieder geval geen oplossing meer

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:19

over shockwave en geneninjectie hoor je ook verschillende dingen. De ene DA zweert erbij, de andere vraagt zich af of het wel helpt en weer een ander raadt het af.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:56

Mijnes is heel erg geholpen met shockwave. Misschien een s.o. bij een andere arts?
Eerlijk gezegd weet ik niet wat het revalidatiecentrum bij mij op stal kost. Maar kan me voorstellen dat dat aardig in de papieren loopt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:16

shockwave las ik idd minder goede berichte.

wil nog wel een s.o maar dit is al de 5de dierenarts die em ziet.

het centrum hier is bijna mn maandsalaris. en aangezien de pot wel aardig leeg is is dat ff geen oplossing.

stappen jullie met beschermers of zonder?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:42

Ik doe altijd vrijwel alles zonder beschermers maar dat deed ik altijd al. Denk dat de warmte er onder niet bijdraagt aan een gezonde pees.

Revalidatiecentrum is fijn als je een dikke portemonee en weinig tijd hebt en een "bijzondere" therapie wilt doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:46

Kreeg vanmiddag een appje van een stalgenoot dat ze mijn paard had zien draven, er moest er weer eens eentje ruimte maken, in het weiland en ze liep geen pas kreupel! *\o/*

Ik heb het idee dat de lasertherapie het herstel toch wel bespoedigd. Schiefel is nog steeds rustig en gebied daarom heen is nog steeds dun.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:44

ja dat is ook weer zo. ik doe eigenlijk altijd alles met beenbeschrrmers.

ow wat gaaf dat zijn de leuke berichtjes :d

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:41

Stappen aan de hand doe ik zonder peesbeschermers. Als ik onder het zadel stap of in de piste rijd, dan heeft hij altijd peesbeschermers of bandages aan. DA zei zelf dat het geen kwaad kon.

Onder peesbeschermer of bandages heeft hij wel steeds Tendon Grip van Kentucky. Had het eens gewonnen via een tijdschrift en nu hij aan het herstellen is van een peesblessure ben ik het beginnen te gebruiken.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:02

Ik rijd nu met opbouwen eigenlijk alleen met springschoenen. Als ik straks de galop erbij ga pakken dan gaat hij gebandageerd en springschoenen. Peeskappen passen door zijn schieffel niet goed, dat gaat irriteren ed, vind ik teveel risico. Stappen adh doe ik gewoon zonder iets en in de molen krijgt hij wel kappen om. Hij is nogal lomp met draaien dus gewoon voor zijn eigen veiligheid.....

Gister heb ik foto's laten maken tijdens het rijden. Helaas zijn ze niet allemaal even scherp. Hij doet zo goed zijn best <3

Afbeelding

Afbeelding
Haha mijn bewegingsmonster. Hij weet zo donders goed dat galoperen niet mag. Als hij dan schrikt, gaat hij maar strekkend door de bak :P

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:01

Hier heb ik nieuwe beschermers van Dalmar aangeschaft die alleen omgaan met rijden. Zijn heel licht en luchtig. Was er altijd al bang voor maar ondanks altijd rekening mee houden zit ik nu toch met een blessure... En als ik dan dit weer lees: http://www.bitmagazine.nl/artikelen/blo ... emen/9480/ dan gebruik ik nooit meer bandages...

De bult op de pees lijkt hier ineens af te nemen :)) hopelijk door de ice vibe die ik heel braaf gebruik!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:43

ja merk je verschil met de boots? en gebruik je die voor het rijden of erna?

tja mijne heeft vorig jaar ook int verband gestaan en daarna met bandages afbouwnd op advies van de da.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:01

Ik vind het persoonlijk een slap artikel. Waar zijn de feiten waarop het gebasseerd is?

Ik bandageer met enige regelmaat. Maar ten tijde van Toran zijn peesblessure had ik al op zijn minst 5 maanden geen bandage meer op gehad (toen een paar keer met opbouwen, misschien 8x) en daarvoor heeft hij 9 maanden stil gestaan. Je kan mij niet vertellen dat mijn paard vanwege zijn bandages een peesblessure heeft gekregen.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:08

Peesweefsel bestaat grotendeels uit eiwitten en die kunnen niet goed tegen warmte. Kijk maar wat er gebeurt met een ei als je het verhit. Dat effect krijg je in micro-vorm in de pees waardoor deze langzaam maar zeker vezels kapot gaan en de pees verzwakt.

Onder bandages loopt de temperatuur al snel op zeker als door inspanning de totale temperatuur in het lichaam wat oploopt.

Zie ook:
http://horses.nl/artikelen/bit-onderzoe ... mperatuur/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:11

Overigens zie ik persoonlijk ook het nut niet zo in van bandages en is het ook nog veel werk :+ :D
Voor bescherming zijn er betere, praktischere en luchtigere alternatieven.

Nu met die schiefel aan de binnenkant van haar pijp wil ik straks als we weer echt wat gaan doen wel beschermers gaan gebruiken. Moeten inderdaad ook wat zachter zijn zodat ze er mooi omheen vallen en niet gaan irriteren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:23

Meelezer meldt zich

@Fransje, mijn paard heef ook een schieffel. (2 zelfs, 1 kleintje) Om die reden rij ik ook niet graag zonder peesbeschermers. Maar van de standaardbescherming krijgt hij kale plekken op zijn schieffel. En een schieffel irriteren wil je ook niet...

Ik heb nu al bijna 5 jaar beschermers met een soort gel erin. Ik ben nu net toe aan mijn 2e paar, dus ze gaan lang mee. Het is een soort gel, "tussen" de pezen een vrij dikke laag. Je kunt die gel heel makkelijk inknijpen. Met die beschermers gaat het bij mijn paard wel goed.

Ze zijn van het merk CSO.
Als je googled op peesbeschermers, CSO en gel dan zie je bij afbeeldingen wat ik bedoel.

Edit, deze: http://www.ekkia.nl/producten/beenbesch ... s--Z02870/

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:04

ikke20 schreef:
ja merk je verschil met de boots? en gebruik je die voor het rijden of erna?

tja mijne heeft vorig jaar ook int verband gestaan en daarna met bandages afbouwend op advies van de da.

Ik zit nog niet in de rijden fase.. Gebruik ze nu op standje 1, eenmaal daags voor het stappen koelen en een trilprogramma van tien minuten. Straks (hoop ik heel hard maar kan zijn dat er geen straks is..) kan ik ze op standje 2 of 3 voor het rijden aanzetten :))

Vond ze alleen heul duur, dus een keer bij de Epplejeck gekocht (zijn ze standaard iets goedkoper) met een 25% kortingsbon :+

Jij gebruikt de bandages als steun/ tegendruk en niet in de arbeid. Het gaat inderdaad om de warmte die zich eronder ontwikkelt. Heb je ook met andere peesbeschermers overigens :)) Ik denk dat je altijd goed moet nadenken wat je gebruikt, waarom je het gebruikt en of het daarvoor de beste keuze is. Met een schiefel kan je niet zomaar alles gebruiken, ook logisch. Maar soms is er wel een betere optie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:11

_Ananas_ schreef:
Ik denk dat je altijd goed moet nadenken wat je gebruikt, waarom je het gebruikt en of het daarvoor de beste keuze is. Met een schiefel kan je niet zomaar alles gebruiken, ook logisch. Maar soms is er wel een betere optie.

Dat ben ik helemaal met je eens :j

Femke, bedankt voor de tip!
Meer tip voor luchtige, vormbare, makkelijk schoon de maken en geen vochtopnemende beschermers zijn welkom. Ik ga er nu voor het gemak maar vanuit dat paardlief weer 100% gaat herstellen en we weer kunnen gaan rijden.

Mochten er nog mensen interesse hebben in de Low Level laser therapie, Revitavet, die ik toepas bij mijn paard. stel gerust vragen. :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:17

Heel geïnteresseerd gezien geen enkele therapie bij mijnes mogelijk is.. Maar zie het mezelf niet zo doen bang om het juist stuk te maken...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:36

_Ananas_ schreef:
Heel geïnteresseerd gezien geen enkele therapie bij mijnes mogelijk is.. Maar zie het mezelf niet zo doen bang om het juist stuk te maken...

Ik heb voor ik er mee begon nogal gespit op wetenschappelijke pulblicaties over lasertherapie op o.a. pubmed Ik kwam geen negative bijwerkingen tegen, hooguit dat het niet in 100% van de gevallen werkt. Maar dat risico loop je met vrijwel elke therapie.
Wat de laser doet, heel simpel gezegd, is de cellen in het lichaam activeren.

Ik maak straks wel even foto's hoe het een en ander eruit ziet en hoe het in de praktijk werkt.
:)

Tot nu toe, na biina 3 weken dagelijks gebruik, zie ik bijna dagelijks verbetering. Been wordt dunner en paard loopt over het algemeen beter, gebied rond de schiefel is ook rustiger.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:20

info is altijd welkom :d ben alles aant bekijken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:22

@ananas heb ook kortingsbon voor ej. :p
maar dus voor het rijden/stappen? en hoe valt hij uit kwa maat?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:21

Ben benieuwd Fransje!!

Het is volgens mij een maat, maar het klittenband kan je ruim verstellen dus past snel. Paardlief heeft vaak maat cob maar deze past prima :))