[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:22

@Loeslobke
Sterkte met je pony, houd je ons op de hoogte ?

@Spikey
Ik keek ook wat raar tegen de zool aan van de ene voet van Tuc, het lijkt idd op de foto een dubbele zool,
maar wat vind jij dan van die zool van de andere voet ?, want hier heeft de HS wel wat in gesneden en zo het lijkt zit daar geen "echte" zool onder

Over de andere foto die je geplaatst hebt, met dat keurig bekapte voetje.
de witte lijn is niet extreem verbreed en daarbij ook niet evenwijdig verbreed in de toon, toch zie ik een drukrand op de plek vh hoefbeen.
Hoe lang geleden was het dat dit paard bevangen geraakt was toen je deze foto maakte ?
(en die maden in de straal...brrrr)

capopjekop schreef:
Maar op internet kwam ik dit tegen, wel van een nb site.
Citaat:
In de verticale doorsnede zien we duidelijk het hoefbeen zitten. Opvallen is als je verdere doorsnede’s bekijk dat je moet vaststellen dat het hoefbeen wordt gesupport door de steunsels. Door steunsels weg te snijden verdwijnt dus het support van het hoefbeen. ( Bij Hoefbevangenheid is het dus belangrijk om de steunsels het support aan het hoefbeen te laten verzorgen).

Bron: http://www.natuurlijkbekapper.nl/?Bijeenkomsten:Bowker

Wat lees ik nu ?
Ik dacht juist dat NB ers altijd de steunsels wegsneden ?
Nu moet iemand mij eens uitleggen wat de reden is dat ze de steunsels bij een gezond paard wel wegsnijden en bij een paard met HB (en misschien HKO ook) opeens niet ?
Een gezond hoefbeen heeft dan logisch geredeneerd toch ook de steun nodig die de steunsels geven ...

@Isa
Whow... Isabella is wel heeeeel lief geweest afgelopen jaar, wat een mazzelkont zeg met al dat lekkers
Lust Isa trouwens sinasappels ?

DubbelDun schreef:
hooi gematteklopt en alvast in kliko's klaargehangen voor het stomen.

Hier krijg ik hele rare beelden bij }> :D

@COJK
Het is je goedrecht om te vragen of je hoefsmid gediplomeerd is, jij bent tenslotte de betalende klant.
Er is een wildgroei aan hoefsmeden sinds het een vrij beroep is en er zitten echt beunhazen tussen.
Hier in de omgeving zijn ook diverse lui die zich hoefsmid noemen maar hier geen opleiding voor gedaan hebben.
De leukste zijn diegene die zich er ook nog paardentandarts bij noemen... slachters zijn het, en met een hoop ellende voor het paard

@Paars
Alles goed met jou en Vash ?
Kun je alweer wat doen of zitten jullie nog vol in de sneeuw ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:21

DubbelDun schreef:
hooi gematteklopt en alvast in kliko's klaargehangen voor het stomen.
lolclub schreef:
Hier krijg ik hele rare beelden bij }> :D

Ja de buren zullen ook wel denken dat ik gek ben :)
Maar omdat mijn hooi (ondanks dat het droog ligt opgeslagen) aan de buitenkanten altijd wat vocht schijnt vast te houden (wat bij aanhoudend vochtig weer dus gaat schimmelen) heb ik er balen bij zitten die dus wat stoffig zijn, terwijl er met het hooi verder niets aan de hand is.

Ik leg dan de baal op de kliko en geef hem er flink van langs met de matteklopper }>
Erg goed om de agressie weg te werken ook :D

Vervolgens (omdat ik het dan toch niet 'zo' durf te voeren, hang ik een groot net in de kliko en doe daar 2 plakken losgemaakt hooi in. Vervolgens gaat er 1,7 liter kokend water over, deksel dicht, steen erop en laat ik het 20/30 minuten stomen.
Hierna is het licht vochtig, wat zachter, warm en vinden de paarden het heerlijk :)
Bijkomend voordeel is dus dat je geen ijskoude vingers krijgt omdat je met water staat te kliederen en evt stof toch wordt 'gebonden' aan het hooi.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 11:56

Ik zat me te bedenken dat jouw stoomsysteem wellicht te gebruiken is om de harde stengels van het graszaadhooi wat smakelijker voor het paard te maken..
Ik heb nog zo'n grote groene kliko staan en aangezien wij toch al niet al te milieubewust met het afval omgaan.. zou ik die er wel voor kunnen gebruiken.
Wil je nog eens uitleggen hoe het in het werk gaat, dat stomen van jou?
Matteklopper heb ik niet..
Afbeelding

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:12

Ik heb van winddoek een grote zak gemaakt, die om de bovenranden van de kliko past. Ik heb er een tunnel in genaaid en daar een dik elastiek doorgeregen.
Maar voor een proef volstaat een gewoon hooinet ook wel :)
Je hangt het logemaakte hooi in de kliko en kookt water. Ik heb een waterkoker met 1,7 liter wat voor mij voldoende is.
Dat gooi je er over heen, deksel dicht, steen er op om het deksel goed aangedrukt te houden en 30 minuten laten staan. That's it :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:56

Ik heb van iemand een mooie bouwtekening gekregen voor een echte hooistomer, gemaakt van een kliko en een behangafstomer. Als iemand geinteresseerd is moet die mij maar even mailen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:01

Van Divine toevallig :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 14:46

Divine????
Heeft-ie d'r haar ook gestoomd?
Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:47

Divine is een Boktgebruiker. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 14:50

Die is vast niet zo leuk als the real McCoy! _O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:52

Jannepauli schreef:
Die is vast niet zo leuk als the real Mccoy! _O-

ik moest ook aan die Divine denken! :')

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:55

Ja, Isa lust sinaasappels ... mandarijnen haalt ze haar neus voor op :D

Bodem is hier een ramp geworden door de net niet dooi-inval.
De vastgelopen sneeuw is 1 ijsplakaat geworden en het is dus spekglad, zeker met de schoenen aan.
Ik kan haar niet opsluiten, dus weer werk aan de winkel voor mij, maar helaas hebben nu mijn spieren het begeven. Ik weet het nu even ook niet en hoop dat moedertje natuur dit tot een goede afloop gaat brengen.

Wat het bekappen betreft ... ik heb zeer slechte ervaringen met het verlagen van de hielen bij een gekanteld hoefbeen. Dat grondparallel zal in theorie het ideaal plaatje zijn, maar in de praktijk werkt het hier niet (met de nadruk op hier).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:58

er is inderdaad een verschil tussen de grondparallel en parallel staan met de hoefwand...of kan het beiden tegelijk?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:05

Een goede hoef heeft zowel een grond- als wandparallel hoefbeen.
Isabella heeft naar mijn idee (ook toen ze niet bevangen was) een niet grondparallel hoefbeen gehad. Natuurlijk bekapper ging dat ooit eens aanpassen en vanaf dat moment ben ik geen jaar meer zonder zorgen geweest (vaak pijn in hielgebied naar mijn idee).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:28

Tijdje geleden hier ook even langsgeweest, mijn papzak die tegen de bevangenheid aan zat en toen gelijk op dieet is gegaan. Ze is inmiddels best wat afgevallen, de manenkam is nog wel dikkig, maar niet keihard meer maar gewoon indrukbaar en bewegelijk. Ze mogen nu met vde vorst weer op het land, ik hou het goed in de gaten want dat vind ik wel eng. Maar met grasmaskertje in de sneeuw vind ik weer wat sneu. Vandaag is hij wel omgegaan, sneeuw is weg van het gras.

Mijn hoefsmid is laatst weer geweest, en die zei dat haar witte lijn wel een stuk verbreed is. Echter zei hij dat hij verder niet echt zag dat ze echt hoefbevangen is geweest, en ik heb ook niets gemerkt. Is zo'n verbrede witte lijn ook een teken dat ze ook echt hoefbevangen is geweest, of dat ze er idd alleen tegenaan heeft gezeten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:43

Witte verbreedde lijn is het gevolg van hoefbevangenheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:59

Of van (te lang aanwezige) flares.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:10

Isapaardje schreef:
Ja, Isa lust sinaasappels ... mandarijnen haalt ze haar neus voor op :D

wat grappig, heeft ze nog voorkeur voor pers of handsinasappels ?

Isapaardje schreef:
Bodem is hier een ramp geworden door de net niet dooi-inval.
De vastgelopen sneeuw is 1 ijsplakaat geworden en het is dus spekglad, zeker met de schoenen aan.
Ik kan haar niet opsluiten, dus weer werk aan de winkel voor mij, maar helaas hebben nu mijn spieren het begeven. Ik weet het nu even ook niet en hoop dat moedertje natuur dit tot een goede afloop gaat brengen.

De oplossing ;)

Zet Isa op scherp
Afbeelding Afbeelding

voor info: http://www.hoofgroove.ch/index.php?opti ... 33&lang=en

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:32

Ik heb nooit perssinaasappels :D

Dat op scherp zetten ... geen idee of dat zo zou lukken met de schoenen die ik heb.
Edit: zie op de link dat ze wel ook in de easyboots zitten.
Ik ben alleen bang dat ik zulke schroeven door de schoen heen schoef hihi.

Heb zojuist een dun laagje zand op de gladste stukken gestrooid. Het wordt hier vannacht weer -5 hoor ik net, dus die dooi die zit er even nog niet in.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:40

Het kan haast niet anders als dat er een permanente stalen huls met inwendig schroefdraad in de zool geplaatst wordt, en dat zal dit bedrijf wellicht verzorgen.
Geen idee echter of je dan ook schoenen bij hen moet kopen of dat je ook je eigen schoenen kunt opsturen.

Wie weet ligt hier een handeltje voor Spikey ?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:30

lolclub schreef:
@Spikey
Ik keek ook wat raar tegen de zool aan van de ene voet van Tuc, het lijkt idd op de foto een dubbele zool,
maar wat vind jij dan van die zool van de andere voet ?, want hier heeft de HS wel wat in gesneden en zo het lijkt zit daar geen "echte" zool onder

Over de andere foto die je geplaatst hebt, met dat keurig bekapte voetje.
de witte lijn is niet extreem verbreed en daarbij ook niet evenwijdig verbreed in de toon, toch zie ik een drukrand op de plek vh hoefbeen.
Hoe lang geleden was het dat dit paard bevangen geraakt was toen je deze foto maakte ?
(en die maden in de straal...brrrr)

capopjekop schreef:
Maar op internet kwam ik dit tegen, wel van een nb site.

In de verticale doorsnede zien we duidelijk het hoefbeen zitten. Opvallen is als je verdere doorsnede’s bekijk dat je moet vaststellen dat het hoefbeen wordt gesupport door de steunsels. Door steunsels weg te snijden verdwijnt dus het support van het hoefbeen. ( Bij Hoefbevangenheid is het dus belangrijk om de steunsels het support aan het hoefbeen te laten verzorgen).

Bron: http://www.natuurlijkbekapper.nl/?Bijeenkomsten:Bowker

Wat lees ik nu ?
Ik dacht juist dat NB ers altijd de steunsels wegsneden ?
Nu moet iemand mij eens uitleggen wat de reden is dat ze de steunsels bij een gezond paard wel wegsnijden en bij een paard met HB (en misschien HKO ook) opeens niet ?
Een gezond hoefbeen heeft dan logisch geredeneerd toch ook de steun nodig die de steunsels geven ...

Die andere voet heeft het zo te zien ook, maar nog niet zo erg "rijp om weg te halen" als die ene die ik quotte. Ben benieuwd wat de HS ervan zegt die Tuc gaat bekappen.
De foto van het bekapte voetje die ik plaatste is van een paard die een paar maanden daarvoor HB is geweest. De DA is erbij geweest omdat de eigenaresse dacht dat het paard SB was, en de DA zei dat het paard alleen achter HB was. Dat komt héééél soms voor, kan dus. Maar later met bekappen (het paard stond voor op ijzers) kwam ik dus die halvemaanvormige ring tegen; het paard is mi wel degelijk ook voor HB geweest. Het is een beetje een apart geval, zullen we maar zeggen. De witte lijn is ook wat glazig, niet zoals die normaal zou zijn, dat zie je wel in het voetje. Het paard stond toevallig al op zelf-nagesmeedde-nep-van Nassau's, misschien heeft hij daarom wel niet zo'n last van die voorhand gehad? Wie weet ;)

De steunsels zijn altijd belangrijk, bij zowel gezonde als zieke hoeven. Ze zijn een deel van de wand, bestaan uit precies hetzelfde materiaal en opbouw. Sterker nog: technisch gezien zouden ze zelfs meedragen! Als je erbij nadenkt hoe het hoefmechanisme werkt is het juist héél belangrijk dat de steunsels er niet helemaal worden 'uitgeschraapt'. Bij bijv. de Strasser methode gebeurt dat wel, maar daar hebben ze dan ook weer andere redenen voor (en het paard wordt er niet heel blij van).

Ik heb het natuurlijk wel eens aan Arabesk gevraagd, en die zei dat de steunsels er helemaal niet standaard uitgehaald worden bij NB (er gaan natuurlijk snel praatjes rond dat bij alle paarden de verzenen, of hielen zoals zij dat noemen, lukraak weg worden gehakt etc. maar dat moet je altijd met een korrel zout nemen, al zijn er natuurlijk uitzonderingen). Volgens het principe zijn er bepaalde richtlijnen, en het is aan de NB'er zelf of hij/zij zich daar aan vastklampt of per paard kijkt hoe/wat ;)

Ik weet dus ook niet hoe dat precies zit.

Over dat handeltje in schoenen op scherp zetten; alsjeblieft, ik heb het al druk genoeg! :+ Ga niet ook nog thuis zitten knutselen met hoefschoenen, hihi.
Misschien de firma Smit daarover aanschrijven?

Edit: Pff... Ik denk: ik ga leuk dat linkje lezen van capopjekop... Alleen al het eerste stukje (over de hoefwand) zakt mijn broek van af.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:37

Haha dan heb je straks geen tijd meer om ons van nuttige informatie te voorzien. Dat moeten we niet hebben. Helder stuk ook over het grondparellel zetten.

Werkt het zand Ingrid?

Hier heb ik nu gelukkig mijn stukje voor de stal sneeuw en ijsvrij. Paadje naar het weiland gelegd van stalafval. Vandaag lekker met de graasmaskers de wei op geweest. Nog even met Amber gewandeld, maar ze was heel erg druk, willen wegspringen enz. Daarna haar nog even los laten rennen. En met Grietje een paar rondjes gelopen. Madam had het op haar heupen, ik moest haar de hele tijd inhouden en als ze geen gras mocht eten ging ze bokken :roll:

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:50

SpikyBlue schreef:
De steunsels zijn altijd belangrijk, bij zowel gezonde als zieke hoeven. Ze zijn een deel van de wand, bestaan uit precies hetzelfde materiaal en opbouw. Sterker nog: technisch gezien zouden ze zelfs meedragen! Als je erbij nadenkt hoe het hoefmechanisme werkt is het juist héél belangrijk dat de steunsels er niet helemaal worden 'uitgeschraapt'. Bij bijv. de Strasser methode gebeurt dat wel, maar daar hebben ze dan ook weer andere redenen voor (en het paard wordt er niet heel blij van).

Ik heb het natuurlijk wel eens aan Arabesk gevraagd, en die zei dat de steunsels er helemaal niet standaard uitgehaald worden bij NB (er gaan natuurlijk snel praatjes rond dat bij alle paarden de verzenen, of hielen zoals zij dat noemen, lukraak weg worden gehakt etc. maar dat moet je altijd met een korrel zout nemen, al zijn er natuurlijk uitzonderingen). Volgens het principe zijn er bepaalde richtlijnen, en het is aan de NB'er zelf of hij/zij zich daar aan vastklampt of per paard kijkt hoe/wat ;)

Ik weet dus ook niet hoe dat precies zit.

Maar het is toch juist de bedoeling bij de NB manier dat ze juist NIET meedragen, tenminste dat is wat ik altijd lees in berichten en elders op internet ?
andere vraag ;) , nou wordt een paard HB en bij menig paard worden er ijzers zonder zool of straalsteun onder gelegd , oftewel de zool maar ook de steunsels gaan van de grond af, dan is de dragende functie en opwaartse druk die de steunsels uitoefenen op het hoefbeen toch ook weggevallen ?

SpikyBlue schreef:
Over dat handeltje in schoenen op scherp zetten; alsjeblieft, ik heb het al druk genoeg! :+ Ga niet ook nog thuis zitten knutselen met hoefschoenen, hihi.
Misschien de firma Smit daarover aanschrijven?

haha, dacht ik een lucratief handeltje voor je gevonden te hebben... men neme stalen doppen, even schroefdraad intappen en in de zolen monteren...
Spiky die ons over een half jaar meedeelt dat ze tijdelijk op een zonnig eiland bivakeert liggend aan zee met een cocktail in dr hand :$

SpikyBlue schreef:
Edit: Pff... Ik denk: ik ga leuk dat linkje lezen van capopjekop... Alleen al het eerste stukje (over de hoefwand) zakt mijn broek van af.

Ja, bij het lezen van de eerste alinea dacht ik ook dat ik opnieuw de boeken in moest....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:09

Gisteravond er eindelijk aan toe gekomen mijn dames te onderwerpen aan het nieuwe weeglint... oops!!
Pauli.. 640 kg en dat is dus een mooi gewicht, Jilske.... 650 kg.. en da's nie best! Friezen worden dik van de lucht en ze heeft inderdaad 'zadeltassen'.. maar was wel heel verbaasd want dat verwachtte ik toch niet - had hooguit 600 geschat :o
Gelukkig nog geen wormkuurtje gegeven - Pramox Equest gaat maar tot 575 kg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:21

wat voor stokmaat heeft Jilske?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:23

158-160... :o Pauli daarentegen 176