[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:37

Had mijn kerel een paar weken geleden ook. Sinds ze terug 25/7 in het land staan loopt ie weer goed en terug de wat zwaardere gluco mix van equipharma gegeven. Hij is sinds september vorig jaar niet meer geinfiltreerd geweest in de gewrichten en dat gaat echt goed zo :j

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:54

Mijn merrie is ook een stuk slechter dan de winter. Heb dan ook min of meer besloten om haar gelaten gaan. Nu nog het juiste moment vinden...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:49

Heftig Esther_ lijkt mij echt een heel moeilijk besluit.
Geniet nog van jullie momenten samen.

Berdien het schiet echt niet op bij jou he.
Had misschien gehoopt dat het nog wat beter zou worden.
Geef je nu nog wat voor de stijfheid?

Lorenz gaat nog steeds goed.
Gisteren heeft hij zijn massage weer gehad en reageerde wel wat gevoelig op zijn rug.
Loopt verder goed. En minder stijf aan het begin met het supplement wat hij nu krijgt.
(cortavet equine america)
Je ziet wel dat hij ouder wordt. Hij is nu 22 jaar. ivm mijn zusje minder tijd om te rijden hij zakt in en verliest bespiering.
Zonde maar kan er nu ook weinig aan te doen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:31

Mijn 19 jarige Story lijkt juist super goed in zijn vel te zitten op dit moment.
Hij is weer mee geweest op vakantie (weekendje weg naar de Veluwe) en hij lijkt alleen maar meer en meer aan te kunnen qua lengte en duur van de buitenritten. Uiteraard neem ik hem tegen zichzelf in bescherming want het is nogal een doorloper.
Hij was in de weide ook al weer merrie's aan het dekken (hij is ruin hoor) maar dat heeft hij in geen jaren gedaan. Ook is hij enorm speels geworden sinds afgelopen weekend met mijn andere jonge ruin. Dit houd hem natuurlijk lekker in beweging en het schijnt hem erg goed te doen :)

Op dit moment merk ik echt niets van zijn artrose. Dus ik hoop dat dit heel lang zo goed blijft gaan.

Wat vervelend voor de paarden die het nu slechter doen.
Je zou toch denken dat het in deze periode juist gemakkelijker moet zijn voor ze ipv bijv. in de winter met die kou.

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:10

@Maris: Het is een rubberen zooltje dat vanvoor 2mm dik is en vanachter 5mm, hij staat dus eigenlijk een beetje op een hakje. Ik zal er eens een foto van maken, dan kan je het zien.

@Berdien: Bij ons gaat het nu ook beter, maar Galatino blijft bij het uit de stal komen ook enkele passen manken... Dit is gewoon stijf zijn? Het gaat snel over, maar ik heb nooit echt geweten hoe erg dit is... Ik wou dat ik wist hoeveel pijn hij precies had!
Hij mankt nu wel niet meer bij het draven, dat is al iets.

We twijfelen ook nog een beetje over wat hij precies heeft : de vorige eigenaar zegt dat hij hoefkatrol heeft volgens de dierenarts, maar denkt zelf eerder dat hij artrose heeft omdat hij zo stijf is in het begin en ook supergoed reageert op glucosamine producten, die hij daar ook altijd kreeg en zijn moeder had ook artrose. Maar ja, hij reageert ook goed op het beslag wat goed zou helpen bij hoefkatrol. We moeten nog foto's laten maken zodat we zeker zijn.

Hoe staan jullie trouwens tegenover beslag? Wanneer ik er nog maar het kleinste woordje over zeg, krijg ik al meteen bakken kritiek! Ik was zo blij dat hij goed liep, maar ik heb soms echt het gevoel dat mensen denken dat ik hem mishandel door hem op ijzers te zetten. Ik zie hem nu echt niet zonder ijzers lopen, dan zijn we weer terug bij af denk ik.
Iemand die hier ervaring mee heeft? Een artrose paard van ijzers afhalen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:35

mijn paard loopt zonder ijzers of met gewoon beslag kreupel
hij staat op soort van break-over door de smid zelf gesmeed met leertje en siliconen ertussen
loopt sinds dit beslag niet meer kreupel *\o/*

paard heeft aan beide kogels voor forse artrose

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:12

Kan jij de dierenarts niet bellen voor de foto's en laten beoordelen door je eigen dierenarts?
Hoef katrol is ook heftig.
Of misschien wel beide....

Hier vierkant op ijzers omdat ik veel buiten rij.
Voor zit een zooltje tussen.
Loopt er goed op.

Kijk gewoon naar je paard.
Voor de 1 werkt dit en voor de ander weer wat anders.
Lorenz was van de week weer lekker gemasseerd. Zijn rug was wel wat gevoelig met masseren.
Vind het allemaal erg moeilijk.
Keuzes, keuzes.
Omdat stil zetten ook niet goed is.
Hij loopt verder regelmatig en is echt super in zijn doen.

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:37

:( |( ;( Hij heeft net zijn beide ijzers er onder uit getrapt... Stond met een veulens in de wei en ze hadden iets teveel plezier :\ Hoefsmid kan vrijdag pas komen, maar nu staat hij natuurlijk weer lekker mank... Het ging net zo goed -O-

@mirgino: de mijne heeft (had |( ) hetzelfde beslag, maar dan met rubber. Leer was niet genoeg voor hem.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:22

Galatino schreef:
:( |( ;( Hij heeft net zijn beide ijzers er onder uit getrapt... Stond met een veulens in de wei en ze hadden iets teveel plezier :\ Hoefsmid kan vrijdag pas komen, maar nu staat hij natuurlijk weer lekker mank... Het ging net zo goed -O-

@mirgino: de mijne heeft (had |( ) hetzelfde beslag, maar dan met rubber. Leer was niet genoeg voor hem.

is rubber nog meer veerbaar?

ik weet het verschil niet....

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:25

Ik heb ook ervaring met divers beslag.
Mijn haflinger heeft zeker 2 jaar op break over beslag gestaan en daar liep hij super mee. Op een gegeven moment ging het weer slechter.
Toen zijn we een stapje verder gegaan en hebben we er nog een extra zooltje met siliconen gevuld bij gedaan. Met het idee dat dit beter zou dempen en hem zou helpen. Helaas maakte dit geen verschil.

Uiteindelijk was er qua beslag geen andere optie meer en heb ik 'm helemaal van t beslag afgehaald. Hoefsmid heeft wel zijn teen altijd wat ronder gevijld zodat dat wel hielp voor het afrollen.

Hij moest hier een periode aan wennen maar toen de hoeven eenmaal weer hard waren liep hij weer super goed.
Zelf heb ik altijd het idee gehad dat het juiste supplement en de 24/7 vrije beweging hem veel meer goed hebben gedaan dan het verschillende beslag.

Maar het is idd zo verschillend per paard. Je moet echt proberen en blijven proberen om erachter te komen waar jou paard het goed op doet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:22

linnie050: merrie is 25-26 dus dat gaat ook niet meer opschieten... Ze krijgt elke dag een supplement. Wel ga ik dat per vandaag veranderen, ze gaat weer op de duivelsklauw, ander supplement en souplesse mix van de PD. Als dat niet helpt dan vermoed ik dat ze artritis heeft, dus dat er weer een ontsteking ergens zit. Vreemde is dat het nou in haar voorbenen lijkt te zitten, terwijl het eerder haar achterbenen waren. Meh. Als nieuwe supplement etc niet helpt dan gaat ze aan de metacam om te kijken of er inderdaad een ontsteking zit en het daarna beter gaat. Zo niet, dan.... einde verhaal ;( Ze is niet kreupel, red zich prima maar wel heel stijf. Duidelijk niet comfortabel, en ik wil wel dat ze zo comfortabel mogelijk haar laatste maanden, jaren? (weken?! ;( ) door komt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:27

Ja dat snap ik goed Berdien

Heel moeilijk allemaal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:00

Vandaag scheurde ze overig in volle vaart (en niet kreupel!) op haar bakje eten af :roll: Verrotte is ook dat ze verder kern- en kerngezond is. Haar snoetje wordt steeds grijzer :+: maar afgezien daarvan staat er echt geen oud paard in de wei :n Alleen, die beentjes he...

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:12

@mirgino: volgens mijn hoefsmid geeft rubber niet echt meer demping, maar het zooltje dat hij er onder heeft zitten is wel dikker dan het leren wat hij eerst had, en het loopt ook een beetje op. Dus dat verschilt wel en doet veel voor hem.

@story: hoe lang heeft het geduurd voor hij hier aan gewoon was? Voor zijn hoeven terug hard waren?
Als hij geen ijzers heeft, kan hij er ze ook niet onder uit trappen ;) Hebben we daar al geen probleem mee :) Eens vragen aan de smid of het haalbaar is, zonder hem te lang pijn te doen zeg maar. Want nu is hij echt enorm kreupel...

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:30

Ongeveer een maand was dat geloof ik. Rustig opgebouwd met stappen op het harde. In de paddock of weide was het niet zo'n probleem maar voornamelijk de harde ondergronden.

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:24

En mankte hij fel? Galatino mankt nu echt enorm hard, niet om aan te zien eigenlijk...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:44

Galatino schreef:
Iemand die hier ervaring mee heeft? Een artrose paard van ijzers afhalen?

Hier staan drie stokoude paarden. 23, 25 en 28 en een wedstrijd paard van 10 jaar. Die van 23 heeft artrose, staat al sinds haar 17e met pensioen omdat ze te vaak werd afgekeurd voor endurance wedstrijden. Is nu van de ijzers, ik ben bezig haar hoeven, die toch wel zwaar aangetast waren door de ijzers, weer goed te krijgen. Ze had een compleet weggedrukte straal en samengeknepen hielen. Dus geen enkele schokdemping meer, ook niet als de ijzers eraf waren. Nu openen de hielen zich steeds meer en maakt de straal weer contact met de grond en is de straal ook weer wat breder geworden en heeft z'n dragende functie weer opgepakt. Het zelfgenezend vermogen van een paardenhoef is enorm, zelfs op deze leeftijd. Dit paard is nu weer te berijden en we overwegen haar zelfs weer een keertje in te schrijven voor een klasse 1.

Het paard van 25 heeft dusdanige artrose dat ze een enigszins krom voorbeen heeft, maar hier heeft ze verder geen pijn aan. Ook deze staat nu zonder ijzers, ik bekap haar regelmatig. De hoeven herstellen weer redelijk van de ijzers en ze heeft haar natuurlijke schokdemping weer terug. Prima straal. Dit paard is weer helemaal vrolijk met rijden, ze vindt het het leukst om in knetterharde draf over het asfalt te scheuren. Even was ik bang dat ze de dag erna zere poten zou hebben, maar niets daarvan. Voor haar wil ik voor de zekerheid wel hoefschoenen aanschaffen, zodat ze wat extra schokdemping heeft, eventueel met inlegpads erin. Maar zoals ze nu loopt heeft ze het eigenlijk niet nodig. Jammer genoeg zal ze met het kromme voorbeen voor een wedstrijd nooit meer goedgekeurd kunnen worden, maar ze loopt niet kreupel en zou met alle lol nog een klasse 1 rit kunnen uitlopen.

De ijslander van 28 mankeert niks, behalve een slecht gebit en heeft gelukkig ook geen artrose.

Voordeel is wel dat deze paarden hun hele leven buiten hebben gewoond zonder stal en veel beweging hebben gehad. Dat is hun redding geweest en heeft de schade nog enigszins beperkt.

De eigenaar was in de veronderstelling dat ijzers nodig waren omdat hij drie vier keer per week de wedstrijdpaarden traint. Na vijf weken waren de ijzers gesleten tot messen zo dun, daardoor denken veel mensen dat een hoef dus ook wel zo snel zal slijten, maar dat is niet zo. Nu staan alle paarden zonder ijzers, en ondanks het vele rijden, moet er om de week nog steeds bekapt worden. De groei van de hoeven overstijgt nog steeds de slijtage. Maar let op dit kan dus alleen als je paard niet op stal staat.

Een jonger paard, 10, heeft ook beginnende artrose en bovendien verbening van het hoefkraakbeen. Daarnaast had hij eerst een peesblessure en toen hij daar van hersteld was een gebroken hoefbeen. Advies was inslapen. Eigenaar heeft doorgezet. In een later stadium kwam ik erbij, heb ik hem goed bekapt en nu loopt hij ook weer wekelijks over het asfalt. Heeft wat korte opstartproblemen, maar na een minuut of vijf loopt hij ook weer keurig regelmatig. Hij kan nu nog geen hoefschoenen aan, omdat zijn hoeven nog misvormd zijn, dus pas als de vorm normaal is zou dat kunnen, maar ik denk niet dat hij het nodig zal hebben, hooguit voor wedstrijden.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:42

Ik kom hier ook even binnenvallen. Lees wel regelmatig mee, maar heb nog niet gereageerd. Ik heb een paard met HKO, oude peesblessures en een atroseknie rechtsvoor. Ik heb ook nog een ander paard met PPID trouwens, lees overal wel een beetje mee, maar reageer alleen actief in het HKO topic. Is niet bij te houden anders :+

Ik heb het idee dat mijn paard het meeste last heeft van die atroseknie. Van de winter was ze een periode slecht, en daar kwam ze ook niet echt vlot weer uit. Nu, eindelijk, doet ze het weer goed. Ze staat eigenlijk altijd 24/7 buiten, maar als het erg nat is op de weide staat ze ook wel eens een periode binnen, en dan overdag natuurlijk wel zo veel mogelijk eruit.

Heeft iemand van jullie ervaring met creme's/zalven oid? Puur om te verzachten en om het gewricht warm te houden en mogelijk ook de doorbloeding te bevorderen? Misschien Midalgan ofzo? Verschil nu het warmer is buiten met afgelopen winter, en hoe ze loopt is nogal groot. Ik zit gewoon te zoeken naar hoe ik het haar zo aangenaam mogelijk kan maken. Als ik haar nog een winter in laat gaan. Erg lastig dilemma...

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:49

Arabesk schreef:
Is nu van de ijzers, ik ben bezig haar hoeven, die toch wel zwaar aangetast waren door de ijzers, weer goed te krijgen. Ze had een compleet weggedrukte straal en samengeknepen hielen. Dus geen enkele schokdemping meer, ook niet als de ijzers eraf waren. Nu openen de hielen zich steeds meer en maakt de straal weer contact met de grond en is de straal ook weer wat breder geworden en heeft z'n dragende functie weer opgepakt. Het zelfgenezend vermogen van een paardenhoef is enorm, zelfs op deze leeftijd.

En hoe lang duurt dit ongeveer? Ik vind het allemaal zo interessant met die hoefjes altijd :D
Als je de ijzers er van af haalt, manken de meeste paarden dan hard? Hoe lang voor de hoeven terug mooi hard zijn en niet meer zo gevoelig?
Galatino's hoeven waren toen we hem pas hadden ook niet in orde. Omdat hij linksvoor last heeft, belast hij zijn rechtse voet met grazen enzo veel meer, waardoor die teen verder naar voor groeit. Gelukkig begint dat al wat te beteren, want daar had hij echt wel last van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:10

Reiziger, je bereikt waarschijnlijk veel meer met een supplement met glucosamine of gelatinaat als met smeersels.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:42

Dat verschilt per paard, gek genoeg konden de oudjes zo over op natuurlijk bekappen, stonden al wel eeen tijd ijzerloos. De jongere draver heeft wel veel ellende gehad, bij het bekappen vond ik allemaal zoolkneuzingen. met al deze paarden ben ik begonnen in november nu is het ongeveer een half jaar later

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:53

Twee weken geleden is mijn DA/osteopaat geweest voor mijn 24 jarige ruin met artrose in de knie.
Hij heeft botwoekeringen en ontlast het been geregeld.
Ze heeft hem helemaal losgemaakt en hij heeft voor 7 dagen ontstekingsremmers gehad.
Dat heeft hem goed gedaan. Alleen vond ik hem vandaag wat moelijker overeind komen na het rollen. Kan natuurlijk toeval zijn, hij bleef een paar secondes op zijn achterste zitten om dat toch redelijk vlot weer overeind te komen.

Verder krijgt hij gluco+msm van pharma horse erbij.

Heeft iemand hier nog ervaringen met bepaalde kruidenmengsels? Curcuma? Of homeopathie? Producten van PUUR?

Hij loopt 24u/24u buiten, kan kiezen tussen stal, weide en zand.

Is natuurlijk bekapt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:40

Boswellia wordt in engeland veel gegeven aan paarden als ontstekingsremmer. Kurkuma zal misschien een beetje vergelijkbaar zijn ermee ? Zelfde geldt voor gember, daarvan hoor je weer veel meer in duitsland.
Producten van Puur zijn waarschijnlijk de glucosamine producten ? Of bedoel je wat anders ?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:37

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, en heb ook verdenkingen op artrose bij mijn pony. Vandaar dat het me handig lijkt om hier mee te lezen.
Binnenkort word mijn pony door de dierenarts onderzocht, dus dan weet ik pas hoe en wat.
Ik zal het topic nog door lezen, maar als iemand al goede tips heeft of mij een beetje wijs kan maken in het artrose gebeuren, dan heel graag! (Ben natuurlijk ook al wat informatie op internet aan het zoeken en doornemen.) :)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:04