Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:12

_Saida_ schreef:
nombrado schreef:
moet je maar even nalezen
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm
staat een voorbeeld, van te hoge hielen en lage (volgens hun goede) hielen.
gezien hoe het hoefbeen in de hoef getekend is, hoef ik het allebei niet :D

Dit is een voorbeeld.
Nergens staat dat bij alle paarden de gehele hiel weg gehaald moet worden.
Een goed natuurlijk bekapper kijkt naar de stand, en houdt rekening hiermee.
En als er al iets van de hiel af moet, dan wordt dat met kleine stukjes tegelijk gedaan.
Wanneer in 1x de hiel (flink of helemaal) wordt weg gehaald is het vragen om problemen.

nombrado schreef:
kzal eens even de wilde paarden in de campo van spanje opsnorren (als ik die foto nog kan vinden)
daar groeien ze op , op 1200 ha rots en berg/zand/weiland gronden. staan allemaal stijl op de voeten (nooit bekapt) omdat hun beenstand voetas dit zo verlangt. De hoeven zijn ook smaller (hier noemen ze het nauwer , met een stempel naar negatief) maar deze paarden hebben dit nodig en is hun vorm. ze kunnen er prima mee uit de voeten.
je ziet er zeker geen mustangrol of kwartierboogjes in de hoeven

Ik begrijp niet wat je daarmee wilt aantonen?
Dat die paarden zo op hun hoeven staan zegt niets over hoe jouw paarden op de hoeven behoren te staan...

kan jij mij een stukje op die site laten zien, dat er naar de voetas, beenstand gekeken moet worden? Ik kan het nl nergens vinden :+
er wordt alleen over hoef en hoe een mustang voet eruit ziet laten zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:18

_Saida_ schreef:
nombrado schreef:
brokkelen niet, lange hoeven alleen als ze naar de smid moeten.. :D
flairs alleen als ze scheef bekapt waren door de smid.
is ook logisch, als de stand van het been scheef boven de hoef staat, krijg je een verkeerde druk op de voet, dus krijg je flairs, want de beenstand wil nu eenmaal die vorm die er bij past.

Dus bij jouw paarden wordt er, elke keer als ze worden bekapt, een (paar) cm. vanaf gehaald, waardoor ze weer moeten wennen aan de kortere hoeven, en eventueel bijgewerkte stand.
Flairs, scheuren en brokkels ontstaan meestal wanneer de hoefwand voorbij de zool is gegroeid, en ze dus steunen op de hoefwand.
De stand van de hoeven worden mede dan bepaald door de slijtage.
Dus leunt jouw paard op de binnenkant van de hoeven, dan zal de hoefwand daar ook het snelst slijten. (wanneer ze natuurlijk de kans krijgen door ook op het harde te lopen)

als ze bekapt worden, en ze staan goed op de voeten gezien de voetas en beenstand, gaat er een stukje af....nooit een paar cm ;) , is niet nodig....
veelal is de teen harder gegroeid dan de hiel. Dus daar gaat ietsie meer vanaf dan de hiel om de stand weer juist te krijgen.
slijten doen ze nauwelijks bij mij.....,ze lopen geen 60 km per dag op harde bodem.
1 keertje buitenritje in de week, is alles.

de stand van de hoef kan dus NIET bepaald worden door de slijtage, omdat de paarden daarvoor te weinig op harde bodem bewegen.
als de hoef aan 1 kant scheef is , is het belangrijk de beenstand te checken, of die stand verlangt wordt door de de stand, en dit in ere te houden.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:55

Ilse_123 schreef:
Ik heb een 6 jarige ruin die nog nooit ijzers heeft gehad, en zijn hoeven zijn eigenlijk altijd een beetje vervelend geweest. De smid komt elke 10 weken en dan ziet het er gedurende...2 weken goed uit, daarna gaat het brokkelen. Hij komt elke dag buiten, in de paddock of in het weiland. Verder rijd ik met hem op een gewone bak bodem. Hij loopt dus alleen op harde ondergrond als hij van het weiland naar de stal moet en andersom, en als we een stukje erf wandelen.
Wat kan ik hieraan doen? Ik wil liever geen ijzers omdat ik het onnatuurlijk vind en omdat het zo glijd.
Ik zal morgen wat foto's posten.

Vermoedelijk zijn de wanden gewoon te lang, en dan krijg je flairs en brokkelt het af;)
Als ik zie hoe razend snel dat allemaal groeit bij mijn paard(en) en als ze dan een periode wat minder op straat lopen moet het nog meer bijgehouden worden.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:16

Voor wie het vergeten was... :) de DVD serie van Pete Ramey heet Under the Horse.

Linkie:

http://hoofrehab.com/underthehorse.htm

En het is een leerzame en dikke aanrader voor iedereen die meer zou willen weten over zo goed mogelijk bekappen.

Niemand hoeft klakkeloos een bepaalde stroming te volgen, nee, maar je hebt als eigenaar wél de plicht om het allerbeste voor je paard te willen. Maar dan moet je jezelf er wel in verdiept hebben he?

Persoonlijk vind ik het zelf onderhouden van onze eigen paardenvoeten gewoon leuk om te doen. Nooit meer brokkels of flares.
Omdat, als je in NL etc. woont, je het lekker thuis, op je gemakje, stressloos, 1 x per week of zo zelf kunt doen. Heerlijk toch?

Toelichting: Met in NL wonen bedoel ik: omdat de veel hardere ondergrond hier in Portugal ervoor zorgt dat ik nog maar nauwelijks iets hoef te doen. Natuurlijke slijtage + aangroei is nagenoeg in balans..... wat uiteraard nog weer veel beter is. :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:46

nombrado schreef:
Ilse_123 schreef:
Allereerst wil ik even zeggen dat ik echt nul weet over hoeven, ik zie wanneer ze te lang zijn, maar daarmee houd het ook op.

Ik heb een 6 jarige ruin die nog nooit ijzers heeft gehad, en zijn hoeven zijn eigenlijk altijd een beetje vervelend geweest. De smid komt elke 10 weken en dan ziet het er gedurende...2 weken goed uit, daarna gaat het brokkelen. Hij komt elke dag buiten, in de paddock of in het weiland. Verder rijd ik met hem op een gewone bak bodem. Hij loopt dus alleen op harde ondergrond als hij van het weiland naar de stal moet en andersom, en als we een stukje erf wandelen.
Wat kan ik hieraan doen? Ik wil liever geen ijzers omdat ik het onnatuurlijk vind en omdat het zo glijd.
Ik zal morgen wat foto's posten.

het kunnen 2 dingen zijn:
of je smid bekapt hem niet de juiste stand, zodat zijn hoeven willen corrigeren wb zijn beenstand en afwikkeling
of, het is een voedingsprobleem (tekort aan iets) wat voer je je paard?

dat eerste zou kunnen, zijn achter hoeven staan uitwijkend van elkaar en zijn voorhoeven staan een beetje naar elkaar toe (ik haal de termen altijd door elkaar).
hij krijgt 3 kilo brokkies, een lading voordroog en hij staat verder op gras. Na het rijden krijgtie een handje slobber of een beetje zwarte haver mix van subli.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:55

Ilse_123 schreef:
_Saida_ schreef:
Wanneer je zelf de hoeven kunt bijhouden, dan blijven ze eruit zien als wanneer ze net zijn bekapt, en zul je weinig problemen meer hebben.
Ik zou zeggen; doe de cursus en zoek een goede natuurlijk bekapper! ;)

pff.. dat is nogal iets, ik weet dat mijn vorige instructrice ook zelf de hoeven bijhield... maar waar vind je ze, hoe kan je bepalen of ze goed zijn ennum... wat kost het? ik ben op het moment namelijk ook bezig met mijn rijbewijs :+

elke week een stukje vijlen is natuurlijk not done? ookal volg je gewoon de vorm van de hoeven en zorg je dat ze gewoon niet oneven worden?

Op www.hoefnatuurlijk.nl kun je veel vinden :)
Mijn bekapster komt voor 25 euro inclusief reiskosten mijn ijsco bekappen.
En, elke week vijlen kan best hoor, als je paards' hoeven snel groeien kan je er steeds best wel wat afvijlen,
die van mijn ijsco groeien vrij langzaam en daar hoef ik alleen eventuele flipjes eraf te vijlen na een lange rit :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:55

countrygirl schreef:
Voor wie het vergeten was... :) de DVD serie van Pete Ramey heet Under the Horse.

Linkie:

http://hoofrehab.com/underthehorse.htm

En het is een leerzame en dikke aanrader voor iedereen die meer zou willen weten over zo goed mogelijk bekappen.

Die had ik inderdaad ook al aangeraden, súper DVD serie, echt enorm leerzaam en leuk! :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:10

@ Slofje ;
mijn hoefsmid doet ook voor 25 euro, alleen ik heb niet zon zin om die elke 2 weken te laten opdraven :+ ,
kan er niks foutgaan met zelf een beetje bijvijlen? Het klinkt heel onschuldig, maar niet dat ik straks heel zijn hoeven verpest.
over natuurlijk bekappen heb ik trouwens heel erg veel slechts gehoord...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:19

Ilse_123 schreef:
@ Slofje ;
mijn hoefsmid doet ook voor 25 euro, alleen ik heb niet zon zin om die elke 2 weken te laten opdraven :+ ,
kan er niks foutgaan met zelf een beetje bijvijlen? Het klinkt heel onschuldig, maar niet dat ik straks heel zijn hoeven verpest.

hier staat veel info
http://www.hoofcare.nl/
verder kan je checken onder je postcode bij
http://www.hoefsmedenvereniging.nl/
die hebben veelal een goede opleiding gehad, en behoren dus de beenstanden en hoefproblemen te weten.
als je een goed hebt, is bijvijlen niet echt nodig...zeker niet na 2 weken al.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:37

nombrado schreef:
Ilse_123 schreef:
@ Slofje ;

hier staat veel info
die hebben veelal een goede opleiding gehad, en behoren dus de beenstanden en hoefproblemen te weten.

maar de hoefsmid die ik nu heb doet bijna alle paarden op stal... en die hebben geen last van brokkelen.

GaelleS

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:40

Dus als een paard goed beslagen wordt dan gaat die hoef plotseling minder snel groeien ? :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:35

_Saida_ schreef:
Cowgirl schreef:
Mijn fjord ontwikkelt juist wel flairs op zachte bodem, krijgt platvoeten en er breken stukken af.

Ook wanneer je de hoefwand gelijk hebt aan de zool, en afgerond?

Nee dan niet. Maar ik ging er hier even vanuit wat er zou gebeuren als er niks aan gedaan word.
Nu houd ik het zelf bij en groeien de flairs er al aardig uit en ik hoop dan ook dat ze helemaal verdwijnen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:36

Mijn paardje haar voeten (merrie, 5jaar):
Afbeelding
Afbeelding

En nieuw paardje, ruin van 13-14. Paar dagen geleden van de ijzers afgehaald. Smalle (bijgesneden) stralen en hoge hielen, beetje samengeknepen ? Volgende week komt er iemand naar kijken. Hij loopt normaal, ook over asfalt enzo. Hiermee dierf ik nog niet over die rotte kiezelsteentjes :P
Afbeelding

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:05

Mooie voetjes hierboven zeg!
Onderste lijken me niet heel problematisch wanneer ze goed bekapt en bijgehouden gaan worden.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:35

Danke :D Nee he, hoe lang zou het duren voor die straal weer helemaal normaal is eigenlijk?
Ohja, rechtsachter bij merrie zit zo een spleet tussen de hoefwand en zool, zat schimmel in heeft bekapper er komen uithalen ..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:18

ik vind de beenstand zo niet correct
onderkant van de voet zegt me niet zo veel
heb je nog foto's van de voorzijde, en de zijkant (hele paard)?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:05

Nee die heb ik niet. Beenstand wordt niet naar gekeken, en op de foto's waar de hele hoef op te zien is staat ze op een helling en kasseien, lijkt mij logisch dat er daar niet veel op te zien valt, was vooral voor een beetje het idee hoe de zijkant enzo eruit ziet. Of gaat het over de onderste?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:29

nombrado schreef:
ik vind de beenstand zo niet correct
onderkant van de voet zegt me niet zo veel
heb je nog foto's van de voorzijde, en de zijkant (hele paard)?

Ik dacht precies hetzelfde. Vind wel de witte lijn echt heel mooi strak (bovenste paard) zo hoort het volgens mij!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:45

Zo, beste standfoto in mijn bezit :P
http://tinypic.com/view.php?pic=11jnjgn&s=7
De wei loopt ook schuin en was toen lekker zompig :D Voor een vlakke harde ondergrond zou ik ze al in mijn living moeten zetten :p Of ergens anders naartoe gaan en dan iemand meesleuren voor foto's :)
Of haar benen nu correct zijn of niet volgens de normen, beest zit lekker in haar vel en is geweldig soepel. Hier komt niks van corrigerend beslag ofzo onder hoor!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:00

GaelleS schreef:
Zo, beste standfoto in mijn bezit :P
http://tinypic.com/view.php?pic=11jnjgn&s=7
De wei loopt ook schuin en was toen lekker zompig :D Voor een vlakke harde ondergrond zou ik ze al in mijn living moeten zetten :p Of ergens anders naartoe gaan en dan iemand meesleuren voor foto's :)
Of haar benen nu correct zijn of niet volgens de normen, beest zit lekker in haar vel en is geweldig soepel. Hier komt niks van corrigerend beslag ofzo onder hoor!

het gaat ook niet om corrigerend beslag. maar om de juiste hoefstand te maken die bij je paard horen.
Van hoe ik het kan beoordelen van je foto's aan de zijkant gezien, die eerste die je poste, hangt je paard een beetje teveel in de pezen achterin.
je ziet ook al een beetje dat de straal/teen verhouding niet helemaal klopt, dat kan inhouden dat de teen iets te lang, of de hiel iets te kort (net hoe je het ziet) is.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:06

Ik vind de straal groot en goed ontwikkeld :P Daar is nog nooit in gesneden geweest :D Teen korter zou je al in de zool zitten. Hiel wordt gelijk gemaakt met de straal, of net iets langer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:40

GaelleS schreef:
Ik vind de straal groot en goed ontwikkeld :P Daar is nog nooit in gesneden geweest :D Teen korter zou je al in de zool zitten. Hiel wordt gelijk gemaakt met de straal, of net iets langer.

als jij denkt dat dat goed is, moet je het zo laten toch? :j
ik dacht alleen dat je met een vraag kwam.
wel of niet gelijk aan de straal de hiel houden is de ideale (mensen) hoef proberen te maken.
helaas is geen een paard en hoef hetzelfde (net als bij de mens)
niet de onderkant is alleen belangrijk....

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:57

Zal ik zeker doen :P Ze crosst nog altijd vrolijk rond dus ik maak mij geen zorgen :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:47

nombrado schreef:
Ilse_123 schreef:
@ Slofje ;

hier staat veel info

Als je bij hoofcare.nl het verhaal over natuurlijk bekappen bekijkt, zie je een drama.
Maar wél een drama waarin de vent zélf begonnen is met bekappen en dat dus niet goed kan,
ipv een proffessional erbij te halen. T is allemaal mooi verdraaid.
Daarnaast ken ik meer bizar slechte verhalen over ijzers dan over natuurlijk bekappen (klassiek bekappen hoor ik ook veel goeds over, en heb een jaar of 5 verzorgpony's gehad die allemaal alleen klassiek bekapt waren en óók voor de kar anderhalf uur draafden.. Geen probleem voor ze :)
Mijn paard staat natuurllijk bekapt en ik zweer erbij zolang je ook de omstandigheden hebt waarin je je paard kan houden, 23 uur per dag in een stal is gewoon niets voor een paard, en dat zal z'n hoeven ook niet helpen.
Als je een NB-er laat komen, kun je daar wat informatie aan vragen om zelf een klein beetje bij te vijlen.
Je moet natuurlijk niet er op los vijlen en niet weten wat je doet, maar als je weet hoe je moet vijlen, wáár je moet vijlen en hoeveel..
Ik vind het een zeer prettige manier van bekappen, ook omdat mijn paard er het toch heel erg duidelijk beter op doet dan op klassiek bekapte hoeven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:08

Moet je bij hoofcare ook eens kijken wat voor drama poten ze binnen krijgen waar een ijzer onder getimmert zit.
Dan staat de stand zo'n beetje 1 tegen 100.

Ze leveren ook wel goed werk hoor maar door het verhaal van de hoefschoenen ben ik wel anders tegen deze mensen gaan aankijken.
Ze brengen dat zo alsof elke hoefschoen verkeerd is. Al ik de verkeerde schoenen koop ga ik ook niet terug naar de winkel en tegen de verkoper zeuren dat ik blaren heb gekregen.