[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silly29

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:59

@Silly29; je kunt je andere shetje in ieder geval in de gaten houden voor wat betreft haar conditie. Zorg dat ze niet te dik wordt, en hou haar nek ook een beetje in de gaten. Pony's en paarden met een speknek vallen vaak binnen de risicogroep, duidt namelijk op (neiging tot) vetzucht. Als je andere pony al een speknek heeft, controleer dan regelmatig of de nek wel mooi zacht is, harde nekken zitten in de gevarenzone. Dus; hou je andere pony in de gaten dat ze niet te dik wordt en controleer af en toe de nek eens. Dit moet je trouwens wel altijd in dezelfde positie doen; dus niet de ene keer met het hoofd omhoog en de andere keer met de neus aan de grond, dat geeft een vertekend beeld.[/quote]

Ik ga haar zeker in de gaten houden. Maar is er dan iets wat je kunt doen om hoefbevangenheid te voorkomen? Buiten dat ze natuurlijk niet te veel te eten mogen krijgen? Als er beginnende tekenen zijn, kun je het dan nog afremmen? Of is er geen stoppen meer aan, als dat proces zich eenmaal in gang gezet heeft in het lichaam?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:51

Als je denkt dat ze tegen bevangenheid aanzit kun je volgens mij niet veel doen. Zorgen dat ze alleen oud hooi eten en andere toevoegingen even stopzetten. Ik zou in dat geval een magnesiumkuurtje geven, maar dat komt omdat mijn shetter zeer waarschijnlijk door een magnesiumtekort bevangen is geworden.

Horen de tanden recht op elkaar te staan? dacht dat er bij grietje een stukje tussen zit, maar kon het niet goed zien omdat ze haar lip niet omhoog wou houden. De harde manenkam is trouwens weg, heeft ze altijd gehad.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:08

Ik heb inderdaad een zakje magnesium besteld. Wil dat wel eens proberen. Heb gelezen dat het geen kwaad kan, maar van de andere kant ben ik ook bang om zelf te gaan dokteren.
Hoop maar dat zij niet hoefbevangen wordt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:11

Isabella heeft nooit een harde manenkam gehad, maar wel "bulten" op de billen. Die heeft ze nog altijd. Denk niet dat die ooit weg zullen gaan (zal ook wel beetje haar bouw zijn zullen we maar zeggen Haha!)

@voor Grietje kun je een paardentandarts laten komen voor de zekerheid. Ik weet een goede hier in de buurt (zal je PB-en) die in ieder geval ook een klem voor shetlanders heeft Haha!
Vijlen kostte mij de vorige keer 20 euro incl. voorrijkosten. Isabella at toen ook wat moeilijk en ik dacht dat er wat mis was. Viel mee, maar madame had een hard stukje (bast of stukje stro oid) dwars tussen haar kiezen zitten (hoe krijgt ze het voor elkaar haha). Dat prikte steeds irritant in haar wang en ik kreeg het er niet uit omdat het te ver achter in haar mond zat. Jack trok het er zo uit Haha! Pony blij, ik blij.

@Silly29:
Niet iedere pony wordt bevangen van op gras staan (gelukkig niet; dan zouden er heel wat bevangen staan). Ze moeten er wel wat aanleg voor hebben. Heb je mijn stukje over EMS ook gelezen? (http://www.home.versatel.nl/remcodo/bevangenems.html)

En ja mijn weitje is al zo'n 10 jaar oud. Een stukje is nog maar 3 jaar en dat is inderdaad ook nog niet zo mooi en stevig (trekt ze vaak ook pollen uit). Dat stukje gebruik ik nu voor stripbegrazing.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:31

Dat is goed Ja
Kan sowieso nooit kwaad om er eens een tandarts bij te halen. Mijn dierenarts is ook tandarts, maar die rekent volgens mij wel iets meer Nagelbijten / Gniffelen

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:45

@Isapaardje:
Ik heb je hele website met interesse gelezen. Mijn complimenten trouwens! Knipoog

Voor degenen die hun paardjes hooi bijvoeren, hoe vaak, en hoeveel hooi geven jullie?

Ik ben dus absoluut niet gewend om ze in de zomer bij te voeren. Dus ik doe eigenlijk maar wat. De wei is nu dus echt heel kaal, staat bijna geen grassprietje meer in. Dus moeten ze wel wat anders hebben om op te knabbelen.

Ik heb van die hooinetten zodat ze wat langer iets te doen hebben. En vanmorgen tijdens het modderuurtje met hoefbevangen shet, heb ik ze allebei een hele zak gegeven. Is dat teveel?

Dat wil ik dan vanavond nog een keer doen. Hooi kan niet zoveel kwaad toch? En hun darmen moeten wel in beweging blijven.
Ik vind dierenartsen ook altijd zo spraakzaam. "Geef ze maar hooi". Maar hoe vaak, en hoeveel! Tenminste, de dierenartsen die ik hier over de vloer heb gehad, zijn allemaal niet echt communicatief. Daar moet je de adviezen echt uit trekken en zelf vragen stellen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:22

Ik geef nu sinds bijna twee jaar continu hooi bij, bevalt me erg goed.
Zeker nu ze niet meer continu op gras staan (dan moet je wel natuurlijk).
Mijn twee shetjes krijgen twee keer per dag een halve tot een hele plak hooi (van kleine baaltjes). Ligt eraan wie er voert Lachen En soms 's avonds nog een flinke lok. Ze staan overdag een uur of zes in de wei, Aurora met masker.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:22

Ik geef per pony 3 plakken per dag, wel redelijke kwaliteit hooi. Als ik meer geef, gaan ze er mee knoeien en laten ze alles liggen.

Als je wat ouder hooi hebt, maakt het niet uit dat je veel voert, maar als het vol met voedingsstoffen zit (vers hooi dus), dan kan het natuurlijk fout gaan.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:49

Het hooi wat ik geef is van vorig jaar. Het is denk ik nu 1 jaar oud. Wordt dat al oud hooi genoemd?

Net weer in de modder gestaan met shetje. En daarna met ander shetje door de wei gewandeld tegen haar speknek! En toen liep hoefbevangen shetje in redelijke pas mee over!
Zie wel nog bij sommige passen dat ze dr hoef anders neerzet, waarschijnlijk omdat t pijn doet. Maar ik was al blij om deze vooruitgang te zien. Eerst bleef ze stokstijf op de plaats staan!

Ik vraag me af hoe het zal gaan als de pijnstillers volgende week op zijn. Maar als ze tegen die tijd nog steeds stijf loopt, dan bel ik de DA wel weer voor advies.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:52

Probeer de pijnstiller alvast langzaam af te bouwen als je merkt dat de pony beter gaat lopen. Het heeft geen zin om ze aan het rennen te krijgen op een pijnstiller. De kans dat ze dan nl. zichzelf blesseren (omdat ze geen pijn meer voelen) is aanwezig en zal de uiteindelijke duur van herstel verlengen. Langzaam afbouwen dus.

De hoeveelheid hooi ... tja dat is eigenlijk een lastige vraag om zo maar te beantwoorden. Het ligt er maar net aan wat voor hooi je hebt. Hooi van een jaar oud bevat wel al wat minder voedingswaarde dan hooi van dit jaar. Beste is hooi dat bijna op stro lijkt. Dat kun je vrijwel onbeperkt geven (wel verdelen over meerdere keren, want een shet eet gewoon alles ineens op wat je hem voorzet; honger of niet).

Ik voer 4x per dag een pluk hooi met 's avonds het meest voor de nacht. Dan krijgt ze nog een hand stro bij.
Hoeveel dat in totaal is, wisselt nog wel eens per dag, ook afhankelijk van wat ze verder nog gehad heeft aan gras of andere 'versnaperingen', maar ook afhankelijk van het weer (nu met de regen en wat meer kou krijgt ze meer dan met warmer droog weer, en als ze 'gewerkt' heeft krijgt ze ook wat meer dan wanneer ze een dagje heeft staan luieren).

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:53

Ik ga nu nog niet afbouwen, want ze loopt dan wel beter dan dinsdag, maar absoluut nog niet goed.
En rennen laat ik haar zeker niet. Ik dwing haar ook niet om te lopen. Behalve naar de modderpoel toe dan. De hoeveelheid pijnstiller die ze krijgt is volgens mij al niet zo groot. Ik heb zakjes met 1 mg erin, en ik moet haar 's morgens en 's avonds n half zakje geven.

Ik zie dat ze moeite heeft met zich te wenden. Dat is pijnlijk. En toen we nog niet wisten dat ze hoefbevangen was, hoorden we een soort gekraak in haar voet. Wat zou dat kunnen zijn? Zou dat het hoefbeen kunnen zijn wat aan het kantelen is? Dat mag ik toch hopen van niet. Toen ze zich net voorzichtig om probeerde te draaien hoorde ik dat gekraak ook. Iemand daar ervaring mee?

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:15

ben net weer bij mijn shet boy geweest en gelukkig gaat het nog steeds super met hem:D
heb is al meer dan een jaar geleden nu dat hij bevangen is geweest!
alleen dat gevoeligheid op kleine steentjes blijft hij houden...
ga denk ik toch maar eens nadenken over die hoefschoenen...
of zouden gewone ijzers ook al wat helpen???

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:24

Ik zou persoonlijk liever voor hoefschoenen gaan. Die doeje alleen aan als het nodig is

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:31

wat zou jij me aan raden dan capopjekop???

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:42

Ik gebruik ze niet, omdat die van mij gewoon goed loopt, maar isapaardje en geerke gebruiken ze. Zij kunnen er vast meer over vertellen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:36

Hai iedereen,
Ben echt al een tijdje niet meer geweest. Heb best druk enzo.
Heb gistere weer een foto topic geplaats van haf en kreeg ik de opmerking van iemand dat een korf zielig is.
Nou zit ik met een schuld gevoel terwijl ik weet dat het niet slecht is als hij hem om heeft. Nu staat hij niet alleen en kan hij gewoon sociaal zijn met andere paarden.
Zie hier de link
[ITP] Losgooi foto's van mijn kleintje

Verder gaat super met haf. Zijn conditie gaat echt vooruit en hij is ook al afgevallen volgens mensen op stal.
Wat jullie mening? Zie topic

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:56

mysa schreef:
geerke schreef:
En wat lees ik nu weer...doxycycline(een soort antibiotica,ik neem aan familie van de amoxilines,weet ik niet zeker..)
zou kunnen helpen bij hoefbevangenheid,ik neem aan in het begin stadium?weten jullie daar iets van?
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11589

Tja, vraag me ook af hoe dat nu precies werkt. Niet tegen bacteriën, want Laminitis is toch een a-septische ontsteking. Maar blijkbaar komen er tijdens het ontstekingsproces enzymen vrij, die MMP-enzymen, en ga je die tegen met antibiotica? Ben benieuwd wat er uit verder onderzoek komt.

Interessante link Geerke! Maar hoe het precies werkt is mij ook een vraag. Bij mijn weten kan antibiotica namelijk niet werken op enzymen. Die enzymen (MMP's) komen trouwens niet vrij bij het ontstekingsproces, maar breken de lamellen af, en veroorzaken zo indirect het ontstekingsproces.
Ben ook erg benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek! Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:27

capopjekop schreef:
Ik gebruik ze niet, omdat die van mij gewoon goed loopt, maar isapaardje en geerke gebruiken ze. Zij kunnen er vast meer over vertellen.

pablo is jammer genoeg beslagen...kan niet anders...isapaardje gebruikt hoefschoenen en gemske meen ik ook...naar mijn idee is dat toch beter dan ijzers

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:50

OohafoO schreef:
Hai iedereen,
Heb gistere weer een foto topic geplaats van haf en kreeg ik de opmerking van iemand dat een korf zielig is.
Nou zit ik met een schuld gevoel terwijl ik weet dat het niet slecht is als hij hem om heeft. Nu staat hij niet alleen en kan hij gewoon sociaal zijn met andere paarden.
Zie hier de link

Verder gaat super met haf. Zijn conditie gaat echt vooruit en hij is ook al afgevallen volgens mensen op stal.

Fijn dat het zo goed gaat, hij ziet er nu inderdaad niet veel te dik uit.
Enne, je trekt je toch zeker niks aan van iemand die al precies 1 serieus bericht op bokt heeft neergezet? Knipoog

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:53

trudel schreef:
ben net weer bij mijn shet boy geweest en gelukkig gaat het nog steeds super met hem:D
heb is al meer dan een jaar geleden nu dat hij bevangen is geweest!

Pling kijk even op de vorige blz daar heb ik je een uitgebreid antwoord gegeven Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:08

OohafoO schreef:
Hai iedereen,
Zie hier de link

hij ziet er goed uit hoor,hij heeft van die mooie appeltjes!
lekker laten praten....een korf is zielig...en hoefbevangenheid niet natuurlijk....goedemorgen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:18

silly29 schreef:
Ik ga nu nog niet afbouwen, want ze loopt dan wel beter dan dinsdag, maar absoluut nog niet goed.
En rennen laat ik haar zeker niet. Ik dwing haar ook niet om te lopen. Behalve naar de modderpoel toe dan. De hoeveelheid pijnstiller die ze krijgt is volgens mij al niet zo groot. Ik heb zakjes met 1 mg erin, en ik moet haar 's morgens en 's avonds n half zakje geven.

Lijkt niet veel, maar bute is behoorlijk krachtige pijnstiller. Met die zakjes is het wel handig afbouwen vond ik zelf. Ik ben begonnen met afbouwen toen ze tegen het punt kwam te willen gaan draven. Ben toen iedere keer als ze op dat punt kwam, een beetje minder gaan geven.

Citaat:
Ik zie dat ze moeite heeft met zich te wenden. Dat is pijnlijk. En toen we nog niet wisten dat ze hoefbevangen was, hoorden we een soort gekraak in haar voet. Wat zou dat kunnen zijn? Zou dat het hoefbeen kunnen zijn wat aan het kantelen is? Dat mag ik toch hopen van niet. Toen ze zich net voorzichtig om probeerde te draaien hoorde ik dat gekraak ook. Iemand daar ervaring mee?

Wenden, achteruit gaan, dat zijn inderdaad pijnlijke dingen.
Het kraken kunnen ook pezen zijn. Isabella had vorig jaar na de eerste rigoureuze bekapping bijna continu een hele nare "tik" in haar been. Mij is toen verteld dat dat de pees was, dus hou ik het daar maar op.
Ook in haar achterhand begon van alles te kraken op den duur en kon ik zelfs ook voelen als ik mijn hand op haar lendenen legde. De paarden nemen een behoorlijk geforceerde houding aan, dus alles komt 'onder spanning' te staan. Ik denk dus niet dat het het hoefbeen is dat je "hoort" zakken (het is nl. geen breuk, maar het loslaten van de lamellen van de hoefwand, waardoor het hoefbeen, dat in de hoefschoen hangt, geen houvast meer heeft en kan gaan 'draaien' onder kracht van de diepe hoefbeenbuiger).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:30

trudel schreef:

Ijzers hebben ze continu onder en hoefschoenen alleen indien nodig.
Als je maar af en toe over een pad steentjes moet zou ik zeker geen hoefijzers aanraden, omdat het paardje verder goed loopt (ben sowieso geen voorstander van hoefijzers, aangezien je toch gaat nagelen in de al wat zwakkere witte lijn en het hoefmechanisme wat meer gaat belemmeren; dus zie hoefijzers echt als een noodzakelijk kwaad).

Anders wordt het als ze continu, dus ook in hun leefomgeving, met pijn zouden lopen zonder hoefijzers. Maar dat is zo te lezen bij jou niet het geval, dus raad ik hoefschoenen aan.

Nu heb je bij een shet 'gelukkig' niet veel keus. Alles is te groot, op Easyboots en Smit-hoefschoenen na. De laatste worden op maat gemaakt en moeten dus worden aangemeten. Dat moet een speciale hoefsmid doen en kost uiteraard ook extra geld. Daarmee worden deze schoenen vrij duur.
De goedkoopste en makkelijkst aan te trekken schoenen zijn de easyboots. Maat pony of maat 000 (moet je even de hoef voor opmeten met een meetlint; zie onderstaande link voor maten:
https://www.easycareinc.com/Our_Boots/E ... izing.aspx)

Bij www.piafferuitersport.nl (even zoeken op easyboot) zijn ze het goedkoopst.

Ik heb beide schoenen voor Isabella en foto's en informatie staat op haar hoevensite:
http://www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:09

jee,isabella heeft een keurig voetje met een witte lijn zoals het hoort!
mooi duidelijk verhaal over hoefschoenen met mooie foto's erbij!weer complimentjes!
En ik heb er iets aan,want een vriend van mij heeft net een paard waar de hoeven heel langzaam van groeien,dus ik dacht aan hoefschoenen,gelukkig heb ik ze hier weleens gezien in de sportzaak.....gelukkig is het geen shet,dan zou het moeilijk worden hier in dit achtergebleven gebied...

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:39

@Isapaardje:
Bedankt voor je informatie! Hoelang heb jij die pijnstiller gebruikt? Ik heb voor 1 week zakjes gekregen. Als het daarna niet beter gaat, dan moest ik bellen.

Ik zit een beetje met een dillemma. Ik heb dus 2 shetjes. En ze staan samen in de wei. De ene is ook wat aan de dikke kant. Dus op zich niet zo erg als ze eens wat minder eet. Maar het weitje waarin ze nu samen staan, is nu echt heel schraal. Het is meer zand dan dat er nog gras in staat. En hier moeten ze dan nog een aantal dagen samen in staan. Shetje wat niet hoefbevangen is, zit de hele tijd heel hard te hinniken. En ze is chagerijnig omdat er niks meer te eten valt. Kan ik de wei niet n ienimienie beetje opschuiven zodat er n nieuw strookje gras bijkomt? (5 centimeter over 10 meter breedte) Of is dat voor hoefbevangen shetje funest?

En die stoppels die er nu staan, zijn die niet extra gevaarlijk? Daar zit toch juist het fructaan in opgeslagen?
Vriend en ik zitten n beetje met de handen in het haar. Waar mogen ze nu nog wel lopen, zonder er ziek van te worden? Moet het kort/schraal zijn, of juist langer zodat het fructaan verdeeld zit. Moeten ze naar binnen als het n bepaald weertype is, bijvoorbeeld als de zon heel hard schijnt en er n regenbui komt. We weten het even helemaal niet meer.