[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:29

Charaz schreef:
nicolanca schreef:
Heel veel sterkte Charaz, gaf de dierenarts ook aan wat hij als oorzaak vermoedde?

Sappos bedoel je denk ik? De mijne heeft PPID

Sorry, ja ik bedoel Sappos.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:32

Swift schreef:
Sappos schreef:
Helaas mag ik mij hier ook melden, een van mijn pony’s is vandaag hoefbevangen verklaard. Vorig jaar had ik een andere pony kreupel en vermoedde ik hb, bleek een hoefzweer te zijn, bij deze pony vermoedde ik een hoefzweer en werd het helaas bevangenheid. Dierenarts heeft Ascal en Metacam gegeven en eind van de week moet ie in ieder geval weer goed lopen. Ik ben oprecht doodsbang voor een slecht einde(doemdenker). Hoop dat ik van jullie kan leren.

Heel veel sterkte! Voor mij is heel nu bijna een week geleden dat door de dierenarts werd bevestigd dat mijn Haflinger hoefbevangen is en ik heb heel veel aan dit topic gehad.
Mag ik vragen waarom hij na een week weer goed moet lopen? Waar komt die tijdsspanne vandaan? Ik heb van mijn dierenarts helemaal geen tijdspad mee gekregen alleen maar een hele doos buut met de boodschap dat ik zelf maar in moest schatten wat hij nodig had...

Vanwege de metacam zou ie op moeten knappen. Hoor verhalen dat ze binnen een paar uur goed moeten lopen dus heb een flink potje zitten janken omdat ie dat na een paar uur nog niet was. Grote nadeel aan mn pony is dat ie blind is door maanblindheid en dus eigenlijk nog nooit een dag in zn 11-jarige leven gewerkt heeft. Nu moet ik hem op gaan pakken als ie weer goed loopt om af te laten vallen.

Hoe gaat het na een week met jouw Haf?

Thanks Charaz!
Laatst bijgewerkt door Sappos op 01-03-21 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:33

Sappos schreef:
Helaas mag ik mij hier ook melden, een van mijn pony’s is vandaag hoefbevangen verklaard. Vorig jaar had ik een andere pony kreupel en vermoedde ik hb, bleek een hoefzweer te zijn, bij deze pony vermoedde ik een hoefzweer en werd het helaas bevangenheid. Dierenarts heeft Ascal en Metacam gegeven en eind van de week moet ie in ieder geval weer goed lopen. Ik ben oprecht doodsbang voor een slecht einde(doemdenker). Hoop dat ik van jullie kan leren.

Heel veel sterkte. Ik zat 3 weken terug in hetzelfde schuitje, ging ook van het ergste uit. Maar zojuist weer controle door de dierenarts en rechtuit en op de linkervolte weer goed. Rechtervoet nog iets gevoelig, rechter hoefje ook iets warm. Dus nog 8 dagen ontstekingsremmer. Maar ik mag weer 5 minuten draven op het zachte recht uit.

Het hoeft dus zeker niet altijd slecht af te lopen of ontzettend lang te duren!

Charaz

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:36

Bij ons is het nu 4 weken dat het weer prijs was, met de sneeuw had hij een dip en nu elke dag een beetje beter.

Na een paar uur goed lopen is met bevangenheid niet heel reeel imo. Mijn ervaring is dat het geleidelijk aan beter gaat.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:51

Sappos schreef:
Vanwege de metacam zou ie op moeten knappen. Hoor verhalen dat ze binnen een paar uur goed moeten lopen dus heb een flink potje zitten janken omdat ie dat na een paar uur nog niet was. Grote nadeel aan mn pony is dat ie blind is door maanblindheid en dus eigenlijk nog nooit een dag in zn 11-jarige leven gewerkt heeft. Nu moet ik hem op gaan pakken als ie weer goed loopt om af te laten vallen.

Hoe gaat het na een week met jouw Haf?

Thanks Charaz!

Jeetje binnen een paar uur... Die verwachting had ik helemaal niet, gelukkig maar want dan is het stress level helemaal niet te doen... Arme jij!
Die van mij liep de eerste dagen echt nog op eieren en loopt pas na zijn behandeling met bloedzuigers en acupunctuur van gisteren weer echt vlot en ruim. Maar hij kiest nu nog steeds voor het pad van rubbertegels dat we voor hem gemaakt hadden i.p.v. voor de verharding. Hij ligt nog steeds veel maar was vandaag wel voor het eerst weer de hele paddock door gewandeld en nam het initiatief tot spelen met de rest. Dat vond ik al heel wat eerlijk gezegd. Maar misschien zijn mijn verwachtingen juist te laag?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:05

Dat stelt mij wel een beetje gerust denk ik. Het is echt vreselijk om tegen zo’n kreupele pony aan te kijken. Ik weet dat ie heen en weer hobbelt en eet en drinkt. Spelen doet ie alleen door te bijten en met zn hoofd te slaan maar om vooral maar niet te hoeven lopen, liggen niet meer dan zijn gebruikelijke dutjes.

Bloedzuigers vind ik wel heel interessant. Had er nog nooit van gehoord in deze toepassing.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:19

Ja het is hartverscheurend om ze zo te zien.
Tristan loopt nu dus steeds meer ook gewoon zonder reden maar de eerste dagen was het lopen puur functioneel, naar de waterbak en de mestplek en verder niks...

Ik kwam in dit topic de positieve ervaringen met bloedzuigers tegen en heb me er suf over gelezen. Het sprak mij erg aan (ondanks dat het best een hoog jakkie gehalte heeft) en het lijkt hier ook een positief effect te hebben. Maar ik wil niet te vroeg juichen...
En hij heeft ook acupunctuur gehad op punten die met hoefbevangenheid in verband worden gebracht. Dat leek Tristan zelf ook erg prettig te vinden, de bloedzuigers was hij geen fan van...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:21

Ik vind binnen een paar uur weer goed lopen ook niet echt realistisch.. Die acute fase verloopt denk ik bij iedereen anders, maar ook daarna is het niet zo maar over. Bij mij heeft het weken en/of maanden geduurd om bijv. weer op t harde goed te lopen. Vaak komen er nog wel hoefzweren achter weg. Dus je bent voorlopig waarschijnlijk nog wel even zoet.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:35

Ik ben ook wel heel benieuwd naar jullie visie op het afbouwen van de buut.
Tristan staat nu op 2x 1 zakje buut per dag en was vandaag weer redelijk fanatiek aan het spelen met ook veel korte draaien op de voorhand (in het zand). Dat lijkt me niet persé het meest optimale... Hij moet zichzelf niet voorbij lopen omdat de pijn onderdrukt wordt maar hij moet natuurlijk ook niet lijden...
Aan de ene kant zou ik de buut het liefst zo snel mogelijk afbouwen om de mogelijke schade daarvan op zijn lijf zo veel mogelijk te beperken maar omdat buut ook ontstekingsremmend is wil ik ook weer niet te snel afbouwen.

Ik ga hier morgen uiteraard ook contact over opnemen met de dierenarts maar omdat die naar mijn idee niet genoeg adequate kennis over hoefbevangenheid heeft ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:42

Ik heb elke keer de kuur van 14 dagen gedaan en daarna afgebouwd per kwart zakje. Elke dag kijken hoe je paard erop reageert of er meer of minder bij moet.

Ontstekingsremmers heb je ook in andere vormen. Ik denk dan aan de bloedzuigers of bijv. kurkuma.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:56

Bedankt voor het meedenken Slmt9! Kurkuma is ook een goede tip, dank je wel! Daar ga ik ook meteen naar kijken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:48

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:03

Wat vreselijk naar zeg Sappos! Ik zag het eind vorig jaar ook best somber in. Pony werd hoefbevangen op 30 september en week later positief getest op PPID. Hier eerst op novacam gezet en dat hielp goed en snel maar zonder was hij weer erg slecht. Speciale hoefschoenen gehaald en deze hielpen maar kon hij niet 24/7 om houden want zijn hoeven worden erg snel week. Vervolgens op buut gezet, speciale ijzers met klei en zooltjes en daarna met siliconen. Denk dat hij pas na 14 weken van pijnstillers af was en het is pas sinds medio/ eind januari dat hij ook uit zichzelf rond draaft/ galoppeert voor kleine stukjes in de paddock.

Het is erg verschillend per paard hoe snel ze opknappen maar hou de moed erin :(:) paardje van mij heb ik afgelopen week voor eerst weer beetje aan de longe gehad en hij doet het nu goed, dat terwijl hij gezakt is en gekanteld (met hoefbeen).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:03

Pff wat een ellende hier allemaal :(:) vind hem tot nu toe niks opknappen in bijna 24 uur. Maar misschien moet ik er niet de hele tijd naar gaan zitten kijken want maak mezelf helemaal gek. Het idee dat dit nog maanden kan duren |( wil ik hem dat aandoen?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:38

Sappos, dierenartsen beginnen meestal met een week ascal en novacam. Als het dan na een week over is heb je ongelofelijke mazzel. Loopt hij dan na een week echter nog beroerd, dan kun je je dierenarts om buut vragen. Buut is een sterkere pijnstiller dan novacam (maar is slechter voor de maag, daarom proberen ze het eerst of je het niet redt met metacam). In jouw geval lijkt overgewicht de hoofdoorzaak te zijn? Als paarden overgewicht hebben kunnen ze net als mensen problemen krijgen met de verwerking van suikers. Door het droge voorjaar in 2020 zit er in veel hooi meer suiker dan anders. Bij mijn paard had het weken van hooi meteen effect, binnen drie dagen was de manekam niet meer hard en begon ze minder bol te worden.

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:02

Mijne is op 9 februari bevangen geraakt. Liep na ongeveer 5 dagen op de buut weer goed, kreeg toen 2x per dag 1 zakje, afbouwt naar 1x per dag 1 zakje zonder problemen. Nu 3 weken later is de dierenarts weer geweest en liep ze zonder pijnstilling op zachte bodem weer goed, harde bodem rechtuit ook, linkervolte goed alleen rechtervolte nog iets gevoelig en rechter hoefje is nog iets warmer en gevoelig, dus daarom nog even 8 dagen half zakje ontstekingsremmer.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:43

Naar mijn idee is het een combinatie van en te zwaar (maar geen keiharde nek of hartjesbillen) en de kou (met -3 is hij in de sloot gevallen, hij heeft de meeste tijd dag en nacht buiten gestaan verder) en te weinig bewegen (blind dus altijd met pensioen) en mogelijk het hooi (derde snede 2020 met 25+ graden binnengehaald). Hooi laat ik testen, voerschema omgegooid en nu wachten tot zn aanval voorbij is. Dierenarts gaf hem tot vrijdag maar als ik jullie hoor is de kans klein dat ie dan goed loopt dus miss op bute ja. Rotspul maar pijn is nog rotter.

Affy2000 wat fijn dat jouw paard een stijgende lijn laat zien! Dat geeft hoop :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:40

Sappos schreef:
Pff wat een ellende hier allemaal :(:) vind hem tot nu toe niks opknappen in bijna 24 uur. Maar misschien moet ik er niet de hele tijd naar gaan zitten kijken want maak mezelf helemaal gek. Het idee dat dit nog maanden kan duren |( wil ik hem dat aandoen?

Wat geef je hem? En hoefschoenen overwegen bied veel verlichting.

Hier gaat het steeds beter. Inmiddels ruim 1,5 week van de medicatie af. En ze loopt sinds 4 dagen ook weer goed op het harde.
En ze lijkt iets te zijn afgevallen.
Links is vorige week. Rechts vandaag.
Lastig te zien omdat ze niet een enorme buik heeft. Maar ze bewaard alle vet in dr nek
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:48

Marjo89 schreef:
Sappos schreef:

Wat geef je hem? En hoefschoenen overwegen bied veel verlichting.

Hier gaat het steeds beter. Inmiddels ruim 1,5 week van de medicatie af. En ze loopt sinds 4 dagen ook weer goed op het harde.
En ze lijkt iets te zijn afgevallen.
Links is vorige week. Rechts vandaag.
Lastig te zien omdat ze niet een enorme buik heeft. Maar ze bewaard alle vet in dr nek
[ [url=m/qzXeL2.png]Afbeelding[/url] ]

Ahh fijn dat ze ook van de medicatie af is.
En afvallen moet niet al te snel gaan. Dat is ook weer niet goed

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:03

De eerste keer toen Valentijn heel erg bevangen was heeft hij een ijzertje met siliconenzooltje gehad dat gaf toen wel verlichting.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:07

Mijn paardje is vandaag hoefbevangen geraakt. Nu staat ze natuurlijk apart op zand met geweekt hooi, maar ze is met pensioen en staat 24/7 met een kudde op het gras. Ze wordt nog getest op PPID, maar ik vraag me vooral af of ze (evt met prascend) ooit weer terug kan in de kudde. Zal morgen ook met de dierenarts bellen, maar wellicht heeft iemand hier er ook ervaring mee? Zijn er paarden die weer met onbeperkte weidegang met hooi kunnen leven of is dat echt van de baan nu?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:15

Bij die van mij is dat absoluut niet meer mogelijk. Ik moet al opletten met grazen aan de hand.
Die is wel zn hele leven al gevoelig geweest op gras. Werd er gauw buikig en gassig van.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:21

Ik ben met die van mij nog niet zover Batje, dus kan je niet adviseren.
Wel ontzettend naar dat je je bij ons topic moet voegen... hopelijk voelt je paard zich snel beter.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:23

Zo goed als die van mij vorige week leek, zo slecht is het nu weer. Ze heeft de buut dus nog echt nodig.
De dierenarts wilde graag zien wat ze deed zonder.

Ik heb toch steeds meer het gevoel dat het anders moet. Ik ben recent begonnen aan de cursus van hoofnerd en neig steeds meer naar blootsvoets ipv de ijzers met zooltje die ze nu krijgt bij de kliniek.
Toch vind ik het wel erg spannend om het advies van de dierenarts aan de boom te hangen.

Ik heb wel een tip gekregen van een dierenarts die ook bekapper is, die heb ik net een mail gestuurd. Ben benieuwd.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:24

Dank je, is idd geen leuk topic he? :(
Die van mij leeft letterlijk om te eten, ze hoeft alleen maar lekker met haar vriendjes gras te eten, maar als ze dat niet meer mag weet ik niet of ik het nog de moeite waard vind voor haar. Pff, moeilijk hoor..
Jullie beide ook veel sterke!