Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
boedjang schreef:Jeetje Franca wat vervelend voor jullie zeg, ik duim mee hoor ze is inderdaad nog lang niet aan pensioen toe die dame van jou.
simo0ne schreef:We hebben vorige week een go gekregen om veel aan de hand te stappen en kijken hoe dit uitpakt. Dus hier houden we ons voorlopig ook even aan. Het is wel van belang dat hij echt alleen maar stapt en dus geen gekke dingen gaat doen.
fransje23 schreef:Balen zeg en dan ook nog niet precies weten hoe groot de schade is.![]()
Wat is veel aan de hand stappen? Hebben jullie daar geen opbouwschema voor gehad?
Stappen is wel noodzakelijk om de peesvezels weer goed "recht te trekken". bij een blessure liggen ze vaak door elkaar.
Mijn DA waarschuwde bij mijn 22-jarige dat het ook weleens kan dat de peeskwaliteit door de leeftijd gewoon verminderd is en in dat geval zal het niet of nauwelijks herstellen..
yarrah schreef:Esther28 schreef:Jazeker wel, op de scan ziet dat er uit als een zwart gat of streep.
Ik heb begrepen van de dierenarts dat zwarte gaten vocht is. Bij mijn paard zie je bv veel te veel grijze spikkels. Wat een indicatie van vocht is (ontsteking).
Daarom begrijp ik die scheur niet zo goed.... Snap je.
Ik weet van een kennis die eens geopereerd werd aan zijn pink. Die is weer verbonden met een pees die doorloopt naar je elleboog. Een assistent lette niet goed op en liet die pees los. Gevolg dat de pees weer opgezocht moest worden en zo werd een simpele operatie een litteken van tientallen centimeters.
Een pees is dus een elastiek van vele vezels. Een scheur betekend dus dat ook een aantal vezels door zijn.
Of denk ik nu wel heel dom?????
yarrah schreef:hmm,...Een pees bestaat uit een bundel van verticale vezels. Dit betekent dat er een aantal vezels kapot zijn?
Je zou een scheur wel kunnen zien in een bot, maar bij pezen?
Gewoon een naïeve kritische vraag van mijn kant.