Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:23

Jeetje Franca wat vervelend voor jullie zeg, ik duim mee hoor ze is inderdaad nog lang niet aan pensioen toe die dame van jou.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:35

boedjang schreef:
Jeetje Franca wat vervelend voor jullie zeg, ik duim mee hoor ze is inderdaad nog lang niet aan pensioen toe die dame van jou.

Hey Sas!
Ik ga er vanuit dat het wel weer goed komt hoor :j Geen hele ernstige peesblessure en er op tijd bij en bovendien een topfit en gezond paard.

Na 3 weken rust, 2 weken revitavet en ruim 1 week MSM, zie je duidelijk dat het been dunner is, al was het niet mega-dik en ze loopt ook gewoon weer lekkerder.
Van de week draafde ze een stuk in het land (er moest er eentje opdonderen uit haar aura) en leek ze redelijk rad, in ieder geval zeker niet meer zo kreupel als ze was.

boedjang

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:47

ah gelukkig maar Franca!, ze heeft nog veel te veel te bieden die cook

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:33

@fransje dat is al wel heel snel al verschil super zeg.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:27

fransje23 schreef:
Ze heeft nogal dunne zolen dus en we moeten dagelijks een pad met grind over om te stappen.. Heb het afgelopen winter zonder achterijzers geprobeerd maar toen ze ook vaak gevoelig.

Ik begrijp dat je voor ijzers kiest.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:54

simo0ne schreef:
We hebben vorige week een go gekregen om veel aan de hand te stappen en kijken hoe dit uitpakt. Dus hier houden we ons voorlopig ook even aan. Het is wel van belang dat hij echt alleen maar stapt en dus geen gekke dingen gaat doen.

fransje23 schreef:
Balen zeg en dan ook nog niet precies weten hoe groot de schade is. :(:)

Wat is veel aan de hand stappen? Hebben jullie daar geen opbouwschema voor gehad?
Stappen is wel noodzakelijk om de peesvezels weer goed "recht te trekken". bij een blessure liggen ze vaak door elkaar.
Mijn DA waarschuwde bij mijn 22-jarige dat het ook weleens kan dat de peeskwaliteit door de leeftijd gewoon verminderd is en in dat geval zal het niet of nauwelijks herstellen..

Nee eigenlijk niet, maar ik heb er wel 1 voor mezelf gemaakt. Eerste paar weken 10 minuutjes stappen en dan steeds wat meer uitbreiden. Ja ik weet dat oudjes meer moeite hebben met herstellen maar het is voor mij ook niet echt een must dat hij volledig hersteld, zolang ik nog lekker tijd met hem kan doorbrengen is het ook prima :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:29

yarrah schreef:
Esther28 schreef:
Jazeker wel, op de scan ziet dat er uit als een zwart gat of streep.

Ik heb begrepen van de dierenarts dat zwarte gaten vocht is. Bij mijn paard zie je bv veel te veel grijze spikkels. Wat een indicatie van vocht is (ontsteking).
Daarom begrijp ik die scheur niet zo goed.... Snap je.
Ik weet van een kennis die eens geopereerd werd aan zijn pink. Die is weer verbonden met een pees die doorloopt naar je elleboog. Een assistent lette niet goed op en liet die pees los. Gevolg dat de pees weer opgezocht moest worden en zo werd een simpele operatie een litteken van tientallen centimeters :-).
Een pees is dus een elastiek van vele vezels. Een scheur betekend dus dat ook een aantal vezels door zijn.
Of denk ik nu wel heel dom?????

Zwart op de scan kan idd ook vocht zijn. Maar een scheur of gat is duidelijk een grijs/donkergrijs gebied in pees. En er zijn dan idd een bundel met vezels door. Google maar eens op afbeeldingen van peesblessures, dan krijg je vrij duidelijke beelden.
Daarom was bij Vera het beeld in de 1e instantie niet heel duidelijk. Veel vocht in en om de blessure waardoor men dacht aan een scheur. Toen dit vocht grotendeels weggetrokken was kon men pas echt een helder beeld krijgen van de daadwerkelijke blessure en die bleek dus heel erg mee te vallen.
Overigens heb je altijd een ontstekingsreactie in meer of mindere mate bij een peesblessure. Verzwik zelf maar eens wat...ook dik door het vocht...

Op onderstaande link zie je een duidelijk scanbeeld van een gezonde en van een geblesseerde pees.
http://www.edigit.nl/peesblessures.html
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 16-04-14 09:35, in het totaal 4 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:31

Vera is gisteren voor t eerst sinds een jaar de wei op gegaan en ze heeft zich keurig gedragen. 3 drafpasjes en daarna kop in t gras en vreten. Dus ik ben gelukkig dat ze zich zo netjes gedraagt.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:32

Fijn dat Vera zich gedragen heeft! Lekker dat ze weet de wei op kan!

Gefeliciteerd ikke! Succes met scannen straks! Was toch vandaag?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:16

@esther heerlijk zo is het beste gedrag.

@liedjuh dank je en ja is vanmiddag.

fries heeft me al super kado gegeven. hij liep te showen op de wei. en zag er niet veel aan. helaas weet ik dat ie normaal qel kreupel is.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:37

ikke20 schreef:
@esther heerlijk zo is het beste gedrag.

@liedjuh dank je en ja is vanmiddag.

fries heeft me al super kado gegeven. hij liep te showen op de wei. en zag er niet veel aan. helaas weet ik dat ie normaal qel kreupel is.

Succes!!!

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:06

yarrah schreef:
hmm,...Een pees bestaat uit een bundel van verticale vezels. Dit betekent dat er een aantal vezels kapot zijn?
Je zou een scheur wel kunnen zien in een bot, maar bij pezen?
Gewoon een naïeve kritische vraag van mijn kant :-).

Op de peesscan ziet het er inderdaad uit als een streep.
Bij een gat of scheur zijn er in beide gevallen 'kabels' kapot.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:51

we zijn weer terug.
kreupelheidsonderzoek liep hij boven verwachting goed. echt maar heel licht mank.
helaas was de rest slecht nieuws. toch nog gat in zn diepe buiger. aangezien zn hersteltijd nou had het al veel beter moeten zijn.
ze vermoed dat het niet beter meer gaat worde. kan ook niks meer aan gedaan worden.
heb em mooi mee terug genomen en we zien nog wel.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:55

Wat een k.lote nieuws!!!
Even laten bezinken en dan weer verder kijken.....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:13

ja denk het al weet ik eigenlijk ook niks meer. pffff

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:57

Kan hij een jaar het land op? Zoja, dan zou ik hem die kans nog geven.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:26

@yarrah hij zou in december al voor een jaar het land opgaan. daar heb ik em na 3 weken op 3 benen vanaf gehaald en heb hem nou heel langzaam opgebouwd dat hij de wei opmag.

werd me door de dierenarts afgeraden omdat hij ook te gek doet en het dan nog geen effect zou hebben

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:48

Ikke20: O dat is wel balen! En in een paddock of iets zetten?

Die van mij is ook een lekker figuur.. Hij heeft alles gedaan wat nou net niet mocht :7
Steigeren, bokken, rennen en noem de hele mikmak maar op, meneer heeft het gedaan
En dan mij ook nog doodleuk aankijken :+
Gelukkig loopt hij nog rad maar zo komt er weinig sprake van rust, al lag meneer wel helemaal gestrekt voor pampus toen ik aankwam op stal :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:58

Jeetje balen Ikke.. :(:)
Op zich wel fijn dat het klinische beeld wel beter is maar als het van binnen nog zo kapot is.
Weidegang heb je nu opgebouwd maar kan je het niet nog verder opbouwen tot 24 uur en dan na de zomer eens kijken hoe het er voor staat?

Esther, Vera dacht ook prioriteiten stellen en eten is het belangrijkste. :D

Wij mogen sinds vandaag het stappen met 5 minuten uitbreiden tot 15 minuten per dag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:07

Heb wat foto's om te laten :)

Drie weken terug, 2 kale beentjes, link voor met de schiefel en rechtvoor de beschadigde pees
Afbeelding

Been met pad van de Revitavet lasertherapie
Afbeelding

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:32

Kan door de schaduw op het been de schieffel niet duidelijk zien, maar volgens mij zit die op dezelfde hoogte als de schieffel bij mijn paard. Echt een nare plek. Was bij jouw paard de pees ook beschadigt? Dat was in mijn geval de vorige keer wel zo. Toen zo een 9 maanden bezig geweest. Mocht toen na 6 maanden wel oppakken maar vanwege school en examen langer laten staan.

Na eindelijk weer lekker oppakken(5 maanden gereden) na mijn eerste wedstrijd weer zelfde been een blessure. Gelukkig nu alweer na 4 maanden aan de hand weer in de opbouwende fase!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:52

Schiefel zit linksvoor aan de binnenkant net onder knie en dan op het pijpbeen/ griffelbeen. De echo van de pezen van dat been was gelukkig goed. Ik was erg bang dat de pezen beschadigd waren, schiefel zit nog net op een gunstige plek.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:57

Gelukkig voor jou!
Bij mij was het echt een neergaande spiraal. Ze konden niks met de schieffel doen omdat dan het helingsproces rondom zijn pees stil zou leggen. Maar zolang die schieffel niet tot rust kwam, genas de pees ook niet. Dus echt met gecontroleerd stappen en veelvuldig koelen is eerst de schieffel inactief geworden en daarna heeft zijn pees kunnen genezen. Was echt een geduldig werkje!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 00:08

@simone hij heeft al van juni tot december op paddock gestaan. kan em wel op stenen paddock zetten,maar dan kan hij de hele dag niet liggen.
whaaa geweldig he als ze je dan zo aankijken.

@fransje ik heb ze liever niet snachts buiten staan. ze gaan om 7uur naar buiten en komen savonds rond half 10 terug binnen
.
moeten eigenlijk gaan zorgen dat het vocht uit de sesamschede gaat(zit te denken an ice vibe boots? ) en dat de pees weer weefsel gaat aanmaken en dat meneer zich rustiger gaat houden. en dan nog even zoeken of ik hem dan op de wei laat of toch weer op de paddock zet. en dan gaan stappen op straat. hoe zijn jullie daarmee begonnen(heeft iemand stapschema)

schieffels helaas ook al ervaring mee. wel bij mn oude pony die is toen ook nog eraan geopereerd pony is inmiddels al paar jaar dood. maar dat is ook een heel lastig iets

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:24

Ik geef die van mij elke ochtend een schepje muisjes. Hier is het scherpe ervan af als hij naar buiten gaat werkt echt prima!