Tuc schreef:Bedankt SpikyBlue voor de duidelijke uitleg.
Stel dat de nieuwe hoefsmid de hoeven inkort, met het risico dat het toch erg gevoelig wordt, dan wil ik Tuc best een tijd binnen laten staan en alleen op stukken laten lopen, waarvan ik zeker weet dat ze recht zijn.
Helaas een reactie van iemand hiervoor: "Een hoefsmid kan de pony maken of breken", wat nou als die hoefsmid het helemaal 'verkeerd' doet? Dan sta ik daar dan...
Hij kan wel zeggen dat hij er veel verstand van heeft, maar zeker weten doe ik het nooit.
Precies mijn dilemma. Mijn smid heb ik nu al flink wat jaren, maar ik begin nu ook te twijfelen sinds ik in Roosendaal ben geweest. Rob had het erover dat mijn smid de steunsels had weggesneden en volgens hem is dat een doodzonde. Hij vroeg zich af of hij wel een gediplomeerde smid was. Dus dit ga ik mijn smid de volgende keer even voorleggen en als ik geen bevredigend antwoord krijg dan ga ik ook opzoek naar een andere smid. Maar dat is ook doodeng, want ik ben al een aantal prutsers tegen gekomen die ik er nooit meer bij wil. Was er ook nooit zo mee bezig of ze gediplomeerd zijn of niet, ik ging er altijd van uit dat je ervoor geleerd moet hebben. Wat achteraf gezien dus niet zo was. Dus nu is dat het eerste dat ik vraag. En als Grietje straks weer door een gewone smid gedaan kan worden dan wil ik dat die smid sowieso eerst met Rob van Nassau overlegd. Maar dat is vast een zorg van later. Voorlopig rijd ik maar braaf om ze zoveel weken naar Roosendaal.
De laatste keer groeide de hoeven van Grietje ook een beetje zoals die van tuc, Rob heeft eerst de teen flink ingekort en daarna de hielen laten zakken (die waren bij Grietje vrij hoog en stijl). Ze heeft daar 2 weken last van gehad, maar nu gaat het gelukkig een stuk beter. Ze is nu ook gewend aan de ijzertjes.
Die maden zien er idd niet smakelijk uit, maar ik had idd ook gelezen dat ze dat bij mensen ook gebruiken om de wond schoon te maken