[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:22

Misschien een plekje waar een zweertje had gezeten dan, aangezien ze ook kreupel was geweest en maden zich pas gaan nestelen in een defect...
Eén gevalletje van wat ik heb meegemaakt was bij een paardje wat rotstraal had en in de zomer in de wei stond waar koeien hadden gestaan. Ik vermoed dat er vliegeneitjes in een koeienvlaai waren gelegd en het paard in die vlaai was gaan staan met zijn rotstraalvoetje, en de eitjes uitgekomen waren en de maden gelijk een lekker maaltje hadden aan de gedegenereerde straal.

Hier een smakelijk foto'tje ;)
Dit paard is ook HB geweest, de straal werd snel slechter en op een gegeven moment: de maden. Je kan zien dat de straal echt vreselijk is aangetast, tot de hoefballen aan toe. Dit is binnen een paar weken gebeurd, en weer helemaal goedgekomen.
(foto's zit copyright op)

Afbeelding

Hier dezelfde hoef de beslagbeurt erop (7 weken later), nog wat rotstraal te zien maar wel verbeterd:

Afbeelding

Tuc

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:38

Bedankt SpikyBlue voor de duidelijke uitleg.
Stel dat de nieuwe hoefsmid de hoeven inkort, met het risico dat het toch erg gevoelig wordt, dan wil ik Tuc best een tijd binnen laten staan en alleen op stukken laten lopen, waarvan ik zeker weet dat ze recht zijn.
Helaas een reactie van iemand hiervoor: "Een hoefsmid kan de pony maken of breken", wat nou als die hoefsmid het helemaal 'verkeerd' doet? Dan sta ik daar dan...
Hij kan wel zeggen dat hij er veel verstand van heeft, maar zeker weten doe ik het nooit.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:39

lolclub schreef:
Tuc schreef:
Bedankt voor de reacties!
Maandag komt een 'normale' hoefsmid, die veel ervaring heeft met hb paarden.

Hastikke goed meis ;) ,
Laat je na de bekapping weer even foto's zien ?

Haha, zal ik zeker doen ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:17

@Tuc: neem in elk geval een rijksgediplomeerd hoefsmid, dat biedt al wat zekerheid. En vraag hem gewoon naar zijn ervaring met hb-paarden.
@Spikey: dachten wij ook aan ja, 'mooie' foto's trouwens! Tyra's hoeven hebben er altijd heel goed uitgezien, ondanks de bevangenheid. Zolen en stralen was sowieso nix aan te zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:45

gatver...die maden!
(ik ben vorige zomer bij een schaap geroepen die opgevroten werd,ik ben van niets vies....maar maden...brrr
gelukkig had die vrouw handschoentjes voor me,en dan maar even verstand op nul en schoonknippen maar)

Een huisvliegenspuitbus met pyretrum erin werkt prima,dan vallen ze met bosjes dood neer!

Tuc...van de toon kan hij wel veel afhalen zonder problemen,dat maakt het afrollen makkelijker.
De hielen moeten stijler,dat gaat niet in 1x.Er zal flink aan een betere stand gewerkt moeten worden.
Maak je voor en na foto's?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:22

Oh Tuc..... ik schrok behoorlijk van de hoevenfoto's.. Ik geef maar geen commentaar want ik las dat je al een andere smid op bezoek krijgt.. hopelijk kan die er wat aan verbeteren ( maar niet in één keer alsjeblieft)
en dat het iemand is die weet wat hij doet.. mijn haren gaan alweer recht omhoog staan als ik die paardnatuurlijk-kreten van 'kort in de toon, laag in de hielen' lees..
Dit moet echt met verstand aangepakt worden.

Maden.. ja griezelig, maar.. toch een perfecte manier om vieze wonden schoon te maken. De beestjes vreten echt de meest verschrikkelijke bacterieën weg - wij zijn dat soort 'natuurlijke' geneeswijzen niet meer gewend en krijgen er de rillingen van. We hebben ook een heleboel andere middelen tegenwoordig maar toch, hoe griezelig ook, het is een manier die goed kan werken zonder grote schade aan te richten in de rest van het lichaam ( zoals met antibiotica). Het wordt overigens ook nog wel toegepast in de humane geneeskunde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:24

@JP: mijn vrees is altijd dat ze niet stoppen met eten als het aangetaste vlees op is :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:37

Tuc schreef:
Bedankt SpikyBlue voor de duidelijke uitleg.
Stel dat de nieuwe hoefsmid de hoeven inkort, met het risico dat het toch erg gevoelig wordt, dan wil ik Tuc best een tijd binnen laten staan en alleen op stukken laten lopen, waarvan ik zeker weet dat ze recht zijn.
Helaas een reactie van iemand hiervoor: "Een hoefsmid kan de pony maken of breken", wat nou als die hoefsmid het helemaal 'verkeerd' doet? Dan sta ik daar dan...
Hij kan wel zeggen dat hij er veel verstand van heeft, maar zeker weten doe ik het nooit.

Precies mijn dilemma. Mijn smid heb ik nu al flink wat jaren, maar ik begin nu ook te twijfelen sinds ik in Roosendaal ben geweest. Rob had het erover dat mijn smid de steunsels had weggesneden en volgens hem is dat een doodzonde. Hij vroeg zich af of hij wel een gediplomeerde smid was. Dus dit ga ik mijn smid de volgende keer even voorleggen en als ik geen bevredigend antwoord krijg dan ga ik ook opzoek naar een andere smid. Maar dat is ook doodeng, want ik ben al een aantal prutsers tegen gekomen die ik er nooit meer bij wil. Was er ook nooit zo mee bezig of ze gediplomeerd zijn of niet, ik ging er altijd van uit dat je ervoor geleerd moet hebben. Wat achteraf gezien dus niet zo was. Dus nu is dat het eerste dat ik vraag. En als Grietje straks weer door een gewone smid gedaan kan worden dan wil ik dat die smid sowieso eerst met Rob van Nassau overlegd. Maar dat is vast een zorg van later. Voorlopig rijd ik maar braaf om ze zoveel weken naar Roosendaal.

De laatste keer groeide de hoeven van Grietje ook een beetje zoals die van tuc, Rob heeft eerst de teen flink ingekort en daarna de hielen laten zakken (die waren bij Grietje vrij hoog en stijl). Ze heeft daar 2 weken last van gehad, maar nu gaat het gelukkig een stuk beter. Ze is nu ook gewend aan de ijzertjes.

Die maden zien er idd niet smakelijk uit, maar ik had idd ook gelezen dat ze dat bij mensen ook gebruiken om de wond schoon te maken :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:39

@capopjekop : heb je nog gevraagd waaróm het doodzonde was dat de steunsels zijn weggesneden??

Deel van het probleem bij die van mij was dus dat de steunsels niet weggesneden waren en ze hier dus waarschijnlijk (mede door de harde bodem afgelopen winter) HB/SB van geraakt is.

Overigens ken ik net zoveel smids zonder papier die prima werk leveren als smids mét papier die knudde zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:43

Ik heb het vast wel gevraagd, maar ik weet het niet meer, kwamen toen behoorlijk wat emoties en informatie op me af dat ik al met al weinig meer weet van alles :o

Maar op internet kwam ik dit tegen, wel van een nb site.
Citaat:
In de verticale doorsnede zien we duidelijk het hoefbeen zitten. Opvallen is als je verdere doorsnede’s bekijk dat je moet vaststellen dat het hoefbeen wordt gesupport door de steunsels. Door steunsels weg te snijden verdwijnt dus het support van het hoefbeen. ( Bij Hoefbevangenheid is het dus belangrijk om de steunsels het support aan het hoefbeen te laten verzorgen).

Bron: http://www.natuurlijkbekapper.nl/?Bijeenkomsten:Bowker

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:54

Ik ben maar een leek zonder enige pretenties wb hoefkennis, maar met mijn "logica" bedenk ik me dat steunsels niet voor niets steunsels heten. Die randen zitten er om de boel ook ik balans te helpen houden. Je ziet soms wel omgeklapte steunsels: ja.. dat omgeklapte deel moet er vanaf, maar de steunsels zélf.. niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:58

Goed ingeschat JP :D

Citaat:
De verzenenwanden waren door het wegnemen van de steunsels naar binnen gedrukt. Het woord zegt het al STEUNsels. Zij geven steun aan de hoef en zitten er niet voor niets. Als ze worden weggesneden dan "zakt" de hoef in elkaar.

http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/1647510.htm

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:00

ik ben ook een leek,maar heb nog steeds mijn bedenkingen bij het laagmaken van de hielen.
Zeker als een paard van nature iets stijler staat,wat je trouwens ook vaak ziet gebeuren na hoefbevangenheid
Ik heb al van verschillende voorbeelden gehoord met een niet goede afloop,in de zin van een fikse terugval.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:02

Ligt denk ik aan de kanteling van het hoefbeen? Door de hielen te verlagen kun je het hoefbeen meer grondparel krijgen. Tenminste in mijn hoofd klinkt dat heel logisch. Spikeyblue, kun jij daar meer over vertellen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:11

Ik heb in het verleden hier ook wel hielverlagers| NB'ers aan huis gehad.. het resultaat was desastreus - de paarden kregen gewoon platte eendenvoeten,ze ontwikkelden flares en hun gangwerk ging naar gort. Zo heb ik m'n les wel geleerd.
Mijn idee: respecteer de natuurlijke vorm van de hoef van het individuele paard en loop niet achter een theorie aan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:14

Isabella heeft <:) voor de gek gehouden; 12 schoenen gezet voor haar hek en jawel, ze had geluk ... vanochtend waren ze allemaal gevuld met lekkers:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:18

LOL... sneu is wel dat ze er nu zelf niet bij kan :D

Het is hier nu best aardig weer en ik bezig geweest wat sneeuw te ruimen*, hooi gematteklopt en alvast in kliko's klaargehangen voor het stomen.

Ik heb ze nu alleen in de voorste paddock staan, die is vlak en redelijk sneeuwvrij. Als die vannacht té hard opvriest kunnen ze altijd nog in de achterste, daar ligt de sneeuw nog 'maagdelijk' :D

Halverwege vroeg ik nog aan de poes of ze ook naar buiten wilde, maar die keek me aan of ik haar een oneerbaar voorstel had gedaan :D

*onder het mom van wat niet in de paddock smelt hoeft de grond niet in ook.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:31

Niet alles tegelijk ... is niet goed voor madame.
Af en toe een hapje is toegestaan :D
Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:45

Haha, die heeft wel veel schoenen gezet. :P

DD, hier is de sneeuw voor het grootste deel weg, maar idd natte bende omdat de ondergrond nog hard is.

Wel interessant zo over hoeven en bekappen.
Zelf vind ik het altijd lastig qua hoefsmeden. Ben blij dat ik een hoefsmid heb waar ik tevreden over ben, en waarbij mijn pony goed loopt. Dat houden we maar zo. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:14

Isapaardje...Geweldige foto!!! :D
Wat veel schoenen zeg....weet ze wel welke ze aan wil iedere ochtend? ;)
Ze loopt iedergeval veel beter met schoenen door de sneeuw,dus wees maar blij dat je ze hebt :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:21

Haha die isabella heeft het mooi voor elkaar met zoveel schoenen :D

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:25

De bazin van de stal heeft net gebeld, mijn paard kon bijna de stal niet uit, dierenarts was net op stal en zij zegt dat ze bevangen staat omdat ze te kort is bekapt (gisteren is de hoefsmid geweest)...

ik had nog nooit gehoord dat een paard bevangen kan raken door te korte hoeven... Kan iemand mij tips geven wat ik nu moet doen? Haar aan de hand laten stappen, of op stal houden? En zal ze hier later nog veel last van hebben? Is het aan te raden om haar op ijzers te zetten, of gewoon op blote voeten laten staan?

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:54

Denk dat je dat het beste met de DA kan bespreken ;)

Toen mijn pony bevangen stond, kreeg ik een heel schema mee naar huis met wat wel en wat niet mocht. Mijn pony heeft 3 weken op boxrust gestaan, maar dat verschilt van pony's denk ik zo.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:19

Jannepauli schreef:
Maden.. ja griezelig, maar.. toch een perfecte manier om vieze wonden schoon te maken. De beestjes vreten echt de meest verschrikkelijke bacterieën weg - wij zijn dat soort 'natuurlijke' geneeswijzen niet meer gewend en krijgen er de rillingen van. We hebben ook een heleboel andere middelen tegenwoordig maar toch, hoe griezelig ook, het is een manier die goed kan werken zonder grote schade aan te richten in de rest van het lichaam ( zoals met antibiotica). Het wordt overigens ook nog wel toegepast in de humane geneeskunde.

Inderdaad, alleen eten maden enkel necrotisch weefsel. Ik geloof wel dat ze voor de geneeskunde een speciaal soort maden gebruiken, geen huis-tuin en keukenmaden om het maar zo te zeggen ;)

@Yellomofoon; heeft je DA geen tips gegeven dan wat je kunt doen?
Even rust houden, ik denk dat het te pijnlijk is om nu te lopen met haar? Hoeven even inpakken?

@capopjekop; over de kanteling van het hoefbeen.

Als de röntgenfoto's hebben uitgewezen dat het hoefbeen is gekanteld in de hoornschoen wordt ernaar gestreefd om het hoefbeen weer zo grondparallel mogelijk te krijgen bij het bekappen. Daar zit één groot nadeel aan: je moet de verzenen hiervoor verlagen en daardoor komt er méér spanning op de diepe buigpees te staan, die mede verantwoordelijk is voor de kanteling. Eigenlijk wil je juist dat de diepe buigpees niet zo enorm op spanning staat zodat hij het hoefbeen niet door de zool trekt (heel simpel gezegd hoor). Er zijn heel veel factoren bij betrokken.
Bij sommige HB paarden zie je dat ze eigenlijk veel steiler willen gaan staan. Je kunt dit vergelijken met een veulentje met een bokhoef; daarbij staat de diepe buigpees te strak/kort en die trekt constant aan de onderkant vh hoefbeentje zodat het paard op de toon gaat lopen en zodoende de verzenen niet genoeg afslijten. Door corrigerend te laten bekappen kun je vaak in een vroeg stadium de hoef goed krijgen, soms moet er operatief wat aan gedaan worden (soms zelfs checkligament doorhalen).
Vergelijkbaar bij HB is de diepe buigpees dus de 'veroorzaker' van de steilere stand. Door een dwarsdoorsnede van de hoef te bekijken wordt het allemaal wat logischer.

Eigenlijk wil je dus 2 dingen;
1) Het hoefbeen weer in een goede stand krijgen (dit doe je door de hoornschoen als het ware aan te passen aan de botten)
2) De diepe buigpees ontlasten.

Vandaar dat er in sommige gevallen dus beslag oid onder komt met een 'hielverhoger'.
Het afrolpunt kan dan in het beslag teruggebracht worden zodat de toon minder belast wordt en de trekkrachten niet constant het toongedeelte overbelast.

Bij sommige hoeven is dmv alleen bekappen door de ziekte heen te komen, maar dat ligt helemaal aan de natuurlijke hoefstand van het paard zelf. Soms is een '' prothese' (hoefbeslag!) even nodig om de boel 1. te ontlasten en 2. in de natuurlijke stand terug te krijgen...

Sommige mensen en/of paarden vinden het naar om hoefnagels in zo'n hoefje te slaan, daar hebben we plakbeslag voor ;)

Gelukkig zijn er vele hulpmiddelen beschikbaar om iig de hoefjes weer oké te krijgen.
Nu de rest van het paard nog, dat is moeilijker m.i.
Het wordt pas echt lastig bij een sincker, maar daar wil ik niet te veel over uitweiden omdat dat ook een ethisch aspect heeft.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:49

@Isapaardje: :+ , mazzelaartje zeg, die Isa van jou! Voor een heel jaar wortels ;-) .