[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:40

Mijn 22 jarige heeft ook artrose in de knieën en was ook onregelmatig, vooral in draf.
Hij kreeg de zwaardere Equipharma mengeling (later bij verbetering overgeslakeld op een goedkopere & lichtere mengeling), werd 1 maal geinfiltreerd en orthopedisch bekapt.
Sindsdien loopt hij eigenlijk terug zuiver :)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:41

Ja mijn haflinger heeft dit ook als ik hem er niets voor geef.
In stap prima maar in draf vooral op de volte linksom stijf en onregelmatig.
Ik geef die van mij nu equiflex HA van excellent en hij staat op een onderhoudsdosering duivelsklauw. De duivelsklauw haalt de scherpe randjes eraf en hij ondervind nu geen hinder meer van zijn artrose (kogels voor). Hierdoor kan ik hem beter en regelmatiger in beweging houden waardoor hij ook weer makkelijker blijft lopen en soepeler blijft. Ik merk echt als ik m netjes om de dag rijd dat hij daar het meest bij gebaat is. Verder loopt hij ook dag en nacht buiten.
Daarnaast wordt hij regelmatig door de osteopaat behandeld en dat houd m wel heel goed soepel.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:10

Inmiddels is het een paar weken geleden dat bij Nuut de artrose werd geconstateerd. We zijn aan het opbouwen en dat gaat rechtuit in het bos eigenlijk heel goed (zit al op een uur, waarvan een half uur draven/galopperen). Ik voel er niks aan en hoe meer ik doe, hoe dunner de benen.
Alleen zodra ik haar in de bak of springwei rijd, merk ik gewoon verschil tussen links en rechts. Vandaag is de osteopaat geweest, die gaat morgen ook met de dierenarts overleggen (fijn dat ze zo goed samenwerken +:)+ ). Even afwachten hoe het nu gaat.
Inmiddels is de pot glucosamine bijna op en mijn verdere onderzoek heeft mijn gevoel bevestigd dat dit misschien niet de ondersteuning is die we nodig hebben. Dus ik ben nu zoekende naar iets anders ter ondersteuning.
(Voor degene die geïnteresseerd zijn in de foto's: https://plus.google.com/u/0/photos/1148 ... 6322537441)

Beauty wat fijn! Genieten!

Knijn heel veel sterkte :(:)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:40

Waarom denk je dat je paard geen glucosamine nodig heeft ?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:56

Ik heb veel verschillende dierenartsen gesproken en onderzoeken gelezen waaruit blijkt dat glucosamine maar heel beperkt werkt. Omdat het oraal gegeven wordt, komt maar een gedeelte in het lijf terecht (onderweg gaat er al veel verloren) en de kans dat het op die ene plek komt is heel klein. Daarnaast zou de dosering heel hoog moeten zijn voor het effect zou hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:58

In praktijk blijkt wel anders hoor. Heel veel bokkers zien echt duidelijk verschil tussen wel of niet geven van glucosamine ( lees dit topic maar eens door ). Maar goed, je kan het altijd zonder de glucosamine proberen natuurlijk.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:15

Het is inderdaad heel erg proberen wat werkt.
Bij mijn paard werkte alleen de pure glucosamine ook niet voldoende.
Pas toen ik een supplement probeerde met aanvullende stoffen zoals MSM en Chondroitine welke de glucosamine ook versterker liep mijn paard pas weer goed.
Veel hebben inderdaad toch de praktijk ervaring dat de glucosamine wel werkt. Alleen is het even uitzoeken wat en welk merk precies het beste voor jou paard is.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:50

Vandaag de dierenarts bij mijn merrie gehad. Ze heeft al geruime tijd aan beide achterbenen spat. Maar de laatste tijd loopt ze veel slechter met 1 been en in draf zelfs kreupel. De komende 2 weken krijgt ze bute, als het daarna niet beduidend beter is, dan mag ze naar de eeuwige groene weides.
Loop al een half jaar met de gedachten om haar te laten gaan, maar ik denk dat dit de druppel is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:05

Geef je haar een supplement ivm de spat ?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:23

Maris schreef:
Geef je haar een supplement ivm de spat ?

Ze krijgt glucosamine met duivelsklauw, maar dat is niet meer voldoende.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:30

Misschien nog wat anders proberen, of zie je dat niet zitten ? Supplementen met hyaluronzuur b.v. kunnen soms veel verschil uitmaken. Of homeopathie.
Mbt hyaluronzuur heb ik ooit hier op Bokt enkele zeer positieve verhalen gelezen over Grand meadows. Ik zal even voor je googlen.

Mazzeltje hier op bokt is homeopaat en haar paard is zelf enorm opgeknapt door homeopathie ( daarom is ze homeopathie gaan studeren ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:33

Over Grand meadows oa dit berichtje :

Carmy81 schreef:
Hier nog een paardje met kogelartrose in ALLE 4 de kogels.
2tjes en 3tjes dus dat is niet niks. We hebben heel lang aangemoddert met vanalles en nog wat.
DA wilde niet alle 4 de kogels inspuiten natuurlijk, omdat je 4 keer kans hebt op infectie en dan nog verder van huis bent. Adequan hielp bij ons niks ( € 600 euro weggegooid )

Toen ben ik bij Pardoes Aurora ( paardendrogist ) terecht gekomen, na lange tijd met die man gesproken te hebben kwamen we tot de conclusie wat ze nodig heeft. Hoge dosering Hyaluronzuur / MSM en Glucosamine. Ik kocht het volgende:

Grand Meadows Grand H.A. / 2 scheppen per dag
Grand Meadows Mega Grand Flex / 1 schep per dag
( + duivelsklauw op de dagen/weken dat je ziet dat het minder goed gaat )

De combinatie van deze 2 producten moest werken......
3 dagen na het starten met deze producten zag ik al verbetering !!
En nu nog steeds doet ze het hier perfect op, ik gebruik de duivelsklauw nooit.

Volgende maand ga ik over naar Grand HA Synergy dat is iets goedkoper. Omdat hierin de 2 emmers van boven gemixt zijn in een iets lager gehalte. Proberen of dat ook voldoende is.
Zo niet, dan ga ik weer over naar de 2 verschillende emmers.

Het is duur spul, maar het werkt voor mijn paard echt perfect. Misschien de moeite waard om te proberen.
Je kan de mensen altijd bellen. Het is een echtpaar wat het samen vanuit huis regelt. Altijd bereikbaar en vriendelijk, graag willen helpen en adviseren.

Ook staat mijn paard op breakover / roll-over beslag van Van Nassau. Dit om het makkelijk te kunnen rollen van de teen. En ook belangrijk dat het paard zelf de rolkant bepaalt.

Ik hoop dat er wat aan hebt.
Mocht je vragen hebben dan mag je me altijd PBen

Bravura schreef:
Ik ken een qh die vanaf 5 jr 4tjes op de foto's had en kreupel was. Deze hebben ze met succes op de Grand Meadows HA synergy gezet. Paard heeft nergens meer last van en loopt als een trein, al weer jaren lang.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:55

In combinatie met de leeftijd (22 jaar) en de cushing die ze heeft, moet ik ergens de grens gaan trekken.

Grand meadows heb ik 2 jaar terug gegeven en zag weinig resultaat, maar weet zo even niet meer welke versie.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:59

het is hier zo stil ?? alles goed met jullie paardjes ?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:07

Figo doet het redelijk goed na de diagnose en de inspuiting, hij belast het achterbeen goed in het werk. Hij krijgt nu ook GlucoHorse bij.

Als hij niet in het juiste ritme loopt, zie je dat het kracht kost om het been naar voren te zetten, maar het komt veeleer vanuit zijn achterhand dan uit zijn kogel. De osteo komt volgende week langs, dus dat zal wel helpen voor het bewegingspatroon. Hij zal zich wellicht vastgezet hebben op een kant. Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat zijn slappe kniebanden ook nog een rol spelen.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:15

LiesbethDW schreef:
Figo doet het redelijk goed na de diagnose en de inspuiting, hij belast het achterbeen goed in het werk. Hij krijgt nu ook GlucoHorse bij.

Als hij niet in het juiste ritme loopt, zie je dat het kracht kost om het been naar voren te zetten, maar het komt veeleer vanuit zijn achterhand dan uit zijn kogel. De osteo komt volgende week langs, dus dat zal wel helpen voor het bewegingspatroon. Hij zal zich wellicht vastgezet hebben op een kant. Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat zijn slappe kniebanden ook nog een rol spelen.

fijn dat de inspuiting zijn werk doet :) hopelijk helpt de osteo een beetje

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:16

Hier gaat het erg slecht, helaas.
Ik was weer aan het opbouwen, maar constateerde dat rechtuit in het bos alles prima ging (zat op een half uur draven/galopperen gecombineerd met een half uur stappen), maar toen ik haar in de bocht ging belasten (rechtsom in de springwei) liep ze dramatisch. (Linksom prima). Aan de hand daarvan terug naar de dierenarts en aanvullende foto's gemaakt.
De achteruitgang in 6 weken was dramatisch; de botvorming gaat heel hard en een gedeelte van het bot lijkt op te lossen. Ze zou heel veel pijn moeten hebben maar gaat bokkend door de wei en onder het zadel is ze ook heel erg blij.

Ik ben een beetje ten einde raad -O-

Volgens de DA heeft behandelen waarschijnlijk niet zo'n zin, of is het van hele korte duur en zou het beter zijn haar met pensioen te zetten, maar daar is het niet echt het paard voor. Momenteel ben ik bezig met bedenken hoe we dit gaan aanpakken en wat nog reëel is om te proberen. (Ik overweeg een bezoek aan Equitom in België of een holistische aanpak, want ik geloof niet dat het alleen in het been zit).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:52

mijn paard gaat lekker, hij heeft nu sinds 1 week voor de 2de keer zijn beslag met leertje en siliconen
ik rij heel voorzichtig ik stap veel en draaf kleine stukjes
ben als de dood dat ik hem teveel ga belasten [ zoals de post hier boven, vind ik half uur draven en galop veel te zwaar ]
en ik geef rustdagen, gisteren rondje geweest van ong 1 uur en na 2 rustdagen liep hij super
vandaag en morgen weer vrij ook omdat het veel te warm is voor hem [ vanwege vernauwde bloedvaten in het hoofd ]
ik rij meestal 1 dag ong 45 min met daarin 2x stukje draven en verder stappen en de dag erna een groter rondje van 1uur 15min met lang stuk draf in de berm langs fietspad, dan een rustdag of ik wandel 30 min naast hem
en ik rij zoveel mogelijk in de berm, op de weg verkort hij.

ik hoop dit zo nog jaren vol te houden, lekker beetje recreatief buiten ritjes maken.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:22

ahn wat beu splashislief :/ misschien is het inderdaad eens beter dat je eens andere dierenartsen naar laat kijken.

nog even er staat een artrose-paardje in uitgelicht :D namelijk beauty daar zie je nu ook gans haar revolutie

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:33

Splashislief, misschien toch maar weer aan de glucosamine beginnen ?! Het helpt echt bij veel paarden. En misschien wat terug in je trainingsschema ? Half uur draf en galop klinkt vrij pittig.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:46

Ze staat wel op glucosamine, maar andere dan eerst ;) Ze wil het alleen niet eten, maar als ik het 's nachts gaat liggen eet ze het toch.
Trainingsschema ligt op zijn gat nu, doe nu niks (beetje wandelen), wil vanavond misschien wel even gaan stappen onder het zadel, maar meer niet tot verder onderzoek.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:47

ooh sorry, ik had begrepen dat je helemaal gestopt was met de glucosamine.

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:18

Mijn paard heeft ook artrose, in het linker voorbeen. Hij heeft een 'rol'ijzer zodat hij niet gedwongen wordt in een houding en een oplopend rubberen zooltje om de schokken een beetje te dempen. Hij loopt nu terug zuiver, dacht dat het nooit meer goed zou komen... Zo blij met mijn hoefsmid! *\o/*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:00

Ik neem aan dat je een soort breakover ijzer bedoelt ? En wat is een oplopend rubberen zooltje ?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:29

Meer paarden die al langere tijd artrose hebben en die, ondanks dat de winter voorbij is, nu echt slécht zijn? Mijn merrie is nu slechter dan tijdens de winter -O- Baal zo! Ze is niet kreupel, maar flink stijf. Als ze heeft gelegen en overeind komt (dat gaat heel makkelijk!) dan is ze de eerste vijf passen ook stok- en stokkreupel. Zo beroerd -O-