Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:00

nombrado schreef:
die laatste zin klopt idd.
ik denk dat bij de T smeden ook een boel prutsers zitten, absoluut!!!
het lastige is idd om de juiste te vinden.
of het voor mij nu NB bekappen of TB heet, voor mij is altijd de voetas en beenstand belangrijk.
hielen eraf, is voor mijn paarden écht geen optie. ( of ik moet ze blessures willen laten oplopen)
Ook denk ik dat het zeker als paardeneigenaar belangrijk is je te verdiepen in het fenomeen hoef..., maar zeker beenstanden., dat je begrijpt hoe of wat.
gelukkig hebben mijn paarden geen brokkelhoeven.
maar kan jij me vertellen, waarom een TB, niet toegelaten werd op de curses NB? Alleen om het feit dat hij TB is en het geleerd heeft op de reguliere opleiding?
het is dan toch JUIST van belang, en in belang van de paarden (waar het hier om gaat) openheid en samenwerking tot stand te brengen tussen de 2 stromingen?

Ik begrijp niet waarom je steeds weer terugkomt op dat 'hielen eraf' bij NB-en...
Dat die ene bekapper dat bij één van jouw paarden heeft gedaan betekent niet dat dit zo hoort en bij elk paard wordt gedaan.
Het is helemaal niet zo dat bij NB-en áltijd de hielen eraf moeten.
Mijn paard heeft ook nog een stukje hiel staan, terwijl ze al 2 jaar natuurlijk wordt bekapt.
En dit puur omdat dit hoort bij haar hoefstand, waar echt wel naar wordt gekeken door een GOEDE NB-er.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:10

Gimli_ schreef:
Mijn paard heeft nergens last van, hij heeft 'n blessure in de ondervoet gehád door het fantastische werk van een traditioneel smid. ;)
En brokkelen als ik LANGER dan 2 weken niet vijl. En dan is 't nog niet eens brokkelen te noemen.
Bovendien loopt hij 24/7 op ongelijke ondergrond, des te belangrijker om de wand gelijk te houden aan de zool en brokkelen te voorkomen.
Ik vind 't een beetje jammer dat je natuurlijk bekappen hier tot het zwarte schaap probeert te maken, doe ik toch ook niet met iedere traditionele smid?
En geloof me, daar lopen er genoeg van rond die tijdens hun opleiding toch echt hebben zitten slapen. ;)

Hier ook alleen maar positieve ervaringen!
Mijn paard heeft hoefkraakbeen verbening in beide voorhoeven.
Op ijzers lopen is 'not done' voor haar, want dan gaat ze gevoeliger en korter lopen, en krijgt ze blessures.
Bij haar kwam het ook naar voren doordat ze voor op ijzers liep.
Toen ik de diagnose hoorde ben ik gaan spitten, lezen, vragen, enz.
Alle info nam ik als een spons in mij op.
Ik volgde mijn gevoel en was er al snel over uit dat NB-en voor haar de beste optie zou zijn.
En niets is minder waar!
Ze doet het er uitstekend op!
Ze kan over alle soorten ondergrond lopen, zonder korter te lopen, of gevoelig.
En sinds ik het zelf doe, heb ik er alleen maar nog meer profijt van, en mijn merrie dus ook.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:17

_Saida_ schreef:
Ik begrijp niet waarom je steeds weer terugkomt op dat 'hielen eraf' bij NB-en...
Dat die ene bekapper dat bij één van jouw paarden heeft gedaan betekent niet dat dit zo hoort en bij elk paard wordt gedaan.
Mijn paard heeft ook nog een stukje hiel staan, terwijl ze al 2 jaar natuurlijk wordt bekapt.
En dit puur omdat dit hoort bij haar hoefstand, waar echt wel naar wordt gekeken door een GOEDE NB-er.

omdat die omschrijving duidelijk op hoefnatuurlijk.nl te lezen is.

ik quote daaruit zo een stukje!
Traditionele hoefsmeden doen erg hun best om de hielen van de hoef zo hoog mogelijk te laten. Maar wilde paarden hebben juist lage hielen. Uit allerlei onderzoek is gebleken dat lage hielen veel voordelen hebben ten opzichte van hoge hielen.

Onbeslagen hoeven functioneren het beste wanneer de hiel kort wordt bekapt. De volgende twee tekeningen laten de verschillen zien tussen de gangbare "hooghiel" en de natuurlijke "laaghiel" bekapping, en wat de gevolgen zijn voor het hoefbeen.

toch? of zit er in die NB stromingen ook weer alllerlei verschillende opvattingen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:19

Gimli_ schreef:
Ik wil overigens nog wel even de foto's laten zien die mijn ogen toendertijd openden, wellicht dat sommigen ze zich nog herinneren.
Ik ging steeds kritischer kijken, googlen, literatuur doorspitten en uiteindelijk maakte ik foto's waarvan ik me wild schrok.

RV buiten en binnen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LGPMCJOO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZVSHI8C.jpg

LV buiten en binnen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OBUKEVG4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EM4SQWBF.jpg

Op advies van de kliniek moesten er leren zooltjes onder en 'n dubbele lip. 8)7
Mijn maag draait nog steeds om als ik er naar kijk en ik ben blij dat ik toendertijd de 'kliniek' én hoefsmid de laan uit heb gestuurd en mensen met verstand erbij heb gehaald.

Zal binnenkort eens foto's maken van hoe de hoeven er nu uit zien. :)

Het lijkt tegenwoordig wel een trent te zijn om achterijzers onder voorhoeven te zetten.
En waarom...??? Geen idee eigenlijk.
Maar ik kom ze wel regelmatig tegen waar ze zo beslagen zijn.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:26

Safiera schreef:

Dit is niet door een NB-er gedaan...
Ik begrijp ook niet wat je bedoeling is met deze foto's te laten zien?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:32

_Saida_ schreef:

ik denk dat ze hiermee het verloop van haar paard laat zien, na het bekappen van de problemen met de hoeven en het verloop van het herstel.
dit topic gaat over onbeslagen paardenhoeven...het liefst met foto's :+
heb je fotos van hoe jou paard nu op de voeten staat?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:41

nombrado schreef:
_Saida_ schreef:
In het gunstigste geval komt een hoefsmid zo'n 1x in de 8 weken bij een paard om de hoeven te bekappen.
Maar vaker gebeurd het dat maar 1x in de 10-12 weken een smid erbij wordt geroepen.
Op dat moment worden alle oneffenheden weg bekapt, en zijn er idd geen flairs of afbrokkelende randen.
Maar wanneer de hoeven niet zelf worden bijgehouden zullen die er vanzelf weer verschijnen, omdat de hoefwand gewoonweg blijft groeien en niet voldoende slijt.
Ja als je paard bijna nooit op het harde loopt, dan zullen er niet snel flairs verschijnen, of stukjes afbrokkelen.
Maar dan groeien die hoeven evengoed door, en komen ze vanzelf hoger op de hoeven te staan.
De cursus is ook niet bedoeld om paarden te bekappen met hoefproblemen, maar voor paarden met gezonde hoeven.
En dan nog wordt er aangeraden om er (zeker in het begin) regelmatig een professioneel bekapper bij te roepen om te checken of je goed bezig bent.

ik begrijp je reactie niet.
dus als er een smid komt na 10 weken, zijn er geen flairs of brokkelende dingen? maar wel als je het zelf bijhoud?
als het paard goed op de voeten staat, krijg je geen flairs. Vandaar dat het belangrijk is dat je kijkt naar de voet en de beenstand. daaraan kan je nl zien hoe de voet moet staan, niet aan de hoef alleen. als die stand van het been tov de hoef nl goed/recht is, krijg je geen oneffenheden, brokkeltjes of flairs. Dan groeit het alleen maar en moet je 10 weken later weer.
zelfs al kwam mijn hoefsmid na 12 weken (wat wel eens gebeurde) was er niks gescheurd, of gebrokkeld. En dan had ik niks bijgehouden.
ze waren allen lang, maar ze bewogen er niet minder op.

Staat er toch echt wel duidelijk dacht ik...
Wanneer de hoeven 1x in de zoveel tijd worden bekapt, en het paard loopt ook regelmatig over het harde, dan zullen er flairs ontstaan en stukjes afbrokkelen.
Maar wanneer de hoeven op wekelijkse basis worden bijgehouden, wordt als het ware de natuurlijke slijtage nagebootst, en zul je geen flairs of brokken eruit zien.
Staat en loopt je paard vrijwel alleen op zachte ondergrond, dan zullen er idd niet snel flairs ontstaan, of stukjes afbrokkelen.
Maar de hoeven blijven evengoed wel groeien, en worden langer en hoger.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:43

nombrado schreef:
_Saida_ schreef:

omdat die omschrijving duidelijk op hoefnatuurlijk.nl te lezen is.

ik quote daaruit zo een stukje!
Traditionele hoefsmeden doen erg hun best om de hielen van de hoef zo hoog mogelijk te laten. Maar wilde paarden hebben juist lage hielen. Uit allerlei onderzoek is gebleken dat lage hielen veel voordelen hebben ten opzichte van hoge hielen.

Onbeslagen hoeven functioneren het beste wanneer de hiel kort wordt bekapt. De volgende twee tekeningen laten de verschillen zien tussen de gangbare "hooghiel" en de natuurlijke "laaghiel" bekapping, en wat de gevolgen zijn voor het hoefbeen.

toch? of zit er in die NB stromingen ook weer alllerlei verschillende opvattingen.

Kort bekappen betekent toch niet hetzelfde als; weghalen?
Of zie ik dat verkeerd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:44

_Saida_ schreef:
Wanneer de hoeven 1x in de zoveel tijd worden bekapt, en het paard loopt ook regelmatig over het harde, dan zullen er flairs ontstaan en stukjes afbrokkelen.
Maar wanneer de hoeven op wekelijkse basis worden bijgehouden, wordt als het ware de natuurlijke slijtage nagebootst, en zul je geen flairs of brokken eruit zien.
Staat en loopt je paard vrijwel alleen op zachte ondergrond, dan zullen er idd niet snel flairs ontstaan, of stukjes afbrokkelen.

hmm, nooit last van gehad.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:45

nombrado schreef:
ik denk dat ze hiermee het verloop van haar paard laat zien, na het bekappen van de problemen met de hoeven en het verloop van het herstel.

Nee, heb ik idd nog niet gedaan... (shame on me)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:47

nombrado schreef:
_Saida_ schreef:

hmm, nooit last van gehad.

Waar niet van?
Niet van de flairs en het afbrokkelen?
Of niet van hoge en/of lange hoeven?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:51

_Saida_ schreef:
Kort bekappen betekent toch niet hetzelfde als; weghalen?
Of zie ik dat verkeerd?

moet je maar even nalezen
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm
staat een voorbeeld, van te hoge hielen en lage (volgens hun goede) hielen.
gezien hoe het hoefbeen in de hoef getekend is, hoef ik het allebei niet :D

kzal eens even de wilde paarden in de campo van spanje opsnorren (als ik die foto nog kan vinden)
daar groeien ze op , op 1200 ha rots en berg/zand/weiland gronden. staan allemaal stijl op de voeten (nooit bekapt) omdat hun beenstand voetas dit zo verlangt. De hoeven zijn ook smaller (hier noemen ze het nauwer , met een stempel naar negatief) maar deze paarden hebben dit nodig en is hun vorm. ze kunnen er prima mee uit de voeten.
je ziet er zeker geen mustangrol of kwartierboogjes in de hoeven

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:54

_Saida_ schreef:
Waar niet van?
Niet van de flairs en het afbrokkelen?
Of niet van hoge en/of lange hoeven?

brokkelen niet, lange hoeven alleen als ze naar de smid moeten.. :D
flairs alleen als ze scheef bekapt waren door de smid.
is ook logisch, als de stand van het been scheef boven de hoef staat, krijg je een verkeerde druk op de voet, dus krijg je flairs, want de beenstand wil nu eenmaal die vorm die er bij past.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:55

_Saida_ schreef:
nombrado schreef:
ik lees hier allerlei verhalen over afbrokkelende hoeven , stukjes eruit.
ik heb dit zelf nog nooit gehad met mijn paarden (ook in het verleden niet)
Nu staan mijn paarden 16 uur op stal, en verder in de bak of land.
ik werk wel elke dag met ze, dressuurtraining. Ze krijgen basisbrok en granen.
en droog kuil
zou het brokkelen van paardenhoeven niet een voedingsprobleem kunnen zijn?
maar ook de stand die een paard hoort te hebben nastreven? (voetas, beenstand, beweging, afwikkeling, schouderlijn e.d?)
oja, en ik heb er rond elke 2 maanden een hoefsmid bij (traditioneel bekapper!)

Wanneer ze (bijna) niet op de straat komen, zal het minder snel gebeuren dat de hoeven brokkelen, of scheuren.

bijna mag je tussen haakjes weg laten, eigenlijk het hele zinnetje.
die van mij is nu sinds de laatste bekapbeurt(6 weken terug) niet op straat geweest en alsnog is der bij haar voorhoef een mooi stuk af gescheurt.
oke ze heeft al slechte hoeven.
maar juist als ik iets meer over straat ga heb ik er minder last van.
dit aangezien de wand dan mooi terug slijt.
als je veel over de weg draaft inderdaad dan krijg je zo ineens van die hoeken en flappen eruit omdat de wand te lang is en het dan de klap van op straat komen niet goed aan kan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:42

nombrado schreef:
het kan niet zijn, dat je alleen met vijlen volstaat....paardenhoeven die zo weinig groeien en niet die aantal km per dag maken, komen wat tekort in hun voeding...dat kan niet anders.

Ik laat soms mijn paard 2 weken in de weide staan, heb hem natuurlijk bekapt en daar veranderd nauwelijks iets aan. Blijven mooi, breed en hard :) Ik vijl alleen eventuele flipjes weg als die er zitten (wanneer ik er ben), en laatst een keer hoefwand gelijk aan de witte lijn gemaakt, verder doe ik er niet mee. laat eens in de zoveel tijd mijn bekapster komen die het netjes bijhoud, verder niet :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:06

Is het geen patella LUXATIE ipv FIXATIE?
Door het losschieten van de knieschijf springt de knie op slot dan zet je het paard in zijn achteruit en schiet het weer terug. Als alles gefixeerd zou zijn zou het paard helemaal niet meer kunnen lopen.

Citaat:

Mijn fjord ontwikkelt juist wel flairs op zachte bodem, krijgt platvoeten en er breken stukken af.
Mijn haflinger gaat idd hoger op de voeten staan.

Ik denk dat het echt per paard verschilt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:37

nombrado schreef:
_Saida_ schreef:

Dit is niet door een NB-er gedaan...
Ik begrijp ook niet wat je bedoeling is met deze foto's te laten zien?

Ik had ze als illustratie bij mijn verhaaltje geplaatst, zodat jullie niet terug hoefden te zoeken. Het klopt dat het niet door een NB-er is gedaan. Maar of zo iemand het heel anders had gedaan? Ik denk eigenlijk dat élke smid/bekapper het anders doet.

Ik wilde inderdaad nieuwe foto's plaatsen, alleen moet ik die zaterdag even opnieuw maken, ben ze kwijtgeraakt!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:24

nombrado schreef:
moet je maar even nalezen
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm
staat een voorbeeld, van te hoge hielen en lage (volgens hun goede) hielen.
gezien hoe het hoefbeen in de hoef getekend is, hoef ik het allebei niet :D

Dit is een voorbeeld.
Nergens staat dat bij alle paarden de gehele hiel weg gehaald moet worden.
Een goed natuurlijk bekapper kijkt naar de stand, en houdt rekening hiermee.
En als er al iets van de hiel af moet, dan wordt dat met kleine stukjes tegelijk gedaan.
Wanneer in 1x de hiel (flink of helemaal) wordt weg gehaald is het vragen om problemen.

nombrado schreef:
kzal eens even de wilde paarden in de campo van spanje opsnorren (als ik die foto nog kan vinden)
daar groeien ze op , op 1200 ha rots en berg/zand/weiland gronden. staan allemaal stijl op de voeten (nooit bekapt) omdat hun beenstand voetas dit zo verlangt. De hoeven zijn ook smaller (hier noemen ze het nauwer , met een stempel naar negatief) maar deze paarden hebben dit nodig en is hun vorm. ze kunnen er prima mee uit de voeten.
je ziet er zeker geen mustangrol of kwartierboogjes in de hoeven

Ik begrijp niet wat je daarmee wilt aantonen?
Dat die paarden zo op hun hoeven staan zegt niets over hoe jouw paarden op de hoeven behoren te staan...

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:31

nombrado schreef:
brokkelen niet, lange hoeven alleen als ze naar de smid moeten.. :D
flairs alleen als ze scheef bekapt waren door de smid.
is ook logisch, als de stand van het been scheef boven de hoef staat, krijg je een verkeerde druk op de voet, dus krijg je flairs, want de beenstand wil nu eenmaal die vorm die er bij past.

Dus bij jouw paarden wordt er, elke keer als ze worden bekapt, een (paar) cm. vanaf gehaald, waardoor ze weer moeten wennen aan de kortere hoeven, en eventueel bijgewerkte stand.
Flairs, scheuren en brokkels ontstaan meestal wanneer de hoefwand voorbij de zool is gegroeid, en ze dus steunen op de hoefwand.
De stand van de hoeven worden mede dan bepaald door de slijtage.
Dus leunt jouw paard op de binnenkant van de hoeven, dan zal de hoefwand daar ook het snelst slijten. (wanneer ze natuurlijk de kans krijgen door ook op het harde te lopen)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:33

hagelslag schreef:
maar juist als ik iets meer over straat ga heb ik er minder last van.
dit aangezien de wand dan mooi terug slijt.
als je veel over de weg draaft inderdaad dan krijg je zo ineens van die hoeken en flappen eruit omdat de wand te lang is en het dan de klap van op straat komen niet goed aan kan.

Behalve wanneer de hoefwand gelijk is met de zool, en mooi is afgerond.
Dan zul je vrijwel geen flairs zien.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:35

Cowgirl schreef:
Mijn fjord ontwikkelt juist wel flairs op zachte bodem, krijgt platvoeten en er breken stukken af.

Ook wanneer je de hoefwand gelijk hebt aan de zool, en afgerond?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:42

Allereerst wil ik even zeggen dat ik echt nul weet over hoeven, ik zie wanneer ze te lang zijn, maar daarmee houd het ook op.

Ik heb een 6 jarige ruin die nog nooit ijzers heeft gehad, en zijn hoeven zijn eigenlijk altijd een beetje vervelend geweest. De smid komt elke 10 weken en dan ziet het er gedurende...2 weken goed uit, daarna gaat het brokkelen. Hij komt elke dag buiten, in de paddock of in het weiland. Verder rijd ik met hem op een gewone bak bodem. Hij loopt dus alleen op harde ondergrond als hij van het weiland naar de stal moet en andersom, en als we een stukje erf wandelen.
Wat kan ik hieraan doen? Ik wil liever geen ijzers omdat ik het onnatuurlijk vind en omdat het zo glijd.
Ik zal morgen wat foto's posten.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:46

Wanneer je zelf de hoeven kunt bijhouden, dan blijven ze eruit zien als wanneer ze net zijn bekapt, en zul je weinig problemen meer hebben.
Ik zou zeggen; doe de cursus en zoek een goede natuurlijk bekapper! ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:48

_Saida_ schreef:
Wanneer je zelf de hoeven kunt bijhouden, dan blijven ze eruit zien als wanneer ze net zijn bekapt, en zul je weinig problemen meer hebben.
Ik zou zeggen; doe de cursus en zoek een goede natuurlijk bekapper! ;)

pff.. dat is nogal iets, ik weet dat mijn vorige instructrice ook zelf de hoeven bijhield... maar waar vind je ze, hoe kan je bepalen of ze goed zijn ennum... wat kost het? ik ben op het moment namelijk ook bezig met mijn rijbewijs :+

elke week een stukje vijlen is natuurlijk not done? ookal volg je gewoon de vorm van de hoeven en zorg je dat ze gewoon niet oneven worden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:01

Ilse_123 schreef:
Allereerst wil ik even zeggen dat ik echt nul weet over hoeven, ik zie wanneer ze te lang zijn, maar daarmee houd het ook op.

Ik heb een 6 jarige ruin die nog nooit ijzers heeft gehad, en zijn hoeven zijn eigenlijk altijd een beetje vervelend geweest. De smid komt elke 10 weken en dan ziet het er gedurende...2 weken goed uit, daarna gaat het brokkelen. Hij komt elke dag buiten, in de paddock of in het weiland. Verder rijd ik met hem op een gewone bak bodem. Hij loopt dus alleen op harde ondergrond als hij van het weiland naar de stal moet en andersom, en als we een stukje erf wandelen.
Wat kan ik hieraan doen? Ik wil liever geen ijzers omdat ik het onnatuurlijk vind en omdat het zo glijd.
Ik zal morgen wat foto's posten.

het kunnen 2 dingen zijn:
of je smid bekapt hem niet de juiste stand, zodat zijn hoeven willen corrigeren wb zijn beenstand en afwikkeling
of, het is een voedingsprobleem (tekort aan iets) wat voer je je paard?