[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:20

dat loopje herken ik wel heel erg Maggie_Eddy.. ;)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:43

:) Ik zal binnenkort iemand even laten filmen als ik 'm rij. Dat is wel leuk vergelijkingsmateriaal denk ik, zo nu ie een aantal keer behandeld is aan zijn rug en zijn infuus gehad heeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:17

ja dat loopje is inderdaad heel herkenbaar
Ik moet zeggen dat je dat bij Lan in het zand nog ziet, op het harde eigenlijk vrijwel niet meer.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:48

ik zal ook eens een filmpje maken, maar ik krijg vast ook ruzie met youtube.. :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:19

Bij Vario zie je 't eigenlijk alleen in het begin nog iets, onder het zadel bedoel ik dan, want in vrij beweging kan ie nog wel zo lopen. Dat andere filmpje wat ik heb, is in een wei. Daar loopt ie wel beter. Ook nog onbehandeld overigens. Maar die staat op de telefoon van mijn vriend, dus die moet ik nog even eraf jatten. Heb nog wel ergens een actie foto. Daar komt ie net voor het eerst in zijn lange verblijf wei, dus ook nog onbehandeld, maar wel rad (adrenaline gok ik :'), toen was ie namelijk eigenlijk helemaal niet rad, liep ie steeds te kwakkelen, kreupel,rad, kreupel etc )

Rete onscherp, maar ach :')

Afbeelding

Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:30

hij ziet er i.i.g happy uit daar :j

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:38

Ik denk dat het zeker zal schelen dat hij nu lekker op de wei komt overdag, en snachts op stal dat is dan niet zo heel erg. Ik heb die van mij ook verhuist 2 maanden geleden, vooral vanwege de winters, dan kwam hij te weinig buiten, en ik hoop dat hij nu de winter nog beter doorkomt nu hij 24/7 buiten staat, tot nu toe bevalt het hem en mij heel erg goed.

Ziet er toch netjes uit op het filmpje, lekker looplustig. De foto's zijn ook leuk, een blije Vario :D

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:10

En een dito blij baasje, maar ook een dubbel gevoel, want hij liep daar wel ineens erg goed, terwijl ik 'm juist weg bracht daarheen om op te knappen :')

Looplustig is ie inderdaad wel, en nog steeds :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:13

Ik ben op het moment al heel blij met een zuiver drafje op het harde, wat we steeds meer uitbouwen. Tegelijk zie ik al haar spieren verdwijnen, en dat doet pijn. En dan kan de da wel zeggen dat ze een uiterst gunstige prognose heeft, maar ik zie vooral hoe het nu gaat. En dat is vele malen beter dan heel erg kreupel zoals eerst, maar lang niet goed. Het is gewoon zo dubbel.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:22

Ik herken het gevoel maar al te goed! :(:)

Gelukkig *klopt af* loopt Vario nou weer steeds beter en beter. Heb gisteren zelfs weer een behoorlijk stevige galop in 't bos gedaan met 'm en hij was vandaag 0,0 stijf of wat dan ook. Geen stalpoot, niks. Maar in de winter, toen meneer over zijn eigen benen struikelde, zag ik ook in die 3 maanden stappen al zijn spieren weer wegebben.. Daar ging al het werk van hem en van mij. En ook ik zag 'm inderdaad wel steeds weer beter worden, en toen de da meldde dat het allemaal weer goed kwam, was ik natuurlijk razend opgelucht, maar het heeft nog zooooo lang geduurd voordat ie kwam waar we waren gebleven voordat ie struikelde.. En dat geeft niet, hij krijgt alle tijd die ie nodig heeft, maar toch blijf je dan wel even je achterhoofd erg ongerust..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:27

Hoe lang heeft dat alles bij elkaar geduurd bij Vario?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:27

Je bedoeld voordat ie weer terug is gekomen waar we gebleven zijn?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:31

ja vanaf dat je constateerde dat hij kreupel was, tot nu ongeveer

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:45

Nou de eerste keer dat hij kreupel werd, hebben we na een maand foto's laten maken. Toen kwam dan de spat te voorschijn. Vanaf toen, dat was begin augustus 2009, heeft hij stil gestaan, tot ongeveer april/mei 2010. Toen was ie wel weer constant rad, ik denk vanaf februari, maar wel ongetraind. Voor Februari was ie al wel vaker rad, maar had ie ook geregeld slechtere dagen. Toen heeft ie in juli 2010 zijn infuus gekregen. Vlak daarna zijn we van stal verhuisd en zijn we gaan opbouwen onder het zadel. Veel naar buiten, rechte lijnen maken en maar stappen. Toen ook daarna in de bak, op een gegeven moment waren we zover dat ik m'n startkaart wilde aanvragen. Maar toen 15 januari 2011 (dat weet ik nog zo goed, omdat ik die dag meehielp met de opkomst van de grootvorst en ik daarna strontziek ben geworden :') ) verstapte ie zich, was trouwens zijn linkervoorbeen, niet zijn spatpootje. Toen is ie kreupel/stijf/slecht geweest tot ergens maart. Toen zijn we naar de kliniek geweest voor nieuwe spatfoto's en dus ook maar gelijk een echo. Vanaf toen mocht ik weer rustig aan beginnen en ben ik nu denk ik een week of 3 terug op het niveau waar we in januari gebleven waren. Al loopt ie nu wel makkelijker met zijn spatpootje dan toen, dus misschien zijn we stiekem toch wat verder dan waar we gebleven waren.

Edit: Dat kreupel zijn op zijn voorbeen was ook niet bepaald bevorderlijk voor zijn spatpootje. Dat is namelijk linksachter, dus heel zijn linkerkant was bagger. Ook zijn spatpootje werd dus erg stijf. Heb 'm toen wel een poosje in de stalbandages gehad, dat leek 'm wel wat te helpen.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:51

Spirit mag de wei niet in omdat de staleigenaar zegt dat hij dan het gras kapot loopt... (er staan een paar sprietjes op)
Hij gaat idd in draf stijf lopen.. in stap en galop niets te zien! Soms gooit hij er dan wel weer een super mooie middendraf uit.. daar geniet ik dan ook maar extra van..

Agossie die ziet er wel braaf uit met het infuus zeg!

In dat filmpje herken ik idd Spirit zijn loopje ook...

Op de stal waar hij heen gaat hebben we gelukkig een grote bak dus kunnen we veel rechtuit rijden! Ik hoop dat dat gaat helpen..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:56

dan zit Lan wel op schema. Maar het tildreninfuus is dus veel later gebeurd bij jouw paard.
Mijn DA zegt dat Tildren alleen in het acute stadium zinvol is, hij raadt het dus af (los van dat het bij Lan wel heel keurig aan elkaar aan het groeien is).

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:03

@Kaat:
En probeer waar en wanneer je kan ook veel buiten te stappen, dan maak je sowieso veel rechte lijnen en kun je ook makkelijker wat drafstukjes meepakken, zonder gelijk de bocht om te hoeven. Bij Vario zag je in het begin ook in de stap heeeeel duidelijk korte stappen, later werd dat weer goed en na verloop van tijd zag je er bij hem in stap en galop ook niets meer van, maar idd alleen nog in de draf.

Ja hij was enorm braaf, maar het doet 'm dan ook werkelijk helemaal niets als je met spuiten aan komt zetten. Ze stonden er ook wel een beetje verbaast over te kijken, omdat hij best wel aan het zeiken was om die voelbox in te gaan, maar wel zo'n joekel van een infuus naald liet inbrengen zonder blikken of blozen. Onze omgevingsdierenarts heeft 'm zo dus ook een keer helemaal in z'n up geent, terwijl ie dus op dat hectare land liep, zonder halster. Hij heeft dan ook geen halster nodig gehad, is er gewoon heen gelopen, spuit erin en klaar. :') Braaf beest <3

@Anya, ja klopt, is ook alleen zinvol bij actieve spat. Het was dan ook deels een gok om dit nu nog te doen. De reden dat het zo laat pas gebeurd is, is dat hij eigenlijk terug zou zijn gegaan naar de handelaar. We hadden hem pas net, een maandje ofzo, maar ja, de handelaar begon te steigeren en het zou uitlopen op een rechtzaak. Waar we eigenlijk geen zin hadden, dus toen de rechtsbijstand met een vergoeding op de proppen kwam, die niet onaangenaam was, hebben we 't maar gelaten en zijn we er gewoon voor gegaan. Toen zijn we dan voor nieuwe foto's gegaan naar De Vallei, en die da was eeerrug enthousiast. Hij zei ook, je kan hem ook natuurlijk laten groeien, dan komt hij er ook, maar waarschijnlijk zul je 'm wel helpen als je toch een infuus geeft. Maar dat liet ie volledig aan ons, hij zei ook, het is niet goedkoop en het is niet noodzakelijk en wil ook geen geld uittrekker zijn ofzo want daar heb ik ook niets aan, ik heb liever een tevreden klant die weer terug komt als eentje die ik weg jaag door op hoge kosten te jagen. Het infuus zal alleen makkelijker voor Vario zijn herstel, maar zonder het infuus komt ie er ook zeker wel. En daarbij zei hij ook, dat hij zo ook niet 100% zekerheid kon bieden dat het ook daadwerkelijk aan zou slaan. We hebben gewoon de gok genomen, en ben blij dat we het gedaan hebben :)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:08

@ Maggie, op de nieuwe stal willen we hem verkeersmak gaan maken onder het zadel en dat is het idd de bedoeling veel buiten te gaan stappen...
Nu loop ik veel aan de hand buiten... Ik hou jullie op de hoogte! :D
Woont er toevallig iemand in de buurt van bergen op zoom?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:12

Nice nice!

En nee, ikke niet. Ik kom uit omgeving Nijmegen, Wijchen om precies te zijn :)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:13

Jammer.. het lijkt me leuk en leerzaam om andere te ontmoeten met een paard dat spat heeft.. :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:42

@maggie: ah dan is het duidelijk.

Ik zit in Twente. Ook niet bij jou in de buurt.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:32

Zo, dat loopje van de schimmel op het filmpje is heel herkenbaar!
Redelijk wat positieve nieuwtjes gelezen, fijn is dat.
Toch ook een paard die wat minder gaat, dat is jammer en helaas kan ik me daarbij min of meer aansluiten.
Spec was kreupel op linksvoor, ineens spontaan.
Geen idee hoe het is gekomen, en ik denk zelf dat rotstraal de grootste boosdoener was, maar volgens mijn smid kan dat niet.
Nou ja, gelukkig is ie nu niet meer kreupel, zit ie al lekker dik in z'n vacht en heeft amper spieren op z'n kont.
Daarbij een smal borstje, een heeeeeele lange hals en rug, en een enorme schoft...Jullie zullen begrijpen dat ik afentoe blij ben dat als het regent, ik hem een dekentje op kan doen :D.

Ik las ergens dat iemand haar paard even in de stalbandages heeft gehad, hier zat ik zelf ook aan te denken voor aankomende winter.
In principe ben ik er niet voor als je paard gezond is, maar met spat en dergelijke denk ik toch dat het goed is om de benen warm te houden.

Ik geef mijn paard glucosamine/chondroïtine/msm pillen(voor mensen) en hij staat minder vaak op rust met zijn slechte been.
Ook voor het luchtzuigen heb ik een goed middel gevonden, maagtabletten van de kruidvat...Geen luchtzuiger meer!!
Als de paarden aankomend weekend weer binnen komen, ga ik een beetje verder met vrijheidsdressuur, dat vind ie leuk en dan heeft ie nog het idee dat hij iets doet.

Overigens ga ik binnenkort in Meer(België) wonen, dus als er mensen zijn die het leuk vinden om een meeting te houden, bij ons is plek zat!
Ook ik ben best benieuwd naar de mensen met spatpaarden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:00

svandijk, ik twijfel alleen of de bandages nut hebben, ik neem aan dat je niet over de sprongen gaat of wel? Meeting belgie? cool.

Splash is een draakje tegenwoordig en kan ineens onder de draden door kruipen omdat ze naar de wei wil. Voorheen (in 10 jaar tijd) nooit gedaan. Draden staan op 1 meter hoogte en ze kruipt (echt waar zelf gezien de domme merrie) er onder door. Over 2 weken mag ze weer werken, maar dat heeft niks met de spat te maken. Die is vooralsnog rustig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:08

meeting in Belgie: leuk
Moet ik wel zwaar plannen zoiets.

bandages doe ik niet.. heb wel van die UV-thermo lappen, die doe ik af en toe een uur om om de doorbloeding te stimuleren.

Lan is vandaag van de ijzers af tijdelijk. Haar ijzers waren spekglad, hoefsmid kwam maar niet. Die blijkt wegens familieomstandigheden uit de running, dus een andere smid gevraag haar ijzers te verwijderen, zodat we tenminste weer naar buiten kunnen.

Ik hoop dat je paard snel opknapt svdijk

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:52

svdijk schreef:
Zo, dat loopje van de schimmel op het filmpje is heel herkenbaar!
Redelijk wat positieve nieuwtjes gelezen, fijn is dat.
Toch ook een paard die wat minder gaat, dat is jammer en helaas kan ik me daarbij min of meer aansluiten.
Spec was kreupel op linksvoor, ineens spontaan.
Geen idee hoe het is gekomen, en ik denk zelf dat rotstraal de grootste boosdoener was, maar volgens mijn smid kan dat niet.
Nou ja, gelukkig is ie nu niet meer kreupel, zit ie al lekker dik in z'n vacht en heeft amper spieren op z'n kont.
Daarbij een smal borstje, een heeeeeele lange hals en rug, en een enorme schoft...Jullie zullen begrijpen dat ik afentoe blij ben dat als het regent, ik hem een dekentje op kan doen :D.

Ik las ergens dat iemand haar paard even in de stalbandages heeft gehad, hier zat ik zelf ook aan te denken voor aankomende winter.
In principe ben ik er niet voor als je paard gezond is, maar met spat en dergelijke denk ik toch dat het goed is om de benen warm te houden.

Ik geef mijn paard glucosamine/chondroïtine/msm pillen(voor mensen) en hij staat minder vaak op rust met zijn slechte been.
Ook voor het luchtzuigen heb ik een goed middel gevonden, maagtabletten van de kruidvat...Geen luchtzuiger meer!!
Als de paarden aankomend weekend weer binnen komen, ga ik een beetje verder met vrijheidsdressuur, dat vind ie leuk en dan heeft ie nog het idee dat hij iets doet.

Overigens ga ik binnenkort in Meer(België) wonen, dus als er mensen zijn die het leuk vinden om een meeting te houden, bij ons is plek zat!
Ook ik ben best benieuwd naar de mensen met spatpaarden.

Dat was ik! Bij mij had het wel zin, althans, ik had toch wel de indruk dat hij er minder gevoelig op werd, uiteraard niet om de sprong gedraaid :) Maar het leek er een beetje op, al heb ik geen idee of dat ook kan, maar dat de warmte van de stalbandage toch doortrok in het hele been. Ik ben eigenlijk ook geen fan van stalbandages en dat soort dingen, maar als m'n knollie er baat bij heeft, wat ik nu toch al meerdere keren heb ervaren, ook bij de voorbenen, dan doe ik het met liefde en plezier :)
Dat luchtzuigdingetje vind ik ook wel een leuk weetje! Mijn niet spatpaard is van luchtzuiger naar kribbenbijter gegaan, en hij doet het ook echt niet veel meer, maar ga dit wel even onthouden :j

DA is geweest vandaag, oftewel de Osteo/chiropracter. Hij was super enthousiast over Vario!! *\o/* *\o/* Hij heeft 'm maar op 1 plekje los hoeven te werken en Vario stond er gewoon met de oren naar voren bij rond te kijken :') Braaf beest. Zijn spat was ie ook erg tevreden over, hij gaat super vooruit :D :D :D

Edit: De bandages heb ik niet bij voorbaat al omgedraaid, heb gewoon echt aangekeken hoe ie reageerde en pas omgedraaid wanneer ie stijf was, gewoonweg omdat ik ze niet voor niks erom heen wil doen en dus warmte creëer waar ie niks mee kan.