[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silly29

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:17

Dank je wel Kymalin voor je tips. Ik zal zo meteen eens de site van Isapaardje bekijken.

Ze staat in een hele schrale wei, en daar mocht ze van de DA in blijven staan. Haar weidegenootje staat hier echter ook in, en die vind het helemaal niet leuk dat er maar zo weinig te eten is!!!
Normaal deden we aan stripbeweiding, maar nu krijgen ze even geen vers gras meer erbij.

Appels, snoepjes etc kregen ze zowiezo al niet. Ze kregen alleen gras.

DA zei inderdaad dat ze hooi mocht, maar dat voeren gaat alleen als we met haar in de modderpoel staan. (doen we buiten de wei) Anders gaat haar weidegenootje achter haar aanjagen, om ook hooi te eten, en dan moet ze veel te snel weg lopen, wat nu dus niet lukt. Misschien dat we haar ook maar wat hooi moeten geven tijdens het koelen, dan heeft ze tenminste ook wat in haar buikje!

Die modderpoel hebben we inderdaad ook aangelegd. Moet ze van de DA 2 keer 0,5 uur per dag in staan. Maar heb het vandaag al 2 keer gedaan, en zometeen nog een keer. Ze vindt het wel prima om daar in te staan. (mits er wat te eten valt!!)

Ik hoop dat het snel beter gaat. Ze loopt vandaag nog steeds heel stijf. Hoe snel mag je verwachten dat dat beter gaat? Zal wel per paard verschillend zijn he?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:22

Ja, dat klopt, dat verschilt per paard maar ga er maar van uit dat het niet 1 2 3 over is. Maar heb geduld, meestal komt het wel goed.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:39

Ik hoop het!! Ik ben me ontzettend geschrokken hiervan. En t is zo'n lief ponietje!

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:59

Mijn shetlander is ook hoefbevangen.
Ze staat nu 2 weken in de bak (nat zand, doordat het af en toe regent) Het gaat nu al stukken beter!
Heeft verder nog iemand tips voor mij?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:32

Eigenlijk dezelfde tip; kijk eens in dit topic naar het onderschirft van Isapaardje, daarin staat een link van haar eigen website waarin een boel nuttige tips op een rijtje staan, plus wat ervaringsverhalen.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:47

Ik heb helaas geen bak. Dus ze staat gewoon in de wei, en daar eet ze natuurlijk gras. Volgens de DA kan dit geen kwaad, omdat het maar heel kort is. Maar in kort gras zit als je pech hebt toch heel veel fructaan? Ik twijfel dus of dit het juist niet verergerd..

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:11

Er schijnt in kort gras idd meer fructaan te zitten. Maar ik redeneer zo: Ik heb een stukje met superkort gras voor haar afgezet. Stel nou dat dat korte gras drie keer zoveel fructaan bevat dan langer gras......

Stel nou dat ze er 10x minder af kan eten dan van langer gras.....

Dan krijgt ze dus per saldo veel minder fructaan binnen, lijkt mij (geen rekenwonder, maar dit lijkt voor mij duidelijk)

Ik voer dus hooi, en seniores priores om haar op gewicht te houden. Het gras kan ze dan afknagen tegen verveling en omdat ze nu eenmaal graag grazen.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:29

Als ik het zo bekijk, heb je daar natuurlijk gelijk in. Dan hoop ik maar dat het de situatie niet verergerd.

Net heeft ze weer lekker n half uur in de modder gestaan. Zak hooi erbij, en ze verveelt zich tenminste ook niet.

Op gewicht houden hoef ik niet, ik moet juist zorgen dat ze allebei wat afvallen. Dus daar moet ik nog wat op verzinnen.
Ik was begonnen met ze allebei te longeren, maar nu er eentje hoefbevangen is, zal dat voorlopig wel niet meer kunnen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:41

silly29 schreef:
@isapaardje, wat een geweldig leuk diertje heb je!!!

Ik denk dat je de pony met de smurf bedoeld. Dat is Saros van Gemske hier (ik quote hem alleen maar). Niettemin heb ik zelf ook een geweldige shetlander, die helaas dat apporteren maar niet onder de knie wil krijgen (niet te eten, dan loslaten Haha!).

Sterkte en beterschap voor de 'nieuwkomers' hier.
Tja tips? Kijk inderdaad even op mijn informatiesite voor algemene dingen, artikelen en verhalen van een aantal bokkers van dit topic.

Wat die pijnstiller betreft; er zijn diverse soorten pijnstillers met phenylbutazone als hoofdbestanddeel erin, in omloop. Komt wellicht omdat het inderdaad wat Kymalin ook al zegt, officieel niet meer gegeven mag worden (verboden middel; dit omdat er ooit in Engeland een meisje is overleden na het eten van vlees van een dier dat net met bute behandeld was voor het geslacht werd; aldus onze dierenarts). Het heeft dus niets met 'verboden' in de vorm van niet goed voor paarden te maken.

Maar omdat DA's het niet meer zomaar kunnen verkrijgen, lijkt het wel of iedere praktijk zijn eigen dealertje heeft Bloos
Ik had het eerst in de pure vorm, later in zilverkleurige zakjes van Equipalazone. Die vertrouwde ik nog het meest, omdat het het best te doseren was. Er zijn ook middelen in de omloop waar paarden allergisch kunnen reageren op het vulmiddel dat in de zakjes/pillen zit.
Maar over het algemeen is Bute zowel een pijnstillers als een ontstekingsremmer. Je mag te samen met bute geen bloedverdunners geven, iets wat helaas nog wel eens wordt voorgeschreven.

Wat de wei betreft; ik ben het met Mysa eens.
Wel zit er verschil in kort en kort gras. Ik zelf heb een zeer schrale wei, maar het gras bestaat wel uit blaadjes (hele kleine, dat wel). Een net afgegraasde wei kan soms ook heel kort zijn, maar dat zijn dan vnl. stengeltjes (blad is afgevreten). Zo'n wei is gevaarlijker dan de eerstgenoemde korte wei. Dit omdat fructaan vnl. in de stengel zit.
Isabella staat gewoon 24 uur op kort gras. Ze verdeeld zo de portie door de uren heen en moet nogal wat vreten om er een kilo af te krijgen (als ze er in 24 uur al een kilo afhaalt, want dat betwijfel ik). Ze heeft gewoon de hele dag wat te doen en houdt haar weitje golfbaankort zeg maar. Ze krijgt verder hooi bijgevoerd waar ze ook graag voor komt (teken dat ze echt niet genoeg heeft aan het gras). Hooi met minder voedingswaarde is het beste.
Geen kuil, geen koeienhooi, geen brok of muesli, geen zemelen, geen brood, geen suikers en zetmeel in feite. Zeker niet in de periode dat ze ziek zijn.
Wel gezond is brandnetels, kleefkruid, broccoli, bleekselderij, rozenbottels, bananen (zit veel magnesium in, maar ook suiker, dus met mate), paardenbloemblad (veel mangaan, maar helaas ook veel fructaan, dus ook met mate).

Note; dat van de wei is mijn eigen theorie en dus niet bewezen dat dit waar is. Ik heb dat verder dus ook niet op 'mijn website' vermeld staan. Wel artikelen over gras, suikers en zetmeel.

Weet je ook hoe jullie pony's bevangen zijn geraakt?

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:15

Ik bedoelde inderdaad Saros, maar die van jouw zal ongetwijfeld ook een leukerd zijn Knipoog

Bedankt voor je informatie. Ik heb straks je site bekeken en de ervaringsverhalen gelezen. Daar werd ik toch wel erg verdrietig en moedeloos van. Maar goed, over mijn paardje valt nog niks te zeggen. Eerst maar eens afwachten.

Maar die van jouw staat dus op een kort weitje? Hoe krijg je het dan dat het niet stengelig wordt? Die van ons blijven namelijk aan het eten, en einde van de dag staat er niks meer in de wei. En dat groeit ook niet elke nacht weer aan. Haha!
Hoe hou jij het dan normaal kort?

Ik heb er wel een voorstelling van hoe de mijne bevangen is geraakt. We doen aan deelbeweiding. Hebben 1 grote wei, met in het midden een schriklint. Ze hebben dus in principe 2 weides. Maar in die weides doen we aan stipbeweiding. Dus elke keer een vers stukje gras erbij. Zo stonden ze een aantal weken in de linkerwei, tot daar eigenlijk weinig gras meer in stond. (op dat moment hadden ze dus de hele linkerweide tot hun beschikking) Dus eigenlijk wilde ik ze naar de rechterwei verplaatsen. Maar daar stond inmiddels behoorlijk lang, mals gras. Dus dat durfden we eigenlijk niet goed te doen.

Op dat moment werd ons ponietje al ziek. Ze stond de hele dag te slapen en at niks meer. Was ook helemaal niet meer alert. Totaal niet zoals ik haar ken. Ze lag ook heel veel te slapen. Na 2 dagen aangekeken te hebben, heb ik de DA gebeld. Hij zou de volgende dag wel komen kijken. Maar raar genoeg was ze er 's morgens veel beter aan, ze at weer en was veel alerter. Toch DA laten komen omdat ik anders met die bezorgdheid bleef zitten. Die constateerde dat zij echt niet ziek was, en dat we ze wel naar de rechterweide konden verplaatsen omdat ze bijna geen gras meer hadden. Dus ik vroeg of dat kwaad kon ivm hoefbevangenheid. Nee, kon geen kwaad, de gevaarlijke maanden waren volgens hem voorbij. Dus heb ik een klein stukje afgezet en ze daar ingezet. Na een paar dagen was dat ook weer kort, dus gaven we ze weer een nieuw strookje erbij. Ik vond ze ook aan de dikke kant, maar DA zei dat ze helemaal niet dik waren, ze waren precies goed. Dus daar was ik allang blij om.

Maandagmorgen stond ze te grazen met 1 achterbeen op rust. Vond ik raar, en toen ik haar zag lopen, zag dat er ook heel stijf en ongemakkelijk uit. Ik heb wat met haar rond proberen te lopen, maar ze wilde eigenlijk niet.
Toevallig kwam de hoefsmid ook maandag, en die heeft er ook naar gekeken. Boven de hoef was ze wel wat warm, maar volgens hem was ze echt niet hoefbevangen. Dus hij heeft haar gewoon bekapt. Dat vond ze eigenlijk ook wel prima, behalve bij die ene achterhoef sputterde ze wat tegen. Volgens hem was ze wel aan de dikke kant, en mocht ze zeker niet dikker worden. En ik moest niet te overdreven snel de dierenarts bellen. Hij meende dat ze misschien geschopt was door weidegenoot. Dat zou op zich kunnen, want die is duidelijk de baas en jaagt altijd achter haar aan.

Ik maakte me eigenlijk niet zo heel druk dus, dit zou vanzelf wel weer overgaan. Maar 's avonds was het erger. Ze liep nog stijver, dus heb ik haar benen afgespoten. Toen ik gistermorgen opstond, was ze aan beide achterbenen stijf en n soort van kreupel. En ze wipte van de ene hoef naar de andere. Ook lag ze heel veel. En als ze dan opstond zag je dat ze niet meer wist hoe ze van de plaats af moest komen. Lopen deed ze helemaal niet meer, ze graasde wat om zich heen.

Ik heb eerst mijn vader gebeld, en samen met hem heb ik haar afgespoten en haar temperatuur opgenomen. Ze had geen koorts. Mn vader vond dat ik hiervoor echt de DA moest bellen, dus dat heb ik gedaan.
Hij vroeg ook in de richting van hoefbevangenheid, maar omdat ik de week daarvoor voor niks gebeld had, nam hij me niet echt serieus. Kreeg te horen: dat het ook altijd wat was met onze ponietjes. Maar hij zou dan wel komen kijken. Daar heb ik dus 5 uur op gewacht. Ik dacht dat ik gek werd. En ik kon hem telefonisch niet bereiken. Een andere DA durfde ik niet te bellen, dadelijk zouden er 2 op de stoep staan. Dus heb ik gewacht, net zolang tot ik toch iemand aan de telefoon kreeg. Hij had een operatie, en of hij dan 's avonds nog moest komen? TSSSSSSSSS, ik was zo kwaad! Boos! Ik begrijp best dat dat ook spoed was, maar bel mij dan even op zodat ik een andere DA kan bellen!
Dat heb ik daarna dus meteen gedaan en die stond 10 minuten later op de stoep en constateerde direct hoefbevangenheid.

Vind het wel heel sneu dat ze daardoor 5 uur langer pijn heeft moeten hebben, en vraag me af wat er in die 5 uur nog gebeurd is. Mijn idee is dus dat ze het gekregen heeft door te mals gras, in combinatie met toch wat te dik zijn.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:11

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:26

kwijl,kwijl...ik vind kylian helemaal geweldig!!
dat vond ik al,maar nu nog meer!
zijn moeder is ook knap hoor!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:30

Dank je!!! En het mooiste vind ik nog dat je niet meer kan zien dat hij vorig jaar zo'n pijn aan z'n voeten had! Ja

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:39

hij loopt als een trein!bij hem kun je inderdaad niet zien dat hij bevangen is geweest...bij de meeste jammergenoeg wel!
Zit jij op hem?dan kun je aardig rijden!complimentjes!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:57

Ja, dat ben ik. Goed rijden valt wel mee hoor haha! Ik ben deze maand voor het eerst sinds 10 maanden weer met hem gestart. De bodem was echt knoerhard en ik zag verscheidene paarden moeite hebben met de harde grond en hij zette gewoon geen pas verkeerd of gevoelig. Daar word ik nou blij van! Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:32

wat mooi dat hij er niets aan heeft overgehouden!!
En wat lees ik nu weer...doxycycline(een soort antibiotica,ik neem aan familie van de amoxilines,weet ik niet zeker..)
zou kunnen helpen bij hoefbevangenheid,ik neem aan in het begin stadium?weten jullie daar iets van?
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11589

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:26

Toppertje heb je dan Kymalin. Leuke foto's Ja
Dierenarts is geweest maar ik was er niet dus mijn ma heeft geholpen. Waarschijnlijk der darmen, moet het even aankijken en gewoon doorgaan met de zandweg. Ze eet wel gewoon en eigenlijk zie je niet veel aan der, maar ze is nu steeds als laatste klaar met eten, terwijl ze normaal als eerste klaar is en de rest ook wil opeten. Zat zelf aan de tanden te denken, morgen even controleren en nog ff aankijken.

Ik heb daar geen verstand van, dus ik durf er niks over te zeggen Geerke.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:32

silly29 schreef:
Maar die van jouw staat dus op een kort weitje? Hoe krijg je het dan dat het niet stengelig wordt? Die van ons blijven namelijk aan het eten, en einde van de dag staat er niks meer in de wei. En dat groeit ook niet elke nacht weer aan. Haha!
Hoe hou jij het dan normaal kort?

Ik had ook jarenlang zo'n weitje waar ik of te lang gras, of kort stengelig met veel zand ertussen weitje had. Beide was niets.
Vorig jaar durfde ik Isa niets te geven en had ik enorm veel gras op 1 stukje na. Dat had ik haar die winter ervoor al gegeven, eigenlijk om kapot te laten lopen zodat het ook uitloop kon worden. Maar er werd niets kapot gelopen. Het bleek een mooie stevige zeer korte grasmat geworden te zijn. Ook vorig jaar bleef het zo, dus besloot ik haar de afgelopen winter heel de wei te geven. Even toch bang dat het kapot gelopen werd, maar het heeft het goed overleefd. Ze blijft inderdaad dooreten, net zoals het gras haar best blijft doen door te groeien. Die combinatie levert de grasmat op die ik nu heb met net voldoende knabbelgras om te blijven eten zonder ziek te worden. Ik heb ook nog een stukje liggen met lang gras, daar doe ik aan strookbegrazing (iedere dag 5 cm over 10 meter lengte) en ik heb nu een stukje wei waar eerst geiten stonden en dat is veel te lang (ik spreek dan over 5 cm; daar durf ik Isabella niet in te zetten). Ik maai dat nu en van de winter mag ze het hebben, in de hoop dat ik dan weer zo'n weitje krijg als de rest.
Je kunt nu dus op dit moment niet zo'n wei gaan "maken" denk ik zo. Het gras is tot de bodem opgevreten. Zal eens zien of ik er een foto van kan maken een keer.

als je lang(er) gras hebt en je wilt ze toch op de wei zetten is een graasmasker misschien een idee.

Verder heb je ook een heel verhaal dat wel wat aansluit bij sommigen van ons. Ook ik had een hoefsmid en DA die vonden dat ze niet bevangen was nav wat ze zagen. Zelfs vorig jaar, toen ze echt ziek was, was het niet geheel duidelijk of ze nu hoef of spierbevangen was. Uiteindelijk aan de hoeven te zien (vergroeiing) toch hoefbevangen.

De ervaringsverhalen zijn overigens niet echt bedoeld om je moedeloos te maken. Het zijn allemaal vrij ernstige vormen van bevangenheid die zich hebben afgespeeld en al deze paarden zijn op dit moment weer in gebruik. Voor de kar, bereden, recreatief of wedstrijdgericht. Zelfs in extreme gevallen is er dus hoop. Maar het is niet eenvoudig, zeker niet als je je paard ziet lijden en ook nog eens tegenstrijdige vaak wel goedbedoelde, adviezen gaat krijgen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:35

trudel schreef:
heb een tijdje geen bericht meer achter gelaten maar heb nu toch weer een vraag...
mijn shet heb ik voor de kar maar is toch altijd erg gevoelig voor kleine steentjes op de weg...
is dit normaal?? en zou het met ijzers ook beter voor hem zijn??
hebben jullie je shets op ijzers of blote voeten??

Ik heb Isabella op hoefschoenen lopen voor de kar.
Easyboots zonder gaiters. Ideaal.
Gemske heeft ze ook voor Aurora; tegenwoordig met sokken Knipoog

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:44

silly29 schreef:
Ik bedoelde inderdaad Saros, maar die van jouw zal ongetwijfeld ook een leukerd zijn Knipoog

Dank je! Isabella is inderdaad ook een hele leuke shet Ja
Succes met je pony Silly, hopelijk knapt ze toch snel op. Zo te lezen hou je ze goed in de gaten en dat is het beste begin.

@Trudel, hoefschoenen zijn zeker aan te raden. Ze lopen er zo mee weg. Gisteren heb ik Aurora laten draven over een net met nieuw grint opgestrooid stuk asfalt. Ze kijkt er niet eens meer naar. En de kiezels op het erf voor haar stal durfde ze een half jaar geleden niet op te gaan staan, kunnen we nu ook zo overheen.

Kymalin wat een mooie foto's zijn het geworden zeg! Jammer dat het weer niet zo mooi was! Maar je hebt een paar mooie paarden hoor OK dan!

Langzaam eten klinkt wel als een tandprobleem misschien voor Grietje. Maar ja je weet het niet, zou toch wel handig zijn als ze kunnen vertellen wat ze dwars zit he.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:09

De nieuwe patienten hier in het topic wil ik veel beterschap wensen. De goede tips zijn al gegeven. Houd moed.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:29

Van mij hetzelfde voor de nieuwe patienten: beterschap. Jullie passen er goed op, kun je wel lezen.

Kymalin: Wat een knappe paarden! Echt prachtig.

Momenteel staan bij mij de paarden ook de hele dag op het land. Het gras is erg kort en ik leg een aantal keren per dag hooi in het land en daar stormen ze op af alsof ze uitgehongerd zijn.
Vooral Indiana blijft bij het hooi staan, dus dat is alleen maar goed. In het land hebben ze ook wat minder last van insecten want daar vangen ze wat meer wind. Voor mijzelf is het ook wat rustiger.
Indiana's nek wordt nog steeds dunner en slapper en ik voel haar voeten regelmatig en die zijn lekker koel.
Het voer van Marstall bevalt ook goed, ze vindt het erg lekker. Ik heb er wel vertrouwen in.

De hoeven van mijn paarden groeien enorm hard. Een week of 4 geleden is de hoefsmid geweest, maar ze moeten nodig bijgewerkt worden. Is voor mij nu een beetje lastig met m'n ribben en beide vriendinnen die hier rijden zijn op vakantie.
Dit weekend manlief maar even charteren, die heeft dan ook vakantie.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:38

Ik wil heel graag moed houden, en ik wil dolgraag dat ze beter word. En daar zal ik ook alles aan doen. Ik ben bang dat mn andere shetje het ook gaat krijgen. Mocht ze het van teveel gras gekregen hebben, dan heeft andere shet toch ook teveel gras (en dus fructaan) binnen gekregen?
Ik hou haar dus ook steeds in de gaten, meen ook vanalles te zien. Dat ze ook wat stijver loopt enzo.
Maar het zal toch wel zo zijn dat het ene paard er ook gevoeliger voor is dan het andere?

@Isapaardje, onze wei is nog niet zo "oud". Is pas 2 jaar geleden opnieuw ingezaaid. Er ligt ook nog niet echt een stevige grasmat in. Je ziet nog echt de rijen waar het gras ingezaaid is. En daar tussen ligt natuurlijk zand. De hoefsmid zei ook al dat dat een nadeel was, omdat er nog veel jong, mals gras in komt.
Van de winter hadden ze ook de hele wei, en ik dacht dat die nooit meer bij zou komen aan het eind van de winter! Daarna begonnen met 2 weides, en toen kwam de ene helft al snel weer bij. En de stukken waar ze nu niet in staan, groeien enorm hard door. Ik ben dus inderdaad bang dat ik niet zo'n kort weitje krijg als jij.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:13

Bedankt voor jullie complimenten, je bent toch trots op je paarden he?

@Silly29; je kunt je andere shetje in ieder geval in de gaten houden voor wat betreft haar conditie. Zorg dat ze niet te dik wordt, en hou haar nek ook een beetje in de gaten. Pony's en paarden met een speknek vallen vaak binnen de risicogroep, duidt namelijk op (neiging tot) vetzucht. Als je andere pony al een speknek heeft, controleer dan regelmatig of de nek wel mooi zacht is, harde nekken zitten in de gevarenzone. Dus; hou je andere pony in de gaten dat ze niet te dik wordt en controleer af en toe de nek eens. Dit moet je trouwens wel altijd in dezelfde positie doen; dus niet de ene keer met het hoofd omhoog en de andere keer met de neus aan de grond, dat geeft een vertekend beeld.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:52

geerke schreef:
En wat lees ik nu weer...doxycycline(een soort antibiotica,ik neem aan familie van de amoxilines,weet ik niet zeker..)
zou kunnen helpen bij hoefbevangenheid,ik neem aan in het begin stadium?weten jullie daar iets van?
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11589

Tja, vraag me ook af hoe dat nu precies werkt. Niet tegen bacteriën, want Laminitis is toch een a-septische ontsteking. Maar blijkbaar komen er tijdens het ontstekingsproces enzymen vrij, die MMP-enzymen, en ga je die tegen met antibiotica? Ben benieuwd wat er uit verder onderzoek komt.