[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:45

Slmt9 schreef:
Citaat:
Amerikaans onderzoek uit 2010 naar het effect van weken op de suiker- en kaliumgehalten heeft aangetoond dat 60 minuten in koud water of 30 minuten in heet water leidt tot een suikerreductie van 31%.

Engels onderzoek uit 2011 naar het effect van weken op suiker- en eiwitgehalten heeft aangetoond dat 20 minuten weken leidt tot 5% suikerreductie en 16 uur weken tot 27% suikerreductie. Na 16 uur gaan ook andere waardevolle voedingsstoffen verloren, waardoor aanbevolen wordt om het hooi circa 30 minuten te weken.

Bron: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... hooi-weken

Voor diegene die vroegen over t weken. Langer dan een half uur wordt zelfs afgeraden vanwege de voedingsstoffen.

hagelslag

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:01

Voedingstoffen is in het moment dat ze acuut bevangen zijn niet nodig/is te veel belasting.

Je wilt in 't begin echt dat ze eten ivm hun maag/darmen maar meer niet

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:11

Maar na de acute fase is je paard niet ineens afgevallen ;) never the less, meer dan 30 min weken heeft dus sowieso geen toegevoegde waarde, dat was mijn boodschap.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:14

Yep, als pas na zestien uur waardevolle voedingstoffen verloren gaan, week ik dus het liefst minstens een uur in koud water zodat ik 30% minder suikers geef (half uur is voor als het water warm is maar die luxe heb ik niet)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 18:19

Dat klopt niet, dat na 16 uur pas de voedingstoffen weg zijn. Dat gebeurt al veel eerder, maar bij dat artikel is pas na 16 uur gemeten.

Voedingsstoffen verdwijnen al na een uur. En ja, dan krijg je ook een (graatmager) paard met allerlei andere gezondheidsproblemen.
Ik zal je mijn ervaring besparen.

Hier het verhaal over een uur weken en voedingsstoffen;
https://www.horses.nl/articles/vraag-is ... t-hiervan/

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:02

Tristan is vandaag behandeld met de bloedzuigers. Het ging niet makkelijk omdat de bloedzuigers niet goed wilde happen, misschien omdat het vanmorgen zo koud was Tristan werkte zelf ook niet echt mee. Uiteindelijk heeft hij drie bloedzuigers in zijn oksel gehad waar ook lymfebanen lopen. Daar kwam een hoop drapperig bloed uit toen de bloedzuigers los lieten, heel apart om te zien. Daarna heeft Tristan nog een acupunctuur behandeling gekregen dat vond hij zelf een stuk geslaagder dan de bloedzuigers, daar werd hij lekker ontspannen van. Tijdens de acupunctuur zag je zijn gezichtsuitdrukking ontspannener worden, zijn 'pain face' verdween toen helemaal. Hij is na de behandeling lekker gaan slapen en was de rest van de dag een stuk fitter en heeft veel meer praatjes. Hopelijk blijft dit effect voortduren!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:15

Wat fijn zeg! Acupunctuur ook hele goeie ervaringen mee. Niet op gebied van HB, maar longen vol met slijm.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:21

Swift schreef:
Tristan is vandaag behandeld met de bloedzuigers. Het ging niet makkelijk omdat de bloedzuigers niet goed wilde happen, misschien omdat het vanmorgen zo koud was Tristan werkte zelf ook niet echt mee. Uiteindelijk heeft hij drie bloedzuigers in zijn oksel gehad waar ook lymfebanen lopen. Daar kwam een hoop drapperig bloed uit toen de bloedzuigers los lieten, heel apart om te zien. Daarna heeft Tristan nog een acupunctuur behandeling gekregen dat vond hij zelf een stuk geslaagder dan de bloedzuigers, daar werd hij lekker ontspannen van. Tijdens de acupunctuur zag je zijn gezichtsuitdrukking ontspannener worden, zijn 'pain face' verdween toen helemaal. Hij is na de behandeling lekker gaan slapen en was de rest van de dag een stuk fitter en heeft veel meer praatjes. Hopelijk blijft dit effect voortduren!

Aahh vaak stampen ze precies zodra als dat de bloedzuigers willen aanbijten.
Maar wie weet heeft dat ook al een resultaat.

Acupunctuur kan ook fijn zijn

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:32

Ik zou sowieso een vit/min korrel adviseren bij een eenzijdig ruwvoer dieet
Vit E gaat sowieso te beperkt in het hooi zitten hoe langer het ligt
Maar sowieso, je gaat met hooi gewoon niet dekkend kunnen voeren, zeker niet als de hoeveelheden beperkt worden
En er eventueel nog geweekt word

Een schone pure vit/min korrel is bij gezonde paarden al aan te raden, maar een paard met issues moet je helemaal voorzien van de noodzakelijke stoffen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:36

In de acute fase wil je echt alleen hooi en water geven.

Het lichaam is compleet ontregeld.
Zodra als dat de acute fase voorbij is kun je een mineralen brok bijvoeren

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:06

Swift schreef:

Dat klinkt goed! :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:13

hagelslag schreef:
In de acute fase wil je echt alleen hooi en water geven.

Het lichaam is compleet ontregeld.
Zodra als dat de acute fase voorbij is kun je een mineralen brok bijvoeren

Dat is niet het advies wat ik van mijn hoefsmid en dierenartsen krijg :n
(En waar ik zelf achter zou staan)
Zolang het vit/min korreltje echt alleen dat is (dus geen extra suikers, energie etc maar puur vit/min op een schone draget)
Dan juist ook in de acute fase
Ja het lichaam is ontregeld, maar het onthouden van essentiële stoffen gaat niet bijdragen aan het beter worden van dat lichaam
En Vit E en C zijn daarnaast heel waardevol wat betreft ontstekingen en de gevolgen(vrijkomende stoffen) daarvan in het lichaam
Dus sowieso zeer aan te raden

Maar zo zie je maar, zoveel mensen(ook proffesionals) zoveel meningen

Maar in de acute fase heb ik gewoon de vit/min korrel doorgevoerd zoals mij aangeraden is door verschillende artsen en de hoefsmid

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:17

Ik heb ook gewoon pavo vital (vitamine en mineralenkorrel) gegeven tijdens de acute fase. Dit werd ook aangeraden door de dierenarts, juist vanwege het weken van het hooi.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:39

Zekers meningen verschillen.

Ik weet wel dat onze met mineralen brok erbij niet uit de acute fase kwam. Du vandaar dat wij snel zonder zijn gegaan.
En toen ze een langere tijd stabiel was kreeg ze weer gewoon mineralen brok

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:34

Misschien prettig dat meningen niet als feiten geschreven worden. Dat bedoel ik niet aanvallend. Het is mijn ervaring dat wanneer je dit voor het eerst overkomt er een hele wereld open gaat met een bult aan informatie.
Je wil het dan gewoon goed doen. Ik denk dat mensen dan meer hebben aan ervaringen met onderbouwingen en dan eigen conclusies kunnen trekken.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:20

Het overspoeld worden door informatie is voor mij heel herkenbaar. En ik begon nog niet eens helemaal blanco... Het is zo lastig dat er zoveel verschillende visies/meningen zijn over de juiste manier van handelen. Je leest/hoort zoveel tegenstrijdigheden. Je wilt het als eigenaar zo graag goed doen maar wat goed is is bijna niet te bepalen... Ik vind de informatie in dit topic heel waardevol om een beeld te krijgen van de mogelijkheden, ervaring te delen en zo in ieder geval zo onderbouwd mogelijk keuzes te maken. Want daar komt het volgens mij uiteindelijk toch op neer, zo onderbouwd mogelijk kiezen wat goed past/voelt bij jouw paard en jouw situatie.

Tristan liep net echt vlot en soepel door de paddock! Eigenlijk weer zoals hij normaal ook loopt! Zijn lijf voelt soepeler en zachter, hij wil niet meer knuffelen (is normaal geen knuffel paard maar zocht de afgelopen tijd steeds heel veel steun/aandacht bij mij) en bemoeit zich weer overal tegenaan. Ik durf zeker nog niet te juichen want het blijft een golf beweging maar dit is wel fijn om te zien. Ik hoop zo dat we nu de stijgende lijn te pakken hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 05:57

Er leiden meerdere wegen naar Rome, daarom is het belangrijk om professionals om je heen te hebben die je vertrouwt. Zij zien je paard en hebben een beter beeld van de situatie. En door je zelf thuis in te lezen over de ziekte en mogelijke behandelingen kun je kijken of iets mogelijk bij je paard past.

In 2010 ben ik met Grietje naar van nassau gegaan als laatste redmiddel. In dit topic waren toen heel veel paardjes die door hem opgeknapt waren. Daar had ik meteen dat gevoel van deze man weet waar hij het over heeft. Toen grietje eind 2018 weer slecht ging lopen wilde ik liever een kliniek dichter bij huis omdat mijn vader altijd mee reed met de trailer en we vaak een halve tot hele dag kwijt waren. Dus we zijn toen naar de lingehoeve gegaan. Maar daar had ik lang niet dat goede gevoel en dat werd later bevestigd toen hij over een openteenijzer begon. Daar had ik op internet al veel slechte ervaringen over gelezen. Toen hij over inslapen begon heb ik met mijn vader overlegd om een second opinion te doen bij van Nassau. Want die vertrouwde ik voor 100 procent. Als hij zou zeggen inslapen is het enige dierwaardige, dan had ik op de terugweg een afspraak gemaakt. Daar waren echter smid en dierenarts van mening dat er nog genoeg was om voor te vechten en mijn pony ging dribbelend weer mee terug naar de trailer na het bekappen. We hadden toen de stijgende lijn te pakken. Helaas bleek een tijd later dat het hoefbeen schade had opgelopen en dat er stukjes af begonnen te brokkelen. Ze begon weer slecht te lopen. Dus toen heb ik haar toch moeten laten inslapen. Het was een ontzettend lastige beslissing maar het helpt als je kunt overleggen met mensen die je vertrouwd en die het belang van het dier voorop hebben staan

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:24

De discussie over het open teen ijzer vind ik een voorbeeld van een van die dingen waar het voor een paardeneigenaar, die leek is, zo moeilijk is om je weg te vinden. Van Nassau is mordicus tegen, bij deLingehoeve en het smdc wordt het gewoon toegepast, en Remco Sikkel is weer meer van “geen ijzers” en de stroming van het natuurlijk bekappen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:30

Hier begon de dierenarts ook direct over een omgekeerd ijzer. (Terwijl de arts die de röntgenfoto’s aan huis heeft gemaakt een breakover beslag voorstelde)
Gelukkig stelde mijn hoefsmid voor om eerst even te bekijken hoe ze zonder medicatie loopt en of we het ook zonder beslag kunnen begeleiden. Blij met die man! :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:00

Helaas mag ik mij hier ook melden, een van mijn pony’s is vandaag hoefbevangen verklaard. Vorig jaar had ik een andere pony kreupel en vermoedde ik hb, bleek een hoefzweer te zijn, bij deze pony vermoedde ik een hoefzweer en werd het helaas bevangenheid. Dierenarts heeft Ascal en Metacam gegeven en eind van de week moet ie in ieder geval weer goed lopen. Ik ben oprecht doodsbang voor een slecht einde(doemdenker). Hoop dat ik van jullie kan leren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:02

Mijn dierenarts doet helaas geen bloedzuiger therapie en degene die ik had gemaild heb ik nog geen reactie van.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:03

Wat rot Sappos! Gelukkig loopt het ook heel vaak wel goed af en komt er steeds meer kennis over behandelingen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:06

Sappos schreef:
Helaas mag ik mij hier ook melden, een van mijn pony’s is vandaag hoefbevangen verklaard. Vorig jaar had ik een andere pony kreupel en vermoedde ik hb, bleek een hoefzweer te zijn, bij deze pony vermoedde ik een hoefzweer en werd het helaas bevangenheid. Dierenarts heeft Ascal en Metacam gegeven en eind van de week moet ie in ieder geval weer goed lopen. Ik ben oprecht doodsbang voor een slecht einde(doemdenker). Hoop dat ik van jullie kan leren.

Heel veel sterkte! Voor mij is heel nu bijna een week geleden dat door de dierenarts werd bevestigd dat mijn Haflinger hoefbevangen is en ik heb heel veel aan dit topic gehad.
Mag ik vragen waarom hij na een week weer goed moet lopen? Waar komt die tijdsspanne vandaan? Ik heb van mijn dierenarts helemaal geen tijdspad mee gekregen alleen maar een hele doos buut met de boodschap dat ik zelf maar in moest schatten wat hij nodig had...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:14

Heel veel sterkte Charaz, gaf de dierenarts ook aan wat hij als oorzaak vermoedde?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:20

nicolanca schreef:
Heel veel sterkte Charaz, gaf de dierenarts ook aan wat hij als oorzaak vermoedde?

Sappos bedoel je denk ik? De mijne heeft PPID