[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeerAppel

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:33

Onze Haflinger is nu al een maand hoefbevangen. Ze gaat geleidelijk vooruit en ik maak me er dan ook niet heel veel zorgen meer over, zolang we gewoon doorgaan met het voerschema dat we nu hebben en haar in de paddock laten staan.
Er wordt mij nu aangeraden hoefijzers voor te laten zetten. Mijn moeder vindt hoefijzers alleen geen goed idee en wil liever hoefschoenen hebben. Op internet leest ze allerlei wetenschappelijke onderzoeken waarin ze hoefschoenen over hoefijzers kiezen.
Zelf geloof ik nog niet helemaal in het concept "hoefschoen" en heb ik het idee dat ze onhandig zijn en snel uitvallen...
Is er iemand die advies kan geven over deze keuze? Iemand met ervaringen met hoefschoenen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:38

Nado heeft de soft ride hoefschoenen gebruikt bij haar pony en ik ook. Een tijdje liep Grietje wel goed met hoefschoenen. Ik doe ze nu soms nog aan als ze haar zool heeft gekneust op een steentje ofzo. Dan loopt ze echt bevangen. Die zool zal volgens mijn smid ook altijd gevoelig blijven.

Toch is het met haar pas echt goed gegaan toen ze op een breakover ijzertje kwam. Daarvoor hebben we een jaar gekwakkeld met hoefschoenen. Ene keer ging het lekker, dan weer een terugval. Toen dus een hoefijzertje eronder gehad in combinatie met een ander dieet. Sindsdien is het alleen maar goed gegaan met haar. Nu zal het wel de combinatie ijzer/dieet geweest zijn. Want nu kon ze pijnvrij lopen waardoor het afvallen uiteraard beter ging dan toen ze zo min mogelijk liep en met het andere dieet kreeg ze minder suiker binnen (daarvoor voerde ik ook al zo min mogelijk suiker- en zetmeel).

De schoenen bleven overigens goed zitten en ze worden dicht gemaakt met klitteband. Dus dan heb je ook minder kans op afknellen etc en kunnen de schoenen langer aan.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:32

@PeerAppel Door wie worden je hoefijzers aangeraden en waarom?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:07

capopjekop schreef:
Nado heeft de soft ride hoefschoenen gebruikt bij haar pony en ik ook. Een tijdje liep Grietje wel goed met hoefschoenen. Ik doe ze nu soms nog aan als ze haar zool heeft gekneust op een steentje ofzo. Dan loopt ze echt bevangen. Die zool zal volgens mijn smid ook altijd gevoelig blijven.

Toch is het met haar pas echt goed gegaan toen ze op een breakover ijzertje kwam. Daarvoor hebben we een jaar gekwakkeld met hoefschoenen. Ene keer ging het lekker, dan weer een terugval. Toen dus een hoefijzertje eronder gehad in combinatie met een ander dieet. Sindsdien is het alleen maar goed gegaan met haar. Nu zal het wel de combinatie ijzer/dieet geweest zijn. Want nu kon ze pijnvrij lopen waardoor het afvallen uiteraard beter ging dan toen ze zo min mogelijk liep en met het andere dieet kreeg ze minder suiker binnen (daarvoor voerde ik ook al zo min mogelijk suiker- en zetmeel).

De schoenen bleven overigens goed zitten en ze worden dicht gemaakt met klitteband. Dus dan heb je ook minder kans op afknellen etc en kunnen de schoenen langer aan.

Waren inderdaad prima hoefschoenen en hebben goed werk verricht. Nado staat nu op ijzers (geen breakover, maar wel aangepast aan zijn voeten) met een zooltje en daar silliconengel (zachte versie) tussen gespoten en gaat werkelijk als een trein. Hoefsmid is ook zeer kundig en hij krijgt iedere keer dat hij geweest is weer mooiere voeten. Dit witte lijn is compacter aan het worden en de nieuwe hoef groeit supernetjes af. De twee uurtjes heen en nog een keer twee uurtjes terug op de trailer heb ik er heel graag voor over :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:54

Hier hetzelfde als bij Capopjekop ! Breakover ijzer en dieet, nu al meer dan anderhalf jaar....merrie is op z'n minst 100 kg lichter en gaat als een trein :j
Met hoefschoenen heb ik geen ervaring...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:46

Overigens heeft die van mij maar eenmalig op ijzers gestaan. Keer erna was de smid al zo tevreden dat hij het zonder ijzers wilde proberen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:08

capopjekop schreef:
Waarom anti hoefschoen? Ik zou persoonlijk eerder een hoefschoen doen dan op goed geluk zelf gaan tapen.

Omdat een hoefschoen zo stroef is op harde ondergrond. Dat geeft elke keer een schok tegen het hoefbeentje.
Daarnaast zijn ze ook nog erg duur als probeersel.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:19

Hallo allemaal,

mag ik me hier ook melden?

Maandagavond kwam ik thuis van vakantie en trof ik mijn merrie kreupel aan. Mijn moeder had 's morgens niks gezien, dus toen was er waarschijnlijk nog niks aan de hand. Die middag had het flink geregend en was het dus nat in de wei. Dus we dachten, misschien heeft ze gek gedaan en is ze uitgegleden.

Gisteren was het nog niks beter en dus de dierenarts gebeld. De arts die ik wilde was er gisteren niet, dus is hij er vanmorgen geweest.
Nou hij zei meteen toen hij haar zag lopen dat ze hoefbevangen is. Man ik zakte echt de grond in! |(
Nu heb ik medicatie voor haar gekregen en moet haar hoeven koelen.

Hij heeft verder niks gezegd over boxrust, maar er loopt ook een veulen bij haar. Ook zei hij niks over dat er een hoefsmid bij zou moeten komen. Ze is ongeveer 4 weken geleden nog bekapt. Is het nog noodzakelijk dat de hoefsmid komt? zo ja, wat doet hij er dan aan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:37

Dat is moeilijk te zeggen als we niet kunnen zien hoe de hoeven er uit zien. Misschien kan de smid in ieder geval voor een beter roll-over ( rond afvijlen van de teen) zorgen.

Voor hen die het interesseert, hier een filmpje van een amerikaanse arts waar ik veel kontakt mee heb: http://www.youtube.com/watch?v=HxKVyUgNXIU
Zelfs in de meest ernstige gevallen van HB is er altijd nog een sprankje hoop.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:33

Die van mij hebben ook allemaal geen boxrust gekregen, maar lekker op de paddock. Eigen keus om op het harde of het zachte te staan. En wel de teen goed rond gevijld.

Hier gaat nog alles goed kwa voeten na het enten van maandag. Alleen mijn 3 jarige haalde ik net wankel en suf van het land af, die bleek 39,4 graden koorts te hebben. Het is hier echt altijd wat met enten.....

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:43

wat is de functie van rond gevijlde hoeven?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:45

Kunnen ze beter afrollen en hebben ze minder pijnlijke druk in de teen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:47

Dennis schreef:
Die van mij hebben ook allemaal geen boxrust gekregen, maar lekker op de paddock. Eigen keus om op het harde of het zachte te staan. En wel de teen goed rond gevijld.

Hier gaat nog alles goed kwa voeten na het enten van maandag. Alleen mijn 3 jarige haalde ik net wankel en suf van het land af, die bleek 39,4 graden koorts te hebben. Het is hier echt altijd wat met enten.....

Jemig, Cis, weer een reactie. Hopelijk alleen maar met koorts en verder geen ongein.

@linndy bel voor de zekerheid je hoefsmid en overleg. Hij kent je paard en weet wat hij kan doen om de teen te ontlasten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:20

Dennis schreef:

Daarom ent ik al jaren niet meer. Bij mij gingen ze zweten, koliekerig, bulten van spuiten.
Ik ga niet naar wedstrijden en ponies komen nooit ergens, dus ik ben ermee gestopt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:49

Die van mij gaan wel overal mee naar toe. Anders was ik er ook al klaar mee geweest. Had afgelopen zaterdag districts kampioenschappen en bewust maandag geent en niet daar voor. Ik heb al 4 pony's met een lopende startkaart, 2 die ook regelmatig mee gaan naar wedstrijd dagen. (en daarbij een net gecastreerde ruin en eentje die voor volgende maand op de planning staat, dus die zijn daarom ook geent)

Afgelopen 4 jaar heb ik steeds wat gehad, 4 jaar terug een dikke hals, toen 2 jaar achter elkaar eentje bevangen (2 verschillende pony's), en dit jaar weer eentje die echt ziek is. Maar (nog) niets bevangen, dus ben al blijer dan vorig jaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:03

Kan de dierenarts niet wat veranderen qua enting, mss met een andere stof ofzo? Geen idee of dat mogelijk is.

Hier reageren ze gelukkig niet op entingen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:11

Het is niet zozeer de enting zelf, maar de vloeistof waarin het zit. De werkzame stof zelf geeft zelden problemen.
In Engeland wordt meestal alleen eens in de zoveel jaar tegen tetanus ge-ent.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:43

Hier wordt wel gewoon jaarlijks geënt en ik heb er geen problemen mee.
Dennis, balen dat ze bij jou zo reageren. Enten ze bij jou in de hals?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:47

Vanaf hier beter nieuws, onze Valentijn gaat goed! Heb vandaag weer met hem gereden (paar maanden terug niet gedacht dat hij ooit weer rad zou lopen), geen pasje kreupel en ook niet stijf. Super blij dus!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:48

Ja, ze enten in de hals. Maar het lijkt mij dat ze daar alleen een stijve en zere hals van kunnen krijgen. En niet echt ziek of bevangen van worden (in vergelijking met de borst). De VA die ik eerst meestal had zei dat het niet kon, bevangen raken van een enting. Maar die nu kwam enten raadde mij wel aan als ik nu weer problemen had volgend jaar op tijd te bellen en te vragen naar een ander merk (ivm speciaal moeten bestellen).

Fijn Charaz!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:38

Dus als ik het hier zo een beetje begrijp uit de reacties als je paard gevoelig loopt op een steentje of oneffenheid in de weg dan kan dit wijzen op een te dunne hoefzool begrijp ik dat goed ? Bij ons is de hoef vrij kort geveild maar binnenin is er niets aan gedaan wat maakt dat hij dus eigenlijk een beetje bol staat op zijn voetjes .. de smid raadde mij aan toch af en toe op het harde te stappen dat dit een beetje slijt. Maar bij het minste dat de weg een beetje veranderd heft hij zijn been op of lijkt het of hij even mankt ..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 08:48

Dat hoeft niet hoor - er kunnen andere oorzaken zijn. Wat bedoel je met 'van binnenin doet hij niks'? Dat hij niks van de zool afhaalt? Als hij niks van de zool afhaalt kan het ook een dubbele zool zijn, of overgroeide steunsels, of de straal die niet gelijk is aan de hoefwand.. om maar wat te noemen..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:46

Hoe moet ik dat uitleggen normaal als de smid komt snijd hij de straal mooi uit enzo maar nu niet. En hij vijlt de hoefjes zo kort dat mijn pony bol staat op de zool begrijp je ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 09:51

Msschien wat foto's maken?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:58

Dennis wat apart dat jouw paarden zo heftig reageren op de enting.

Merrie lijkt nu al wat makkelijker te lopen nu ze medicatie krijgt.