Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:45

IVAANAA__ schreef:
Hier helaas weer terugslag week geleden met dikbeen uit stalm sinds dien niet beter geworden en zelfde plek weer. Dus dinsdag weer terug

O jee, klinkt niet goed.. Wat voor blessure is het en hoelang ben je al bezig?

Ik heb nog geen ervaring met het opbouwen van draf, zit nog in het stappen aan de hand-traject.

Mag vanaf woensdag ongeveer 15 minuten stappen ipv van 10 minuten en ben nu vast langzaam aan het opbouwen. Wel fijn want dan kunnen we echt wat rondjes wandelen i.p.v. alleen heen en weer.

yarrah

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:38

Wat ik door de jaren hebt geleerd ivm opbouwen van een training en herstel en sterker maken van pezen en spieren (ik heb dit van een fysio, trouwens)
Is het beste is om hooguit 3x in de week trainen met een strak schema.
Wat je doet tijdens de training dat je de pezen/spieren even goed aan het werk zet. Er ontstaan dan haarscheurtjes (niet erg). Wat het lichaam doet is de scheurtjes repareren en tevens sterker maakt. Maar het lijf moet wel de kans krijgen om dat te repareren en daarom moet je een dag rust nemen. Doe je dat niet dan is de kans groot dat het een blessure wordt.
Wees daarom heel voorzichtig in het begin van het herstel.
Het is beter om eerst om de dag te trainen en dat ongeveer 4 weken. Dus leidjuh, die stalgenoten hebben er verstand van :-)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:44

Tnx!

Alleen het zure is, een vriendin(en stalgenoot) en ik zijn echt zuinig met onze paarden. Ze staan allebei geblesseerd. En de gene die dit zeggen, die paarden hebben nooit wat. Dat is soms zo frustrerend.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:05

Ik draaf maar 2 of 3 dagen per week. Heb thuis geen zandpiste ter beschikking, dus gaan met de vrachtwagen naar de piste van de rijvereniging. De overige dagen blijven we gewoon stappen.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:24

Ik ben al vanaf oktober bezig. Eerste ene been checkligament blessure halve wege kreeg die hetzelfde aan het andere been. Ene been is nu genezen alleen links voor zag der tot zondag super uit. Alleen haalde er ochtends box uit en dikbeen.. hoe et komt blijft een vraag.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:30

dat is vaak, Ivaanaa, dat ze het aan beide voorbenen krijgen
mijn DA zei dat ik maar blij moest zijn dat ie het aan beide benen tegelijk had anders grote kans dat je eerst het ene been krijgt en daarna het andere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:35

Ik lees al tijden alleen maar mee (gelukkig) maar wil iedereen weer even het allerbeste wensen!!

Hopelijk net zo'n positief resultaat als ik wij hebben gehad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:04

IVAANAA__ schreef:
Ik ben al vanaf oktober bezig. Eerste ene been checkligament blessure halve wege kreeg die hetzelfde aan het andere been. Ene been is nu genezen alleen links voor zag der tot zondag super uit. Alleen haalde er ochtends box uit en dikbeen.. hoe et komt blijft een vraag.

Dat is al een tijdje zeg en dan is zo een dik been wel een extra domper.. Hopelijk loopt het met een sisser af.

jury schreef:
dat is vaak, Ivaanaa, dat ze het aan beide voorbenen krijgen
mijn DA zei dat ik maar blij moest zijn dat ie het aan beide benen tegelijk had anders grote kans dat je eerst het ene been krijgt en daarna het andere

Doordat ze het zere been gaan ontlasten, belasten ze het nog goeie been extra waardoor je daar inderdaad ook vaak problemen krijgt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:46

Mijn paard is ook weer kreupel nu zijn achterbeen :roll: . Maar voor is hij nog steeds rad.... hopelijk blijft dat zo. Nog een paar dagen en dan mogen onze paarden weer 24/7 op het land. Gisteren al een halve dag. Mijn paard deed niet lang mee met het rennen en gek doen. Hij had waarschijnlijk teveel last van zijn achterbeen.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:10

Zo vandaag kliniek gebeld en kon vanmiddav terecht. Was erg gevoelig en buigproef onregelmatig. De blessures die hij had zagen er goed uit. Alleen de zwelling die ik zag is een ontsteking aan de buitenkant van de checkligament. Geririteerd en ontsteking vandaar de ergr zwelling. Metacan erin en we stappe verder. Moet na 4weken beter gaan.
valt ieder geval mee had veel erger verwacht

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:49

Fijn dat het meevalt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:40

Is in ieder geval fijn om te weten wat er precies aan de hand is. Voorlopig dus gewoon maar door met stapper de stap. :)

Mijn paard glijd zo nu een dan nogal op haar ijzers metname op het beton en dat lijkt mij niet handig voor haar pezen. Maar zonder ijzers red ze het straks niet als we langer moet stappen.. Lastig dus zo..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:24

fransje23 schreef:
Mijn paard glijd zo nu een dan nogal op haar ijzers metname op het beton en dat lijkt mij niet handig voor haar pezen. Maar zonder ijzers red ze het straks niet als we langer moet stappen.. Lastig dus zo..

Nou, dat verwacht ik niet. Hoeven worden namelijk knetterhard van stappen op het harde. Aangezien je de komende tijd toch nog geen uren gaat stappen op het harde, maar het rustig moet opbouwen. Pak je gelijk twee vliegen in een klap :) . Ik zou het wel proberen als ik jou was.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:55

yarrah schreef:
Potverdikke hartje,... Dit is onwijs balen. Een scheurtje wat houd dat precies in?

Veel al is een peesblessure een 'gat' in de pees. In het geval van mijn paard is het een scheurtje van ca 2 mm breed. Dit loopt over enkele centimeters van de pees naar beneden.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:09

hmm,...Een pees bestaat uit een bundel van verticale vezels. Dit betekent dat er een aantal vezels kapot zijn?
Je zou een scheur wel kunnen zien in een bot, maar bij pezen?
Gewoon een naïeve kritische vraag van mijn kant :-).

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:18

Jazeker wel, op de scan ziet dat er uit als een zwart gat of streep.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:40

Ik haak ook aan!
Sinds 10 januari zijn we uit de running, flinke peesblessure! Hij heeft zich verstapt in de galop en het resultaat is een peesklap. Zit een dikke bult op zn linkervoorbeen, op de achterkant, niet warm en hij kreupelt ook niet.
Als het mijn eigen paard was geweest, had ie al op de kliniek gestaan en waren er al foto's getrokken. Maar helaas beslis ik hier niet over. Hij is dan ook al 25 jaar, heeft een vreselijke hekel aan de trailer en is ook nog eens uit de verzekering geknikkerd omdat hij te oud is!
Maar dan alsnog, had ik er al veel eerder een dierenarts bijgehaald.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:29

foto of scan kan toch ook thuis genomen worden?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:48

Ja, je kan mobiel scannen. Maar het is wel duidelijk dat het een OBP blessure is. Net als mijn merrie, ook tijdens training. Paard is wel stil gezet?

Ik heb namelijk de fout gemaakt door te rijden omdat ze volgens iedereen goed liep...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:53

Ja kan, ik laat dat ook doen door Edigit

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:10

Esther28 schreef:
Jazeker wel, op de scan ziet dat er uit als een zwart gat of streep.

Ik heb begrepen van de dierenarts dat zwarte gaten vocht is. Bij mijn paard zie je bv veel te veel grijze spikkels. Wat een indicatie van vocht is (ontsteking).
Daarom begrijp ik die scheur niet zo goed.... Snap je.
Ik weet van een kennis die eens geopereerd werd aan zijn pink. Die is weer verbonden met een pees die doorloopt naar je elleboog. Een assistent lette niet goed op en liet die pees los. Gevolg dat de pees weer opgezocht moest worden en zo werd een simpele operatie een litteken van tientallen centimeters :-).
Een pees is dus een elastiek van vele vezels. Een scheur betekend dus dat ook een aantal vezels door zijn.
Of denk ik nu wel heel dom?????

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:40

Peelie schreef:
Ja, je kan mobiel scannen. Maar het is wel duidelijk dat het een OBP blessure is. Net als mijn merrie, ook tijdens training. Paard is wel stil gezet?

Ik heb namelijk de fout gemaakt door te rijden omdat ze volgens iedereen goed liep...

Ja paard is meteen stil gezet, ook regelmatig gekoeld omdat het in het begin nog wel warm was. En ook aan de hand laten stappen na 4 weken rust.
Ik stap er voorlopig ook niet meer op, ik zie wel hoe het uitpakt. Als het nooit meer beter word mag hij lekker gaan genieten van z'n pensioen. 25 jaar is een respectabele leeftijd al zeg ik het zelf

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:40

@simoone oei dat is wel even balen.

pff morgen afspraak voor een echo. ben nou al stikzenuwwachtig.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:45

We hebben vorige week een go gekregen om veel aan de hand te stappen en kijken hoe dit uitpakt. Dus hier houden we ons voorlopig ook even aan. Het is wel van belang dat hij echt alleen maar stapt en dus geen gekke dingen gaat doen.
Nou stonden er afgelopen week 2 dames met een paraplu bij het paddock en ze gingen compleet door het lint dus ben er maar snel heen gelopen dat ze de paraplu dicht moesten doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:15

yarrah schreef:
Nou, dat verwacht ik niet. Hoeven worden namelijk knetterhard van stappen op het harde. Aangezien je de komende tijd toch nog geen uren gaat stappen op het harde, maar het rustig moet opbouwen. Pak je gelijk twee vliegen in een klap :) . Ik zou het wel proberen als ik jou was.

Ze heeft nogal dunne zolen dus en we moeten dagelijks een pad met grind over om te stappen.. Heb het afgelopen winter zonder achterijzers geprobeerd maar toen ze ook vaak gevoelig.

Een pees is in een hele bundel draadjes bij elkaar en kan je inderdaad zien als een stuk elastiek.
Ik heb begrepen dat bij zwarte plekken er gaten zitten die opgevuld worden met vocht.
Bij mijn paard er ook veel grijze stipjes maar geen zwarte stukken.

simo0ne schreef:
We hebben vorige week een go gekregen om veel aan de hand te stappen en kijken hoe dit uitpakt. Dus hier houden we ons voorlopig ook even aan. Het is wel van belang dat hij echt alleen maar stapt en dus geen gekke dingen gaat doen.

Balen zeg en dan ook nog niet precies weten hoe groot de schade is. :(:)

Wat is veel aan de hand stappen? Hebben jullie daar geen opbouwschema voor gehad?
Stappen is wel noodzakelijk om de peesvezels weer goed "recht te trekken". bij een blessure liggen ze vaak door elkaar.
Mijn DA waarschuwde bij mijn 22-jarige dat het ook weleens kan dat de peeskwaliteit door de leeftijd gewoon verminderd is en in dat geval zal het niet of nauwelijks herstellen..