[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:42

Dat is helemaal niet goed ;( Wat geeft hij voor reden op om het zo lang te laten ??

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:44

Hij zegt dat Tuc niet te kort op de voorkant mag staan.
Ik ga nu een andere bellen!! ;(

Tuc

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:56

Ik moet hem vanavond terug bellen zei hij.
Wat moet ik nu doen dan? Want ik wordt erg zenuwachtig.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:09

Ga hier eens even neuzen TUC [HK] [HK]De Natuurlijk bekappers, deel3
dat gaat weliswaar over natuurlijk bekappen, maar er staan wel wat handige tips.
Persoonlijk zou ik een stuk van de teen inkorten en de hielen laag, maar niet ondergeschoven. Dit is raar (in mijn ogen) Je gaat die verandering niet in 1x kappen verhelpen...
Mijn paarden staan allemaal buiten, ook de voormalige HB klant...er zitten bonken en ijsklonters aan en onder hun hoeven, maar ze rennen er vrolijk op rond en laten geen moeilijk loopje zien
Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:11

Hoelang is die van jou alweer 'goed' na de hb buitenzinnig? :)
Zou Tryggur ook graag even in de verse niet platgelopen sneeuw op het land of in de bak laten spelen, maar ben zo bang dat ie met zoveel ruimte als een malle gaat rennen en bokken dat ik het niet goed durf :o (hij staat nu wel buiten, maar niet op een heel groot stuk)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:26

Eigenlijk durf ik niet goed te zeggen hoe lang hij geen HB meer heeft...de laatste en zekere keer was midden in de zomer, maar daarna heeft hij aan 3 hoeven ontstekingen gehad en liep daarvan ook net zo raar als met HB. De laatste ontsteking is er nog niet zolang geleden uit gekomen. Sinds pas ca. 6-7 weken loopt hij helemaal normaal. Ik ben echt een PLOS patiënt en controleer elke dag, maar hij rent en doet, ondanks de harde grond. Ik moet me maar overgeven en ik hoop dat het goed komt.. hij is in elk geval veel afgevallen (ribben voelbaar, spekjes weg) en als we dat zo kunnen houden zal het wel goed blijven gaan. Wat JP en mijn DA al aangaven...als het goed gaat moet je niet verder zeuren en ze lekker laten doen wat ze zelf willen.

Over warm en koud...kroonranden zijn warmer dan dicht bij de rand en mogelijk komen de temp schommelingen doordat het lichaam de koude ledematen opwarmt en dan (tijdelijk) wat meer warmte afgeeft? Bovendien is koud aanvoelen niet zo erg, dat wil niet zeggen dat er geen bloed meer vloeit, alleen sluit het lichaam de buitenkant af omdat het geen warmte wil verspillen aan de omgeving (klinkt alsof ik het over een CV ketel heb ipv een paard :P )

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:29

Wendy, ik heb nooit de ruimte beperkt eigenlijk, meestal weten de pony's heel goed wat wel en niet kan.

JP, spannend zonder ijzers, ik durf het nog steeds niet aan nadat het al twee keer niet goed is gegaan. Gewoon te kort worden hoor, en daardoor gevoelig, gelukkig geen HB.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:36

Ik kon niet anders dan de ruimte beperken omdat we op stal geen paddocks hebben en hij van het gras af moest, dus heb een stuk van het gras weggeschept en daar staat hij. Hij kan op een drafje rondgaan en een klein sprintje trekken of bokkesprong maken als hij dat wil. Maar het is te klein om echt aan de race te gaan of compleet uit zn stekker te gaan. Daarom vind ik het wel eng om hem opeens op een heel groot stuk los te laten omdat ik dan dus bang ben dat ie echt ff knettergek gaat lopen doen :=
Weet ook niet of ie als ik 'm in de sneeuw op het weiland doe oftie dan even gaat spelen en rollen enzo of dat ie alleen zal willen eten. De bak zou ook een optie zijn, maar onder de sneeuw is die laag nog wat ongelijk bevroren dus weet ook niet of dat verstandig is

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:24

Tuc schreef:
Nou, eerlijk gezegd is de hoefsmid pas nog geweest, maar hij laat ze constant te lang. Dit doet hij expres, maar volgens mij is dit toch niet helemaal goed, hoor.
Bedankt voor je reactie, ik ga nu een andere hoefsmid bellen dat hij deze week maar even moet komen.

misschien een andere hoefsmid bellen?
Eentje die verstand heeft van chronisch bevangen hoeven....er moet flink wat van de toon af.
De hoef moet weer in normaal model gevijlt worden,de verzenen zijn ondergeschoven...waardoor de diepe buiger extra hard aan het hoefbeen trekt.
Als je deze hoefsmid houd heeft je paard volgend jaar snavelvormige hoeven ben ik bang :o

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:38

Ja, ik ben druk bezig met het bellen van een natuurlijk bekapper. Ik hoop wel dat dit goed komt, want ik zie aan de onderkant van de hoef een donker plekje (evt. een perforatie?)
Ze nemen maar niet op :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:43

kun je een foto plaatsen van de onderkant?
Waarom een natuurlijke bekapper?....het maakt niet uit wat voor smid je belt,het is heel belangrijk dat hij of zij weet wat 'ie doet....een smid kan je paard zo ongeveer maken en breken.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:46

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:51

ik zie geen perforatie hoor...wel een beetje bolle zool,maar het kan erger.
Loopt ze goed op het moment?
Ze loopt voornameljk op de zool bij die ene hoef,dat kan voor een (ex) bevanger nooit echt pijnloos zijn.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:00

Ze loopt op het moment prima. Rent, bokt etc.
Heb net een hoefsmid gebeld die ik maandag kan terugbellen en dan komt hij zo snel mogelijk.
Heb wel verteld dat het eigenlijk spoed is.
;) opluchting, hoop zo erg dat het nog goed komt, want Tuc is het aller beste paard van stal!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:04

Ik ben niet zo fan van dat natuurlijk bekappen :o Zijn zoveel mensen die zo'n dvdtje hebben gekocht en een cursusje gedaan en zich dan natuurlijk bekapper noemen :=
Kunt beter gewoon een goede hoefsmid zoeken die er niet allemaal een labeltje op wil plakken wat ie doet, maar die gewoon kijkt naar jouw paard en de hoeven en dat zo aanpast aan wat fijn/goed is voor je paard :j

Kom net bij Tryggur vandaan, hij had elke keer nog wat hooi over als ik kwam, dus met de hoeveelheid die hij nu krijgt per 24 uur ben ik een beetje gaan schuiven in de hoeveelheden per voerbeurt zodat we hopenlijk toe kunnen met 3 voerbeurten per dag ipv 4. Net dus weer geweest, en meneer was een beetje gepikeert dat ik zo laat was geloof ik :D Maakte een paar bokkesprongetjes en was een beetje mal :)) Zat nog wel in beide hooinetten een pluk wat ie over had, dus dat is mooi, krijgt ie genoeg :j Voor wat betreft de waterbak was het ook niet nodig om vaker te gaan nu want het vriest hier momenteel niet! :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:43

Tuc schreef:
Dit is een (onduidelijke) foto van een voorhoef:
Afbeelding
(Die zwarte streep heeft ze al vanaf haar geboorte ;))
Tuc schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Als Tuc kort geleden bekapt is wordt het tijd voor een andere smid, de hele balans is uit de voet en er ligt veel te veel druk op de kwartieren (zie de flares).
De hielen zijn extreem ondergeschoven en het draagvlak is nog maar minimaal

Ik las net dat je NB bekappers had gebeld.. met alle respect, er zullen zeker kundige mensen tussen zitten,
maar dit is meer werk voor een gediplomeerd smid welke een degelijke meerjarige opleiding heeft gevolgd en ruimschoots ervaring heeft met standcorrecties en hoefbevangenheid.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:54

Bedankt voor de reacties!
Maandag komt een 'normale' hoefsmid, die veel ervaring heeft met hb paarden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:58

Tuc schreef:
Bedankt voor de reacties!
Maandag komt een 'normale' hoefsmid, die veel ervaring heeft met hb paarden.

Hastikke goed meis ;) ,
Laat je na de bekapping weer even foto's zien ?

Schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:01

Hallo iedereen!

Ik heb ook een bevangen pony, staat momenteel op de kliniek vanaf woensdag t/m maandag.
We hebben röntgenfoto's laten maken, en daaruit bleek dat alle vier haar hoefbeentjes fors zijn gekantelt.

Ze krijgt weer pijnstillers en ons werd vertelt dat we nooit meer kunnen rijden.
Dat is nog niet het ergste want als ze niet pijn vrij door het leven kan dan wordt ze ingeslapen.. |(

Even afwachten dus....

Groetjes loeslobke

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:25

@Tuc: ik heb even naar je foto's gekeken en ik vind de hoeven ook erg lang.
Het is soms moeilijk bij HB pony's; als ze goed lopen en je gaat er ineens veel afhalen kunnen ze gevoelig worden. Ik denk dat jouw smid daar ook een beetje huiverig voor is.
Ik heb je foto even geupload.
Te zien op de foto is dat er een 'dubbele zool' in zit. Dit kan ook gezichtbedrog zijn aangezien het een foto is, dus pin me er niet op vast, maar als die zool eruit zou zijn (een dikke plakkaat) zie je pas hoe lang de wand eigenlijk is.
Als jouw smid bang is geweest voor gevoeligheid heeft hij de zool niet aangeraakt en zodoende zit deze er altijd nog in. Als je naar de wand kijkt, lijkt die niet zo lang maar de 'werkelijke' zool zit wat dieper. Daaronder zit de punt vh hoefbeen, dus het is 'eng' om de zool daar in te korten!
Het risico is dus, als deze zool wordt weggehaald en de voet netjes wordt ingekort, dat je paard gevoelig gaat lopen. Hou daar dus rekening mee, ook vanwege de bevroren grond nu...
Als je de zool lang laat zitten gaat de hoef steeds verder 'misvormen' en heb je op een gegeven moment dus van die turkse sloffen, knolhoeven. Het is dus kiezen uit twee kwaden. Haal er iig een ervaren iemand bij ;)

Afbeelding

Afbeelding

Met het rode lijntje heb ik de dubbele zool aangegeven.
De pijltjes geven aan waar je kunt zien hoe lang de wand bij de verzenen is.

Buitenzinnig meldde eerder in dit topic ook iets over het met rust laten van de zool. Helaas ontkom je er dus soms niet aan om wat zool weg te halen. De groei in de voet is verstoord en soms moet je wel even de zool of straal 'bijsnijden' zodat de voet geen rare vormen aanneemt, in de straal rotstraal en zelfs maden waargenomen bij 2 HB paarden (die overigens van ijverige, schone, goed verzorgende baasjes waren, dus geen verwaarlozing).
Een chronisch HB voet is geen standaard, gezonde paardenhoef meer, dus helaas moet het soms anders dan anders.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:39

Dat laatste, van die maden, heeft mijn paard ook gehad. Ong. 9 maanden na aanvang van de bevangenheid. Een week daarvoor was de smid nog geweest: geen beest te bekennen.

Ik schrok me rot, want ben ook een ijverig, schoon en goed verzorgend baasje ;). Hoefsmid er weer bij, maden verwijderd, hoef behandeld met van dat agressieve spul, en toeval of niet, drie dagen later liep 't paard voor het eerst sinds negen lange maanden weer helemaal goed.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:46

Het is altijd moeilijk te beoordelen van foto's hoor, maar je ziet dat de hoef te lang is.
Aan de andere kant kun je denken: de pony loopt nu wél goed... En het risico met bevroren ondergrond en gevoeligheid is er...

Maden zijn naar om tegen te komen, maar vreten de boel wel lekker schoon ;)
Zonder rotstraal heb je er geen last van.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:49

Maar ze had geen rotstraal!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:51

Waar zaten de maden dan bij jouw paard, in de zool? :\

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:02

Ja, helemaal achteraan, wel in de straalgroeve, op 1 plekje, maar echt, ze had geen rotstraal. En mijn hoefsmeden (is een stel) hadden nog nooit zo diep maden zien zitten. Oh, ik vertel het verkeerd. Na het bekappen was ze stokkreupel, en toen zijn ze een paar dagen later weer gekomen, en toen vonden ze die maden. Die werden pas zichtbaar toen ze gingen 'frutten', zeg maar. Ik zal ze nog wel even vragen hoe het ook al weer precies was, slecht geheugen, ikke.