Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:53

Gimli_ schreef:
Ze zegt dat de hoeven aan de kant iets omklappen, niet aan één kant, dus waarschijnlijk zijn ze dan gewoonweg te lang aan 't worden.

Brokkelen van de hoeven hoeft niet alleen voedingsgerelateerd te zijn; goed bekappen en de hoeven kort en afgerond houden doet wonderen om brokkelen te voorkomen.
Mijn paard brokkelt alleen als ik langer dan 2 weken niet gevijld heb, dan zijn de hoeven direct 'te lang', met name in de kwartieren.
Bovendien is het natuurlijk ook afhankelijk van de ondergrond en het soort werk dat de paarden doen.
In een zachte wei en rijbak zal er weinig brokkelen, vaak ondanks dat de hoeven te lang zijn. Mijn paard loopt op weidegrond, verharding en kiezel/stenen dus zodra er iets te lang is is de kans groot dat het afbrokkelt.

ze had foto's geplaatst volgens mij .
2 weken en dan al brokkelen? dat vind ik niet zoals het hoort te zijn.
had jou paard, begreep ik , ook een peesblessure nu?
Dit zou zeker ook kunnen ontstaan door een verkeerde stand van de hoef, vandaar mijn reactie op kennis , opleiding en verstand van de hoef.
ik heb door de natuurlijke bekappingen heel wat paarden kort zien lopen, overvulde pezen hebben, en last krijgen van rotstraal omdat de druk verkeerd komt te liggen (naar achteren, door té korte hielen) en uiteindelijk peesblessures zien krijgen.

Gimli_

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:19

Mijn paard heeft nergens last van, hij heeft 'n blessure in de ondervoet gehád door het fantastische werk van een traditioneel smid. ;)
En brokkelen als ik LANGER dan 2 weken niet vijl. En dan is 't nog niet eens brokkelen te noemen.
Bovendien loopt hij 24/7 op ongelijke ondergrond, des te belangrijker om de wand gelijk te houden aan de zool en brokkelen te voorkomen.
Ik vind 't een beetje jammer dat je natuurlijk bekappen hier tot het zwarte schaap probeert te maken, doe ik toch ook niet met iedere traditionele smid?
En geloof me, daar lopen er genoeg van rond die tijdens hun opleiding toch echt hebben zitten slapen. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:57

Gimli_ schreef:
Mijn paard heeft nergens last van, hij heeft 'n blessure in de ondervoet gehád door het fantastische werk van een traditioneel smid. ;)
En brokkelen als ik LANGER dan 2 weken niet vijl. En dan is 't nog niet eens brokkelen te noemen.
Bovendien loopt hij 24/7 op ongelijke ondergrond, des te belangrijker om de wand gelijk te houden aan de zool en brokkelen te voorkomen.
Ik vind 't een beetje jammer dat je natuurlijk bekappen hier tot het zwarte schaap probeert te maken, doe ik toch ook niet met iedere traditionele smid?
En geloof me, daar lopen er genoeg van rond die tijdens hun opleiding toch echt hebben zitten slapen. ;)

die laatste zin klopt idd.
ik denk dat bij de T smeden ook een boel prutsers zitten, absoluut!!!
het lastige is idd om de juiste te vinden.
of het voor mij nu NB bekappen of TB heet, voor mij is altijd de voetas en beenstand belangrijk.
hielen eraf, is voor mijn paarden écht geen optie. ( of ik moet ze blessures willen laten oplopen)
Ook denk ik dat het zeker als paardeneigenaar belangrijk is je te verdiepen in het fenomeen hoef..., maar zeker beenstanden., dat je begrijpt hoe of wat.
gelukkig hebben mijn paarden geen brokkelhoeven.
maar kan jij me vertellen, waarom een TB, niet toegelaten werd op de curses NB? Alleen om het feit dat hij TB is en het geleerd heeft op de reguliere opleiding?
het is dan toch JUIST van belang, en in belang van de paarden (waar het hier om gaat) openheid en samenwerking tot stand te brengen tussen de 2 stromingen?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:13

Ik heb gen foto's geplaatst, zal ik een dezer dagen een doen.
@ Arabesk...het was cynisch... :')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:21

Nombrado, ik weet toevallig dat er zat, iig Amerikaanse, (traditionele) smeden zich aanmelden voor een opleiding bij de AANHCP.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:27

nombrado schreef:
maar kan jij me vertellen, waarom een TB, niet toegelaten werd op de curses NB? Alleen om het feit dat hij TB is en het geleerd heeft op de reguliere opleiding?
het is dan toch JUIST van belang, en in belang van de paarden (waar het hier om gaat) openheid en samenwerking tot stand te brengen tussen de 2 stromingen?

Is dat zo dan?
Als je gelijk hebt, zou dat inderdaad jammer zijn. :j
Ook jammer dat jij zulke slechte ervaringen hebt, en ik begrijp je punt ook wel hoor.
Mijn ervaring met mijn laatste TB is dat hij het moeilijk vond om zijn 'traditionele' manier van werken aan te passen.
Hij deed wat ik vroeg (niet in de zool/straal snijden, flink afronden etc) en zag dat het beter ging, maar hij had er moeite mee hoor. :D
Hij vond 't wel onwijs leuk dat ik die cursus ging doen toendertijd, en gaf me zelfs 'n oude vijl van hem mee.
Super leuke kerel, maar het had gewoon NIET gewerkt als ik niet al die eisen had gesteld. Paard heeft 'n dunne zool, was herstellende van slecht bekapwerk en beslag en kon het écht niet verdragen als er gesneden werd onder de voet.

Overigens worden bij ons een heleboel paarden bekapt door een TB die níet in zolen en stralen snijdt en de hoefwand gelijk maakt aan de zool, goed kijkt naar het gehele paard en de hele bekapping daarop aanpast.
Hoe noem je dat dan? In mijn ogen, een goede smid. :) Heeft niks meer met TB of NB te maken imo.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:46

Ik heb naast slechte ervaring met NB, ook met TB hoor (helaas)
Wat ik bij de meeste TB merk, is dat ze niet open staan voor de eisen van de eigenaar , of ja zeggen en het niet doen. (want zij hebben nu eenmaal de opleiding gedaan gedrag)
Mijn ervaring bij de NB , is dat ze al gauw in de verdediging vallen en niet openstaan voor het commentaar of de ervaring van de eigenaar wb hun paarden.
ik heb hier iemand gehad, die nadat ik iets vroeg over de beenstand/voetas en hoe hij bekapt had, gewoon zei, zo doe ik het en anders ga ik weg.(toen had ie nog maar 1 voet gedaan)
Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat je met een hoefsmid op 1 lijn zit. Begrijpt wat je bedoeld (tenslotte rijden veel hoefsmeden niet, dus kunnen zich sommige dingen niet voorstellen)
Ik voel met rijden, bij al mijn paarden, meteen of er iets niet klopt.
dat kan al bij een minimale scheefheid zijn van hoe de smid het "verkeerd" heeft gedaan.
Als een smid, die ervaring ter harte neemt, en daar open voor staat, vind ik het prima......en het maakt mij dan niet uit hoe diegene zich noemt.
Enige wat ik wel belangrijk vind is dat ze enig ervaring hebben in hoef ziektes en aandoeningen van de hoef.
ik heb in mijn zoektocht op mijn nieuwe omgeving, 4 hoefsmeden gehad, 3 traditioneel, en 1 NB.
Bij de NB , kon mijn paard niet meer lopen (en heb noodgedwongen mijn paard op ijzer met wigjes moeten zetten, is echter nog niet helemaal bijgegroeid in de versenen, duurt nog 2 kapbeurten denk ik) en 2 daarvan kregen het voor elkaar al mijn paarden te laten struikelen na het bekappen.
Nu heb ik er gelukkig 1, waarbij ik dit niet heb, mijn paarden lekker door het lijf kunnen bewegen en geen pijnlijke voeten hebben na het bekappen.
ik heb ook altijd gezegd, ik heb liever een goede smid dan een dierenarts.(liever helemaal geen dierenarts)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:14

nombrado schreef:
ik heb ook altijd gezegd, ik heb liever een goede smid dan een dierenarts.(liever helemaal geen dierenarts)

Daar kan ik me, na al mijn slechte ervaringen, ook helemaal in vinden hoor. :D
Ik vind die eeuwige NB vs TB discussie altijd erg vermoeiend. Beiden horen hun vak te verstaan en te kijken naar het paard en hun bekapping daarop aan te passen.
Zomaar iets eraf 'hakken' hoort niet bij NB, dat hoort bij een onkundige smid, punt.
Ontzettend veel paarden die slecht op de voeten staan, ontzettend veel smeden die ermee wegkomen.
En behalve omgaan met paarden is omgaan met mensen ook 'n kunst natuurlijk, hier in de buurt is er ook iemand die op een niet-zo-vriendelijke manier aan ontzéttend lieve mensen, die werkelijk het állerbeste met hun paard voorhadden, duidelijk maakte dat ze dom bezig waren en het maar op zijn manier moesten doen.
Zo maak je geen reclame, en dat is jammer, want als onwetende eigenaar vertrouw je op de mening van een expert, alleen er zijn 10 experts met 10 meningen die elk vinden dat ze 't bij het rechte eind hebben. :')
Belangrijkste is dat het paard goed op de voeten staat en optimaal ermee kan bewegen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:22

Ik wil overigens nog wel even de foto's laten zien die mijn ogen toendertijd openden, wellicht dat sommigen ze zich nog herinneren.
Ik ging steeds kritischer kijken, googlen, literatuur doorspitten en uiteindelijk maakte ik foto's waarvan ik me wild schrok.

RV buiten en binnen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LGPMCJOO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZVSHI8C.jpg

LV buiten en binnen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OBUKEVG4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EM4SQWBF.jpg

Op advies van de kliniek moesten er leren zooltjes onder en 'n dubbele lip. 8)7
Mijn maag draait nog steeds om als ik er naar kijk en ik ben blij dat ik toendertijd de 'kliniek' én hoefsmid de laan uit heb gestuurd en mensen met verstand erbij heb gehaald.

Zal binnenkort eens foto's maken van hoe de hoeven er nu uit zien. :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:31

Dat ziet er inderdaad niet uit Gimli...Maar hoe is het zover gekomen? Dat is niet alleen van die laatste "behandeling", lijkt mij..

Ik vind zelf, dat je als eigenaar met gezond verstand naar je paarden behoort te kijken. Bij het ene paard zal NB prima kunnen, maar zou het bij mijn rijpaard (kwpn) niet aan durven. Bij mijn tinker, die heel andere hoeven heeft en andere stand en geen problemen, zal het misschien best passen. Maar om dat te proberen? Nee, dat is iets waar ik nog niet van overtuigd ben.

Arabesk, wat is het verschil tussen jouw cursus en die hier in Drenthe? Zit daar dan ook nog verschil in?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:37

|( ;( wat erg.....
dat je paard toen ondergeschoven versenen had, is duidelijk.
maar dat ze voor een ijzer , die voor achter ontworpen is erop zetten? ;(
en dan heb ik niet eens voor smid gestudeerd ;)
en als ze dan met ijzers de stand beter willen krijgen? hadden ze wel wat langere takken mogen gebruiken. Je paard hangt gewoon in zijn pezen....
met dit soort ijzers, op deze manier, wordt het probleem alleen maar erger idd.

ik heb ook een paard binnen gekregen 2 jaar terug, met ondergeschoven versenen. die is echter wel heel anders aangepakt.....
zo zie je....er zitten overal prutsers.
gelukkig hebben we zelf ook nog paardenverstand.... :D
hoe staat ie nu op zijn voetjes? en hoe lang terug is dit?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:59

Zammie schreef:
Dat ziet er inderdaad niet uit Gimli...Maar hoe is het zover gekomen? Dat is niet alleen van die laatste "behandeling", lijkt mij..

Lange tenen :+ had hij inderdaad al, en de verzenen begonnen wat onder te schuiven, maar dit was het dieptepunt.
Ik was al een tijdje wat kritisch, logisch ook als je paard onregelmatig is, maar na dit (corrigerende, kun je nagaan) beslag opende ik mijn ogen.
Ben het volledig met je eens dat je als eigenaar moet opletten, maar hoeveel verstand van hoeven heeft de gemiddelde paardeneigenaar?
Zolang het paard rad loopt, kijken de meeste mensen niet kritisch naar hun hoefsmid.
En als ik rondkeek op de stal waar ik destijds stond, waar paarden van duizenden euries iedere week proefjes reden, stond mijn paard heel normaal op de voeten.
Kun je nagaan hoe die andere paarden erbij liepen.

Nombrado; Dit is nu ongeveer een jaar geleden. Hij heeft ruim 2 weken zo rondgelopen en toen heb ik alles eraf laten trekken.
Andere traditioneel smid erbij gehaald en na even aftasten kon die hem redelijk bekappen. Paard stond compleet scheef (franse stand corrigeren op 12 jarige leeftijd is niet slim natuurlijk) dus veel gewandeld op het harde om te kijken hoe hij afsleet.
Eind vorig jaar weer opgebouwd met rijden, met hoefschoenen (onbelast liep hij 100%) en inmiddels loopt hij ook belast helemaal rad.
Vanaf februari ben ik zelf begonnen met bijvijlen (iedere 2 maanden komt bekapper controleren) en sinds 2 maanden staat hij 24/7 buiten op afwisselende ondergrond.
We zijn er nog niet helemaal, maar hij is 300% beter. Niet zo moeilijk natuurlijk gezien die foto's, maargoed :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:03

nou super, dat het zo goed is gekomen toch?
die ondergeschoven versenen en nauw bij de hielen is ook weg nu?
ik ben heel benieuwd naar de stand van zijn voeten (en benen) nu in ieder geval.
en wat je zegt, zelf vijl ik af en toe, maar met 4 paarden ga ik het echt niet zelf doen.
(kvind 7 dagen per week stallen doen en het erf , en rijden al behoorlijk belastend op mijn leeftijd :o )
dus, ik heb liever dat er een goede smid in ieder geval alles bijhoud.

bij 1 van de prutsers heb ik serieus, nadat hij geweest was bij al mijn paarden staan corrigeren en bijvijlen .
had 1 paard binnendoor gezet achter..., wat ik meteen voelde toen ik erop stapte.
had je mijn hoofd moeten zien, toen ik het doorhad :(
heb hem de keer daarna gezegd hoe ik het wilde, maar weer was hij zijn eigen manier aan het doen...,ja, dan houd het op.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:59

Gimli_ schreef:
Ik was al een tijdje wat kritisch, logisch ook als je paard onregelmatig is, maar na dit (corrigerende, kun je nagaan) beslag opende ik mijn ogen.
Ben het volledig met je eens dat je als eigenaar moet opletten, maar hoeveel verstand van hoeven heeft de gemiddelde paardeneigenaar?
Zolang het paard rad loopt, kijken de meeste mensen niet kritisch naar hun hoefsmid.
En als ik rondkeek op de stal waar ik destijds stond, waar paarden van duizenden euries iedere week proefjes reden, stond mijn paard heel normaal op de voeten.
Kun je nagaan hoe die andere paarden erbij liepen.

Ik herken dit volkomen. Als paardeneigenaar moet je tegenwoordig ook overal verstand van hebben... Zadels, fysiologie, trainingsmethodes (en wat een goede instructeur is) enz enz. Ik ben ook pas (veel) meer gaan opzoeken en lezen toen onze pony niet meer galoppeerde of toen ze gevoelig liep (en nogsteeds loopt := ) op asfalt.
Ook mijn 'voorbeeld', wat ik dacht dat gemiddeld of normaal was, tja... De manege waar ik kwam had meer paarden met spier en/of rugproblemen dan zonder zeg maar, en daar kwam het voor dat je met hoeven krabben zo'n 10 centimeter tussen de ijzers uit kon bikken... Wie vertelt je dat dat niet bepaald normaal is? Ook de vorige eigenaar van one pony's had er weinig kaas van gegeten, de smid kwam standaard veel te laat. Als er dan ook nog een hoefsmid is die wel erg overtuigd is van zijn eigen gelijk... maar tegelijkertijd niet zegt dat het heel anders kan zijn wanneer hij eerder zou komen... kun je je wel voorstellen wat er gebeurt.

Nu was ik niet tevreden na de vorige bekapping (zelfde smid, je kent iemand nou eenmaal en de vaste smid van de stal waar we nu staan laat echt alle hoeven te lang dus dat vond ik ook niks). Inmiddels geloof ik dat ik wel een beetje snap wat hij heeft willen doen geloof ik. De hoeven zagen er erg vreemd uit nadat hij klaar was, en pony liep ook niet goed op het harde. Maar nu het er een beetje uit begint te groeien zie je gewoon dat de nieuwe hoef beter is. Groeit veel sneller ook (misschien ook door zomerperiode en beter voer, maar toch). Ik heb zelf een klein beetje bijgevijld, gewoon heel simpel de onderkant waar het normaal ook af zou slijten. Pony's lopen eigenlijk te weinig over het harde om het vanzelf goed te houden. Eerst hadden ze een stuk beton in de wei, dat was eigenlijk wel heel ideaal voor de hoeven. Nu is het zo'n 40 minuten per week over de weg, en dan nog wil een van de twee het liefst in de berm en zal het dus nog minder zijn. Ik moet echt nodig nieuwe foto's maken, maar vergeet het steeds!

edit: dit waren trouwens de foto's van twee weken na het bekappen afgelopen keer:
Safiera schreef:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:14

Zammie schreef:
Arabesk, wat is het verschil tussen jouw cursus en die hier in Drenthe? Zit daar dan ook nog verschil in?

Eh geen verschil, :+ mijn accent is misschien anders :D

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:11

DiekeC schreef:
Even weer een geheel andere vraag: Mijn paard gaat deze vakantie met ons mee. We gaat te paard (alleen ik, mij ouders op de fiets) naar de camping toe. Dat is ongeveer 25 km hier vandaan. We gaan een route uit stippelen op zo veel mogelijk onverharde wegen. Maar wat is nu echt de grens voor gezonde blote voeten? Moet ik dit echt op bouwen (tot ongeveer bv 5 km op het harde) Ik wil alles wel zo eerlijk mogelijk houden tegenover mijn paard. En niet dat iemand ons met de trailer moet komen halen omdat mijn paard stok kreupel is, door te kort afgesleten hoeven.

Als je paard normaal altijd op een zachte ondergrond staat en het meest daarop wordt gereden, dan kunnen zijn hoeven heus wel gezond zijn, maar in 1x zo'n afstand en dan flink over het harde is vragen om problemen.
Zoiets moet je rustig aan opbouwen, zodat de hoeven eraan kunnen wennen.
Wanneer de hoeven sneller slijten, zullen ze sneller gaan groeien.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:12

Zammie schreef:
Arabesk, je kunt steeds proberen om met je ellenlange tekst weer volgertjes te krijgen..Maar ik trap daar niet in...Hier in de buurt zit ook iemand die op jouw manier de paarden doet en iedereen die ik daarover heb gehoord, komt hiervan terug..Hoe kan dat nou? Is hij zo slecht of zou de manier niet goed voor alle paarden zijn? Daar hoor ik je niet over..Het gaat bij jullie alleen maar goed. Nooit eens verkeerd...
Het voeradvies wat jij geeft slaat echt alles...hebben we het via pb al eens over gehad..Dus ik kan je helaas echt niet serieus nemen. Ik kan dan ook alleen maar hopen, dat het inderdaad goed zal verlopen en gaan met die volgers van je..Zijn toch helaas de paarden die de dupe zijn, als het niet goed blijkt te gaan...Niet jij...

Wat nog al eens wordt vergeten of verzuimd, is dat de eigenaars zelf ook de hoeven bij moeten houden, anders heeft het gewoon geen nut...

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:21

nombrado schreef:
als een hoef goed bekapt is door een Hoefsmid met verstand van zaken, dan krijg je géén flaires of afbrokkelende randen.
daarom is het zo verstandig een kundig hoefsmid erbij te halen, omdat die kijk hebben op de stand van het been, hoef en het hele paard en de beweging.
dat je af en toe bijvijlt is niks mis mee (hoef je niet voor op cursus), maar zelf bekappen? kan je niet in een cursusje leren. Daar komt veel te veel bij kijken. oa ook hoefproblemen , die je met zon cursus niet leert herkennen.

ook afhankelijk natuurlijk van wat je met je paard doet.
als je paard in de wei staat en er af en toe mee buiten rijd, is het denk ik anders dan als je er dressuurmatig of springen mee aan de gang gaat.

In het gunstigste geval komt een hoefsmid zo'n 1x in de 8 weken bij een paard om de hoeven te bekappen.
Maar vaker gebeurd het dat maar 1x in de 10-12 weken een smid erbij wordt geroepen.
Op dat moment worden alle oneffenheden weg bekapt, en zijn er idd geen flairs of afbrokkelende randen.
Maar wanneer de hoeven niet zelf worden bijgehouden zullen die er vanzelf weer verschijnen, omdat de hoefwand gewoonweg blijft groeien en niet voldoende slijt.
Ja als je paard bijna nooit op het harde loopt, dan zullen er niet snel flairs verschijnen, of stukjes afbrokkelen.
Maar dan groeien die hoeven evengoed door, en komen ze vanzelf hoger op de hoeven te staan.
De cursus is ook niet bedoeld om paarden te bekappen met hoefproblemen, maar voor paarden met gezonde hoeven.
En dan nog wordt er aangeraden om er (zeker in het begin) regelmatig een professioneel bekapper bij te roepen om te checken of je goed bezig bent.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:25

Gimli_ schreef:
Mijn persoonlijke ervaring: De cursus natuurlijk bekappen is je geld dubbel en dwars waard!
Niet alleen vanwege de praktijk, maar ook vanwege het theoriegedeelte, plus het feit dat het om het gehele plaatje draait.
Ik ben mijn paard zelf gaan bijhouden op een dressuur/sport/fokstal waar ik vreemd werd aangekeken, maar mensen waren allemaal nieuwsgierig en bereid om mijn opvatting aan te horen.
De hoeven hielden zich goed, maar sinds mijn paard 24/7 buiten loopt op enkel ruwvoer zijn de hoeven getransformeerd, iets wat ik nooit in die mate verwacht had.
Het is dus wel degelijk een combinatie van factoren, maar het belangrijkste is dat per paard bekeken wordt wat ideaal is.
Je kunt niet verwachten dat je mooie, gezonde hoeven krijgt als je paard 3 uur per dag buiten loopt en de rest van de dag stilstaat in z'n eigen urine/mest ed.
Been there, done that. ;)

Maargoed, tot zover weer die eeuwige discussie :+
Overigens, voor mensen die willen leren over hoeven kan ik de DVD serie (waarvan ik even de naam kwijt ben) van Pete Ramey aanraden.
Hier heb ik écht onwijs veel van geleerd!

Ik kan het niet beter verwoorden.
Ben het helemaal met je eens!
Maar zelfs als je paard nog wel iets van krachtvoer krijgt, en een deel van de dag op stal staat, én verder gezonde hoeven heeft, zelfs dan is het de moeite waard om het te doen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:35

nombrado schreef:
het kan niet zijn, dat je alleen met vijlen volstaat....paardenhoeven die zo weinig groeien en niet die aantal km per dag maken, komen wat tekort in hun voeding...dat kan niet anders.

Toch wel, hoor.
Elke week loop ik haar hoeven even na, en er is altijd wel een randje weg te vijlen.
Ze staat super op haar hoeven!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:37

_Saida_ schreef:
In het gunstigste geval komt een hoefsmid zo'n 1x in de 8 weken bij een paard om de hoeven te bekappen.
Maar vaker gebeurd het dat maar 1x in de 10-12 weken een smid erbij wordt geroepen.
Op dat moment worden alle oneffenheden weg bekapt, en zijn er idd geen flairs of afbrokkelende randen.
Maar wanneer de hoeven niet zelf worden bijgehouden zullen die er vanzelf weer verschijnen, omdat de hoefwand gewoonweg blijft groeien en niet voldoende slijt.
Ja als je paard bijna nooit op het harde loopt, dan zullen er niet snel flairs verschijnen, of stukjes afbrokkelen.
Maar dan groeien die hoeven evengoed door, en komen ze vanzelf hoger op de hoeven te staan.
De cursus is ook niet bedoeld om paarden te bekappen met hoefproblemen, maar voor paarden met gezonde hoeven.
En dan nog wordt er aangeraden om er (zeker in het begin) regelmatig een professioneel bekapper bij te roepen om te checken of je goed bezig bent.

ik begrijp je reactie niet.
dus als er een smid komt na 10 weken, zijn er geen flairs of brokkelende dingen? maar wel als je het zelf bijhoud?
als het paard goed op de voeten staat, krijg je geen flairs. Vandaar dat het belangrijk is dat je kijkt naar de voet en de beenstand. daaraan kan je nl zien hoe de voet moet staan, niet aan de hoef alleen. als die stand van het been tov de hoef nl goed/recht is, krijg je geen oneffenheden, brokkeltjes of flairs. Dan groeit het alleen maar en moet je 10 weken later weer.
zelfs al kwam mijn hoefsmid na 12 weken (wat wel eens gebeurde) was er niks gescheurd, of gebrokkeld. En dan had ik niks bijgehouden.
ze waren allen lang, maar ze bewogen er niet minder op.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:38

_Saida_ schreef:
nombrado schreef:
het kan niet zijn, dat je alleen met vijlen volstaat....paardenhoeven die zo weinig groeien en niet die aantal km per dag maken, komen wat tekort in hun voeding...dat kan niet anders.

Toch wel, hoor.
Elke week loop ik haar hoeven even na, en er is altijd wel een randje weg te vijlen.
Ze staat super op haar hoeven!

heb je fotos van haar hoeven nu?
voorzijde/en zijkant (inclusief benen?)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:41

Sieppus schreef:
Als ik nu zelf een beetje bij wil gaan veilen, aangezien mijn paard binnen 6 weken de hoeven alweer iets aan de kant 'omklappen' waar moet ik dan op letten?
Is het normaal dat zijn hoeven zo snel groeien??

@ Arabesk, soms vind ik je een beetje zweverig, maar je hebt wel behoorlijk wat kennis. Dus laat mensen lekker in hun eigen sopje gaar koken en doe je ding. Ik heb er wel respect voor hoe je je ding doet.

Ik heb Arabesk in het echie gezien, en vond haar echt niet zo zweverig, hoor! :D
Hele normale vlotte vrouw.

In de zomer, en op het land groeien de hoeven vaak wat harden idd.
Wil je de hoeven van je paard goed leren bijhouden, dan zou ik de cursus gaan volgen.
Hier leer je hoe je gezonde hoeven zelf kan bijhouden.
Om het hier zo neer te zetten is nogal langdradig... ;)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:45

nombrado schreef:
ik lees hier allerlei verhalen over afbrokkelende hoeven , stukjes eruit.
ik heb dit zelf nog nooit gehad met mijn paarden (ook in het verleden niet)
Nu staan mijn paarden 16 uur op stal, en verder in de bak of land.
ik werk wel elke dag met ze, dressuurtraining. Ze krijgen basisbrok en granen.
en droog kuil
zou het brokkelen van paardenhoeven niet een voedingsprobleem kunnen zijn?
maar ook de stand die een paard hoort te hebben nastreven? (voetas, beenstand, beweging, afwikkeling, schouderlijn e.d?)
oja, en ik heb er rond elke 2 maanden een hoefsmid bij (traditioneel bekapper!)

Wanneer ze (bijna) niet op de straat komen, zal het minder snel gebeuren dat de hoeven brokkelen, of scheuren.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:53

HindaFree schreef:
even een vraag aan de kenners:
ik heb een friese ruin van 7 nu ander halve maand. heeft altijd ijzers gehad maar sinds hij bij mij staat heb ik ze er onder van daan
hij heeft patellafixatie en is koevoetig....
om die PF minder zichtbaar te maken doent mijn hoefsmid heb''binnendoor'' bekappen, en slaat die knie dus niet meer op slot.

maar, ivm dat koevoetig heeft dat dus geen zin als ik ook zo nu en dan over de weg wil gezien hij dan weer helemaal recht op zijn voeten staat en de buiten kant dus slijt en die knie dus meer op slot slaat :+
snappen jullie hem nog?

ook heeft hij nog weinig spieren dus daar zijn we mee bezig.

mijn hoefsmid wilt hem weer op ijzers zetten en dat de boven kant dan hoger is als de binnen kant... ik weet het eigenlijk niet meer :+ wat zouden jullie doen?
( bij vorige eigenaar stond hij op normale ijzers en die 2x dat ik geweest ben (incl de keuring) liet hij de PF bijna niet zien)

Voor wat betreft de PF, dat is echt een kwestie van veel trainen en sterker maken.
Veel rechte stukken draven op het harde, en geen kleine voltes en wendingen.
Wanneer je longeert, dan op een zo groot mogelijke volte.
En als het op slot schiet, dan je paard achteruit zetten, NOOIT vooruit laten stappen!