Gimli_ schreef:Ze zegt dat de hoeven aan de kant iets omklappen, niet aan één kant, dus waarschijnlijk zijn ze dan gewoonweg te lang aan 't worden.
Brokkelen van de hoeven hoeft niet alleen voedingsgerelateerd te zijn; goed bekappen en de hoeven kort en afgerond houden doet wonderen om brokkelen te voorkomen.
Mijn paard brokkelt alleen als ik langer dan 2 weken niet gevijld heb, dan zijn de hoeven direct 'te lang', met name in de kwartieren.
Bovendien is het natuurlijk ook afhankelijk van de ondergrond en het soort werk dat de paarden doen.
In een zachte wei en rijbak zal er weinig brokkelen, vaak ondanks dat de hoeven te lang zijn. Mijn paard loopt op weidegrond, verharding en kiezel/stenen dus zodra er iets te lang is is de kans groot dat het afbrokkelt.
ze had foto's geplaatst volgens mij .
2 weken en dan al brokkelen? dat vind ik niet zoals het hoort te zijn.
had jou paard, begreep ik , ook een peesblessure nu?
Dit zou zeker ook kunnen ontstaan door een verkeerde stand van de hoef, vandaar mijn reactie op kennis , opleiding en verstand van de hoef.
ik heb door de natuurlijke bekappingen heel wat paarden kort zien lopen, overvulde pezen hebben, en last krijgen van rotstraal omdat de druk verkeerd komt te liggen (naar achteren, door té korte hielen) en uiteindelijk peesblessures zien krijgen.