[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:38

super PBA!_ :)

Verina heb ik dus wel kapot gereden.. :(

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:13

Super PBA!

Enniee! Verina kapot gereden? :oo

Vario gaat erg goed. Ben benieuwd wat de Osteo volgende week gaat zeggen :j

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:40

PBA_ schreef:
Zo vandaag bij de DA geweest. Het valt enorm mee. Spat is ten eerste rustig, artrose ook. Geen last van de ataxtie. Ik was een beetje bang voor HBH maar dat is het blijkbaar allemaal niet, ook haar katrollen zijn nog in opperbeste staat. Ze heeft een iritatie aan haar hoefgewricht en dat is nu ingespoten. Dus drie weken stappen en dan weer vol aan de bak. Ze krijgt nu wel officieel de stempel dat het een mieterig paard is, omdat er bijna niks aan de hand is en ze erg snel een pijntje aangeeft. De meeste paarden reageren hier niet eens op haha. Maar goed kan je haar ook niet kapot rijden.

Alles is niet op de foto te zien natuurlijk. Wellicht zijn er ook nog wel geirriteerde bandjes oid en die kun je op een foto niet zien. Ik ga dr ff gemakshalve vanuit dat er geen MRI is gemaakt.
Selena haar spat is op de foto's ook niet zo heel ernstig. Toch loopt ze als een krant. Feit blijft dat we er slechts een stukje in kunnen kijken, maar dat het meeste nog voor ons verborgen blijft.

@Enniee; wat bedoel je?
@ME; 30 september komt bij op stal ook de osteopaat. Ik ben benieuwd wat ze aan Selena kan doen. Het draven is flink onregelmatig dus vraag me af of dat door de spat komt of door het scheve bekken.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:43

Gelukkig maar PBA! :)

Meiden ik heb nog even een vraagje.. Spirit heeft 2 soorten spat.. met botwoekeringen en botoplosbare (als ik het goed zeg) Nu zegt de kliniek dat een tildren infuus wel zou kunnen helpen.. Maar hoe gaat dit in zijn werk.. Hoevaak moet dit? En wat zijn ongeveer de kosten?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:09

kaat21 schreef:
Gelukkig maar PBA! :)

Meiden ik heb nog even een vraagje.. Spirit heeft 2 soorten spat.. met botwoekeringen en botoplosbare (als ik het goed zeg) Nu zegt de kliniek dat een tildren infuus wel zou kunnen helpen.. Maar hoe gaat dit in zijn werk.. Hoevaak moet dit? En wat zijn ongeveer de kosten?

Om eerlijk te zijn ben ik niet Tildren-achtig. Mijn merrie heeft totaal 6 kuren gehad in de loop der jaren en het heeft eigenlijk nooit helemaal het gewenste resultaat gegeven. In 2009 met haar naar Emmeloord gegaan en hier heeft ze 4 x een infuus gehad met tussenpozen van 4 tot 6 weken. De ervaring was dat dit het meest gunstige effect zou kunnen hebben. Helaas voor mijn merrie dus niet. Kosten circa 400 per infuus. Je kunt het natuurlijk altijd proberen. Iets anders is er ook niet wat het proces kan stoppen.

Infuus wordt bij voorkeur gegeven op de kliniek. Paard staat in een opvoelbox en via de halsslagader wordt het infuus ingebracht. Dit moet de 1e 20 min. heel rustig naar binnen druppelen omdat er een kans op koliek kan zijn. ALs die allemaal goed lijkt dan wordt het wat harder gezet. Alles bij elkaar duurt het zo'n 1,5 tot 2 uur. Daarna kan je paard weer mee naar huis. Ingeval een lastig of heel bang dier, dan krijgen ze een sufmakertje.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:12

Bedankt Alani :) Ik ga er toch eens over nadenken.. Volgens de DA zit hij in klasse 3.. Maar eigenlijk loopt hij alleen in de overgang draf stap even 2 pasjes onregelmatig.. verder zie je er weinig aan..

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:17

Ohja en nog een vraagje.. geven jullie een supplement of speciaal voer?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:27

Alleen de klasse zegt niet wat. Ook de locatie en de onrust in het gewricht kan een verschil maken.
Evenals hoe lang ze al spat/artrose/artritis hebben. Met mijn paard ben ik al 7 jaar aan het dokteren. Ze heeft goede en slechte momenten gehad. Al zie ik wel naar mate ze ouder wordt dat het stabiel slechter is geworden. De sport is beslist geen optie meer, maar recreatief zou ze nog wel gereden kunnen worden. Ik heb haar vorig jaar april met pensioen gestuurd.

Ik geef vloeibare Corta-flex ter ondersteuning. Ze heeft ook al eens een maandje Metacam gehad, maar da's zo verschrikkelijk duur en een pijnstiller die je niet heel lang mag gebruiken.
Emmeloord vertelde me toen ik ging overleggen om een glucosamine te geven, dat dit beslist verlichting en resultaat kan geven, maar dat het wel voor een periode is. Vaak na 2 jaar is de werking ervan niet meer zichtbaar.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:02

Maggie_Eddy schreef:
Super PBA!

Enniee! Verina kapot gereden? :oo

Vario gaat erg goed. Ben benieuwd wat de Osteo volgende week gaat zeggen :j

naja.. hoe zeg je dat.

Achteraf had ze er dus veel langere tijd last van, ik heb gewoon niks gemerkt en reed door, daar heb ik me lang schuldig over gevoeld. ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:47

Alani, nee we hebben geen MRI gemaakt, behandeling bleef hetzelfde. Zo graag wil ik het ook weer niet weten. Het zit dan ook zo te zien in de weke delen. Maar het bot ziet er rustig uit. We vermoeden dat ze gewoon flink uit haar plaat is gegaan (wat vaker gebeurd) en dit wat schade opgeleverd heeft.

Enniee, je moet je daar niet schuldig over voelen hoor, zolang je niks kan zien kan je het ook niet weten. Ik heb nu eenmaal een mietje die met elk pijntje al kreupel is of het aangeeft. Dat was vroeger wel anders hoor maar tegenwoordig niet meer.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:36

Vario heeft wel een infuus gehad :j Hij heeft er maar 1 gehad en heeft daar enorm veel baat bij gehad. Vario heeft ook een combi van oplossend en heeeel lichtjes wat woeker. Dat woeker is nu volledig ingedimd, je ziet dan ook geen rare bulten van buiten, maar ook niet op de foto. Het oplossend is ook gestopt overigens hoor ;) Vario loopt nu inmiddels zo goed dat hij inderdaad ook echt alleen maar de eerste pasjes wat kort is, maar meer ook écht niet!
Ik heb trouwens nog wel een paar foto's van tijdens het infuus, zal ze eens plaatsen :)

Ik geef 'm trouwens helemaal niets aan supplementen o.i.d. bij, ook niet gedaan in 't verleden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:52

Splash heeft twee jaar geleden een infuus gehad en merk nu niks meer aan haar. Ik begreep van mijn DA dat een supplement voor artrose niet helpt voor deze vorm van artrose. Ik gaf wel wat voor haar artrose in de voor kogels, en zie zijn dus nu ook stabiel.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:50

Maggie_Eddy schreef:
Vario heeft wel een infuus gehad :j Hij heeft er maar 1 gehad en heeft daar enorm veel baat bij gehad. Vario heeft ook een combi van oplossend en heeeel lichtjes wat woeker. Dat woeker is nu volledig ingedimd, je ziet dan ook geen rare bulten van buiten, maar ook niet op de foto. Het oplossend is ook gestopt overigens hoor ;) Vario loopt nu inmiddels zo goed dat hij inderdaad ook echt alleen maar de eerste pasjes wat kort is, maar meer ook écht niet!
Ik heb trouwens nog wel een paar foto's van tijdens het infuus, zal ze eens plaatsen :)

Ik geef 'm trouwens helemaal niets aan supplementen o.i.d. bij, ook niet gedaan in 't verleden.

Ik ben wel benieuwd naar de foto's..

Heeft er iemand trouwens nog een filmpje van hoe zijn paard loopt met de spat?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:02

De foto's moet ik nog even van de telefoon gaan plukken. Filmpje heb ik ook nog wel... Even kijken of ik die al op de pjoeter heb!

Edit: Eén van de filmpjes die ik bedoelde heb ik inderdaad op de pjoeter.. Maar hoe ik 'm dan op internet krijg... Hellup? :')

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:30

Maggie_Eddy schreef:

Maar wat nu stabiel kan zijn, kan over een tijd wel weer opnieuw gaan beginnen. Dat is iets wat een enorme tegenvaller voor me is geweest. Ik dacht 7 jaar geleden 'dat als we dit onder controle kunnen krijgen, er geen gevaar meer was'. Nou zo werkt het dus niet. Selena is 4 jaar stabiel gebleven en daarna heeft de spat (ofwel de onsteking) weer de kop opgestoken. Toen had ik dus de hoop dat er in Emmeloord meer mogelijkheden zou zijn dan bij een 1e lijnskliniek. Buiten de Tildren om is er eigenlijk geen middel dat zou kunnen helpen. De 1e kuur leek aan te slaan en ze verbeterde zichtbaar, maar daarna was er geen resultaat. Dat is ook de reden dat ze een tijdje Metacam heeft gehad.
Ik heb me dus in die zin beslist vergist en ben dr inmiddels achter dat een spatpaard niet snel beter wordt en de kans op slechter worden altijd aanwezig is.

Ik zou in jouw geval altijd een infuus Tildren proberen. Je hebt niks te verliezen en als het wel aanslaat ...............

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:09

Daar zal ik ook altijd rekening mee houden inderdaad, een hoop in mijn omgeving zeggen, ja maar hij krijgt het toch niet terug.. Waar ik dan heel hard tegen in ga door te zeggen dat hij het wel degelijk terug kan krijgen. Nou zal het bij hem voorlopig nog niet waarschijnlijk zijn, maar ik ben me er zeker bewust van dat het kan :j Wel gaan we gewoon van het positieve uit en genieten we genoeg van iedere dag dat hij zich goed voelt :)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:53

Maggie_Eddy schreef:
De foto's moet ik nog even van de telefoon gaan plukken. Filmpje heb ik ook nog wel... Even kijken of ik die al op de pjoeter heb!

Edit: Eén van de filmpjes die ik bedoelde heb ik inderdaad op de pjoeter.. Maar hoe ik 'm dan op internet krijg... Hellup? :')

hahaha via youtube kan je de filmpjes erop zetten!

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:55

Maggie_Eddy schreef:
Daar zal ik ook altijd rekening mee houden inderdaad, een hoop in mijn omgeving zeggen, ja maar hij krijgt het toch niet terug.. Waar ik dan heel hard tegen in ga door te zeggen dat hij het wel degelijk terug kan krijgen. Nou zal het bij hem voorlopig nog niet waarschijnlijk zijn, maar ik ben me er zeker bewust van dat het kan :j Wel gaan we gewoon van het positieve uit en genieten we genoeg van iedere dag dat hij zich goed voelt :)

Nou ik hoop dat het bij Spirit ook mag helpen... Ik ga nu eerst beginnen met een supplement te geven.. Ik hoor ook goede verhalen over glucohorse! En van de winter maar eens kijken voor een tildren-infuus..

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:13

Kaat, mijn paard heeft in maart een Tildren infuus gehad. Kosten 500 euro (incl. bezoek aan huis, infuus, etc.). Ik geef de flexijoint van Equimins. Ben daar erg tevreden over. Heb ook de glucohorse geprobeerd en grand flex van grand meadows. Maar over Equimins meest tevreden (ook prijs kwaliteit verhouding).Mijn dierenarts raadde ook de combinatie met chondroitine aan.

Edit: dit houdt de kwaliteit van de gewrichtsvloeistof goed en dat is positief voor de banden en het scharnieren. Aan de spat doet t echter weinig tot niks.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:02

Vario zijn infuus kostte €450,- euro. Was wel op de praktijk, alles incl.

Ga zo eens kijken of Youtube en ik vrienden willen worden.... :')

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:37

En is het gelukt?

Met Spirit gaat het helaas wat minder.. waarschijnelijk door de stress die hij heeft.. Hij staat nu een hele dag op een paddock omdat hij niet op de wei mag van de staleigenaar..
Nu staat hij zich alleen maar druk te maken te weven en kleine korte bochten te maken.. Dusja niet echt bevoordelijk voor de spat!
Nu ga ik hem eind van de week verhuizen waar hij een grote weide krijgt met genoeg vriendjes.. Dus dat wordt het gehele jaar buiten alleen 's nachts binnen..
Ik hoop dat dat een hele hoop scheelt.. Baal er enorm van.. volgens de staleigenaar overdrijf ik!!
Jullie hier ervaring mee? of wat denken jullie ervan zou het kunnen dat hij daardoor slechter loopt?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:57

Nee, ben nog steeds aan het vechten met Youtube :? Ze willen dat ik een google-account aanmaak, maar snap er geen drol van waar ik dat zou moeten doen dan. Had me in het verleden kennelijk al eens aangemeld , maar 't wil allemaal niet echt.

Wel alvast een foto:

Afbeelding

Hij was hierbij niet verdoofd, hij liet alles braaf toe. Alleen de voelbox ingaan vond ie spannend, maar hij heeft dan ook een bloedende hekel aan hele smalle doorgangen. Het was die dag ook erg warm, hij kwam al zwetend van de trailer af :=

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:07

kaat21 schreef:
En is het gelukt?

Met Spirit gaat het helaas wat minder.. waarschijnelijk door de stress die hij heeft.. Hij staat nu een hele dag op een paddock omdat hij niet op de wei mag van de staleigenaar..
Nu staat hij zich alleen maar druk te maken te weven en kleine korte bochten te maken.. Dusja niet echt bevoordelijk voor de spat!
Nu ga ik hem eind van de week verhuizen waar hij een grote weide krijgt met genoeg vriendjes.. Dus dat wordt het gehele jaar buiten alleen 's nachts binnen..
Ik hoop dat dat een hele hoop scheelt.. Baal er enorm van.. volgens de staleigenaar overdrijf ik!!
Jullie hier ervaring mee? of wat denken jullie ervan zou het kunnen dat hij daardoor slechter loopt?

Ik denk dat dat zeker kan, ook kan hij minder bewegen en daardoor blijft het been dus erg stijf?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:09

Waarom mag hij de wei niet in?

Het zal zeker niet meewerken dat ie niet voldoende rechtuit kan lopen en zich staat te vervelen. Vario is toen bijna een jaar 24/7 het land op gegaan, ben er nog steeds heel erg blij mee dat ik dat gedaan heb, hij knapte zienderogen op, helemaal toen ie een vriendje erbij kreeg. Stonden ze met z'n 2tjes op 1 ha land.

Edit: Youtube en ik hebben, geloof ik, vrede gesloten :') Video is als het goed is aan het uploaden!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:18

Nou, in de hoop dat hij het doet...

Dit is dus een video van vóór zijn Tildren infuus! Hij was nu net uit de wei weer terug op stal. Ik was vooral heel benieuwd hoe hij zich droeg, en daar stond ik erg versteld van! Er hangt overigens wel een elastiekje aan zijn hoofd en singel, maar daar had ie even volledig sch**t aan :') Hij was beetje blij haha!

Edit: Ik zie dat de kwaliteit, voor zover 't filmpje al van kwaliteit was, nog verder terug is gegaan. Nou ja, het idee is in ieder geval wel duidelijk :)