[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:11

capopjekop schreef:
Heb het idee dat wij hier allemaal super allert zijn op de kleine dingen.

Ja, maar dat is niet altijd goed. Ook een paard/pony merkt het als je hem altijd met een bepaalde zorgelijke aandacht benaderd.
Zo heb ik zondag weer eens met Isa door het bos gedraafd met de kar. Ging goed. 's Avonds echter maakte ze om de haveklap een misstap, alsof ze door het been zakte. En steeds als ik bij haar kwam. Dus dan gelijk weer even aan de benen en hoeven voelen (die ook erg warm aanvoelde). Maar als ik vanaf afstand (zonder dat ze het door had) naar haar keek, liep ze wel goed, zonder misstap. Dan denk ik ook wel eens; tja Slapen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:58

ik denk dat die dunne mest inderdaad door de pruimen komt hoor!
Pablo staat ook op een grasveld met erg kort gras,het kan hier erg droog zijn,en dan is het een soort woestijn.
Je zou denken dat hij dan ook zand in z'n mest zou moeten hebben,maar als ik de zandtest doe,een hele drol in een emmer water oplossen en lekker roeren,en dus geen zand te vinden op de bodem.
Zou het dan toch kunnen dat hij zand heeft in z'n darmen ofzo?of moet je dan iets in zijn poep vinden?
Misschien scheelt het dat hij 2x daags zemelen krijgt(500 gram totaal per dag)met en glas zonnebloemolie erdoor.
Ik heb ook een tijdje lijnzaad gekookt,dat gaat dus niet goed,toch teveel eiwitten erin misschien...?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:02

Ze zeggen dat olie niet echt helpt tegen zand. Dan moet je iedere dag een kleine portie lijnzaad koken en meevoeren, zodat zand geen kans krijgt om te blijven hangen.

Lijkt me wel dat er altijd wel een klein beetje zand mee komt alsze dat in de darmen hebben zitten,maar ik weet dit niet zeker.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:11

Ik denk maar zo als ik zand zie in de mest; wat er in gaat, moet er ook weer uit. Maar vorige week was het dus echt heel veel en dan is het toch bedenkelijk. Of ze heeft alles er in eens uitgepoept, of er zit nog veel meer in de darmen.

Lijnzaad schijnt wel wat te werken, maar niet echt om een teveel aan zand te lozen. Gewoon veel hooi zou hetzelfde effect hebben als een hand gekookt lijnzaad is mij onlangs eens verteld.

Psylliumzaad dat ik geef wordt ook een gelei. Is het hoofdbestanddeel van Sandclear en Zandweg e.d. Het pure spul is veel goedkoper, smaakt nergens naar en is dus heel eenvoudig te voeren. Je kunt het ook bij het kruidvat kopen in een potje (maar dan is het wel vrij prijzig; hoewel nog goedkoper dan een emmertje zandweg/sandclear).

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:57

Zal ik jullie ook maar een nieuwtje vertellen, ik heb een paard erbij gekocht Go jij! Go jij! een kruizing fries x haflinger, volgend jaar wil ik haar laten beleren voor de kar, nu heb ik daar momenteel de centen niet voor, wat ik erg jammer vind ik liefst zet ik haar nu al voor de kar, zwijmel

Zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=969992

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:09

Gefeliciteerd!!!!! Ik ga meteen even kijken!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:50

Gefeliciteerd, grappig zo'n kruising Lachen

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:05

Dynamiek...wat een mooi paard.

Gefeliciteerd en heel veel geluk ermee!

@Isapaardje kook je dat Psylliumzaad ook net als lijnzaad?
en complimenten voor je site over hoefbevangenheid Ja

groetjes Anja

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:13

Gefeliciteerd met Lay La, mooi paardje hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:00

wat een leuke kruising ,lay la! ik zie veel fries!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:31

cleotinka schreef:

Nee, het geen zaad zoals je lijnzaad kent.
Het zijn kleine vezeltjes.
Er wordt aangeraden om het te voeren met een scheut water, maar ik voer het bijna droog. In de maag en darmen wordt het dan vanzelf een smeuiige brij. Als je het zelf gebruikt moet je veel drinken. Ik vroeg me af hoe paarden dat doen want ik kan ze dit niet vertellen. Nou dat merken ze kennelijk zelf, want Isabella drinkt tijdens zo'n kuur bijna 2x zo veel Haha!

Dynamiek:
Gefeliciteerd met je nieuwe paard. Veel rij- en voor straks alvast menplezier

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:38

Waar kan je die zaadjes kopen ?

Dynamiek, gefeliciteerd!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:04

Kennis van me heeft het voor mij in Duitsland gekocht (heet daar Flohsamen (Plantago ovata), van merk Makana:
http://www.makana-shop.de/juergen993-s1 ... 9d4091f108
(18 euro met gedeelte verzendkosten voor 1,5 kg (tegen 32 euro per 1,3 kg zandwegkuur).
Google anders even op "psyllium husk".

Ook bij Kruidvat is iets dergelijks te koop als "darmverbeteraar" voor ik meen 2 euro per 100 gram.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:57

Een vraagje: ik heb sinds zaterdag elke dag met de pony's "gewerkt".
Zaterdag allebei in de wei aan de lange lijnen gehad. Zondag een eind gewandeld, maandag een eind gewandeld.
Gisteren natuurlijk een drukke avond voor ze, met allemaal vreemde paarden die ze gezien hebben.
Mijn schoonmoeder vertelde me dat ze vandaag erg druk zijn geweest. Flink rennen in de wei, hinniken naar fietsers en (natuurlijk) ook naar een voorbijkomend paard (dat doen ze altijd wel).

Ik vind het prima verder hoor, we zijn vanavond ook weer wezen wandelen, heel gezellig Lachen Vooral Aurora is echt een stuk wakkerder ineens.
Maar ik vraag me af waar het nu van komt. Ze krijgen allebei een flinke hand brokjes na het "werk" (pavo liga). Verder heb ik zaterdag na een lange tijd weer eens een himalaya liksteen opgehangen, die is nu voor de helft op. Zou een van deze twee ervoor zorgen dat ze meer energie hebben? Of zou het gewoon vrolijkheid zijn van het vele wandelen etc?

Voor Saros is er eigenlijk niks veranderd behalve dat we nu vaker weg zijn geweest, en de liksteen. Aurora heeft wel iets meer brokken gehad in vergelijking tot voorgaande weken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:52

Of eet Saros te veel smurfen Clown

Afbeelding

Kon het even niet laten deze hier te plaatsen Haha!; Geweldige foto (arme smurfin).

Maar waarom ze zoveel vrolijker zijn, weet ik niet. Zou best kunnen dat een andere omgeving, andere dingen doen, energie geeft (zelf krijg je vaak ook extra energie na een fikse boswandeling oid). Voor Aurora kan het best komen door de brokjes. Maar gewoon van genieten en lekker blijven wandelen, zou ik zeggen Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:14

Haha! Haha! Haha! smurfenpower Haha! Haha!

Ze kan zo in dienst bij Gargamel: apport de smurfin! Ze doet beter werk dan Azrael. Vork

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:25

Ja ik ben er zeker blij mee hoor, vroeg me alleen af of iemand anders ervaring heeft met energie-opwekking van een liksteen Clown

Tja die smurfen Clown Dat apporteren is echt Saros zijn ding hoor. Alles binnen bereik komt naar me toe Ja maar de smurfin is toch wel favoriet.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:40

Goed nieuws wbt Perdy! DA is gisteren weer geweest, en ze loopt weer goed op het harde. Enkel op losse steentjes nog gevoelig Lachen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:24

Isapaardje schreef:
Of eet Saros te veel smurfen Clown

Afbeelding

Hahahah wat een geweldig dier zeg, kill en attack

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:35

Mmm, net een hele lap tekst getypt, is het weg!!!

Ik moet me helaas ook melden met een hoefbevangen shetje.
Gisteren is de DA erbij geweest en heeft haar een spuit tegen de pijn gegeven. Ik heb ook zakjes poeder van hem gekregen. Maar volgens mij is dit ook alleen pijnstilling. Iemand ervaring met Pro Dynam Oral Powder, met phenylbutazone?
Is dit alleen pijnstilling of ook ontstekingsremmend? Ik vraag me af hoe de ontsteking anders uit haar lichaam moet? (via urine?)

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:37

@isapaardje, wat een geweldig leuk diertje heb je!!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:27

Isapaardje schreef:
cleotinka schreef:

Nee, het geen zaad zoals je lijnzaad kent.
Het zijn kleine vezeltjes.
Er wordt aangeraden om het te voeren met een scheut water, maar ik voer het bijna droog. In de maag en darmen wordt het dan vanzelf een smeuiige brij. Als je het zelf gebruikt moet je veel drinken. Ik vroeg me af hoe paarden dat doen want ik kan ze dit niet vertellen. Nou dat merken ze kennelijk zelf, want Isabella drinkt tijdens zo'n kuur bijna 2x zo veel Haha!

Dynamiek:
Gefeliciteerd met je nieuwe paard. Veel rij- en voor straks alvast menplezier

Ik koop het bij Schimmelig hier op bokt http://www.paardenconcurrent.nl/product ... ts_id=1635
Het is hetzelfde als de Physillium Husk van de Groene Os alleen dan een stuk goedkoper.
Er wordt wel aangeraden om 45 gram één keer per dag te geven. Aangemaakt met 2 liter lauw water. Ik geef het altijd in de vorm van slobber.
Uitkijken om het te geven met minder water ivm het indikken van de mest. Het wordt ook gegeven voor paarden met langdurige diarree en dan gebruiken ze minder water.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:50

gemske schreef:
Een vraagje: ik heb sinds zaterdag elke dag met de pony's "gewerkt".
Zaterdag allebei in de wei aan de lange lijnen gehad. Zondag een eind gewandeld, maandag een eind gewandeld.
Gisteren natuurlijk een drukke avond voor ze, met allemaal vreemde paarden die ze gezien hebben.
Mijn schoonmoeder vertelde me dat ze vandaag erg druk zijn geweest. Flink rennen in de wei, hinniken naar fietsers en (natuurlijk) ook naar een voorbijkomend paard (dat doen ze altijd wel).

Ik vind het prima verder hoor, we zijn vanavond ook weer wezen wandelen, heel gezellig Lachen Vooral Aurora is echt een stuk wakkerder ineens.
Maar ik vraag me af waar het nu van komt. Ze krijgen allebei een flinke hand brokjes na het "werk" (pavo liga). Verder heb ik zaterdag na een lange tijd weer eens een himalaya liksteen opgehangen, die is nu voor de helft op. Zou een van deze twee ervoor zorgen dat ze meer energie hebben? Of zou het gewoon vrolijkheid zijn van het vele wandelen etc?

Voor Saros is er eigenlijk niks veranderd behalve dat we nu vaker weg zijn geweest, en de liksteen. Aurora heeft wel iets meer brokken gehad in vergelijking tot voorgaande weken.

Fijn om te horen dat ze het zo goed doen! Lachen

Wessel wordt van meer werken ook energieker. Als ie een paar dagen stil heeft gestaan is ie behoorlijk trager en stijver dan wanneer ie gewoon heeft gewerkt. Het werken doet bij Wessel iig heel veel goed, kan dat bij Saros en Aurora misschien ook zijn?

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:29

heb een tijdje geen bericht meer achter gelaten maar heb nu toch weer een vraag...
mijn shet heb ik voor de kar maar is toch altijd erg gevoelig voor kleine steentjes op de weg...
is dit normaal?? en zou het met ijzers ook beter voor hem zijn??
hebben jullie je shets op ijzers of blote voeten??

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:04

silly29 schreef:
Mmm, net een hele lap tekst getypt, is het weg!!!

Ach gut irritant is dat he?

silly29 schreef:
Ik moet me helaas ook melden met een hoefbevangen shetje.
Gisteren is de DA erbij geweest en heeft haar een spuit tegen de pijn gegeven. Ik heb ook zakjes poeder van hem gekregen. Maar volgens mij is dit ook alleen pijnstilling. Iemand ervaring met Pro Dynam Oral Powder, met phenylbutazone?
Is dit alleen pijnstilling of ook ontstekingsremmend? Ik vraag me af hoe de ontsteking anders uit haar lichaam moet? (via urine?)

Het is zowel pijnstillend als ontstekingremmend maar meer pijnstillend volgens mij. Phenylbutazone mag trouwens officieel niet meer verstrekt worden door de dierenarts maar het gebeurt nog steeds. De ontsteking moet langzaam uitblussen. Heb je ook voorzorgsmaatregelen genomen qua voeding en zo?
Paar tips;
* Haal de pony uit de wei en zet 'm op een kaal stukje grond.
* voer alleen hooi en laat appels, snoepjes en wortels achterwege.
* Je kunt de pijn in de voeten enigszins verlichten door een modderpoel aan te leggen waar de pony haar hoeven kan koelen.
* Beweging is goed, maar moet niet afgedwongen worden.

Voor interessante tips kan ik je doorverwijzen naar de site van Isapaardje (zie haar onderschrift).

Sterkte met je pony.