[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:42

Eiwitten maak ik me ook niet druk om mbt hb.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:43

Oké, goed om te weten. Dan ga ik voornamelijk op de suikers letten.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:55

Marjo89 schreef:
Ben erg benieuwd hoe het je bevalt. Ik denk er ook aan om keer van Venhorst te bestellen als we straks de paarden aan huis hebben staan.

Ik laat wel even weten hoe het bevalt. Voor die prijs kan het maar beter super goed zijn. In plaats van een nieuwe oprit heb ik straks een garage vol hooi :') -O-

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:37

Ik kom even binnen vallen. Mijn mini shet is helaas ook bevangen en staat op bute en ascal. Hij krijgt nu twee maal daags een half zakje bute en eenmaal daags 1,5 zakje ascal. Ik ben erg benieuwd hoeveel jullie paarden/ pony’s krijgen. Mijn veearts is altijd van het weinige geven, maar heb het idee dat het wellicht te weinig is.

Mijn mini wilt nog niet erg opknappen en krijgt dit al 1,5 week. Hij loopt en scharrelt wel rond, maar veel verbetering zie ik niet. Staat inmiddels ook op schoentjes. Dat gaf wel verbetering, maar ik vind het nog te langzaam gaan.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:41

Afbeelding

Hoe lees ik dit nou? Lees veel over dat er minder dan 10% suiker in het hooi moet zitten. Maar wat vertelt deze tabel me dan?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:44

Volgens mij vertelt deze tabel je dat er 97 gram suiker per kilo in Duits kruidenhooi zit. Dat is dus minder dan tien procent.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:48

marjor schreef:
Ik kom even binnen vallen. Mijn mini shet is helaas ook bevangen en staat op bute en ascal. Hij krijgt nu twee maal daags een half zakje bute en eenmaal daags 1,5 zakje ascal. Ik ben erg benieuwd hoeveel jullie paarden/ pony’s krijgen. Mijn veearts is altijd van het weinige geven, maar heb het idee dat het wellicht te weinig is.

Mijn mini wilt nog niet erg opknappen en krijgt dit al 1,5 week. Hij loopt en scharrelt wel rond, maar veel verbetering zie ik niet. Staat inmiddels ook op schoentjes. Dat gaf wel verbetering, maar ik vind het nog te langzaam gaan.

Mijn paard van 548 kilo kreeg s ochtends en s avonds 1 zakje. Dus ik vind s avonds en s ochtends een half zakje buut voor een Shetlander niet weinig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:53

Afbeelding
Misschien heb je hier wat aan Fiore, als het niet leesbaar is wil ik hem wel doormailen.

Die van mij kreeg nav bovenstaande analyse het advies 2 kg Venhorst graszaadhooi, 1 kg luzerne (ivm het eiwit) en 4 kg van dit hooi te voeren.
Voor een pony van 450 kg.

Ik vind 1 kg luzerne te gek voor mijn portemonnee en voer dit dus niet. Voer eiwitpoeder bij. En dan 2 kg graszaadhooi en 5 kg normaal.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:55

@marjor: Mijn ouderwetse Haflinger krijgt ook 's ochtends en 's avonds 1 zakje buut. Ik mocht wel naar inzicht doseren van de dierenarts maar ik hou me voor nu aan de aanbevolen dosering in de bijsluiter. Tristan zit nog in de acute fase dus mijn ervaring met de buut is nog heel pril maar het geeft in ieder geval een referentie kader.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:04

Dank je Marlies. Is het suikergehalte niet aan de hoge kant in het hooi van je analyse?

Ik voer momenteel dit hooi;

Afbeelding

Maar wil er denk ik kruidenhooi doorheen gaan mengen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:22

Ja de suiker is te hoog, vandaar ook de compensatie met 2 kg graszaadhooi, dit is zo arm dat ze in totaal qua suikers in 1 dag goed zit.

Je zit qua eiwitten net als mij te laag. Tenminste dat werd mij met het voeradvies gezegd.

Probleem met te arm hooi is, is dat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgen.

Ik voer Marstall Force bij qua vitamine brok.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 08:43

marjor schreef:

Wat geef je te eten?
Was je het hooi ook/weken om nog wat meer suiker eruit te halen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:20

marjor schreef:

Helaas kan ik nu ook meepraten over hb en bute. Ik ben zo geschrokken van wat voor interne schade de bute bij mijn mini had aangericht, dat ik - mocht ik ooit nog eens onverhoopt met hb te maken krijgen - een andere weg probeer te bewandelen. Ik snap jouw VA dat hij de dosering niet te hoog wil hebben, omdat het echt geen lekker spul is. De mijne liep 2x daags op de max dosering* en het gevolg staat een paar pagina's terug...

* In eerste instantie. Omdat het geen verbetering gaf, moest ik de maximale dagdosering verdelen over 3x per dag.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:23

marjor schreef:

Mijn haflinger krijgt vijf zakjes ascal.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:25

Hier heeft mijn haflinger geen bute gehad. Wel metacam een x daags voor vijfhonderd kg eb vijf zakjes ascal.

Ze gaat nu goed. Bevangen vanaf eind november. Stappen nu bijna twee km per dag aan de hand. Over een weekje weer contact met de dierenarts incl filmpjes.
Dan waarschijnlijk de ascal stoppen.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:36

Bedankt voor alle reacties. Metacam deed dit keer helemaal niets vandaar de bute. Zodra hij weer wat beter gaat, ga ik terug naar de Metacam. Weet dat bute geen fijn spul is.

Hooi weken doe ik 15 minuten, maar ook daar hoor je langere verhalen over. Verder krijgt hij nog 3 keer daags een klein handje Cavalor Fibre Force, 2 keer daags een theelepel magnesium en 1 keer daags Glucobalance.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:39

Shenavallie schreef:
marjor schreef:

Helaas kan ik nu ook meepraten over hb en bute. Ik ben zo geschrokken van wat voor interne schade de bute bij mijn mini had aangericht, dat ik - mocht ik ooit nog eens onverhoopt met hb te maken krijgen - een andere weg probeer te bewandelen. Ik snap jouw VA dat hij de dosering niet te hoog wil hebben, omdat het echt geen lekker spul is. De mijne liep 2x daags op de max dosering* en het gevolg staat een paar pagina's terug...

* In eerste instantie. Omdat het geen verbetering gaf, moest ik de maximale dagdosering verdelen over 3x per dag.

Jeetje wat heftig zeg .
Hij staat bij mij thuis en ik houd hem als een havik in de gaten. Misschien iets teveel.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoeveel was bij jou de maximale dosering? Ik ga absoluut niet omhoog bij die van mij, maar ben gewoon benieuwd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:42

marjor schreef:
Bedankt voor alle reacties. Metacam deed dit keer helemaal niets vandaar de bute. Zodra hij weer wat beter gaat, ga ik terug naar de Metacam. Weet dat bute geen fijn spul is.

Hooi weken doe ik 15 minuten, maar ook daar hoor je langere verhalen over. Verder krijgt hij nog 3 keer daags een klein handje Cavalor Fibre Force, 2 keer daags een theelepel magnesium en 1 keer daags Glucobalance.

Laat de cavalor achterwege.
Dat is nu absoluut niet goed.
Laat het hooi net even iets langer weken. Dat zal am goed doen

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:56

hagelslag schreef:
marjor schreef:

Laat de cavalor achterwege.
Dat is nu absoluut niet goed.
Laat het hooi net even iets langer weken. Dat zal am goed doen

De Fibre Force krijgt ie om de magnesium en Glucobalance door heen te doen. Is heel laag in suiker en zetmeel. Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik het anders doorheen moet doen.

En wat is precies iets langer weken? Half uur?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:09

Ik los poedertjes op met water en spuit het zo in de mond.
Ook omdat mn pony glucobalance anders niet eet..
En heb je er maagbeschermers bij? Mijn pony heeft lang op de buut gestaan, met maagbeschermers en helaas toch nog 2 maagzweertjes

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:23

Inderdaad je poedertje met een spuit in de mond geven. Ik meng het met suikervrije appelmoes.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:11

ik probeer ook nog steeds de acetylsalicylzuur in water te mengen, maar dat lukt me niet. De spuit is groot, maar alsnog blijf het poeder steeds weer in de spuit steken. Pony begint inmiddels behoorlijk kopschuw te worden als ik weer met de spuit aankom. :(
De buut wil wel oplossen.
is ascal vergelijkbaar met de acetylsalicylzuur? en lost dat beter op? dan zal ik daar eens naar vragen.

Pony loopt overigens al weer een stuk beter gelukkig. Ik ben nu terug naar 2x half zakje buut per dag.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:21

Marjor, Ik zou proberen minimaal 1 uur te weken als dat je lukt.

Javal, ascal is een merknaam voor acetylsalicylzuur.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:24

Ascal lost goed op.

Ik heb grote spuiten met grote monden, hier snij ik vervolgens het tuitje af. Bij kleinere monden boor ik het wat wat groter.

Ik meng magnesium, glucobalance, buut door elkaar met suikervrije appelmoes. Hou het juist bewust dikker, dan laat m’n paardje het niet uit de mond lopen. Zorg wel dat ze haar mond goed leeg heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:01

@ major: In eerste instantie 2x per dag 1 gram, dus 2 gram in totaal per dag. Omdat de tijd tussen de twee momenten te groot was, moest ik de 2 gram verder verdelen in 3 porties.
Ik was ook een 'havik, maar helaas had ik geen invloed op de slopende werking van het medicijn.
Ik moest overigens het hooi minimaal 1,5 uur laten weken, anders had het niet veel effect. Ik liet het zelfs langer weken.