Mag ik ook aanhaken hier?
Mijn paard was al een tijdje aan het rommelen met wel lekker lopen en dan weer onregelmatig of stijf. Ben rustiger aan gaan doen, haar een week vrij geven etc. Op een gegeven moment weer op gaan bouwen en na 2 dagen wat meer werk liep ze echt kreupelin draf.
Nu heeft ze al sinds september een schiefel op de binnenkant van haar pijp ongeveer bij het griffelbeentje. Die plek was ook weer op gaan spelen en wat dik. Mijn eerste vermoeden was een peesblessure op dat been.
Ik heb de dierenarst gebeld en meteen maar gevraagd om haar echo-apparaat mee te nemen.
Kreupelheidsonderzoek liep iets anders dan verwacht... Ze liep op dat moment namelijk erg kreupel op rechtsvoor. Been leek ook wat dikker daar maar door de zwelling van de schiefel op het andere been is het ook lastig te vergelijken.
Uiteindelijk beide benen kaal en gescand... Linksvoor bij de schiefel zagen de pezen er goed uit maar wel duidelijk vocht rond de schiefel wat duidt op activiteit. Rechtvoor is de oppervlakkige buigpees rommelig en er zat wat vocht om heen. Gelukkig geen gaten of scheuren maar ook niet goed.
Ik zelf denk dat ze door de pijn van de schiefel haar rechterbeen is gaan overbelasten en zo zijn we van de regen in de drup geraakt.
Dierenarts denkt meer aan "materiaal-moeheid", mijn paard is (bijna) 22 jaar en heeft al heel veel kilometers met mij gemaakt.
Nu zou ik haar op het weiland kunnen zetten en van haar pensioen laten genieten maar daar is zijnzelf nog niet aan toe. Paard is fit en vitaal en werkt erg graag.
Wij zijn dus aan het revalideren en ik ga er zelf vanuit dat het wel weer goed komt.
Ze staat overdag gewoon buiten in de groep op het weiland. Ze is daar de baas maar ook redelijk rustig. Van de week gingen ze allemaal rennen en zij bedenkt dan al snel om gewoon niet mee te doen en te blijven eten. Daarbij vind ik dat haar leven ook gewoon leuk en prettig moet zijn en draait ze door al ze alleen op stal achter zou moeten blijven.
Ondanks de weidegang heeft de DA wel aangeraden om 1 keer per dag te gaan stappen met haar. Op die manier weet je zeker dat ze voldoende het been heeft gebruikt. Het bbegin is 10 minuten en dan iedere 3 weken opbouwen met 5 minuten erbij.
Haar rantsoen is bijna ongewijzigd al voer ik sinds afgelopen weekend wel MSM bij. Haak ik meteen in op het volgende:
jury schreef:ik gaf witlofwortelen voor de zwavel. Stukken goedkoper en gelukkig een witlofkweker in de buurt.
Zit daar veel zwavel in want mijn paard krijgt ook vrijwel dagelijk 3-4 witlofpennen. Dan is het misschien wel dubbel op..
_Ananas_ schreef:Oke Yvette, nog niets van gehoord maar ga eens zoeken! Een van jullie ook ervaring met laser?
Ik behandel mijn paard nu sinds ruim anderhalve week met RevitaVet, LLLT, low level laser therapie, zie www.revitavet.nl .
Het gebied rond de schiefel is nu erg rustig en het vocht bijna weg. Ook bij de pees is het vocht bijna weg maar of het herstel ook positief beinvloed is weet ik pas zeker bij de controlescan.
Mijn pard vind de dagelijkse behandeling niet niet erg. Duurt vanwege 2 verschillende blessures wat langer dan de gebruikelijke 15 minuten.