Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:18

160 euro per keer.
Daarom ben ik nog niet weer geweest. Aan het eind van deze maand weer. 1 keer in de 3/4 maanden vind ik meer dan genoeg. Maar aan de ander kant kun je het herstel ook niet versnellen met een echo. Mijn paard krijgt zijn tijd :-).

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:36

Helaas meld ik mij hier ook weer.....
2 jaar geleden een blessure bij mijn paard aan de tussenpees. Deze is goed herstelt en ziet er vandaag de dag op de scan ook super uit. Helaas afgelopen maandag wederom het zelfde been gescand... een scheurtje in de diepe buiger... :-(
Mijn plannen vallen helemaal in duigen. We hadden ons Z2 debuut gepland voor volgende maand.

Ik heb in alle pagina's gelezen dat nog iemand een paard met scheurtje in diepe buiger heeft. Ben erg benieuwd hoe het herstel gaat.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:30

Potverdikke hartje,... Dit is onwijs balen. Een scheurtje wat houd dat precies in?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:56

Balen zeg! Sterkte ermee. Wel fijn dat het niet de oude blessure is.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:22

@hartje tjeeee wat balen zeg. ene kant wel fijn dat het niet de oude blessure is.
@yarrah oww dat is dan een redelijk normale prijs.

heb nou 3 x echo laten maken alleen laatste 2 waren wel heel stuk goedkoper maar dan moet ik wel weer tank benzine leegrijden en mn trailer ligt uit elkaar dus is niet handig.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:28

Hier kost een scan €65,- ik ga dan wel die kant op.

Hier gaat het erg wisselend. Het weideseisoen komt er aan en ik heb er helemaal geen zin in. Ik ben zo bang dat ze zich kapot loopt, aangezien ik haar bijna 2 weken terug even op het land gehad en ze is 3x het land op en neer gerend. Ze heeft bijna 2 weken met een pijnlijk been gestaan.

Pfff... Wat een drama...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:37

:wow: 65.- maar tjee dat zijn leukere prijzen.
zit alleen denk ik iets te ver weg.

heb vandaag nog 2 klinieken gemailt om te vragen of hun dat doen en wat de kosten zijn.

heb je geen mogelijkheid haar op klein stukje wei te zetten en dit steeds wat groter te maken?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:39

Klopt, en als student is een goede prijs voor goede kwaliteit toch wel erg fijn :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:30

80 euro per keer
bij wassenaar was ik ruim 200 euro per keer kwijt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:37

@jury mag ik vragen waar dat was?

en idd scheeld nogal ik heb ook paar x 160- betaald en tot 2x toe slecht antwoord gehad(totaal niks te zien hoor mevr)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:53

www.dierenklinieklandhorst.nl
Op maandag komen zij elke week richting regio Rotterdam, geen idee of ze ook nog andere regiodagen hebben.
Enige nadeel is dat het slecht tijd afspreken is met hem. Hij belt bv een half uur vooraf maar dat kan om 11 uur zijn maar ook om 5 uur.
Ook voor enten in verhouding goedkoop, dacht 21 euro (zonder voorrijkosten), dat is toch bijna de helft van wat ik hier bij een lokale DA betaal.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:01

hmmm zal thuis hun site eens bekijke zit nog wel iets verder dan rotterdam maar is maar half uurtje ofzo. is toch best de moeite dan. en hun doen ook.goed scannen?

been is weer paar weken mooi dun geweest maar loopt nou toch weer vol.nou is hij denk ik ook aant ijsberen. heeft dinsdag stukje wei helemaal vertrapt en zie nou in zn paddock een spoor lopen. pff nou dat weer zien op.te lossen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 00:07

Mag ik ook aanhaken hier?
Mijn paard was al een tijdje aan het rommelen met wel lekker lopen en dan weer onregelmatig of stijf. Ben rustiger aan gaan doen, haar een week vrij geven etc. Op een gegeven moment weer op gaan bouwen en na 2 dagen wat meer werk liep ze echt kreupelin draf.
Nu heeft ze al sinds september een schiefel op de binnenkant van haar pijp ongeveer bij het griffelbeentje. Die plek was ook weer op gaan spelen en wat dik. Mijn eerste vermoeden was een peesblessure op dat been.
Ik heb de dierenarst gebeld en meteen maar gevraagd om haar echo-apparaat mee te nemen.
Kreupelheidsonderzoek liep iets anders dan verwacht... Ze liep op dat moment namelijk erg kreupel op rechtsvoor. Been leek ook wat dikker daar maar door de zwelling van de schiefel op het andere been is het ook lastig te vergelijken.

Uiteindelijk beide benen kaal en gescand... Linksvoor bij de schiefel zagen de pezen er goed uit maar wel duidelijk vocht rond de schiefel wat duidt op activiteit. Rechtvoor is de oppervlakkige buigpees rommelig en er zat wat vocht om heen. Gelukkig geen gaten of scheuren maar ook niet goed.

Ik zelf denk dat ze door de pijn van de schiefel haar rechterbeen is gaan overbelasten en zo zijn we van de regen in de drup geraakt.
Dierenarts denkt meer aan "materiaal-moeheid", mijn paard is (bijna) 22 jaar en heeft al heel veel kilometers met mij gemaakt.

Nu zou ik haar op het weiland kunnen zetten en van haar pensioen laten genieten maar daar is zijnzelf nog niet aan toe. Paard is fit en vitaal en werkt erg graag. :j

Wij zijn dus aan het revalideren en ik ga er zelf vanuit dat het wel weer goed komt.
Ze staat overdag gewoon buiten in de groep op het weiland. Ze is daar de baas maar ook redelijk rustig. Van de week gingen ze allemaal rennen en zij bedenkt dan al snel om gewoon niet mee te doen en te blijven eten. Daarbij vind ik dat haar leven ook gewoon leuk en prettig moet zijn en draait ze door al ze alleen op stal achter zou moeten blijven.

Ondanks de weidegang heeft de DA wel aangeraden om 1 keer per dag te gaan stappen met haar. Op die manier weet je zeker dat ze voldoende het been heeft gebruikt. Het bbegin is 10 minuten en dan iedere 3 weken opbouwen met 5 minuten erbij.

Haar rantsoen is bijna ongewijzigd al voer ik sinds afgelopen weekend wel MSM bij. Haak ik meteen in op het volgende:

jury schreef:
ik gaf witlofwortelen voor de zwavel. Stukken goedkoper en gelukkig een witlofkweker in de buurt.

Zit daar veel zwavel in want mijn paard krijgt ook vrijwel dagelijk 3-4 witlofpennen. Dan is het misschien wel dubbel op..

_Ananas_ schreef:
Oke Yvette, nog niets van gehoord maar ga eens zoeken! Een van jullie ook ervaring met laser?

Ik behandel mijn paard nu sinds ruim anderhalve week met RevitaVet, LLLT, low level laser therapie, zie www.revitavet.nl .

Het gebied rond de schiefel is nu erg rustig en het vocht bijna weg. Ook bij de pees is het vocht bijna weg maar of het herstel ook positief beinvloed is weet ik pas zeker bij de controlescan.

Mijn pard vind de dagelijkse behandeling niet niet erg. Duurt vanwege 2 verschillende blessures wat langer dan de gebruikelijke 15 minuten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 06:41

gelukkig redelijk optijd erbij. ben benieuwd wat de laser doet

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:58

ikke20 schreef:
@jury mag ik vragen waar dat was?

en idd scheeld nogal ik heb ook paar x 160- betaald en tot 2x toe slecht antwoord gehad(totaal niks te zien hoor mevr)

Hmmmm,.... wat voor antwoord wil je dan? Ik snap dit niet zo goed.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:19

@yarrah zou mooi zijn als hij me kon vertelle dat er niks was en er ook echt niks is maar als je korte tijd later ergens anders echo laat maken en ze je ftelle dat er van alles is en dat al langere tijd aan de gang is vind ik het toch zonde van het geld. als ze 2,5jaar geleden een goede echo hadde gemaakt had er nou miss niks aan de hand geweest

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:24

Wij zijn nu bijna 3 weken aan het opbouwen in draf. We draven nog niet elke dag en telkens maar 5 minuten.
Het blijft moeilijk om hem te doen ontspannen in draf... Hij is zo gespannen dat telkens als er iets beweegt in de omgeving hij begint te steigeren of te bokken >;)

Als hij normaal doet gaan we zo door de piste ;)

Afbeelding

Morgen moeten we naar de kliniek voor een controle. Ben benieuwd wat er te zien zal zijn op de echo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:29

ikke20 schreef:
gelukkig redelijk optijd erbij. ben benieuwd wat de laser doet

Ja zeker op tijd maar ik heb ook een paard die redelijk snel pijn aangeeft.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe de lasertherapie het herstel bevorderd. Het zou 50% sneller herstel en een betere kwaliteit peesweefsel moeten geven. :)

Nathiie, spannende dag dus morgen!

Het lezen van echo's is volgens mij een vak apart. Helaas kan niet iedere Da dat even goed.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:57

Goed nieuws gekregen! :D We mogen verder blijven opbouwen. Klinisch onderzoek was goed, dus echo was niet meer nodig. We hoeven voorlopig ook niet meer op controle :)
We blijven het wel rustig aan doen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:11

GEFELICITEERD!!!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:50

Nathiie schreef:
Goed nieuws gekregen! :D We mogen verder blijven opbouwen. Klinisch onderzoek was goed, dus echo was niet meer nodig. We hoeven voorlopig ook niet meer op controle :)
We blijven het wel rustig aan doen.

*\o/* +:)+

Lekker rustig doorgaan met opbouwen dus!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:23

Goed nieuws nathie!!!!

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:27

Hier helaas weer terugslag week geleden met dikbeen uit stalm sinds dien niet beter geworden en zelfde plek weer. Dus dinsdag weer terug

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:43

Balen ivana. Hoe ver ben/was je in het herstel?

Hier gaat alles gelukkig nog steeds goed. Ben nu 3 weken aan het draven en zit op 10 minuten ong. 5 dagen per week.

Hoe doen jullie dat eigenlijk? Mijn dierenarts zei ong. 5 dagen per week draven. De andere dagen gewoon 2x een half uur stappen. Dus dat doe ik keurig(2 dagen draven en 1 dag vrij) maar ik krijg steeds commentaar van stalgenoten die vinden dat ik iedere dag moet draven. Nu ben ik eigenwijs genoeg om lekker mijn eigen gang te gaan en naar mijn dierenarts te luisteren en niet naar hun. Maar ik vroeg mij af hoe vaak per week draven jullie per week?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:02

ik keek gewoon naar mijn paard.
Liep het been wat op voor mijn gevoel dan weer ff dagje niet draven. Maar verder gewoon alle dagen aan het draven en dat op gevoel uitgebreid.