Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wendy15 schreef:Haha ja het was echt heel mistig en Tryggur staat best een aardig stukje van de boerderij afIk stond voor die foto aan de rand van het weiland, achter me ligt dan nog de bak (moet ik doorheen om bij hem te komen) en daarachter het erf en de schuren
Is ook leuk altijd, die tocht in het donker 's avonds met m'n lamp om hooi en water te brengen
Amber had grote lol zo te horen
Zie jou er al achteraan rennen en haar plezier maken
Citaat:Citaat:Ze heeft vandaag zooltjes geknipt uit een emmer ingehad. Werkt als een sterretje. Was een emmer van een beetje zacht plastic. Zo een die indeukt, niet scheurt, als ze er op gaan staan. Vorm van de hoef uit knippen, tussen het ijzer vast klemmen met de bolle kant naar buiten en geen sneeuwbal te zien.
Toen ik kwam had ze ze alle vier nog na 8 uur paddock, na twee uur land en crossen was ze er een van achter kwijt. Maar was een grote emmer, kan er zo nog een stel knippen.
Het geheim van de niet-smid:
[size=0] Ik knip/plak even. Stukje is geschreven voor een iets jongere doelgroep dus mocht het wat kinderachtig over komen, ga terug naar het Pennymeisje in jezelf en het komt helemaal goed.[/size]
Zooltje maken
Men neme:
Een emmer die je in kan deuken.
Een schaar.
Een stukje papier.
Een pen.
Een pony met ijzer.
Werkwijze:
- Leg het papier op de hoef, trek het ijzer na.
- Knip de vorm van de binnenkant uit. Blijf aan iedere kant een paar mm (ongeveer een halve centimeter) buiten de rand zodat de afdruk iets groter wordt.
- Aan de achterkant van het ijzer maak je de rand breder.
- Leg je afdruk in de breedte op de emmer. De bolling van de emmer loopt van teen tot hiel. Dus niet de hiel richting de bodem of rand van de emmer maar een slag draaien.
- Knip hem uit.
- Doe het zelfde voor de achterhoeven.
Bevestigen
Nodig:
Hoevenkrabber
Pony
Werkwijze:
- Maak de hoef van je pony schoon.
- Leg de zool op de hoef.
- Druk nu eerst het zooltje tussen de takken van het ijzer en de hoef.
Om ervoor te zorgen dat je het zooltje niet in de straalgroeve drukt kan je de hoevenkrabber daar in zetten. Dus tussen de hoef en het ijzer.
Nu kan je wat tegendruk geven en het plastic de goede kant op krijgen.
- Als het goed tussen de takken zit duw je op het midden zodat het nog iets verder er tussen glijdt.
- Druk nu de rest van het zooltje vast. Duw hem daarna goed naar voren.
- Wanneer de zool te bol blijft staan moet je nog een beetje van de zijkant knippen.
In het begin moet je misschien een beetje experimenteren voor je de juiste maat hebt. Maar dat duurt niet lang, ik had in een half uurtje vier passende.
Zodra je de juiste maat hebt knip er dan een paar extra. Ik ben er inmiddels een kwijt geraakt in de afgelopen sneeuwperiode. Dat was de eerste keer dat ze op het land gingen. Daarna hebben ze alle stoeipartijen overleefd.