[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:33

Haha ja het was echt heel mistig en Tryggur staat best een aardig stukje van de boerderij af :j Ik stond voor die foto aan de rand van het weiland, achter me ligt dan nog de bak (moet ik doorheen om bij hem te komen) en daarachter het erf en de schuren :) Is ook leuk altijd, die tocht in het donker 's avonds met m'n lamp om hooi en water te brengen :')

_O- Amber had grote lol zo te horen :)) Zie jou er al achteraan rennen en haar plezier maken _O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:29

Wendy15 schreef:
Haha ja het was echt heel mistig en Tryggur staat best een aardig stukje van de boerderij af :j Ik stond voor die foto aan de rand van het weiland, achter me ligt dan nog de bak (moet ik doorheen om bij hem te komen) en daarachter het erf en de schuren :) Is ook leuk altijd, die tocht in het donker 's avonds met m'n lamp om hooi en water te brengen :')

_O- Amber had grote lol zo te horen :)) Zie jou er al achteraan rennen en haar plezier maken _O-

tjee...ik vroeg mij al af hoe je dat deed,hooi geven s'avonds :o
Je verzorgt je pony super hoor!
En ik ben een verwende muts,met stallen op 20 meter van het huis af,en met 5 tl buizen :o ....Hoewel ik laatst om 11 uur s'avonds,toen het hier in ene ging sneeuwen...ook mijn shet nog een kruiwagen stro heb gebracht onder zijn afdak :D
Op gevoel door de blub ;)

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:32

Heb je ook zo'n handig mijnwerkerslampje Wendy? Dat is echt ideaal, heb je je handen vrij. Bij de action heb je die voor 1,50 :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:54

Zo'n lampje heb ik wel, maar daarmee zie ik niet genoeg om m'n nek niet te breken := Moet zeg maar vanaf de stal over het erf naar de bak, door de bak, dan door een hekje met schrikdraad, weilandje door, dubbel schrikdraadje door, weilandje door en dan bij Tryggur nog door het draadje :)) Heb zo'n grote looplamp op een accu en die maak ik voor aan m'n jas vast zodat ik m'n handen vrij heb :) En vaak gaat 1 van m'n ouders 's avonds ook wel mee om te helpen dus dat is wel heel fijn :j

Ooooh wat lijkt me dat heerlijk, paard bij huis!! :D Ben stiekem best een beetje jaloers :D
Hoewel Tryggur ook dichtbij staat :j Ongeveer 2km hiervandaan.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:18

Pfff hier sneeuwde het net weer, ligt best veel nu. Wegen zijn ook helemaal wit, ben niet zo'n held als het glad is. Heb zelf maar een klein licht autootje (suzuki swift van '94) en ben vorig jaar wel wat aan de glij gegaan ermee terwijl ik toch echt heel rustig reed, dus had toen zoiets van laat maar zitten verder := Vandaag met de auto van m'n ouders naar Tryggur geweest, die is groter en zwaarder en dan voel ik me toch ff wat zekerder :j Ben net ook gewoon rustig met een gangetje van 40 naar Tryggur getuft O:)

Vind het wel mooi trouwens, doordat het hele land en alles wit is is het ook gewoon totaal niet donker buiten, had amper m'n lamp nodig nu :)

M'n vader heeft vandaag trouwens Tryggur een nieuwe bijnaam gegeven "Sneeuwpop" :') :))

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:09

Alles goed dames?
Bij mij is het experiment begonnen: Pauli staat sinds vanmorgen op blote voeten - ze stapte meteen weer als een kievit door de bak! Afwachten nu hoe het zich gaat ontwikkelen: moet de komende dagen| weken goed in de gaten gaan houden hoe haar gangen blijven. Werken kan nu toch niet met de sneeuw dus het blijft bij loopwerk. M'n smid was heel tevreden over haar voorkomen "goed in d'r vel" zei hij.. <3
Ik ben weer volop terug bij de Safe & Sound - het wordt met smaak ( en zonder stenen en ijzerdraad) gegeten. Doe er nog wel wat Ultimate Balancer bij want dat moet ook op.
ik heb het nieuwe weeglint van D&H ontvangen - er zit een pony- en een paardenkant op. Heb nog niet gemeten, doe ik later vandaag als de dekens eraf zijn.
René Wielens heeft er nog twee liggen, mocht je belangstelling hebben. Kost 12,50 Euro.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:12

Spannend jp! Maar klinkt wel goed tot nu toe! :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:17

Ben benieuwd!
Als het kan zonder ijzers is dat denk ik beter....zeker met sneeuw!
Hier alles best....koud.Maar geen sneeuw.
Wel ijs in de waterbakken vanochtend(cementkuipen),ze maken daar gewoon een gaatje in.
Smurf zijn badkuip was flink bevroren vanochtend,ik denk z'on 3 cm ijs.
Heb flink moeten hakken,ik weet nog dat het vorig jaar hier ook zo koud was.
Dan bracht ik smurf s'avonds een emmer water....die hij vervolgens meteen omkwakte.Dus dat doe ik ook niet meer.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:23

hier sneeuwt het alweer hard, alles is wit. dus het wordt weer een dagje op stal staan ben ik bang.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:24

Het is hier net weer begonnen.. de sneeuw - zo veel dat ik de boerderij verderop niet kan zien!
Ik heb geen water probleem - mijn onvolprezen vijververwarmer houdt de drinkbak ijsvrij!
Foto genomen toen het hier een paar dagen geleden zo ontzettend koud was, met harde wind en gevoelstemperatuur - 15*
De damp kwam van het water af.

Afbeelding

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:32

De weersvoorspellingen zijn trouwens dramatisch... er wordt regen verwacht en dat betekent IJZEL.
Mijn bak was tot nu toe goed beloopbaar - maar regen en ijzel... pff, kan niet zeggen dat ik me daar op verheug.. :(

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:06

Ik heb de gemaakte foto's naar een Natural Balance hoefsmid gestuurd ;)
En die komt binnenkort.
Nog even een vraagje:
Mag een pony die hoefbevangen is geweest wel naar buiten met dit weer?
Ik dacht: de bloedvaten in de hoef vernauwen erg, waardoor er minder bloed door de hoeven stroomt.

Wat doen jullie hiermee?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:09

Hier is het inmiddels weer gestopt met sneeuwen :)
Hopen dat dat zo blijft. Ijzel zit er idd aan te komen, zit ik ook niet op te wachten :n Heb bij Tryggur alweer wat hooi verspreid en wat zand over gegooid zodat het niet te glad wordt hopelijk.

Ghihi wat een clown geerke! :))

Ik kom net wat tegen op het ijslanderforum wat misschien handig kan zijn voor de mensen hier die hun paard op ijzers hebben staan, zelf geen ervaring mee, maar zal het even quoten :)

Citaat:
Citaat:
Ze heeft vandaag zooltjes geknipt uit een emmer ingehad. Werkt als een sterretje. Was een emmer van een beetje zacht plastic. Zo een die indeukt, niet scheurt, als ze er op gaan staan. Vorm van de hoef uit knippen, tussen het ijzer vast klemmen met de bolle kant naar buiten en geen sneeuwbal te zien.

Toen ik kwam had ze ze alle vier nog na 8 uur paddock, na twee uur land en crossen was ze er een van achter kwijt. Maar was een grote emmer, kan er zo nog een stel knippen.

Het geheim van de niet-smid:
[size=0] Ik knip/plak even. Stukje is geschreven voor een iets jongere doelgroep dus mocht het wat kinderachtig over komen, ga terug naar het Pennymeisje in jezelf en het komt helemaal goed. O:) [/size]

Zooltje maken

Men neme:
Een emmer die je in kan deuken.
Een schaar.
Een stukje papier.
Een pen.
Een pony met ijzer.

Werkwijze:
- Leg het papier op de hoef, trek het ijzer na.
- Knip de vorm van de binnenkant uit. Blijf aan iedere kant een paar mm (ongeveer een halve centimeter) buiten de rand zodat de afdruk iets groter wordt.
- Aan de achterkant van het ijzer maak je de rand breder.
- Leg je afdruk in de breedte op de emmer. De bolling van de emmer loopt van teen tot hiel. Dus niet de hiel richting de bodem of rand van de emmer maar een slag draaien.
- Knip hem uit.
- Doe het zelfde voor de achterhoeven.

Bevestigen

Nodig:
Hoevenkrabber
Pony

Werkwijze:
- Maak de hoef van je pony schoon.
- Leg de zool op de hoef.
- Druk nu eerst het zooltje tussen de takken van het ijzer en de hoef.
Om ervoor te zorgen dat je het zooltje niet in de straalgroeve drukt kan je de hoevenkrabber daar in zetten. Dus tussen de hoef en het ijzer.
Nu kan je wat tegendruk geven en het plastic de goede kant op krijgen.
- Als het goed tussen de takken zit duw je op het midden zodat het nog iets verder er tussen glijdt.
- Druk nu de rest van het zooltje vast. Duw hem daarna goed naar voren.
- Wanneer de zool te bol blijft staan moet je nog een beetje van de zijkant knippen.

In het begin moet je misschien een beetje experimenteren voor je de juiste maat hebt. Maar dat duurt niet lang, ik had in een half uurtje vier passende.
Zodra je de juiste maat hebt knip er dan een paar extra. Ik ben er inmiddels een kwijt geraakt in de afgelopen sneeuwperiode. Dat was de eerste keer dat ze op het land gingen. Daarna hebben ze alle stoeipartijen overleefd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 14:13

@ Tuc: Lastige vraag. Als het paard bevangen is geweest en hij kan nu weer zonder pijn lopen, dan zou ik niet inzien waarom ze niet naar buiten mogen. Als hij constant stil staat worden de hoeven wel koud,( dat geldt dan ook voor op stal staan) -- beweging bevordert de doorbloeding.
Mijn keus zou dan toch zijn om het paard wel buiten te zetten en eigen beweging te laten zoeken ( her en der wat plukjes hooi neerleggen). Gaat-ie staan kleumen in een hoekje dan is-ie misschien beter af op stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:20

@tuc: Ik heb die van mij wel gewoon buiten lopen, maar ze gaan wel eerder naar binnen. De voeten zijn heel wisselend warm of koud en ook niet alles tegelijk.
Als ze moeilijk lopen zou je schoenen aan kunnen doen, desnoods met zachte zooltjes er in.
Op stal maak ik de voeten schoon en droog en meestal is de erge koud er dan zo af.

@JP: weet je hoeveel stroom dat ding gebruikt ??

Die truck met dat plastik in de hoef lijkt me heel goed te kunnen werken. De juiste afmeting is wel cruciaal.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:25

Bedankt Jannepauli. Ze heeft echt geen pijn meer en rent ook gewoon, maar als ik die sneeuw om die hoefjes zie, ga ik toch wel twijfelen.
Ze staat met nog twee paarden en ze lopen eigenlijk de hele tijd een beetje rond.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:28

Tryggur staat ook gewoon buiten nu :j Ik zorg wel steeds dat ik waar hij staat te eten even de sneeuw weghaal, maar verder loopt ie er wel de hele tijd doorheen.

Heeft alleen jouw paard die bevangen is geweest warme hoeven of die andere ook dubbeldun? Ik merkte het gister bij Tryggur ook, schrok er wel van, maar zijn achterhoeven waren ook wat warmer terwijl ie daar niet bevangen aan is geweest en hij loopt ook niet anders, is ook niet klierderig met hoeven schoonmaken wat ie wel was als ie zere voeten had. Waren ook niet heel warm ofzo, maar gewoon net niet koel zeg maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:33

@wendy: je kunt er eigenlijk geen touw aan vastknopen, zo wisselend is het.
Meestal zijn de hoeven bij de andere minder warm, alleen als ze al even hooi staan te eten.
Maar de bonte heeft eerder warme hoeven en meestal achter meer als voor.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:34

Ze heeft wel iets warmere hoeven dan de rest, maar dat gaat met het schaatsen bij ons toch ook zo.
Want eerst heb je hele koude voeten, maar naar een tijdje verwijden de bloedvaten sterk, waardoor je voeten helemaal rood worden.
Ik denk dat dit ook bij onze pony's het geval is.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:36

Ja zou idd goed kunnen dat het ook gewoon door het lopen komt :j Door de doorbloeding. Tryggur loopt nu met de harde ondergrond en sneeuw veel meer rond te scharrelen dan toen het zo nat was, dat vond ie echt helemaal niks die blubber, stond ie veel meer op z'n tegeltjes te teuten terwijl ie nu regelmatig een rondje gaat :j

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:36

Oh, en de hoefsmid kan pas over twee weken komen, maar wat voor een invloed hebben te lange hoeven op mijn pony?

Dit is een (onduidelijke) foto van een voorhoef:
Afbeelding
(Die zwarte streep heeft ze al vanaf haar geboorte ;))

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:38

Oef, daar zou ik toch wel even de hoefsmid bij halen hoor :o Zeker als je pony bevangen is geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:39

@tuc: jemig kan hij niet eerder komen (of een andere?? ). Je pony heeft wel erg ondergeschoven verzenen, dat gaat met één bekapbeurt ook niet goedkomen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:41

Nou, eerlijk gezegd is de hoefsmid pas nog geweest, maar hij laat ze constant te lang. Dit doet hij expres, maar volgens mij is dit toch niet helemaal goed, hoor.
Bedankt voor je reactie, ik ga nu een andere hoefsmid bellen dat hij deze week maar even moet komen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:42

Waarom doet je hoefsmid dit zo dan? Want dit ziet er niet zo fijn uit.