[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:33

ik kom me ook weer melden hier..........

ben van het peesblessure topic overgestapt naar hier |(

mijn paard is nu na 8 mnd echt genezen van zijn check ligament blessure maar omdat hij tijdens het opbouwen 9 weken geleden ineens erg kreupel ging lopen
en het na pijnstilling niet verbeterde zijn we gister naar Lingehoeve gereden
uitslag, beide voorbenen forse kogel atrose

nu gaan we eerst met aangepast beslag aan de gang, mocht dat niet werken dan gaan we inspuiten
zal 1 deze dagen het topic weer eens doorspitten naar ervaringen....

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:07

Ik meld me hier ook, was al heel even een stille meelezer!
Maar ook mijn helaas nog jonkie heeft lichte atrose in der hals, wat zo'n maand geleden d.m.v. schokwave is behandeld..... Maar ik vertrouwde het nog niet helemaal, der rug, en gister ook bekend geworden dat ze twee kleine/lichte haakjes/atrose heeft aan beide kanten van het SI-gewricht heeft....

Dus ze is gisteren ingespoten en heeft een infuus gekregen, de DA beveelde me dit aan dat deze combinatie het beste was! Verder heb ik de rest van der rug ook maar op de foto laten zetten en dat is gelukkig wel helemaal goed!

Dus het is nu opbouwen mag geloof ik de komende 5 dagen alleen stappen!

Dus ik volg vanaf nu ook echt goed dit topic helaas!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:30

Hallo Samantha, mijn paard heeft ook artrose in het SI gewricht, beide kanten...
Ze heeft de eerste keer mesotherapie gehad op 1 oktober 2013, en herhaling behandeling juli 2014 (ze had genahgen bij het vaststaan, dus artrose werd weer actief).
Tot op heden gaat ze super. Ik rij er recreatief mee, maar ook lange afstanden.

Let er wel op dat je na het stappen, je wel gaat belasten. Ik moest ook gaan longeren, maar galop ging echt niet. Daarna ook onder het zadel. Na twee weken zat ze op haar oude niveau, en dat is ook de bedoeling. Als je dat niet doet gaat die rug niet los. Maar goed, dat heb ik van mijn DAP meegekregen (Lingehoeve) en het heeft gewerkt.
Ik onderhoud mijn paard nu met massagebehandelingen, eerst om de 6 weken nu 7-8.
Mocht je meer info willen, hoor ik het.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:13

Smotz, vertel eens wat meer over mesotherapie als je wilt ?!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 01:11

De mesotherapie heeft de Lingehoeve bij mijn paard gedaan, voor hun is het een 'normale' behandeling die ze vaker uitvoeren.
Door de pijnprikkels door de artrose in het SI gewricht had paard zich helemaal vast gezet in de rug/si-gewricht/spieren rondom. Het doel was om de pijn weg te nemen, en de onsteking van de artrose te remmen, met de mesotherapie zodat het lijf weer los zou komen en uit de cyclus van pijn-reactie te halen en zo weer normaal te laten bewegen.

Paard wordt eerst verdooft, dan beginnen ze met de mesotherapie. Met een spuit met 5-6 naaldjes erin worden lijnen gezet over de lengte van de rug, beide kanten. Bij mijn paard werden er 4 banen aan ieder kant gezet, maar dat kan ook minder zijn.
Daarnaast zijn er bij de eerste behandeling twee spuiten in het Si gewricht gezet. Dit zijn spuiten van zeker 20cm lang... ik heb maar niet gekeken. Bij het zetten van deze spuiten wordt ook de (rectale) echo gebruikt om ze op de juiste plek te zetten.

Na deze behandeling (1-10-2013) 5 dagen rust, daarna gaan wandelen rechte stukken op harde grond. Dan opbouwen met longeren, de galop was te moeilijk dus het is even zoeken waar de grens is. Daarna stukken onder het zadel rechtuit. Doel was binnen twee weken op oude nivo te zitten, anders was de behandeling niet aangeslagen. Na 14 dagen weer een buitenrit van 1,5 uur gedaan *\o/*
Door de dap werd een fysiobehandeling aangeraden na 3 weken. Dat gedaan, maar de reactie was nogal heftig - we waren eigenlijk weer terug bij af... dat was wel even schrikken. Rustig opgebouwd en blijven bewegen.
Na een keer hangen tijdens het vaststaan juni 2014, kreeg ze na 3 weken weer de reacties die ze in 2013 had. Dus helaas terug moeten gaan voor behandeling. Dit keer alleen de meso in de rug, omdat ze niet zo giga vast zat als eerst. En die twee diepe spuiten in het si gewricht brengen ook schade toe, dus doe je liefst zo min mogelijk. Ook hier dezelfde opbouwfase gedaan. Kosten van de tweede behandeling incl consult waren 325 euro.

Tot op heden rij ik evenveel als voor oktober 2013. Ik reed al veel buiten, maar nu eigenlijk bijna alleen maar. Ik doe geen stops/spins/rollbacks meer, maar vaker zijwaarts en heupen opwarmen. Als ze een slechte dag heeft, forceer ik het niet maar ga lekker wandelen. Zelfde met longeren, als galop niet gaat of juist draf ga ik het niet forceren.
Om de 7 weken laat ik haar masseren, al vanaf november 2013. Dat bevalt zeer goed, veel beter als de fysio, en ik zie echt resultaat. Ze heeft fysiek veel minder problemen en kan veel beter bewegen.
Ik kan tochten van 5-6 uur nog maken, ga op vakantie met paard, longeer regelmatig om het lijf los te houden. Dus het gaat goed zo, maar je moet er zelf ook aandacht aan besteden, onderhouden.

Als het goed is moet de meso behandeling ieder jaar herhaalt worden, of als er klachten zijn. Hoe vaak dit kan weet de dap ook niet te zeggen, het brengt natuurlijk ook de nodige schade met zich mee door de cortico en andere leuke stofjes en de spuiten die in het lijf gaan.
De mesotherapie heeft geen resultaatgarantie. Het gaat er daarnaast ook om hoe je zelf het vervolgtraject inzet en daarna onderhoud doet. Ik ben idg tevreden met het resultaat.

Heel verhaal zo! :D

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:17

Hi Smotz,

Pffff maar hoe erg is het bij die van jou? En hoe oud is deze?
Wat was in eerste instantie jou doel met het paard? En wat waren bij jou de symptomen?

Dit is mijn opbouwplan dat ik van de DA heb meegekregen (De Raaphorst)

Anamnese: Heeft problemen bij aan galopperen, bokt dan en houdt het moeilijk vol. Al sinds begin van inrijden. Verbetert wel wat na chiropractische behandeling, maar vervalt te snel. Komt voor beeldvorming van bekken en rug.

Bevindingen: Op röntgenopnamen van de rug zijn geen relevante bemerkingen te zien.
Op een transrectale scan is te zien dat er beiderzijds (links en rechts) wat lichte artrosevormng zit met name op het heiligbeen naar de binnenzijde. Op het lumbosacrale gerwicht zijn geen relevante bemerkingen. De artrose is niet heel heftig, maar ook niet passend bij een gezond gewricht van een paard van 4 jaar, advies is om het gewricht te behandelen met injectie met ontstekingsremmer en daarna bewegingstherapie te geven.

Diagnose: SI lichte artrose L=R

Advies / therapie: SI-gewrichten zijn ingespoten onder echobegeleiding, daarnaast heeft Gigelie een biphosfonaten infuus gehad, hiermee wordt de botactivitetit (niet alleen in de SI gewrichten, maar in het hele lijf, ook hals etc) gestimuleerd en gereguleerd. Dit moet tot minder actieve botreacties lijden.

Advies met betrekking tot opbouw:
Starten met 5 dagen aan de hand stappen, hierbij slangenvoltes meenemen. Totaal 20-30 min stappen. Vervolgens gedurende 7 dagen om de dag rijden: 30 min stappen onder de man, slangenvoltes rijden en enkele malen achterwaarts
stappen (4x 4-6 passen achterwaarts). Als dit onder het zadel niet lukt, ivm leeftijd Gigelie, mag dit ook aan de hand gedaan worden Er mag ook over balkjes gestapt worden.
De andere dagen longeren met lichte bijzet. Veel overgangen laten maken in stap en draf (stap, draf-stap overgangen, maar ook arbeidsstap-middenstap- arbeidsstap, etc).
Na 7 dagen arbeid onder de man uitbreiden met draven: na het instappen 4x3 min draven. Bij het draven grote lijnen aanhouden en het paard proberen op één spoor te houden. Balkjes mogen meegenomen worden in stap. Na 14 dagen een filmpje maken van het rijden en longeren en mailen. Afhankelijk hiervan kan er gestart worden met galopperen.

Naast de arbeid het paard de buikspieren laten aanspannen door het bekken te laten kantelen (met vingers 10 cm langs staartwortel prikkel geven) en schoft laten liften (door met vingers op borstbeen te prikkelen).

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:53

Mijn paard was in 2013 negen jaar oud, nu bijna 11. Ik reed er zowieso geen wedstrijden mee, veel naar buiten en paar keer per week in de bak, 5 dagen per week rijden wel. Maar recreatief dus, met dagtochten van 30-40km.
De artrose is significant aanwezig, rechts wat erger als links. Op de echo zie je duidelijk witte materie, valt niet te missen. Het kan erger, maar is wel actief geweest (wss door trauma - hangen/koprol gemaakt me mij erop/naar achteren geklapt).
Symptomen bij mijn merrie waren - maar de dap had het nog nooit zo gezien moet ik erbij zeggen - letterlijk van zich af trappen alsof er een horzel onder de staart liep te steken. Echt de stal verbouwen, zich tegen de muren aandrukken met de achterhand. Ook aan de hand tegen bomen etc aan willen drukken bij een 'aanval', tegen het hek bij longeren. En 10 min lang van zich af bokken op de plek. Echt zenuwpijn dus.

Achterwaarts vond mijn DAP geen goed idee (daarbij rekening houdend dat ik een western gereden paard heb, dus gaat ook vlot achteruit). Dat deed ik in het begin dus niet, nu af en toe wel rustig wat passen. Balkjes stappen heb ik ook gedaan, maar dan aan de longe. Dit zodat ze de benen wat hoger optillen en de rug wat losgewerkt wordt. Maar met mate, en pas als hij lekker loopt bij longeren.
De buikspieren en bekken actief loswerken heb ik niet gedaan, geen advies voor gekregen ook.
Ik heb na de mesotherapie nog 10 dagen Metacam gegeven, bij de tweede behandeling 7 dagen.

In verhouding met mijn opbouwschema is dat van jou wel heel relaxed. Dan zou je dus na 11 dagen iets van 45min rijden waarvan 12 min draf. Ik zat op 14 dagen op mijn oude schema, dat was ook het doel anders zou ze het lijf ook niet gaan gebruiken. De eerste week had ik er een hard hoofd in, longeren ging ook niet makkelijk. Maar na 14 dagen liep ze super.
Ik neem aan dat het met de leeftijd en het huidige gebruik van jouw paard te maken heeft. Die van mij liep redelijk wat toen, jij hebt nog een jonkie en rijdt misschien normaal ook minder lang.
Zorg wel voor het onderhoud op de lange termijn, dus vaker longeren, iedere dag wat doen zo mogelijk en fysio of massage op zijn tijd, ook in de winter uren naar buiten per dag.
Osteo heb ik eind 2014 pas laten komen, is toch redelijk heftige behandeling voor mijn paard.

beauty_xxx

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:12

Pfff ik zit nu even in een diepe put...
Nu dat ik dacht dat het naar de betere kant ging is het nu weer ver weg ...

Longeren.met dubbele lijnen ging super was heel ontspannen... morgen.komt de fysio terug en ik hoopte dat mijn zadel nu eindelijk werd aangepast maar ik vrees er nu terug voor...

Voor de nieuwelingetjes .. beauty heeft.ook artrose op de rug ..
Aan de longe mankte ze heftiger dan anders :c op de rechte lijn was ze correct

Is nu wel heel slecht weer hier in belgie dus ik vroeg me af heeft dit wat te maken met het slechte weer ?
ik weet het gewoon nietmeer :c

Haar stretchoefeningen gingen uitstekend
Al de rest ook en dan.BOEM alles terug naar beneden.pffff

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:22

diegene die willen haar dossier bekijken wat de DA heeft vastgesteld mag mij gerust een pb sturen .. dit zet ik liefst niet online

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:11

Maar komt het uit haar rug deze kreupelheid?

Lorenz heeft dan ook artrose in de rug.
Maar hij liep maandag nog goed.
Gisteren was echt teveel wind kon ik niet rijden.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:20

kreupelheid komt uit de rug aan de longe liep ze lichtjes mank bij onderzoek.
kwam zeker niet uit de voeten maar via de rug omdat ze een bepaalde beweging niet kan maken omdat de artrose dit beperkt..

heeft artrose op T16- T17 en van T17-T18

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:40

Van Lorenz weet ik niet waar het zit. Ja wel ongeveer.
Fotos zijn genomen voor mijn tijd met hem.

Hoe gaat het ondertussen?

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:25

Ik twijfel of mij paard ook artrose heeft. Ik heb dit topic doorgelezen en krijg inderdaad steeds meer het idee dat mijn vermoedens juist zijn.

Ik heb een bijna 19 jarige ruin.

• In het begin loopt hij wat stijf en je krijgt hem aan de longe bijna niet in een hoger tempo. Alsof hij vast zit in zijn lijf. Het rare is, dat dit onder het zadel minder is.
• Hij stapt nog wel steeds twee over, dus loopt niet korter
• Hij zakt heel af en toe door zijn achterbenen
• Loopt niet kreupel
• Hij draaft goed rechtuit op het harde en heeft flink het tempo erin, er is flink looplust.

Ik heb vorige week glucosamine en omega 3 olie gekocht en dat krijgt hij nu door zijn voer heen. Hij is rondom beslagen en hij loopt 24/7 buiten met een ruime inloopstal. Ik rij alleen nog buitenritten en af en toe een half uurtje in de buitenbak.

Dus ik heb zoiets. Word hij gewoon oud of zal hij artrose hebben….. (ik wil foto’s laten maken maar ik twijfel nog omdat hij dus niet kreupel loopt en misschien zit ik mijzelf alleen maar gek te maken)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:36

liempje schreef:
Ik twijfel of mij paard ook artrose heeft. Ik heb dit topic doorgelezen en krijg inderdaad steeds meer het idee dat mijn vermoedens juist zijn.

Ik heb een bijna 19 jarige ruin.

• In het begin loopt hij wat stijf en je krijgt hem aan de longe bijna niet in een hoger tempo. Alsof hij vast zit in zijn lijf. Het rare is, dat dit onder het zadel minder is.
• Hij stapt nog wel steeds twee over, dus loopt niet korter
• Hij zakt heel af en toe door zijn achterbenen
• Loopt niet kreupel
• Hij draaft goed rechtuit op het harde en heeft flink het tempo erin, er is flink looplust.

Ik heb vorige week glucosamine en omega 3 olie gekocht en dat krijgt hij nu door zijn voer heen. Hij is rondom beslagen en hij loopt 24/7 buiten met een ruime inloopstal. Ik rij alleen nog buitenritten en af en toe een half uurtje in de buitenbak.

Dus ik heb zoiets. Word hij gewoon oud of zal hij artrose hebben….. (ik wil foto’s laten maken maar ik twijfel nog omdat hij dus niet kreupel loopt en misschien zit ik mijzelf alleen maar gek te maken)

elk paard dat ouder word zal op den duur artrose ontwikkelen
als hij goed loopt zou ik geen foto`s maken
je kan zelf al dingen doen of laten om het zo fijn mogelijk te houden voor hem
oa niet draven op de weg maar in de berm, zorg dat hij demping heeft
goed opwarmen voordat je aan de slag gaat min 10 min warm stappen en uitstappen

op het harde draven is funest voor de schokdemping,ik weet niet of er verschil is als je met hem op de weg draafd of in de berm?
mijn paard verruimd flink in de berm :j

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:49

Het is is niet super hard maar een harde zandweg met hele fijne steentjes. Daar heeft hij geen last van doordat hij ijzers heeft. Op zich heb ik altijd het idee dat hij zelf liever op iets hardere grond loopt dan in een zachte zwaardere berm. Hij is verder erg braaf en gehoorzaam dus ik laat hem zelf vaak kiezen waar hij wil lopen en dat is niet in de berm. Al zal dat in de zomer ook weer beter worden en niet zo zwaar. Verruimen doet hij heel goed. Als ik hem zijn zin geef kan ik hem amper bijhouden met lichtrijden :-)

Opwarmen doen we sowieso altijd. Als ik het bos in ga stappen we eerst altijd 20 minuten. Verder ben ik blij dat hij 24/7 buiten staat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:16

liempje schreef:
Het is is niet super hard maar een harde zandweg met hele fijne steentjes. Daar heeft hij geen last van doordat hij ijzers heeft. Op zich heb ik altijd het idee dat hij zelf liever op iets hardere grond loopt dan in een zachte zwaardere berm. Hij is verder erg braaf en gehoorzaam dus ik laat hem zelf vaak kiezen waar hij wil lopen en dat is niet in de berm. Al zal dat in de zomer ook weer beter worden en niet zo zwaar. Verruimen doet hij heel goed. Als ik hem zijn zin geef kan ik hem amper bijhouden met lichtrijden :-)

Opwarmen doen we sowieso altijd. Als ik het bos in ga stappen we eerst altijd 20 minuten. Verder ben ik blij dat hij 24/7 buiten staat.

dan zou ik lekker doorgaan op deze manier en geen foto`s maken
op deze leeftijd vinden ze altijd wel wat :j en dan ga je straks een circuit in wat niet nodig is....

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:22

Ja zoiets had ik ook Mirgino. Vandaar mijn twijfel en ook wel angst voor alles wat ze vinden. Gewoon goed op hem letten en samen genieten. En toch wat helpen met glucosamine en omega 3 olie.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:33

linnie050 schreef:
Van Lorenz weet ik niet waar het zit. Ja wel ongeveer.
Fotos zijn genomen voor mijn tijd met hem.

Hoe gaat het ondertussen?

ondertussen is de fysio de dag erna geweest. hierbij was ze veel verbeterd en verzwaard kan nu ook echt galopperen :D

aan de longe liep ze nu ook nietmeer mank :):)
het was ook beter weer die dag dus de fysio zei dat het wel te maken zou hebben met het slechte weer vochtig/koud

als het meer zou voorkomen zouden we wel eventuele verder onderzoeken laten uitvoeren maar dit is dus nog maar de eerste keer zo ernstig geweest. dus is het nog een beetje zoeken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:58

Liempie je paard is nu ook wat op leeftijd.
Bespiering wordt minder vandaar waarschijnlijk ook het zakken door de achterhand.
Heb ik ook met Lorenz (wordt in mei 22 jaar) als ik meer buitenrijden.
Rij ik weer wat meer in de bak en ga wat meer gymnatiseren.

Gewoon per dag bekijken. Lekker rustig opwarmen in eigen tempo weer even lange teugel en weer oppakken én tussendoor wat vaker lange teugel. Het kost nu wat meer tijd om los te komen en verschilt ook per dag.

Lorenz krijg ik altijd fijn los in de galop. Veel van hand wisselen en bv volte openen en sluiten. Wel als hij al wat warm heeft gelopen in draf én galop.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:59

Fijn beauty zaten er wat spieren verkeerd?
Nu ook andere deken of zo op?
Het is nu ook weer droger weer scheelt ook weer wat misschien.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 02:52

Hallo,

Ik meld me hier ook even. Mijn leasepony heeft vermoedelijk ook artrose :( Ze is nu 22 en rijd en ken haar vanaf haar 16e. Ze heeft een litteken vlak boven haar linkerhoef aan de achterzijde. Hoe ze eraan komt, weet ik niet. Ze liep altijd in het begin van elke les/rij-uurtje ietwat stijfjes en onregelmatig, maar amper merkbaar. Veel struikelen, maar ik meende altijd dat dat kwam omdat ze te snel wil en dan niet oplet waar ze haar voeten neerzet. Achteraf gezien altijd linksvoor.. Sinds 7 weken is ze nu echt kreupel, linksvoor. Ze lijkt de buiging niet meer goed te willen maken onderin haar linkerbeen en mankt daardoor behoorlijk. In het begin van de kreupelheid liep ze zelfs in stap slecht. Ik ben veel met haar gaan wandelen over de harde ondergrond, vooral recht toe, recht aan. Ze was echt zichzelf niet. Ze reageert heel erg op geluiden en schiet daarbij snel weg. Dat deed ze niet meer. Versnellen kostte haar echt moeite en ging onder zwaar protest. Iemand die ik ken noemde al 'artrose'. Na wat googlen, pastte die diagnose perfect in het plaatje. Inmiddels is ze zichzelf weer, met los laten lopen draaft ze vrijwillig, ze gaat zich liggen om te rollen, staat goed weer op, struikelt stukken minder (in het begin van deze 7 weken was dat echt drama), en in de stap is echt niets meer te zien, zelfs op de zachte ondergrond niet meer. Ik was bang afscheid van haar te moeten nemen, gezien haar leeftijd en dat ze van een manege is... Maar ik kreeg weer hoop! Vorige week is de dierenarts geweest, omdat het toch wel lang ging duren. Mijn bevindingen van de verbetering kenden ze niet. De hoefsmid kon de eerste week niets bijzonders vinden. Hoe dan ook: Ik was er niet bij en 's avonds kreeg ik het slechte nieuws... Ze wouden haar in laten slapen. Daaronder bij het litteken zag het er heel slecht uit.. Mijn wereld stortte in. Later bleek dat de dierenarts haar echt 'versleten' heeft genoemd.

En nu komt mijn probleem: Ik heb geen idee wat ik moet doen. Ze staat overdag op de wei, behalve met regen. Maar toch nog flink wat uren op stal. Ik vind haar ook nog steeds lichtjes vooruitgaan. Draven blijft slecht, maar ze is zo bijgetrokken. Ik kan er met mijn kop niet bij dat ze al opgeven. Zij zelf wil ook nog zo graag. Ze heeft zo'n werkwil dat ze door lichte pijn heenloopt. Dat is ook niet helemaal goed, want het zegt wel dat ze, nu ze het laat zien, toch echt wel erge pijn heeft. Ik heb veel pagina's gelezen van dit topic om wijzer te worden. Overal lees ik 24/7 weidegang en voedingssupplementen. Die weidegang kan overdag wel, maar 's nachts niet. Ik wil kijken of ze haar nog een kans willen geven door haar die ruimte te geven overdag en 's avonds de bak in, los. Geen stalrust meer en zien of ze dan nog meer verbetert. Is dat verstandig of kan ik haar beter laten gaan? Wat raden jullie nog meer aan? Ze loopt voor op ijzers. Ik mag haar van de manege overkopen en haar dan 24/7 ergens anders op de weide plaatsen, maar is dat verstandig? Kopen is nooit een optie voor mij geweest financieel, vandaar de lease. Inmiddels kan ik wel iets meer opbrengen, maar ik weet niet of ik hoge dierenartskosten op kan hoesten. Die weide is het probleem niet. En dan een 'zieke' pony kopen.. Help! Wat kan ik nog doen? Het moet ook nog eens op korte termijn, dat ik beslis wat ik wil. Waarschijnlijk gaat ze anders aankomende week nog weg.. Een exacte datum heb ik nog niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:36

Geen leuk nieuws. Heel veel sterkte.
Hebben ze een foto genomen of Zegt de dierenarts het is artrose.
Of slijtage zoals de dierenarts het noemde?
Hoeveel moet je nog betalen dan voor de pony?
Kan je een pony betalen onderhoud en voer? En in dit geval supplementen en ik denk ook pijnstillers. Zijn kosten die wel oplopen. Hooi enz komt er nog bij.
Voordat een paard mank gaat lopen is het al heel wat.
Het zijn prooi dieren.
Dus de pony heeft echt pijn.
Ik denk enigste wat nog helpt is supplementen en pijnstillers.
Dit is allemaal erg duur.
En welk supplement werkt voor jou lease paard.
Manege paarden hebben hun leven heel hard moeten werken.
Ook al doet het heel pijn....wat is het beste voor de pony?
Wat zegt de dierenarts?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:52

van het juiste supplement kunnen paarden enorm verbeteren. Maar dan moet je wel eerst dat supplement zien te vinden. Toevallig zag ik gisteren op de site van de paardendrogist echt iets van 35 positieve revieuws van de duivelsklauw van de paardendrogist zelf. veel paarden met artrose die duidelijk verbeterden na het krijgen van duivelsklauw. Maar duivelsklauw is "alleen" een pijnstiller, het verandert verder niets aan de artrose.
Misschien een idee om duivelsklauw te gaan geven en eens rond te kijken voor een goed supplement op basis van glucosamine bijvoorbeeld. Maar ik weet niet of die tijd er nog is en hoeveel geld je hebt te besteden.
Laatst bijgewerkt door Maris op 05-04-15 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:07

De dierenarts zegt inderdaad, aldus de manege-eigenaren, dat ze last heeft van slijtage. De 'schade' die er nu is, is ook niet meer onomkeerbaar. Daar ben ik me heel goed van bewust. Maar omdat ik de afgelopen weken zoveel met haar bezig ben geweest, zie ik verbetering. Of de draf ooit weer goed kan komen, weet ik niet. Voor hetzelfde geld moet ik haar over een half jaar alsnog laten gaan. Maar nu ben ik er nog niet klaar voor om afscheid te nemen, doordat zij nog zo graag wil. Dat ze zo verbeterde, zegt wel iets. Toch? Ik moet echt het gesprek aangaan of dat 24/7 los een mogelijkheid is en hoeveel tijd ze haar nog willen geven. Het leasegeld is 185 euro en dat wil ik rustig doorbetalen. Dan wil ik ook al starten met een supplement. En een vriendin van me had het ook over duivelsklauw en gember? Ik kan het nu ook wel al bestellen, dat kan ik makkelijk opbrengen, maar als ze haar woensdag wegdoen (bij wijze van), zit ik daar wel mee. Ik vind het onwijs moeilijk. Maar ik wil de verbetering die ze laat zien niet teniet doen door het te negeren. Haar kopen is dan de andere optie. Ze zal me max 2/300 euro gaan kosten. En die weide is volpension a 180 euro in de maand. Das paardentarief, dus ik gok dat zij nog wat goedkoper zal zijn. Dat zijn ook bedragen die ik zeker kan betalen.

Edit: Voordat het kopen wordt, wil ik zowiezo die dierenarts zelf spreken. Kijken wat hij zegt. Als hij aangeeft dat dat niet verstandig is, houdt het gewoon op. Ik ben wel reeel genoeg om te weten dat het dan klaar is, omdat dat beter is voor haar. Hoeveel pijn dat ook doet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:55

Hier stond ik op het punt mijn 20jarige merrie te laten inslapen wegens artritis. Ze had jaren in moeilijke periodes duivelsklauw gekregen, maar dit haalde niets meer uit.

Heb nieuwe DA, en die raadde me aan om es met Previcox te proberen, een pijnstiller/ontstekingsremmer voor honden. Ze krijgt dit nu een maand, en heeft in jaren niet meer zo goed gelopen als nu! Ze komt bijna de stapmolen ingerend als ik de poort openzet, zo blij is ze dat ze weer kan en mag bewegen!