Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:43

Dani_ schreef:
Een gezonde hoef groeit ca. 9mm per maand.

nombrado schreef:
lhet kan niet zijn, dat je alleen met vijlen volstaat....

Als je het iedere week bijhoudt, dan blijven de hoeven dus constant. Ik heb nog nooit de hoeven geknipt en ook geen hoefsmid die dat voor me doet.

en hoeveel paarden heb je? en wat rijd je ermee?
bij minder beweging (wat er bij onze gedomnestiseerde paarden voorkomt zelfs met padock paradise) groeit de teen altijd harder dan de hiel
het is dus belangrijk die teen bij te houden om de druk op de pezen aan de achterzijde en bij de kogels goed te houden.
als ik zie dat de stand van het been en de hoefstand en de as niet meer correct is, dan bel ik de hoefsmid.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:46

Arabesk schreef:
IJzers zijn niet nodig voor rijden op het harde. Die rafeltjes komen doordat de hoef eigenlijk al weer te lang aan het worden is.

Sinds ander halve maand is mijn paard ijzer loos en staat alleen van 21.00 tot 7.00 op stal ( de rest op wij of beweging) zijn hoeven beginnen ook te ravelen maar lijkt me sterk dat die te lang zijn... Hoefsmid zij dat bij vorige smid hij blijkbaar heel kort is gezet en er nu dus echt niks af kan... Maar na 100 m uitstappen op de weg gaat de boel al aan de ravel/brokkel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:52

Dani_ schreef:
Een gezonde hoef groeit ca. 9mm per maand.

nombrado schreef:
lhet kan niet zijn, dat je alleen met vijlen volstaat....

Als je het iedere week bijhoudt, dan blijven de hoeven dus constant. Ik heb nog nooit de hoeven geknipt en ook geen hoefsmid die dat voor me doet.

Gewetensvraagje :D

Doe jij het echt iedere week?

Ikke niet hoor, met 2 paarden vind ik dat te veel werk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:57

HindaFree schreef:
Sinds ander halve maand is mijn paard ijzer loos en staat alleen van 21.00 tot 7.00 op stal ( de rest op wij of beweging) zijn hoeven beginnen ook te ravelen maar lijkt me sterk dat die te lang zijn... Hoefsmid zij dat bij vorige smid hij blijkbaar heel kort is gezet en er nu dus echt niks af kan... Maar na 100 m uitstappen op de weg gaat de boel al aan de ravel/brokkel

Dat is toch nog zo'n 10 uur per etmaal op stal, dat is 40% van de tijd!

Ik heb net een paard op de wei erbij gekregen dat van 's nachts op stal naar 24.7 paddock paradise is gegaan. De hoeven waren heel slecht en brokkelden ook heel erg, doordat het gebrek aan beweging en de mest en urine de hoefwand hadden aangetast. De hoeven groeien nu gelukkig weer goed en na één bekapping zag je eigenlijk al weinig meer van de brokkels.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-06-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:58

Antheman schreef:
Gewetensvraagje :D

Doe jij het echt iedere week?

Ikke niet hoor, met 2 paarden vind ik dat te veel werk.

Hehe, nee ook wel om de week :o ;)
(maar ik heb er maar één)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:00

nombrado schreef:
bij minder beweging (wat er bij onze gedomnestiseerde paarden voorkomt zelfs met padock paradise) groeit de teen altijd harder dan de hiel
het is dus belangrijk die teen bij te houden om de druk op de pezen aan de achterzijde en bij de kogels goed te houden.
als ik zie dat de stand van het been en de hoefstand en de as niet meer correct is, dan bel ik de hoefsmid.

Als je er iedere week afhaalt wat er aangroeit, WÁT valt er dan nog af te knippen? Al had ik 100 paarden, what's the difference?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:12

Dani_ schreef:
nombrado schreef:

Als je er iedere week afhaalt wat er aangroeit, WÁT valt er dan nog af te knippen? Al had ik 100 paarden, what's the difference?

kijk je dan ook naar de voetas, vooral bij je nog groeiende jonge paard?
elke week is echt niet nodig....overbodig zelfs.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:26

nombrado schreef:
kijk je dan ook naar de voetas, vooral bij je nog groeiende jonge paard?
elke week is echt niet nodig....overbodig zelfs.

Nee daar kijk ik niet naar en het is al 12 miljoen keer voorbij gekomen waarom dat niet hoeft.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:29

Als ik nu zelf een beetje bij wil gaan veilen, aangezien mijn paard binnen 6 weken de hoeven alweer iets aan de kant 'omklappen' waar moet ik dan op letten?
Is het normaal dat zijn hoeven zo snel groeien??

@ Arabesk, soms vind ik je een beetje zweverig, maar je hebt wel behoorlijk wat kennis. Dus laat mensen lekker in hun eigen sopje gaar koken en doe je ding. Ik heb er wel respect voor hoe je je ding doet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:31

Arabesk schreef:
Zoveel mensen worden zo ongeveer persona non grada verklaard door hun stalgenoten als ze het zelf gaan bijhouden. Toch zijn er al bijna 2000 mensen op cursus geweest en die paarden leven allemaal nog en zijn niet inelkaar gestort :+ Pensionstallen zijn vaak ontmoetingsplaatsen voor groepen vrouwen: DUS roddel en achterklapt. Als je de eerste bent van stal die bitloos gaat, of geen dekens meer gaat gebruiken ben je ook exit. Zo blijft het toch, zodra je afwijkt van het gemiddelde is het mis.

Alles wat je moet weten om zelf normale gezonde heoven bij te houden leer je op de cursus, inclusief huisvesting en voeding. Zonder kennis daarvan kan je vijlen tot je een ons weegt, maar daar krijg je geen gezonde hoeven mee :+

hig hig, hier heb ik nou ontzettend last van gehad :o
bitloos, ijzerloos, boomloos en richting natural, die mensen schreeuwden hoog en laag hoeveel pijn mijn paard niet had en hoe slecht hij wel niet was etc, en hoe gevaarlijk het was.. Heb mijn paard toch alleen maar vooruit zien gaan :)
En, ook nog iemand die nu bitloos móet rijden omdat haar paard een goedaardige tumor in de mond heeft.
Of mensen die mijn dikke ijsco zielig vinden omdat hij 24/7 buitenstaat en alleen als beloning biks krijgt..

Nachtlampje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:33

Sieppus, als je zelf wilt bijvijlen zou ik toch óf zo'n cursus doen, of een keer een nb-er laten komen die je paard bekapt en of je dan vraagt om wat kleine dingetjes uit te leggen zodat je het zelf kan bijhouden.
Heb ik ook gedaan en ik heb mijn bekapster er ongeveer 1 keer in de 4 tot 6 maanden hier :)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:03

Slofje schreef:
Sieppus, als je zelf wilt bijvijlen zou ik toch óf zo'n cursus doen, of een keer een nb-er laten komen die je paard bekapt en of je dan vraagt om wat kleine dingetjes uit te leggen zodat je het zelf kan bijhouden.
Heb ik ook gedaan en ik heb mijn bekapster er ongeveer 1 keer in de 4 tot 6 maanden hier :)

De hoeven van mijn paard groeien als kool. Ik heb nu 2 x een NB erbij gehad, ik wil niets anders meer.
Zal het de volgende keer even vragen. Cursus wil ik graag doen, deze zomer,

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:21

ik vijl de hoeven van onze paarden ook bij!
maar maar, ik heb via school een hoefbekap cursus gedaan bij ptc+.
pony van mn zusje heeft nu licht rotstraal dus als ik een los flappie zie dan snij ik die er zo af.
mn grote dombo had weer es een hoek van haar hoeven af(let wel 5 weken geleden nog goed bekapt!) dus ik pak mn tang, knip het stukkie er af vijl en weer netjes en voila hij is er niet verder dan ver afgegaan.
plus mijn shet hoeft slecht 1 x in de 2 jaar naar de smid. we rijden met hem vaak over de verharde weg en zijn hoeven kan ik zelf makkelijk bij houden.
dus het zelf bijhouden is nuttig.
maar ik vind ook zeker dat er op zijn tijd een goeie hoefsmid langs mag komen.

btw iemand tips voor een goeie behandeling voor rotstraal.
de stal van haar word elke dag leeg gehaald, wel of niet smerig. als het meezit komen ze binnenkort weer non stop buiten.
we behandelen haar nu met biotex en we hebben haar in 5 weken 2 x behandelt met hoof en zoolpray zodat de straal wat harder word.
het is tot dus ver niet erger geworden maar ik wil zien of de hoefsmid volgende week tijd heeft om die ene dombe te bekappen zodat haar hoeven niet weer zo snel afbrokkelen en die andere dus vanwege haar rotstraal ook te bekappen....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:10

ik gebruikte op advies van DA CTC spray en dat werkte bij mijn paard perfect
hij was er snel vanaf
ik moet het goed in de gaten bij hem omdat hij diepe stralen heeft

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:10

IK heb de voeten van mijn haflinger een paar keer gewassen met betadine shampoo. Toen is de rotstraal ook weggegaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:26

Sieppus schreef:
Als ik nu zelf een beetje bij wil gaan veilen, aangezien mijn paard binnen 6 weken de hoeven alweer iets aan de kant 'omklappen' waar moet ik dan op letten?

.

zorgen dat je hoefsmid de voet/been as recht zet en niet alleen de hoef recht
blijkbaar loopt je paard op 1 kant meer belastend dan de andere, dat moet je dan niet recht willen maken, zo is zijn stand nu eenmaal.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:32

ik lees hier allerlei verhalen over afbrokkelende hoeven , stukjes eruit.
ik heb dit zelf nog nooit gehad met mijn paarden (ook in het verleden niet)
Nu staan mijn paarden 16 uur op stal, en verder in de bak of land.
ik werk wel elke dag met ze, dressuurtraining. Ze krijgen basisbrok en granen.
en droog kuil
zou het brokkelen van paardenhoeven niet een voedingsprobleem kunnen zijn?
maar ook de stand die een paard hoort te hebben nastreven? (voetas, beenstand, beweging, afwikkeling, schouderlijn e.d?)
oja, en ik heb er rond elke 2 maanden een hoefsmid bij (traditioneel bekapper!)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:33

even een vraag aan de kenners:
ik heb een friese ruin van 7 nu ander halve maand. heeft altijd ijzers gehad maar sinds hij bij mij staat heb ik ze er onder van daan
hij heeft patellafixatie en is koevoetig....
om die PF minder zichtbaar te maken doent mijn hoefsmid heb''binnendoor'' bekappen, en slaat die knie dus niet meer op slot.

maar, ivm dat koevoetig heeft dat dus geen zin als ik ook zo nu en dan over de weg wil gezien hij dan weer helemaal recht op zijn voeten staat en de buiten kant dus slijt en die knie dus meer op slot slaat :+
snappen jullie hem nog?

ook heeft hij nog weinig spieren dus daar zijn we mee bezig.

mijn hoefsmid wilt hem weer op ijzers zetten en dat de boven kant dan hoger is als de binnen kant... ik weet het eigenlijk niet meer :+ wat zouden jullie doen?
( bij vorige eigenaar stond hij op normale ijzers en die 2x dat ik geweest ben (incl de keuring) liet hij de PF bijna niet zien)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:38

ja ik snap hem
Het binnendoor zetten wat je smid doet begrijp ik ook.
het op ijzers zetten is misschien niet onverstandig, daar de kniebanden eerst aangesterkt moeten worden door het rijden (dit komt overigens veel voor bij de fries)
belangrijk is ook, dat je het paard goed recht rijd , om zo gelijke kniebanden en de kracht daarin sterker te maken. Er zijn dressuurmatig bepaalde oefeningen voor je paard sterker te maken in de kniebanden.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:43

met dat sterker bedoel je zo als balkjes lopen?
liever wilde ik van de ijzers af (ivm aandacht trekken op poets plaats en in de stal in de ochtend als iedereen nog slaapt) Recht richten enz komt zo snel mogelijk ivm zoeken naar nieuwe instructrice ( waar je nog een pb van terug krijg :P )

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:44

@nombrado
het is ook een deel voedingsprobleem ze krijgt ook msn zwavel erbij, het is al beter dan toen ik haar kocht.
maar zo af en toe vliegt er nog es een stukkie af

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:58

HindaFree schreef:
met dat sterker bedoel je zo als balkjes lopen?
liever wilde ik van de ijzers af (ivm aandacht trekken op poets plaats en in de stal in de ochtend als iedereen nog slaapt) Recht richten enz komt zo snel mogelijk ivm zoeken naar nieuwe instructrice ( waar je nog een pb van terug krijg :P )

zonder ijzer moet toch wel kunnen, maar idd wat je zegt, als je veel op de harde weg gaat rijden, zou ik toch aan de ijzers gaan.
je kan ook sokken aan doen op de poetsplaats :+

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:03

jij brengt me ook op goede ideeen! maja als je komt ( ivm de les ) is het makkelijker uit te leggen enz :P het is niet dat ik echt veel de weg op ga ( 1 tot 2 keer per week en dan 1 keer ong een uur maar ook plekken met berm)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:42

Sieppus schreef:

@ Arabesk, soms vind ik je een beetje zweverig, maar je hebt wel behoorlijk wat kennis. Dus laat mensen lekker in hun eigen sopje gaar koken en doe je ding. Ik heb er wel respect voor hoe je je ding doet.

Ik zweverig :oo :oo :oo ik ben zo ongeveer de grootste tegenstander van homeopathie, edelstenen, readings, ontwormen met kruidenpasta´s etc

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:46

nombrado schreef:
Sieppus schreef:

.

zorgen dat je hoefsmid de voet/been as recht zet en niet alleen de hoef recht
blijkbaar loopt je paard op 1 kant meer belastend dan de andere, dat moet je dan niet recht willen maken, zo is zijn stand nu eenmaal.

Ze zegt dat de hoeven aan de kant iets omklappen, niet aan één kant, dus waarschijnlijk zijn ze dan gewoonweg te lang aan 't worden.

Brokkelen van de hoeven hoeft niet alleen voedingsgerelateerd te zijn; goed bekappen en de hoeven kort en afgerond houden doet wonderen om brokkelen te voorkomen.
Mijn paard brokkelt alleen als ik langer dan 2 weken niet gevijld heb, dan zijn de hoeven direct 'te lang', met name in de kwartieren.
Bovendien is het natuurlijk ook afhankelijk van de ondergrond en het soort werk dat de paarden doen.
In een zachte wei en rijbak zal er weinig brokkelen, vaak ondanks dat de hoeven te lang zijn. Mijn paard loopt op weidegrond, verharding en kiezel/stenen dus zodra er iets te lang is is de kans groot dat het afbrokkelt.